Макети на трамваи разказват част от историята на София

Трамвай CKD-Tatra T6A2 - произведен специално за България в Чехия през 1991 г. Едни от най-характерните трамваи за София в момента

© Регионален исторически музей - София

Трамвай CKD-Tatra T6A2 - произведен специално за България в Чехия през 1991 г. Едни от най-характерните трамваи за София в момента



Изложба с ръчно изработени макети на трамваи представя Регионалният исторически музей в София по повод 140 години от обявяването на София за столица на България. Заедно с моделите в експозицията са представени и текстове от книгата на журналиста Станислав Колев "София: От първия трамвай до последната спирка на метрото".


Желаещите да посетят изложбата ще могат да го направят до 13 октомври в зала "Инфоцентър" на музея.


Интериор и екстериор на макети на трамвайни мотриси с пътници, разработка на Дариан Георгиев

© Регионален исторически музей - София

Интериор и екстериор на макети на трамвайни мотриси с пътници, разработка на Дариан Георгиев




Макетите са изработени ръчно от Дариан Георгиев и включват модели, движили се по софийските улици от началото на ХХ век до сега. По професия е Дариан е диджей, а макетите прави за удоволствие.


"Това ми е хоби отпреди 20 години. Бях ученик в малките класове и в училище имаше кръжоци по моделизъм. Правехме елементарни неща от хартия. Винаги съм харесвал трамваите. Тогава направих първия си и така до днес, но естествено сега материалите са различни", разказва за "Дневник" авторът на макетите.


Трамвай Schindler - произведен през 1989 г. за град Базел, Швейцария. През 1999-2000 г. преминава модернизация, а през 2017 г. България получава тези трамваи като дарение от Швейцария.<br /><br />Трамвай PESA Swing 122 NSf - полски мотриси от 2014 г., направени за София за линиите с тясно междурелсие

© Регионален исторически музей - София

Трамвай Schindler - произведен през 1989 г. за град Базел, Швейцария. През 1999-2000 г. преминава модернизация, а през 2017 г. България получава тези трамваи като дарение от Швейцария.


Трамвай PESA Swing 122 NSf - полски мотриси от 2014 г., направени за София за линиите с тясно междурелсие


Някои от моделите, които присъстват на изложбата, са Siemens-Halske, произведен в Германия специално за столицата през 1925 г.; модел "Т6М-800 СОФИЯ" от 1965 г., по чиято мотриса по-късно са създадени всички съвременни български трамваи, и чешкият CKD-Tatra T6A2, създаден през 1991 г., който се използва и днес.


"На 18 септември предстои да представим и последните два трамвая от колекцията - "Комсомолецът" и "Космонавтът". Те са произведени в края на 50-те години на XX век и са се движели в София в продължение на 20 години", допълни Георгиев.


Интериор и екстериор на макети на трамвайни мотриси с пътници, разработка на Дариан Георгиев

© Регионален исторически музей - София

Интериор и екстериор на макети на трамвайни мотриси с пътници, разработка на Дариан Георгиев


На 1 януари 1901 г. по маршрута Централна гара - площад "Славейков" тръгва първият трамвай, разказва за "Дневник" Станислав Колев. Мотрисата е с номер 13 и е една от общо 25-те белгийско производство. В него са можели да се возят 16 правостоящи пътници, допълва той.


Книгата решава да напише случайно, след като посещава Музея на трамвая в Брюксел. "Оказа се, че много малко е писано за българските трамваи", казва Колев. В нея той описва както тяхната историята, така и тази на метрото и електрификацията на столицата в периода 1898 – 2019 г. Изданието излезе от печат този месец и се предлага в книжарницата на музея.

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5161 Весело

    Аз помня зелените трамваи с дървените седалки, по линията към Княжево.... Бях много малко детенце и от градината ни заведоха на морените...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  2. 2 Профил на Пуйката
    Пуйката
    Рейтинг: 974 Неутрално

    Аз помня зелените трамваи с дървените седалки, по линията към Княжево.... Бях много малко детенце и от градината ни заведоха на морените...
    —цитат от коментар 1 на Незнайко в Слънчевия град


    И аз ги помня. Бяха два отделни вагона без преход.

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5570 Весело

    До коментар [#2] от "Пуйката":

    Мотриса с двигател и вагон. Сименс.Качвахме се и слизахме в движение.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 998 Любопитно

    Чудни модели!
    Но си мисля, че на релси щѣше да е доста по-добре изглеждащо, от колкото на плексигласови подложки.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3488 Весело

    Значи първият трамвай пуснат в София бил с номер 13! Българите тогава не са били фаталисти,за разлика от днес.

  6. 6 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1067 Неутрално

    Аз помня зелените трамваи с дървените седалки, по линията към Княжево.... Бях много малко детенце и от градината ни заведоха на морените...
    —цитат от коментар 1 на Незнайко в Слънчевия град


    Отраснах в Центъра (Ръкси/Графа) и за мен като дете Княжево беше на г@з@ на географията. Но пък двойката ми беше беше за почти ежедневно ползване-на стъпалата на неотварящите се врати от лявата страна. По пол'вин спирка на трип, щото ватмана спираше по средата (ако ни видеше той или кондуктора) и кондуктора слизаше на ни гони. Ама бяхме по бързи от него, па и знаехме всички "входове" по Графа, и вътрешните дворове.

    Така пътувахме до днешния площад "Журналист" (тогава Йорданка Чанкова) и после по същия начин с "малкото трамвайче" до Пионерския двореж/Семинарията. По нанагорнището трамвая не спираше да ни гони кондуктора, щото после трудно тръгваше. Та се возехме до междинната спирка (Павильончето). Там линията ставаше двойна и се разминаваха слизащият и качващият се трамвай.

    Чардо веднъж написа че е имало "малко трамвайче" и от Бълстон/Павлово...някъде тан, до някъде си, ама...не го помня.
    До коментар [#1] от "Незнайко в Слънчевия град":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  7. 7 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 1611 Неутрално

    Дядо ми казваше, че ако си се родил в квартал, където не минават трамваи - не си софиянец, а шоп. 😄

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11602 Неутрално

    До коментар [#6] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Много важни спомени. Не трябва да се губят, а съхранят. Форумът печели с такива постове :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  9. 9 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1810 Неутрално

    При Фандъкова сме на път да си останем само с макетите. Закритите трамвайни линии доколкото си спомням са 2, 9 и 19. На практика е ликвидирана шестицата, за да минават колите през тунела на НДК. Единицата, с който пътуват възрастни хора до пазара Иван Вазов, е през 40 минути.

  10. 10 Профил на zabejko
    zabejko
    Рейтинг: 566 Неутрално

    ИМАХ АЗ ЕДНА МЕЧТА
    НА ТРАМВАЙ ДА СЕ КАЧА
    АЛА ТОКА СПРЯ...
    ВЪРВЯХ ПЕША

    veni vidi fugi
  11. 11 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 986 Неутрално

    След като "управляващите" нещастната ни Столица разбойници успяха да премахнат километри трасета и закрият няколко трамвайни линии, сега ще водим децата да ги гледат в музея.
    А останалите софиянци (а не селяни, които не слизат от автомобилите си) ще си спомнят с носталгия за доброто старо време. Преди ГРОБ.

  12. 12 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1429 Любопитно

    До коментар [#1] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Значи си много стар.По мое време по петицата се движеха мотриси "Република"с пневматични врати и ремарке без такива.Бяха червени и се движеха само по тази линия(съд.палата-Княжево).

  13. 13 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2383 Неутрално

    Уважавам моделистите, защото и на мен ми е хоби правене на модели. Желая успех на младежа.

  14. 14 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2753 Любопитно

    До коментар [#6] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":


    Чардо веднъж написа че е имало "малко трамвайче" и от Бълстон/Павлово...някъде тан, до някъде си, ама...не го помня.
    —цитат от коментар 6 на МОЙШЕ ТОЛКОЗ

    От Павлово до Бояна !
    И посред ливадите ставаше двойна , за да се разминават.
    Билетите бяха с "прекачване" от 3 ст от Пл.Св.Неделя.
    Имаше едно прекачване на 5-цата , което също отдавна не съществува след като въведоха автобусната линия до Г.баня
    Интересното тук е , че от Горнобански път до Горна баня НЕ беше трамвай , а тролей! Като на Гонобански път имаше колело да завиват обратно тролеите и тогава имаше милиционер-регулировчик и спираше движението по булеварда.

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  15. 15 Профил на Грую
    Грую
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Мойше, не беше ли Йорданка Николова - там въртеше 12-ката, или бъркам щатите. Все пак моите спомени са малко по-пресни - 14 и 19 отиваха към Изток, а 2 - към Хладилника. Бяха от тройните дълги глисти - Т8М, после и по-ръбатите.

  16. 16 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2753 Любопитно

    До коментар [#5] от "deaf":


    Значи първият трамвай пуснат в София бил с номер 13! Българите тогава не са били фаталисти,за разлика от днес.
    —цитат от коментар 5 на deaf


    Имам едно ''малко'' уточнение, че това е бил първия ЕЛ трамвай ! ! !
    А преди него от пл.Св.Неделя до Княжево е имало КОНСКИ трамвай, като линията е била соло и на определени места , наречени ГАРАЖИ линията ставала двойна , за да се разминават .
    И тогава Красно село още не е съществувало , но там е имало гараж и спирката се е казвала ТРЕТИ ГАРАЖ.
    От къде идва името КРАСНО СЕЛО до днес никой не е дал точно обяснение , има само предположения!
    Толкова е Красно село е било надалеч от града София , че там правят ЗАТВОР ЗА МАЛОЛЕТНИ ПРЕСТЪПНИЦИ ! ! !
    И съществуваше до към 1953-55-та
    Помня го като скиторехме с ашлакорите от Добруджанския квартал.
    Сградата на ЗАТВОРА и до днес съществува и в нея се помещава КМЕТСТВОТО на община Кр.село ( в нея ми бе и първата сватба на 28.12. 68-ма🥰 ).

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  17. 17 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2753 Любопитно

    До коментар [#2] от "Пуйката":


    И аз ги помня. Бяха два отделни вагона без преход.
    —цитат от коментар 2 на Пуйката

    А помниш ли , че на 3-ката бяха мотриса с ДВА вагона ?
    И че вагоните бяха само с по една врата в средата,
    и се изчакваше първо да слезнат пътувалите
    и после да се качат ''новите'' пътници. . . 🚎🚎🚎

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  18. 18 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1067 Весело

    Мойше, не беше ли Йорданка Николова - там въртеше 12-ката, или бъркам щатите. Все пак моите спомени са малко по-пресни - 14 и 19 отиваха към Изток, а 2 - към Хладилника. Бяха от тройните дълги глисти - Т8М, после и по-ръбатите.
    —цитат от коментар 15 на Грую


    Беше Йорданка Чанкова, после го смениха на Йорданка...Друго, може и Николова, щото съпругът и Георги (май) Чанков изпаднал в немилост. Е, днешния площад Журналист де.

    Трамвая по Графа (От Съдебната палата до Журналист) почти съм сигурен че беше №2, после може да е станал на №12. По мое време по голямите трамваи-с ремаркетата, пътуваха само до колелото на пл. Журналист. От същото колело до Пионерския дврец/семинарията путуваха 2 малки зелени трамвайчета (само мотриса която е и вагон, без ремарке) по единчната линия. Едно нагоре и едно надолу. Разминаваха се на павильончето.

    Това помня и до днес. Възможно е да греша за номерата....все пак става дума за неща от преди 60-70 г, не от лани. Чардо е по чат, а и цялото време е живял в София. Мен от 68 вече ме нЕмаше!
    До коментар [#15] от "Грую":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  19. 19 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2753 Любопитно

    До коментар [#15] от "Грую":


    Мойше, не беше ли Йорданка Николова - там въртеше 12-ката, или бъркам щатите. Все пак моите спомени са малко по-пресни - 14 и 19 отиваха към Изток, а 2 - към Хладилника. Бяха от тройните дълги глисти - Т8М, после и по-ръбатите.
    —цитат от коментар 15 на Грую


    Глей ся 🥰
    Йорданка Николова и е моминското име, а Чанкова става след като се омъжва за Георги Чанков.
    И двамата имат богат политически живот в БКП и то преди 09.09.44-та !!!
    След 1956-та Т.Живков изритва всички живи истински партийни деятели от преди 09.09.44-та и сред тях е и Г.Чанков
    Но Йорданка Чанкова е убита още преди 09.09.44-та край Батулия ( сега Йорданкино) и е крайно неудобно на Т.Живков , да заличи и нейното име на действителна партизанка! ! !
    И за това тогава прекръстиха площада от Чанкова на Николова , а от 1990-та си е пак с първото име ЖУРНАЛИСТ !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  20. 20 Профил на Грую
    Грую
    Рейтинг: 419 Разстроено

    Чардо и Мойше, благодаря :)
    Върнах малко спомени - някъде откъм началото на 80-те.
    Може и обратното да беше с 2 и 12, но нагоре през гората си бяха 2 линии. Имам смътен спомен за някакви светофари, или са останали от времето, когато е била 1 линия.

  21. 21 Профил на Black Label
    Black Label
    Рейтинг: 309 Неутрално

    Трамваят е символ на София, без него не си представям града.

  22. 22 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2753 Любопитно

    До коментар [#12] от "Sabbath":


    ..............По мое време по петицата се движеха мотриси "Република"с пневматични врати и ремарке без такива.Бяха червени и се движеха само по тази линия(съд.палата-Княжево).
    —цитат от коментар 12 на Sabbath

    А помисли малко, дали пък не бяха мръсно-жълти с бял покрив и пневматични врати само на мотрисата . . . . .?
    Да по същото време имаше червени,
    НО те се движеха по другите линии ,
    НО не и по 5-цата !
    Да те пробвам колко си млад 😂🚋😂🚋😂🚋

    - Помниш ли горе долу,
    около коя година се появи за пръв път спирка Хиподрума , причините за появата й
    и как се казваше първоначално ?

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  23. 23 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2753 Любопитно

    До коментар [#20] от "Грую":


    Чардо и Мойше, благодаря :) Върнах малко спомени - някъде откъм началото на 80-те.Може и обратното да беше с 2 и 12, но нагоре през гората си бяха 2 линии. Имам смътен спомен за някакви светофари, или са останали от времето, когато е била 1 линия.
    —цитат от коментар 20 на Грую


    Като почнеш от № 9 всички са ''нови'' линии!
    8-цата бе малкото трамвайче от Павлово до Бояна.
    Та 12 вървеше по част от линията на 2-ката и
    от реката при стадиона , та чак до Горни Лозенец нямаше никакви светофари!
    Освен да си спомняш, когато линията на малкото трамвайче от Журналист до Семинарията беше само по една линия и на спирка Черешова (павильона) имаше САМО единичен червен семафор, за да изчака насрещно идващия вагон-мотриса. . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  24. 24 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1947 Неутрално

    До коментар [#1] от "Незнайко в Слънчевия град":

    И аз, и аз. И ватманът обръщаше облегалките на последната спирка. :))

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK