Марина Абрамович - чиста работа

Едно завръщане 44 години след първата изложба в родния Белград.<br /><br />Снимките са от <a href="https://www.facebook.com/pg/MSUB.MoCAB/photos/?tab=album&album_id=2511766812199952&ref=page_internal" target="_blank">Фейсбук страницата на музея</a>.

© Bojana Janjić / MoCAB, Facebook Page MoCAB

Едно завръщане 44 години след първата изложба в родния Белград.

Снимките са от Фейсбук страницата на музея.



"Казват, че за хората домът е нещо, когато не чувстваме дома си някъде другаде. Вие къде сте сега?"


Така успявам да задам предпоследния въпрос към Марина Абрамович на среща определена от нея за журналисти и започнала в 6:23 сутринта в Музея за съвременно изкуство в Белград на 21 септември тази година.


Защо толкова рано? Каква символика да търсим в този час? Обяснението не закъсня - в поканата, която получихме 24 часа преди началото пише: "Пресконференцията ще се осъществи на изгрев слънце, съгласно концепцията на изложбата "Чистач", където артистът в ранни зори символично "чисти" своята артистична кариера и архива с най-добрите си работи" Съгласявам се, че концептуално всичко се подрежда. И името на изложбата, и ранния час, и поводът, и най-вече самият артист - "Нейно Пърформанс Височество Марина Абрамович" (по думите на журналисти).




Ранният час е любопитство за всички. Шофьорът на таксито тихо пита дали толкова рано отиваме на "сплавове"-те - плаващите клубове и дискотеки на река Сава, където е и музея. "Не. На откриване на изложба" - отговарям. "Нима толкова рано?"- невярващ е шофьорът. "Не е рано. Навреме е. 44 години стигат" опитвам се да поддържам разговора ведър. "А театрите? И те ли ще отварят вече толкова рано? Накъде отива този свят. Обърнаха го наопаки".


Светът около Марина Абрамович е обърнат наопаки или ни изглежда такъв


В предговора на каталога на родената през 1946г. в Белград Абрамович е събрана може би най-краткото и ясно представяне: "Тя е най-важният артист на пърформанса в наше време. Без нея изкуството на пърформанса не би било толкова възможно и уважавано в музеите днес. Тя е артист, който непрекъснато развива това, което прави."


Въпреки високите изисквания поставени пред кураторите и самия музей в Белград, този почти 50 годишен опус с над 120 работи на Абрамович става възможен. След Стокхолм, Хумлебек, Осло, Бон и Флоренция Белград е последният засега град, където изложбата ще бъде представена.


Кураторът на изложбата Деян Сретенович е подредил хронологично на пет нива в музея различни работи - скици и картини още от времето докато е била студент в Художествената академия в Югославия, звукови инсталации, с които тя навлиза в света на концептуалното изкуство, прочутите "Ритми" и други соло пърформанси, както и в партньорство с Улай, изложени са и "transitory works", "Balkan baroque", както и придобилият голяма популярност "Артистът присъства" (Artist is present) от 2010. За изложбата и Абрамович разказва и архивния и документален материал - част от експозицията.


А едни от най-значимите пърформанси, които е правила ще бъдат ре-перформирани, както тя настоява да се нарича този акт на възстановяване на нейни работи от други хора, в музея от млади артисти, с които Марина Абрамович е провела и мастърклас "Чистене на къщата".


"Чистенето за мен е разчистването с миналото, чистенето на съзнанието"


казва артистът. "Не е страшно да скочите надолу. Можете да скочите от небостъргач, ако така искате, и това ще бъде напълно приемливо. Опасността идва, когато се приближавате към повърхността. Преди 44 години, когато си тръгнах от тази страна, аз скочих в неизвестното и през цялото време досега падах свободно, летях. Днес усещам , че приближавам повърхността. Топлото посрещане, което ми оказахте, омекоти тежкият удар, който ме очакваше. Дойдох с отворено сърце и ви благодаря за отношението."


Марина Абрамович - чиста работа

© Bojana Janjić / MoCAB, Facebook Page MoCAB

Темата за чистенето не подминава и присъстващите на срещата. Млада журналистка изважда четка за дрехи и моли Марина Абрамович да я почисти - съвсем истински и пред всички, на което тя откликва. Този мини-пърформанс е подарък за всички журналисти, артисти и куратори, с което тя потвърди думите си, че мотивация и вдъхновение черпи от живота -"докато режа лук или съм в самолета." Избира идеите, които я стряскат и плашат, а не тези, които ѝ харесват. "Ако ми кажат "не", то за мен това е само началото", категорична е Абрамович.


На въпроса какво е изпуснала в живота, е искрена: "Нямах деца. Никога съм нямала нормален семеен живот. Аз съм модерен номад. На всеки пет, шест дни съм на път. Моите деца са моите ученици."


За прямотата в пърформанса говори така: "В такава ситуация не се актьорства. Това не е театър. Като влезе публиката, всичко се променя. И с младите, с които работя, на тях казвам същото. Енергията ви се намества спрямо хората. Уча ги да не се плашат от болката. Да не се боят от нищо и от никого. Младата публика изведнъж се появи и се заинтересува от мен благодарение на Лейди Гага. Тя се беше появила в МОМА в Ню Йорк по време на "Артистът присъства" и после беше на мой мастър клас. Изведнъж младите заговориха за мен, благодарение на милионите почитатели на Лейди Гага в социалните мрежи."


За звездния си статус Марина отговаря бързо и кратко:" Уди Алън казва днес съм звезда, утре - черна дупка. Ако успехът беше дошъл на 25 години щях да съм мъртва. Чак на 50 започнах да осъзнавам коя съм. Хората ме направиха звезда. Артистът трябва да остави суетата пред вратата. Освен това ако на 25 четях всичко, което пишат за мен, нямаше да си подам носа от вкъщи. Чета, виждам много неща...за себе си".


Държавната телевизия РТС снима документален филм за нея - "Разговор с чистачката".


За миналото и за научените уроци Абрамович казва: "От своя учител в Загреб Кръсте Хегедушич запомних две важни неща, които мисля ми дадоха много в моето определяне като артист.


Ако работиш и рисуваш с дясната ръка и видиш, че си виртуоз, веднага смени с лявата ръка


Когато започнеш да правиш нещата твърде добре и сигурно, веднага промени нещо, веднага отиди на територия, която не познаваш. От моя учител научих и, че в живота на всеки артист е най-трудно да се появи добра идея. Ако имаш две добри идеи, значи си гений, казваше той. Моята идея беше моето тяло. Моето тяло е мой обект и субект".


И накрая все пак отговорът на въпроса в началото:


"Това е добър въпрос. Вижте, аз наистина живея някъде между. В промеждутъците, когато тръгваш на някъде и все още не си достигнал крайната точка. Може да е някоя гара, някоя спирка, летище или просто разходка в градината или парка.Това "между", това място, измежду, в пролуките, за мен в всъщност най-вдъхновяващо. Точно там, напускайки едното място, неговата познатост и сигурност се отваря друго пространство, където всичко може да се случи. Тук е моят дом. Всичко е тук. Всичко е дом."


Марина Абрамович - чиста работа

© Bojana Janjić / MoCAB, Facebook Page MoCAB


Европейска ретроспективна изложба " Чистач" е отворена до 20 януари 2020 година в Музея за съвременно изкуство-Белград. В нея могат да се видят 120 работи на Марина Абрамович от всички нейни периоди. Зрителите ще могат да видят сплетените коси на ре-пърформърите, да се промъкват между голите им тела, като в пърформанса "Имподерабилия", да видят синята рокля от музея "Гугенхайм", детайли от видео работите от 70-те и предмети, които са използвани в някои пърформанси включително и "Ритъм".

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK