Макети на трамваи разказват част от историята на София

Трамвай CKD-Tatra T6A2 - произведен специално за България в Чехия през 1991 г. Едни от най-характерните трамваи за София в момента

© Регионален исторически музей - София

Трамвай CKD-Tatra T6A2 - произведен специално за България в Чехия през 1991 г. Едни от най-характерните трамваи за София в момента



Изложба с ръчно изработени макети на трамваи представя Регионалният исторически музей в София по повод 140 години от обявяването на София за столица на България. Заедно с моделите в експозицията са представени и текстове от книгата на журналиста Станислав Колев "София: От първия трамвай до последната спирка на метрото".


Желаещите да посетят изложбата ще могат да го направят до 13 октомври в зала "Инфоцентър" на музея.


Интериор и екстериор на макети на трамвайни мотриси с пътници, разработка на Дариан Георгиев

© Регионален исторически музей - София

Интериор и екстериор на макети на трамвайни мотриси с пътници, разработка на Дариан Георгиев




Макетите са изработени ръчно от Дариан Георгиев и включват модели, движили се по софийските улици от началото на ХХ век до сега. По професия е Дариан е диджей, а макетите прави за удоволствие.


"Това ми е хоби отпреди 20 години. Бях ученик в малките класове и в училище имаше кръжоци по моделизъм. Правехме елементарни неща от хартия. Винаги съм харесвал трамваите. Тогава направих първия си и така до днес, но естествено сега материалите са различни", разказва за "Дневник" авторът на макетите.


Трамвай Schindler - произведен през 1989 г. за град Базел, Швейцария. През 1999-2000 г. преминава модернизация, а през 2017 г. България получава тези трамваи като дарение от Швейцария.<br /><br />Трамвай PESA Swing 122 NSf - полски мотриси от 2014 г., направени за София за линиите с тясно междурелсие

© Регионален исторически музей - София

Трамвай Schindler - произведен през 1989 г. за град Базел, Швейцария. През 1999-2000 г. преминава модернизация, а през 2017 г. България получава тези трамваи като дарение от Швейцария.


Трамвай PESA Swing 122 NSf - полски мотриси от 2014 г., направени за София за линиите с тясно междурелсие


Някои от моделите, които присъстват на изложбата, са Siemens-Halske, произведен в Германия специално за столицата през 1925 г.; модел "Т6М-800 СОФИЯ" от 1965 г., по чиято мотриса по-късно са създадени всички съвременни български трамваи, и чешкият CKD-Tatra T6A2, създаден през 1991 г., който се използва и днес.


"На 18 септември предстои да представим и последните два трамвая от колекцията - "Комсомолецът" и "Космонавтът". Те са произведени в края на 50-те години на XX век и са се движели в София в продължение на 20 години", допълни Георгиев.


Интериор и екстериор на макети на трамвайни мотриси с пътници, разработка на Дариан Георгиев

© Регионален исторически музей - София

Интериор и екстериор на макети на трамвайни мотриси с пътници, разработка на Дариан Георгиев


На 1 януари 1901 г. по маршрута Централна гара - площад "Славейков" тръгва първият трамвай, разказва за "Дневник" Станислав Колев. Мотрисата е с номер 13 и е една от общо 25-те белгийско производство. В него са можели да се возят 16 правостоящи пътници, допълва той.


Книгата решава да напише случайно, след като посещава Музея на трамвая в Брюксел. "Оказа се, че много малко е писано за българските трамваи", казва Колев. В нея той описва както тяхната историята, така и тази на метрото и електрификацията на столицата в периода 1898 – 2019 г. Изданието излезе от печат този месец и се предлага в книжарницата на музея.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK