Вълко, който не търси смисъл там, където го няма

Вълко Чобанов

© Велко Ангелов

Вълко Чобанов



Вълко Чобанов не би определил изкуството, с което се занимава като "съвременно". Неговото мнение е, че такова е цялото изкуство, което се прави днес. Сутрините му свършват малко след като е изпил първото си кафе и е влязъл в профила си в "Инстаграм", защото се буди късно. Два от любимите му предмети са телефони. Единият е смарт, а другият - не. Първият е за интернет, а вторият - за обаждания. Просто батерията му държи повече, а отговорността по ежедневното зареждане му се струва прекалено голяма. Третият предмет е неизменната шапка - Вълко има много, но носи само няколко. Защо държи на шапката? "За да не си удрям главата. Малко по-висок към и така първо ми се удря козирката. Затова нося шапка, не заради сянката", смее се той. Но по какъвто и начин да определя това, което прави Вълко, едно е ясно - тази година той спечели наградата за млад съвременен артист "БАЗА".


Вълко не за първи път е номиниран за наградата, но тази година ни най-малко не очаква, че тя ще се озове в ръцете му. По негови наблюдения това е един от малкото пътища за реализация в сферата на изкуството в България. Вълко е участвал и в пърформанса на друг артист - Димитър Шопов, който взема "БАЗА" през 2016 г. Това, което привлича Вълко най-много, е резиденцята в Ню Йорк, която му предстои. "Residency Unlimited е една много важна организация. Там са организирани срещи с куратори, колекционери и хора, които могат да ти дадат обратна връзка за това, което правиш", казва Вълко. Другата част от наградата е самостоятелна изложба в Института за съвременно изкуство в София.


Вълко Чобанов - A beautiful view, 2017 г.

© Swimming Pool

Вълко Чобанов - A beautiful view, 2017 г.




Вълко твърди, че се занимава само с изкуство. Как е възможно това? "С много зор.


Хонорарите не са големи, ако изобщо има такива.


Повечето галерии в България не са свикнали да плащат за това, че показваш изкуство при тях", обяснява той. За него е изключително негативна практиката галериите да искат наем от художниците и затова е спрял да работи с подобни галерии. Това, на което държи, когато прави изложба, е да има средства, с които да осъществи проекта си. "Мисля, че младите хора, които се занимават с изкуство, трябва да престанат да плащат продукционните от джоба си. Много често си личи паричната стойност, която е вложена в едно произведения". Той иронично отбелязва и че изкуството не е нещо, от което може да забогатееш, и трябва да разчиташ на поръчки, без които няма как да съществуваш.


Вълко завършва сценография в Пловдивския университет в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство "Проф. Асен Диамандиев", но никога не е правил проекти, които да бъдат реализирани на сцена. Това, което го привлича в специалността, е мултидисциплинарният й характер. А и с нея той няма усещането, че "ще влезе в клише още в началото". Никога не е мислел да се занимава с театър, а и прекалено бързо разбира, че "сценографът трябва да бъде подгласник на режисьора". Определя се като много индивидуален и саможив и дори да работи по задачи, дадени му от някой друг, хората повечето пъти не харесват крайния резултат. "Винаги залитам по умишлено евтината естетика и е трудно да се опиташ да убедиш някой да сложи такова нещо в театъра", изтъква той.


Вълко Чобанов - To a degree it’s empty, 2019 г.

© Галерия Сариев

Вълко Чобанов - To a degree it’s empty, 2019 г.


Следва магистърска степен по дигитални изкуства в Националната художествена академия. Определя преживяването като трудно, но полезно. "Понятието дигитално изкуство е много по-широко от това, което си представят хората -


може изобщо да не използваш компютър и да правиш дигитално изкуство",


обяснява Вълко. Като един от най-големите плюсове определя, че се е срещнал с много хора, които повлияват на творчеството му както в Пловдив, така и в София.


"В Пловдив това беше Красимир Добрев, който повлия на начина, по който възприемам изкуството. Той постоянно ни натискаше да експериментираме с различни медии", разказва Вълко, който почти не може да си спомни случаи, в които в часовете на преподавателя да са имали задача да рисуват с един и същ материал. Друг човек, който е много важен за него, е Красимир Терзиев. В специалността Дигитални изкуства Терзиев го научава да концептуализира и по-добре да обмисля това, което прави. "Това доста дълго време ми отсъстваше. Но тук не става дума за умишлена псевдоинтелектуализация", допълва Вълко.


Той е на мнение, че


много млади художници залитат по това да търсят смисли там, където ги няма.


Те първо създават произведението и след това го натоварват със значение. "За мен това е много вредна практика. По-добре да не кажеш нищо на публиката и да я оставиш да търси свои смисли, отколкото да напишеш някакъв текст, който те да трябва да прочетат, за да осмислят какво си искал да кажеш", казва Вълко. Според него текстът не е нещо лошо, но ако е прекалено дълъг, създава бариера между артиста и публиката. "Преди да разгледаш произведението, ти сякаш получаваш инструкции като от ИКЕА как да го сглобиш, за да го разбереш", обяснява той. Затова предпочита да прави неща, които да въздействат директно. Също така обича да гледа по какъв начин децата възприемат нещата му. "От тяхната реакция можеш да разбереш много за това, което си свършил", смята той.


Произведението на Вълко Чобанов, с което той спечели наградата БАЗА. Неговото заглавие е: #нахъсаисезанасъщния, Не губя последователи последователите губят мен/ако спечеля печели цял народ ако загубя губя само БАЗА#follow4follow.

© СГХГ

Произведението на Вълко Чобанов, с което той спечели наградата БАЗА. Неговото заглавие е: #нахъсаисезанасъщния, Не губя последователи последователите губят мен/ако спечеля печели цял народ ако загубя губя само БАЗА#follow4follow.


В момента Вълко съществува в постоянно движение между Пловдив и София. Признава, че понякога е мъчително и отнема различно време - най-често между 3 и 4 часа, защото предпочита да пътува с влак. "В момента Пловдив привлича много по-мащабни събития от София, защото е Европейска столица на културата. Имаше голяма нужда да се създаде някакъв културен живот в града. За съжаление трайни институции не се направиха и


моето опасение е, че след края на "Пловдив 2019" всичко това ще замре",


не крие мнението си той. При все това се надява, че преценката му не е вярна.


Но няма и как да премълчи, че не одобрява действията на настоящия кмет на града Иван Тотев. "Той е изключително некомпетентен и всичките мащабни проекти, които обещаваше, вързаха ръцете на много хора, които се занимават с културна дейност в града", твърди той. За Вълко е недопустимо, че след ремонта на галерията на улица "Гладстон" 22, в която преди това се помещаваше Съюзът на пловдивските художници, беше дадена на Градската галерия в Пловдив. По негови думи преди това по подобен начин кметът взема баня "Старинна" и отново го дава на Градската галерия. "Това беше единственият голям център за съвременно изкуство в Пловдив и най-старият функциониращ", клати глава той.


Вълко Чобанов - "КИСЕЛО МЛЯКО and yoghurt", 2019 г.

© Галерия Сариев

Вълко Чобанов - "КИСЕЛО МЛЯКО and yoghurt", 2019 г.


Вълко признава, че няма готови отговори за изкуството и постоянно се колебае къде са границите на това, което би могло да бъде наречено съвременно изкуство. Не вярва в разделенията на медиите и описва създаването като "постоянна игра". Признава, че няма достатъчно голям поглед към глобалното развитие на съвременното изкуство, защото няма възможност да пътува много.


Следи нещата чрез платформи в социалните мрежи.


Какво го интересува извън изкуството? "Честно казано напоследък почти всичко, което ме вълнува е изкуството", казва Вълко. Една от причините, макар и не най-важната, е, че му се налага. Влязъл е в изключително активен ритъм и когато открие изложба, вече трябва да планира другата. Първоначално си мисли, че това е много добре, защото крайната цел на всеки художник е да бъде видян. "Но когато се занимаваш със съвременно изкуство, шансовете да продадеш нещо са нулеви, така че в общи линии правиш изкуство заради самото изкуство. И то се получава като пълен работен ден", обяснява той. Във времето, в което си почива, обсъждат взаимно работата си с колеги.


"Може би трябва да отида на море", признава Вълко. "Ако е останало море, защото то е в трогателно положение.


Много съм отвратен от цялото презастрояване.


В един момент дори престанах да ходя по протести, защото видях, че сме безсилни пред финансовия интерес на няколко лица в България", разказва той. И все пак би отишъл. Както винаги - на палатки.


Последната изложба, в която Вълко участва, е "ФОН: Млади автори от Пловдив" в галерия Sariev Contemporary. Други автори, чиито произведения бяха включени в нея, са Мартина Вачева, Трифон Ташев и Димитър Шопов.

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на LiberalToTheBones
    LiberalToTheBones
    Рейтинг: 1143 Неутрално

    Страхотен! Модерно изкуство, непрепоръчано за балканското простолюдие.

    Nazis, commies, idiots, conservatives, preservatives... Stay away..
  2. 2 Профил на Калиманата
    Калиманата
    Рейтинг: 321 Неутрално

    Малко прекалено ми идва! Претенции за изкуство(което признавам си не разбирам) като наредиш няколко кофички от кисело мляко пред картина!!!

  3. 3 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1533 Весело

    До коментар [#2] от "Калиманата":

    Стават грешки. Може хигиенистката да ги е забравила.

    Очила, оставени на пода на американска галерия, погрешно възприети като изкуство
    https://www.theguardian.com/us-news/2016/may/27/pair-of-glasses-left-on-us-gallery-floor-mistaken-for-art

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  4. 4 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 754 Неутрално
  5. 5 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1601 Неутрално

    Страхотен! Модерно изкуство, непрепоръчано за балканското простолюдие.
    —цитат от коментар 1 на LiberalToTheBones

    ++++++
    Стефан Тафров,Радан Кънев и Евгени Минмев вече имат по няколко картини,от този бележит художник!
    Прав си,тва е за хора от елита!

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  6. 6 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1601 Неутрално

    Минчев

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  7. 7 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3658 Неутрално

    И тази свирка, достойна за Мадам В., иде от породата журналисти, които превърнаха Дарина Такова в "казус".

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  8. 8 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1601 Любопитно

    И тази свирка, достойна за Мадам В., иде от породата журналисти, които превърнаха Дарина Такова в "казус".
    —цитат от коментар 7 на zyb18561487


    Вълко требе се лансира!Вероятно е и затоплист!?

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  9. 9 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3654 Неутрално

    До коментар [#5] от "Платон Фъшкиев":

    Веждю не си ли е купил...?!? :)))

    Бивш tww09306483.
  10. 10 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    "По-добре да не кажеш нищо на публиката и да я оставиш да търси свои смисли, отколкото да напишеш някакъв текст, който те да трябва да прочетат, за да осмислят какво си искал да кажеш", казва Вълко."

    Не го разбирам това "изкуство"!!!
    То все едно един писател да напише 3000-4000 думи и всеки сам да си ги подреди, за да може да прочете книгата!

  11. 11 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1601 Разстроено

    До коментар [#5] от "Платон Фъшкиев":Веждю не си ли е купил...?!? :)))
    —цитат от коментар 9 на Petleshev


    Купил си,ама после я подарил на либералния естет Росен Плевнелиев!

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  12. 12 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1601 Весело

    "По-добре да не кажеш нищо на публиката и да я оставиш да търси свои смисли, отколкото да напишеш някакъв текст, който те да трябва да прочетат, за да осмислят какво си искал да кажеш", казва Вълко."Не го разбирам това "изкуство"!!!То все едно един писател да напише 3000-4000 думи и всеки сам да си ги подреди, за да може да прочете книгата!
    —цитат от коментар 10 на 4ort


    Ами писателят Радан Кънев точно така прави!

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  13. 13 Профил на Андонов
    Андонов
    Рейтинг: 1392 Неутрално

    Абстрактното...
    Можем да перефразираме Вълко и да кажем, че не е нужно непременно да търсим смисъл, там където го няма!
    Често хората виждат в абстрактното гениалност, там където тя напълно отсъства. Дали поради необходимост от средата им. Или да "покажат" съвременен, модерен поглед, дали поради опасение, че ще ги посочат с пръст, дали поради нуждата им, да не разбираш нещо, но да му се възхищаваш е израз на одухотвореност... Днес да се прекланяш пред всякакъв вид "модерно" изкуство, е като да палиш цигара, в компания. За мнозината, това е начин да надникнеш и влееш в редиците на останалите.
    А много често, просто това е една вътрешна голата, потребност да се чувстваш част от някаква култура. Ново, модерно, изискано и ценно...
    Толкова за тоя абстракционизъм... Рано е за повече разсъждения. 😄
    Всеки го разбира, както си иска.

    “Журналистика е да печаташ/показваш неща, които някой друг не иска да бъдат отпечатани. Всичко останало е пиар” Джордж Оруел
  14. 14 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 2007 Неутрално

    Абсолютен гении, тези перформънси за под половин милион долара е грехота да се подарят!

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  15. 15 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11204 Неутрално

    Няма лошо човек да търси себе си, но ми звучи претенциозно и провинциално едновременно. А групата на пловдивските художници от миналия век е велика и недостижима.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  16. 16 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1767 Неутрално

    Вълко, ти харесваш ли начина, по който са те представили?... Мога да ти кажа, че стилистиката е едно към едно все едно си представен през 1980г. във в-к Средношколско знаме и не ми се вярва, макар и писано днес, този стил да мине за съвременен. Верно, че по-лесно ще бъде разбран от съучениците ти, които вероятно са на твоето интелектуално ниво. Терзиев те е учил да осмисляш и концептуализираш, но за да ти е концепцията на ниво, няма да е лошо да си прочел поне стотина книги от световната класика, но поне 90 от тях да са писани преди дигиталната ера, а 20 и преди аналоговата. Поне 20!
    ...Изкуството ти няма да се наема да го коментирам. То сигурно има своите почитатели, което ти по-добре знаеш от продажбите и отзивите на художествената критика!

  17. 17 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1767 Неутрално

    До коментар [#9] от "Petleshev":

    Големите колекционери, макар и червени (Св. Русев, Б. Радев, Черепа, Марковски и тем подобни), все пак знаят кое има стойност за повече от вечрта на откриването на изложбата с няколко приятели, чаша бяло вино и няколко пакетчета соленки

  18. 18 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2202 Весело

    "Авангардно" изкуство, ходи на палатки, не харесва властта - абе тоя направо става за poster child на умните и красивите! А на Иванушка от снимката горе някой да му обясни българските еквиваленти на думи като "пърформънс", че явно е пропуснал по-голямата част от средното си образование и си личи - много.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  19. 19 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 852 Неутрално

    Много пърформанс не е на хубаво, заприличва на изгъзица и кич, ама аз съм от плебеса и не съм застъпена артЪ натура демек нещо, дето не можеш да си го поставиш в двора или къщата не ме кефи особено.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  20. 20 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#10] от "4ort":

    В читателствуването ти, явно ти е убягнала лидерката на литературния авангард Гертруд Щайн.

  21. 21 Профил на Petko Dourmana
    Petko Dourmana
    Рейтинг: 1489 Разстроено

    С подобни статии напълно се изкривяват представите на българите за съвременно изкуство :(

  22. 22 Профил на КретенКилър
    КретенКилър
    Рейтинг: 1203 Неутрално

    "Авангардно" изкуство, ходи на палатки, не харесва властта
    —цитат от коментар 18 на Тюфлекчия


    Как не го е срам!

    "Умнокрасиви": термин, използван от руското посолство
  23. 23 Профил на Chung Kuo
    Chung Kuo
    Рейтинг: 720 Неутрално

    Без да го увъртам, като повечето коментиращи - какво прави тази безсмислена, вкиснала боза, титулована "модернистичното изкувство според някой си Вълко" като тема на сериозна статия в сериозна медия? И преди да ме обвинят, че не го разбирам, защото съм културен инвалид, би ли се наел някой разбиращ да обясни къде е изкувството, къде е творчеството и таланта в тази безмерна глупост? Не за друго - имам безмерното желание все пак да разбера, тоя толкова неразбран кич!

  24. 24 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1861 Неутрално

    До коментар [#20] от "bryghtlyght":

    брайти, иби ги в гъса тиа глупусти, ма кажи кво стаа с тебе бе чоек? ей забраихме се....

  25. 25 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3658 Неутрално

    Вълко, ти харесваш ли начина, по който са те представили?... Мога да ти кажа, че стилистиката е едно към едно все едно си представен през 1980г. във в-к Средношколско знаме и не ми се вярва, макар и писано днес, този стил да мине за съвременен. Верно, че по-лесно ще бъде разбран от съучениците ти, които вероятно са на твоето интелектуално ниво. Терзиев те е учил да осмисляш и концептуализираш, но за да ти е концепцията на ниво, няма да е лошо да си прочел поне стотина книги от световната класика, но поне 90 от тях да са писани преди дигиталната ера, а 20 и преди аналоговата. Поне 20!...Изкуството ти няма да се наема да го коментирам. То сигурно има своите почитатели, което ти по-добре знаеш от продажбите и отзивите на художествената критика!
    —цитат от коментар 16 на Митев


    Ми обяснили са другарите за любимата шапка на рекламодателя, за любимия му телефон, замо за цвета на гащите му не пише. Слугинаж нескопосан.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  26. 26 Профил на v.surovina
    v.surovina
    Рейтинг: 472 Неутрално

    Разгледах изложбата "База" без да знам кой е награден. Работата на Вълко ми се стори най-интересна, артикулирана и забавна. После разбрах, че тя е наградената и се зарадвах :)

  27. 27 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 1059 Весело

    Коментарите по-горе доказват старата максима, че изкуството не е за всеки!
    Пийте си шльокавицата, слушайте си турбо чалгата и НЕ се напъвайте да разсъждавате за неща извън тези двете, че ставате хем смешни, хем жалки!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK