Филмовата общност е пред протест заради липсващо увеличение на субсидията за кино

Филмовата общност е пред протест заради липсващо увеличение на субсидията за кино

© Мая Стефанова



Липсата на реакция от страна на министъра на културата Боил Банов и искане на отговори по конкретни въпроси, свързани с реформата в киното, могат да доведат до протести от страна на филмовата общност в страната. Това бе обявено във второ в рамките на седмица писмо, изпратено преди ден до Министерството на културата и подписано от 120 режисьори, оператори, продуценти и други представители от сферата.


В него те искат отговори по три основни въпроса, част от които бяха зададени още в първото им писмо от 30 октомври. На него все още липсва отговор от институцията.


Основният бе породен от публикувания държавен бюджет и актуализираната 3-годишна бюджетна прогноза за периода 2020 - 2022 г., в които липсва каквото и да е увеличение на субсидията за българската филмова индустрия.




Пред "Дневник" продуцентът Росица Вълканова поясни, че според този бюджет излиза, че увеличение не само няма да има, ами всъщност парите за кино ще са по-малко. Това се получава, тъй като в бюджета е предвидено увеличение на минималната работна заплата, както и на минималния осигурителен праг, което заедно с процента на инфлация обезценява номиналната стойност на субсидията.


Затова и първият въпрос от новото им писмо е за това какво е предприело и смята да предприеме министерството за осъществяването на планираната реформа в киното. Вторият е за това какво увеличение на финансирането за кино ще бъде осигурено за 2020 г. за изпълнението на дадените от министъра обещания за увеличение на субсидията.


Третият, който е добавен сега, касае проекта за Закона за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия (ЗИД на ЗФИ), който е бил внесен за съгласуване от Министерството на финансите. В този му вариант той е бил разработен от Министерството на културата без участието и одобрението на работната група, сформирана от професионалисти от бранша, твърдят авторите на писмото.


Според Вълканова в така внесения проект има цели текстове, които са премахнати еднолично от страна на министерството, а други са погрешно формулирани и са "нонсенс", който може да доведе до блокирането на работата на филмовия център във вида, в който той функционира сега. "Ако трябва да се изразя жаргонно - ще стане мазало", допълни тя.


Според нея е непонятно защо министерството не реагира на писмо, подкрепено от такава широка група кинодейци. Сред подписалите се са режисьори като Камен Калев, Весела Данчева, Кристина Грозева, Димитър Коцев-Шошо, Константин Божанов, Андрей Паунов, Виктор и Борислав Чучкови, Анри Кулев, Виктор Божинов, Тонислав Христов, Драгомир Шолев и Илиан Метев.


"Липсата на отговор от Ваша страна създава напрежение във филмовата общност, което е на път да прерасне в протестни действия. Зад подписалите до момента 120 режисьори, оператори, продуценти и други стоят десетки български актьори и стотици киноспециалисти, които живо се вълнуват от реформите в българското кино", завършва писмото.


"Дневник" изпрати запитване до Министерството на културата относно писмата на кинодейците и ще следи темата.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4801 Неутрално

    Точно се пораздвижи българското кино и "прът"

  2. 2 Профил на Antoni Stoev
    Antoni Stoev
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Субсидиите са пари на данъкоплатците. Кинодейците да се научат да правят филми за голяма аудитория, а не за шепа зрители. Ако създават качествен продукт, ще печелят. Защо парите на Леля Гина или Чичо Петко да отиват за съмнителни продукции?

  3. 3 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1707 Неутрално

    Ми след като разчитат на субсидии, едва ли някой ще чуе протеста.

  4. 4 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3434 Неутрално

    Тез пък що не продадат няколко филма и да си напълнят джобовете? Кво са се разревали?

  5. 5 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    Субсидиите са пари на данъкоплатците. Кинодейците да се научат да правят филми за голяма аудитория, а не за шепа зрители. Ако създават качествен продукт, ще печелят. Защо парите на Леля Гина или Чичо Петко да отиват за съмнителни продукции?
    —цитат от коментар 2 на Antoni Stoev


    Те парите на леля Гина и чичо Петко отиват и за тютюнопроизводителите, и за разни спортни федерации, и за какво ли още не. Къде да теглим чертата?

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  7. 7 Профил на Ivaylo Grancharov
    Ivaylo Grancharov
    Рейтинг: 11 Неутрално

    Протестът обхваща тема не само за субсидиите, но и за финансовите стимули за филмовата индустрия.

    Инструменти като "cash rebate", каквито има във всички европейски държави, включително и при нашите съседи - Гърция, Румъния, Сърбия и Северна Македония и с които се привлича производството на филми от чуждестранни продуценти, не съществуват в България.

    Подобни инструменти от десетилетия са налице в Западна Европа, в Чехия и Унгария. Откакто Хърватия въведе стимулите, привлече освен куп други филми и знакови продукции като "Игра на тронове", "Междузвездни войни" и "Мамма Миа"... както и продължението на "Бодигардът на убиеца" - филм, който бе заснет в България. Но сега Хърватия предлага по-добри условия и привлече продължението.

    Румъния въведе финансови стимули миналото лято на стойност 50 милиона евро годишно при 35% възстановяване на вложени допутими разходи за филмово производство. За тази година Румъния е привлякла 51 продукции, на които ще върне около 32 милиона евро, а тези продукции са похарчили в Румъния минимум 88 милиона евро.

    Искаме ли някой да дойде и да похарчи в България стотина миилона евро или по-добре да ги похарчи в Румъния или Гърция? Защото без стимулите вече няма да дойде, тъй като държави със стимули го привличат. Вие как предпочитате? Нима ние сме най-умните тук и си пестим парите, а другите харчат на поразия? Как като сме най-умнитте все си стоим най-бедните?

  8. 8 Профил на therage_thefury
    therage_thefury
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#2] от "Antoni Stoev":

    Ами да ти отговоря ясно, защото виждам, че не си наясно с аритметиката. Защото за производството на един филм, сниман евтино в апартаменти и по улицата, без декори, с минимални заплати на участващите, трябват минимум 500 000 лв. От всеки билет, продаден на зрител, за продукцията остава... 1 - 1.50 лв. В най-добрият случай. Всичко останало е за киносалон, разпространител, маркетинг. т. е. - филмът трябва да е гледан от 500 000 зрители. Ти колко приятели имаш, които ходят на кино? А колко кино салона има в страната? Разбра ли сега защо българско кино на чисто пазарен принцип не може да има? Чисто пазарен принцип може да има в USA, Китай, Русия, Индия...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK