Когато домът се превърне в галерия

Bede House предлага на артистите да използват всекидневна, кухня, баня, тоалетна и ателие.

© Bede House

Bede House предлага на артистите да използват всекидневна, кухня, баня, тоалетна и ателие.



Три месеца след като Изобел Атакъс се мести в новия си дом в Уолтъмстоу, Лондон тя взема нетрадиционно решение - превръща пространството, в което живее, в галерия. Оттогава изложби е имало във всяка стая, дори и в тоалетната, пише "Гардиън".


Атакъс е сред малката, но нарастваща група от артисти, които предоставят домовете си за изложби на свои колеги. Така изкуството се озовава между тиганите и тенджерите в кухнята, на прозореца във всекидневната или върху радиаторите за отопление.


"През миналата година имахме изложба, която приличаше на екосистема - беше се разпростряла по целия под на всекидневната", разказва Атакъс. Част от друга изложба е бил голям топящ се леден куб, който се е оттичал в аквариум. "Беше красиво да живееш с това произведение за няколко дни", изтъква тя.




Галерията на Атакъс се нарича the icing room и е част от увеличаващия се пазар на подобни пространства, който включва резиденцията Bunkhouse и галерията Bede House в Лондон, както и Flat38 в Маргейт.


53beckroad

© 53beckroad

53beckroad


Някои артисти не разполагат с цели домове, но дори това не ги спира. През 2013 г. Лола Бънтинг превръща всекидневната в къщата на родителите си в лондонския квартал Хакни в галерията 53 Beck Road. Досега тя е организирала там 18 събития. "Когато се появят някои хора, можеш да видиш как си мислят: "Каква е тази работа?" Но е по-лесно да се говори за произведенията тук, отколкото в някоя конвенционална галерия", твърди тя.


"Не е лесно да си артист. Има много пространства, но днес е много по-трудно да осъществиш изложба, отколкото беше преди. Исках да направя нещо и да работя с други хора", коментира Бънтинг. А подобно е положението и извън Лондон.


Фиона Кендлин, професор по музеология в лондонски университет, документира малки независими музеи във Великобритания за проекта Mapping Museums. За нея това явление предполага промяна на разбирането за това "какво е да бъдеш куратор и какво е да направиш изложба". Според нея това е много по-непрофесионален и субективен модел, който води и до естетиката "направи си сам". По нейните думи така се откриват нови гледни точки за процесите в света на изкуството, особено в сравнение с новите и доста по-формални галерии, които се откриват в днешно време.


Инсталация на Изобел Атакъс в the icing room

© The Mall

Инсталация на Изобел Атакъс в the icing room


Клер Орме създава галерията Flat38 в двустайния си апартамент, за да открие общност от артисти и ценители на изкуството. "Това ми изглеждаше правилното решение - да поканя хората в дома си, а не в други пространства, с които не съм свързана", казва тя. По време на една от изложбите нейната спалня функционира като бар.


Друга причина за появата на тези пространства е усещането, че се движиш срещу течението на конвенционалните галерии. За разлика от тях домашните галерии се поддържат от хора, които ги обитават постоянно и също са артисти. "Наистина ми е интересно какво може да бъде домашното пространство", казва Атикъс. "Нуждаем се от места, където да водим разговори. И чувстваме, че трябва да вземем организирането на изложби в свои ръце", завършва тя.

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Дюшемето и така си прекрасно, но с един стар вълнен килим по средата ще бъде префектно,

    Winora forever
  2. 2 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 2120 Неутрално

    Някога това е бил домен на меценатите. Богати собственици на големи недвижими имоти са ги запълвали с изкуство и са ги оставяли за разглеждане срещу символична такса, която и бедните са могли да си позволят. В Чехия първият такъв дворец-музей е бил замъкът Фридлант край едноименното градче в северния край на страната, на 10 км от Германия. Отворен е бил за посещения от 1801. Това е един от провинциалните домове на графове фон Клам-Галлас и те живеят в него до 1945. През лятото са им гостували много чешки и немски хора на изкуствата и интелектуалци. Но в огромния замък са се обитавяли постооянно 20-30 стаи. Другото е могло да бъде инсталирано като музей на колекциите им с изкуство и с "куриози".

    E PLVRIBVS VNVM
  3. 3 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4184 Любопитно

    Интересен подход в творенето и рекламирането в съвременното изкуство! Дали ще доведе до по-добро разбиране и разпространение? Или, ще се плъзне в коловоза "изкуство за изкуството", което е синоним на безсмисленото суетене?

  4. 4 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 774 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK