Международният конкурс за пианисти, в който звучат френски и български композитори

Международният конкурс за пианисти, в който звучат френски и български композитори


Преди броени дни станаха известни победителите от тринадесетото издание на международния клавирен конкурс "Албер Русел", но с това той не е приключил. Големият финал предстои утре, на 7 април, когато първите трима наградени ще свирят в известната зала "Алфред Корто" в Париж на тържествен концерт, с който французите ще честват 150 години от рождението на известния си композитор Албер Русел.


Тази година Голямата награда спечели Юи Хишитани, Япония. Тя е с висша диплома за концертиращ артист от École Normale de Musique de Paris "Alfred Cortot" и лауреат на три международни конкурса в Япония, Италия и Германия.


Втората награда на името на "Жермен Муние", основателката на конкурса, е поделена между Георги Белчев, студент първи курс в НМА "Панчо Владигеров" в класа на проф. Ростислав Йовчев, който бе сред лауреатите на конкурса и миналата година, и Маюми Фукуда от Япония, която в момента следва в École Normale "A. Cortot" и е лауреат на два международни конкурса във Франция.




Третата награда е за Юске Хосака, Япония, който прави магистратура в НМА "П. Владигеров" в класа на проф. Жени Захариева. Той също е лауреат на три конкурса, сред които и голямата награда на международния конкурс "Музиката и Земята " в Париж през 2018.


Специални награди от конкурса получиха Симеон Симеонов, студент в НМА "П. Владигеров" и Арда Мустафаоглу от Македония, който е възпитаник на музикалното училище в Скопие.


Отпуснати бяха и две стипендии за българи с шанса да учат в Париж в авторитетното École Normale de Musique.


Конкурсът за пианисти "Албер Русел"


тръгва като национален за България през 1992 година. Артистичен директор от самото начало още е Жени Захариева. С подчертана гордост тя отбелязва, че винаги е бил с участието на оркестър в третия тур, което рядко се прави и е знак за голям конкурс. Захариева и известната френска педагожка и пианистка Жермен Муние се познават отдавна, когато са членове на журита в Брюксел, Германия и на други места по света. Така по нейна покана Муние прави безвъзмездно тук много майсторски класове в различни градове като Плевен, Пловдив и Варна.


До смъртта си през 2007 г. проф. Муние остава централната фигура на конкурса, като негов инициатор, спонсор и постоянен председател на журито. Това е и първият проект между Франция и България след демократичните промени.


Тук тя отчита прекрасното ниво на младите ни музиканти, но и това, че не знаят как се свири френска музика. Затова докато е все още жива, им я обяснява и ги запознава с френските композитори. Нейни са думите: "Голям срам за нас е – във Франция няма такъв конкурс. Ето, в България ще има и ще се казва "Албер Русел". Сериозен композитор, не толкова популярен както Дебюси и Равел, но е много дълбок като музикант.


В конкурса има както сериозна специфична селекция, така и


интересна организация


Участниците най-напред са прослушвани и подбрани от авторитетни журита в двата града – Париж, в Академия "La Schola Cantorum", и в София. Във Франция от 17 млади пианисти са допуснати двама, а в България от 34 – осем. За крайната селекция – заключителното прослушване, в София се събра общо жури от двете страни. След като изслушаха изпълненията с оркестър "Симфониета" на младите конкуренти, френската половина от журито демонстрира своята класа – за авторитет и настроение, пред любопитната публика (без право на глас) събрана в концертната зала на Музикалното училище.


Кандидатите изпълняват не само творба от Албер Русел, но произведения от френски и от български композитори, с което чуждестранните участници през годините се срещат и с творбите на Георги Костов, Панчо Владигеров, Парашкев Хаджиев, Красимир Тасков, Веселин Стоянов, а тази година още и Георги Арнаудов, Васил Казанджиев. От тази година е въведено и новото предложение на постоянния член на журито Айда Маркосян, арт директорката на френската секция на фондацията "Албер Русел" и председател на Асоциацията на учениците на Жармен Муние – да има композиция и от страната на участника.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2817 Неутрално

    В момента от добрите инструменталисти световна класа преобладават азиатски изпълнители, които владеят световните концертни зали. Редовно азиатци окупират първите места на престижни международни музикални конкурси.Този конкурс потвърждава тази азиатска хегемония

  2. 2 Профил на Practic
    Practic
    Рейтинг: 998 Неутрално

    Всеки народ се самоизразява в посредством известно разнообразие,
    но си има своя най-добър начин.
    Българите и италианците го постигат , пеейки.
    Французите и руснаците имат особен афинитет към танца.
    Германците и румънците проявяват завиден
    ентусиазъм за инструментално изпълнение.
    Първият проект между Франция и България след демократичните промени се развива много добре. Селекцията и организацията се усъвършенстват, майсторството на младите български клавирни изпълнители - също.
    Нека са живи и здрави и организатори, и участници,
    пожелавам им нови успехи и творческа радост!

  3. 3 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2672 Неутрално

    До коментар [#1] от "tacheaux":

    "В момента от добрите инструменталисти световна класа преобладават азиатски изпълнители."

    Има такава тенденция, ма чак пък толкова.
    С малки изключения се въртят до сладникаво-повърхноните итерпретации на Лан Лан.
    Впрочем, в последно време е започнал да става задълбочен.

  4. 4 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    В момента от добрите инструменталисти световна класа преобладават азиатски изпълнители, които владеят световните концертни зали. Редовно азиатци окупират първите места на престижни международни музикални конкурси.Този конкурс потвърждава тази азиатска хегемония
    —цитат от коментар 1 на tacheaux


    Не бих казал "преобладават", а присъстват наравно.
    В Азия, имам предвид Ю. Корея, Япония, европейската култура е култ, за разлика от България, където старателно трием следите от създаденото от предците ни!
    Това старание в унищожението от една страна е от непознаване, неразбиране, а от друга –от обикновена простотия, досада, стигаща до омраза. Не са празни думи. Вчера четох мнение за проблем в класическата музика:
    "Престанете да ни досаждате с ТИЯ! Кой им обръща внимание..."
    Виж, стадионче, апартаментче – все неща които се виждат, обживяват, може да дръпнеш някоя хилка...
    Това новогражданите от ГЕППДПСБСП, ОПааа добре разбират и действат 👌!

  5. 5 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 721 Неутрално

    До коментар [#1] от "tacheaux":

    Азиатците винаги са били добри имитатори, без значение дали се отнася до музика, технологии или друго. Но те могат само да копират и повтарят, не и да създават продукт, това е слабостта на азиатската раса.

  6. 6 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 721 Весело

    До коментар [#4] от "Alexander97":

    Твоите предци само класическа музика са свирили, паляк ...

  7. 7 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2817 Неутрално

    До коментар [#3] от "gmbh":
    "С малки изключения се въртят до сладникаво-повърхноните итерпретации на Лан Лан.
    Впрочем, в последно време е започнал да става задълбочен."

    На мен също не ми харесват интерпретациите на Ланг Ланг при изпълнение на класически произведения. Има много други китайци , които са по-добри от него , макар и да нямат неговата популярност, която се дължи повече на пиар акции извън музиката. Наскоро Баренбойм му изнесе публична лекция как да интерпретира правилно произведенията на европейските класици, но не знам дали е имало ефект от това.

  8. 8 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1465 Весело

    До коментар [#5] от "izt21595181":


    До коментар [#6] от "izt21595181":

    Повтаряш клишета от 70-80 години!
    Влизаш в тема, която ти е бездънно непозната.
    По-добре си мълчи кротко, за да не разсмиваш запознатите!
    Можеш ли на сляп тест да разпознаеш автентична интерпретация от копирана такава? Интерпретация в класиката – това понятие близко ли ти е? 😁
    Думата "паляк" не съм срещал в литературата и не знам какво означава. Вероятно се опитваш да ме обидиш, но от "нищо", нещо празно, не мога да се обидя.

  9. 9 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2672 Неутрално

    До коментар [#7] от "tacheaux":

    ".Има много други китайци , които са по-добри от него , макар и да нямат неговата популярност.."

    Сега се замислих, че не съм слушал азиатски изпълнения на прелюдии и фуги Шостакович 24 или Шуберт сонати, пък и Голдберг...
    Всъщност, Ушида преди време освен Моцарт свиреше и Шуберт. Но, при нея нещата са съвсем други. Азиатците имат много да се учат от Баренбойм и не само от него. Най-вече като посредник между композитор и слушател.
    Залагам на японците от тази част на земята.

  10. 10 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 721 Весело

    Думата "паляк" не съм срещал в литературата и не знам какво означава
    —цитат от коментар 8 на Alexander97


    Което значи, че си комплексиран смотаняк, познаващ живота само от книгите (написани от автори, познаващи живота от други книги) и неспособен да разсъждава самостоятелно. Нищо чудно, че отчаяно опитваш да компенсираш с нелепи претенции и буквоядство. То нема смисъл и да те обиждат, ти си такава карикатура ...
    "Интерпретация", "копиране", "крадене", "имитиране" и пр., наричай го както искаш, всичко това е еднакво отдалечено от думата "създаване", за която ставаше въпрос. Азиатците са неспособни да "създават" - сега успя ли да влезе нещо в кухата ти кратунка?

  11. 11 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    [quote#10:"izt21595181"][/quote]
    "Азиатците са неспособни да "създават" - сега успя ли да влезе нещо в кухата ти кратунка?"
    За да опознаеш една култура, трябва да си поживял в тези страни!
    Бълваш плюнки и повръщано без грам основание!!!
    Следващото е специално за теб, ако успееш да схванеш смисъла 😝

    Доста отдавна слушах радио предаване, в което говореше един аналфабет, същия като "твоя милост", горд, че не е прочел нито една книга, презрял световната литература и разчитащ единствено на "собствения си БОГАТ ЖИТЕЙСКИ ОПИТ"!
    Майтап бе, Уили!
    Познавам и такъв диригент, който внимаваше да не се повлияе от чужда интерпретация! Затова не искаше да чуе нито един от колосите на съвремието.
    Резултатът беше – не можеш да познаеш произведението, което дирижира със Софийска филхармония!
    Тези неща нарочно ти ги разказвам, та ако случайно разбереш колко не знаеш, да се позасрамиш и замълчиш, неграмотни писачо!
    Това, че ти отговарям не означава, че съм си променил мнението за теб.
    Продължаваш да си едно НИЩО!

  12. 12 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 721 Неутрално

    До коментар [#11] от "Alexander97":

    Прекалено незначителна въшка си за да ти обръщам такова внимание. Книги чете всеки, но само пълен неудачник и смотаняк ще тръгне да парадира с това, явно вродената тъпота ти е сериозен комплекс. Но книгите акъл не дават, ти си живо доказателство. Много ниска топка си, нема как да си дразнител - малко превъзбудено човече, елементарно и първосигнално, с много кухо пространство между ушите. Ти си знаеш каква незначителна плюнка си, нема смисъл да ти го казват.

  13. 13 Профил на Monsieur
    Monsieur
    Рейтинг: 462 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK