Деветият фестивал за свободен театър - богата програма, но и диалог за бъдещето

Във "Фотосинтезис" между 19 и 23 октомври ще бъде показан и мащабният проект Conglomerate с куратор Огняна Серафимова, който представи България на Световното сценографско квадриенале PQ2019 в Прага.

© Асоциация за свободен театър

Във "Фотосинтезис" между 19 и 23 октомври ще бъде показан и мащабният проект Conglomerate с куратор Огняна Серафимова, който представи България на Световното сценографско квадриенале PQ2019 в Прага.



Деветият АСТ Фестивал за свободен театър започва днес и ще продължи до 23 октомври. Той ще представи на публиката селекция от най-доброто от независимата сцена в България. Мотото му тази година е "Все по-топло". То е свързано както с развитието на театралния език на артистите, опитващи се да достигат до все-повече публика, но е и намигване към продължаващата работа по проекта за бъдещия център за съвременно изкуство в София "Топлоцентрала", чийто строеж се очаква да започне в началото на следващата година.


Пред "Дневник" артистичният директор на фестивала Веселин Димов разказа, че по традиция и тази година в програмата влизат 8 български и 4 чуждестранни постановки. Предстоят и три уъркшопа и прожекции на филми. Международните гости ще бъдат около 40. Отсега той изтъква, че следващата година, когато фестивалът навършва 10 години, програмата ще бъде много амбициозна.


Веселин Димов

© Велко Ангелов

Веселин Димов




Тази вечер фестивалът ще бъде открит с BURN – международен сайт спесифик спектакъл на холандския
колектив United Cowboys с участието на български и холандски актьори. Между 19.00 и 23.00 часа къща-музей "Андрей Николов" към Националната галерия ще бъде своеобразна артистична екосистема, обитавана от изпълнители, музиканти и танцьори. Публиката ще може да се движи в пространството, да влиза и излиза и да изживее спектакъла по свой начин. Зрителите ще могат да видят и представления на германско дуо Markus & Markus, на театър "Баест" от Копенхаген и на французите Vigroux / D’Haseller.


На темата за домашното насилие и толерирането на сексизма в патриархалното общество е посветен авторският пърформанс "Синята брада - брак без приказка" на режисьора Василена Радева. Съвременният движенчески театър и танц е представен от три постановки - "Сияние" на танцова компания "Дюн" и германския звуков артист Абел Корнински, Hating machine на хореографката Марион Дърова и SIX LOVE SONGS на Жана Пенчева.


Два дебюта са залегнали в програмата на фестивала - "Цикадите" на Александра Петрова по пиесата на Мирослав Христов и "Животът е сън" на Дина Маркова.


SIX LOVE SONGS

© Асоциация за свободен театър

SIX LOVE SONGS


В разгара на работата по "Топлоцентрала" и започващия фестивал обаче Веселин Димов коментира пред "Дневник", че в България дефицитът на пространства за независими постановки става все по-голям. "Като пример за това мога да посоча несигурното бъдеше на "Червената къща". Това пространство изигра много важна роля за развитието на независимия театър", каза той. Като друг проблем той изтъкна, че новите зали, които се появяват, най-често не са устойчиви.


Според него "Топлоцентрала" е един добър пример за развитие - очаква се центърът да отвори врати през 2021 г. Той ще разполага с голяма зала с 250 седалки и една с 80 седалки. Освен това ще предлага и две студиа от по 40 кв.м, които ще могат да бъдат обединявани, и бар със сцена. "Топлоцентрала" ще има и амфитеатрално пространство, както и едно за визуални изкуства. "Въпреки това е невъзможно цялата независима сцена да разчита на "Топлоцентрала". Да кажем, липсват зали, в които да се работи с чуждестранна и с млада публика", казва Димов.


Пред "Дневник" той заяви и че в момента независимият театър не съществува на равни начала с държавните и общинските театри, защото за продадените билети за независими постановки театралните компании не получават държавна субсидия.


"Според мен би трябвало алтернативните пространства да могат не само да кандидатстват за средства, но и сами да субсидират продукции", заяви той. Като пример Димов посочи финансирането в Германия, където театрите могат да кандидатстват за средства на равнище квартал, град, община, област и държава.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 554 Любопитно

    "Пред "Дневник" той заяви и че в момента независимият театър не съществува на равни начала с държавните и общинските театри, защото за продадените билети за независими постановки театралните компании не получават държавна субсидия."

    Като изключим факта, че зад продукциите в т.нар. "независим" театър прозира агендата на западните пост-модернисти и култур-марксисти (цитирам: "На темата за домашното насилие и толерирането на сексизма в патриархалното общество"), които съвсем зависимо си получават субсидиите на Запад, за да тровят умовете на раята там, не виждам къде е проблема?
    Или да разбирам, че нещо независимостта не им понася на "свободните" и плачат да са на хранилка?!

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK