Като дете не го харесвах. Сега го считам за изключителен. Моите уважения за дългогодишното му творчество, белязало цял един период. Желая му здраве и дълголетие.
Дбъ тоя диспут, държавата ае тресе от скандали, прокуратурата се превърна в бухалка, мачкат се съдии, премиерът се излага с поведението си та цял свят се смее а всички нормални българи се чудят къде да се скрият от срам, орязват им болничните, мисли се глупост след глупост, репресиите вече дори не са тайни, а обществото спори за естетическата стойност на илюстрациите към Хари Потър
Мен сте пропуснали ;) Ако бях илюстратор на детска литература, бих нарисувала вселената на Хари Потър като Kazu Kibuishi. Но първото издание, в което се влюбихме с детето ми е с корица на Thomas Taylor и не бихме чакали 16 години за Кибуиши. Защото важната за нас е авторката J.K. Rowling с думите, които оживяха в нашите умове. Това не са книжки с картинки. Има място и за кориците от Jonny Duddle's Doodles, Mary Grandpre, Джим Кей, Любен Зидаров. Моля за уважение към труда на другите!
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
'''''''''''''''' Любен Зидаров и неговият Хари Потър Илюстрациите на Любен Зидаров към юбилейните нови седем издания на книгите за Хари потър станаха повод за бурна дискусия в социалните мрежи. "Дневник" '''''''''''''''''' - = - = - = -
ГАТАНКА:
В тези няколко реда Потър е изписано ДВА пъти! Но един път е с главна буква , а вторият е малка буква ?
Кое от двете изписвания е правилно ?
Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
Зидаров бил голям художник? Чудесно, да реди изложби в световни галерии. Обаче тръгнеш ли да илюстрираш детски книжки, трябва да си готов да чуеш мнението на децата и родителите им. Колкото и да не ти харесва.
Учим се постепенно, но още не се научаваме да казваме противоположно мнение, без злоба. Най- подобния коментар е на Недко Солаков. Влязъл в профилите на нехаресващите рисунките, и видял, че в домовете им било ........кич. Браво, Недко, във всичките им домове ли е кич, бе другарю ДС. Егати нещастника. Стила на Зидаров беше в унисон със социализма- сив, мрачен , крив. С вид на панелен блок. Той си е талантлив, но не за тия книги. Винаги се сещам, за замен неталантливия Св. Русев.., който окраде хиляди класически картини на старите ни художници, но чиито изложби бяха винаги и предимно - сиво, черно и малко червено/кръв, де/. И винаги десетки варианти на " Майка ми" и " Септемврийци" Сивото свърши Недко, бягай в миналото
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Ето това е. Казвате всичко само с две прости изречения. И аз като дете не го харесвах. Все отхвърлях "Хъкълбери Фин" заради неговите илюстрации, докато не се случи да нямам какво да чета и – ща, не ща – подхванах я и не я оставих, докато не я прочетох – толкова ми хареса. Не знам на колко години съм била, но се ядосах на Любен Зидаров, че ме е подвел с грозните картинки. И това е илюстраторът, когото запомних завинаги. Сега гледам с други очи на илюстрациите му, но мисля, че не става за деца. Както и Пикасо не става за деца. Ако една илюстрация на Зидаров е във вид на картина, с удоволствие бих си я окачила на стената.
Полупримитивният стил на Л. Зидаров може да е в унисон с не толкова ангажиращи текстове, но Хари Потър е коренно различно ниво. Това е една цяла нова вселена, която Зидаров просто е неспособен да предаде. Илюстрациите му са на ниво ...."баба Меца", "Кумчо Вълчо" , "Хитрата Лисана" и други подобни персонажи на народните приказки. Не повече. Затова е и недоовлството от неговите илюстрации. Те просто принизяват стойностите на онова което Дж. К. Роулинг предава.
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
Мисля че вината не е у Зидаров, а у неспособността на издателят да избере художник чийто стил и подход би бил по-подходящ за тази книга.
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
Илюстрациите са грозни, на фона на другите му. Какво толкова се коментира? Тва па недай си Боже някой да си каже мнението. Кво толко спекоха всички? А дали нямаше по-млади илюстратори които да предложат по-свеж прочит? Ама айде, щом не сме художници, нямаме право да кажем дали едно нещо ни харесва. Няма да си купя книгата - илюстрациите са визуално отблъскващи.
Издателството е допуснало грешка. Зидаров може да е много добър художник, но издателството трябва да прецени добре публиката си. По това до какви реакции носи това решение на издателсдтвото, явно не се е преценило добре.
И сега, най-вероятно, това ще се отрази на техните продажби. Тоест от чисто маркетингова гледна точка, това е някакво фиаско.
А Дж. К. Роулинг може да одибри нещо такова без проблем. Защото, тези илюстрации се различават доста от останалите издания. Но за един милиардер като нея, Вече не и е толкова важно да преценя дали една такова естетака ще доведе до повече продажби.
Относно фейсбук бурята...ами, нищо ненормално. Хора без работа, ще обсъждат вкусове, стил, естетика и маркетингови решения на някакво издателство...
А Манол какво да каже друго. Издател за друг издател публично нищо лошо няма да каже. Солаков пък тръгнал да им гледа жилищата на хората...не зная какво да напиша въобще повече. Но пък не можем да минем без нещо против управляващата партия в нито една статия в Дневник, дори и в текст за Хари Потър... затова и трябва да се цитира и Оля Антонова, известна в социалните мрежи като Malinova Olya...
И още: замислете се над факта, че има толкова много коментари. Сигурно не е без причина. Не се е чуло нещо подобно за други книги. Но, хайде холан, какво разбираме ние от изкуство?! Щото е стар и сега дай да не си кажем мнението.
Aз живея в Холандия, далече от Елизабета Белобрадова и нейния свят, изпълнен с красота. Единственото, което съм си донесъл от България, са три книги с илюстрации на Любен Зидаров.
Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
абе квото и да си приказваме, сигурно си е бая тъпичко да продадеш някой като любимец на поколение дечица, а тия ми ти поколения да писнат, че им е съсипал детството :)
Абсолютно! Дори само помпозността на двореца, в който са настанени бъдещите магьосници, с неговите високи сводове, скрити подземия и врати, както и местещи се мостове и тунели към отделните помещения изскача тотално от тези простовати картинки на Зидаров.
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
Стандарт за илюстриране на фентъзи е Джош Кърби и работата му по книгите на Тери Пратчет. Сори, Зидаров, но не си разбрал (ако си прочел) света на Хари Потър. Абе защо някои хора се самозабравят и си мислят, че могат всичко?
И моите спомени за Любен Зидаров са най-вече от Хъкълбери Фин. Вече бях на възраст да се възмущавам и изпитах именно възмущение. И сега не ги харесвам (меко казано). За сметка на това помня една серия книги с приказки голям формат, които бяха с изключителни илюстрации от италиански художници. Те ме вдъхновяваха и ме караха да мечтая. Напоследък гледам отново илюстрациите на Басните на Лафонтен от същата серия. Името на художника е Валтер Кремонини, модернист, но се е съобразявал с това, че рисува за деца. Всяко поколение може да намери нещо в тези илюстрации, в тях има и красота и остроумие и даже дописване на приказката.
Издателите просто трябва да са наясно че илюстрациите зависят от времето в което се пускат за продажба книгите, един най-обикновен пример е Колелото на времето 90-те години като излиза илюстрациите са един стил, а на по-новите дигитални издания съвсем различен като и двата са продукт на времето си, но както обикновено българските творци това нещо не могат да го осъзнаят, не можеш да очакваш нещо което се е харесвало на поколение с 1 един канал и 1 партия да се харесва на поколение което има повече източници на информация от броя на годините ти.
Това ми напомня на онази глупост на Теодора Димова обявила като тревожна тенденцията да има все повече млади автори, както и това, че пишат в жанровете фентъзи и хорър, за това и тези специалисти смятат работата си за елитарна и отблъскват възможни нови читатели
И аз мисля, че илюстрациите трябва да дописват приказката. А и да покажат на все още с неразвита съвсем представа за света малки деца някои картини, описани с думи.
Нашите хора на изкуството пак останаха неразбрани. Начинът, по който защитават художника не се харесва на масовия читател. Както винаги гледат отвисоко и искат да кажат: "Какво разбирате вие от изкуство". Затова няма голяма посещаемост и на български филми. Та това са илюстрации на книга, която се чете от млади хора и деца. Как ще възприемат те колко са добри илюстрациите от позицията на един художник.
Уважаема редакция, когато се опитвате да отразите някакви социални процеси и да съблюдавате високи етични и журналистически стандарти, най-естественото е да представите извадки от различните гледни точки по дадена тема или сюжет. В случая, и не само, показвате мненията само на едната страна от спорещите. А другите? Те съществуват ли изобщо? Защо правите такива елементарни внушения и пропаганда в стил "Работническо дело"?
Колкото до въпросните илюстрации и стила на г-н Зидаров - всеки има право на мнение и на естетическо възприятие. Важни за издателството са продажбите. Ако те са скромни, рискът си остава за тяхна сметка. Което важи за всяко едно заглавие, което излиза на книжния пазар - както у нас, така и по света.
Става дума за концепция за илюстрациите на детските книги, която Любен Зидаров следва. Тази концепция идва от времената на „зрелия социализъм“. Аз, като дете израснало в неговия край (роден съм 1976) я опознах от първо лице. Идеята (за която предполагам само от личния си детски опит) е, че децата са ирационални същества и за тях е по-подходящ модернизма, както и да се разбира това. Тъй като знам, че никой няма да прочете по-надолу – лично смятам, че децата се нуждаят от реалистична и богата илюстрация, която няма стойност като изкуство. Имах една книга с приказки като дете – преведена от чужд език, но заедно с илюстрациите – аз бях хипнотизиран от тях. Що се отнася до социалистическия модел – там виждах само тотемични, абстрактни изображения, които не ми бяха нужни. Л. Зидаров абсолютно попада в тази категория. Като дете не му харесвах илюстрациите, защото ги смятах за „не мои“, а сега не ги харесвам, не защото са лоши, а защото не са за деца. Аз мога да оценя илюстрациите му, просто това не е за деца.
има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хора
Aз живея в Холандия, далече от Елизабета Белобрадова и нейния свят, изпълнен с красота. Единственото, което съм си донесъл от България, са три книги с илюстрации на Любен Зидаров.
—цитат от коментар 18 на Един вампир броди из Европа
Браво на тебе! Разбирам, че си подбрал книгите, които си взел, не по съдържанието а по картинките в тях!
Днес гледах епизод на "Стани богат" в който, накратко, се отнасяше за изказване на Пикасо: "Отне ми четири години да се науча да рисувам като Рафаело, но цял живот да се науча да рисувам като дете". Соц реализмът се опита да наложи (и дори е успял, както виждам по мненията), че Пикасо (най-малкото като стил) е за деца и илюстрациите на детските книги трябва да бъдат в този стил. Ами не е така - никой не е умрял, разбира се, но Л. Зидаров като детски илюстратор след 100 години ще остане и хората ще си мислят - какъв революционен подход! Без изобщо да съзнават, че при комунизма никой не мисли за нищо, камо ли за децата.
има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хора
Да Френски приказки,Индйиски приказки,Дейвид Копърфилд старите илюстрацйи на Островът на съкровищата и на книгите на Жюл Верн,Гъбарко както и Моливко и Сръчко,Неродена мома,Дядовото Павлово камъче,Пинокио,Робинзон Крузо,Дивите лебеди. А Любен Зидаров не става за художник. А като един човек не става за художник рисува нещо шаренко и вика. Не ме разбирате аз съм наивист художник.
"Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
Ти пък! Намери къде да се хвърлиш!
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
Помните ли Овчарчето Калитко и Героите на Белица. Някога отдавна бяха от задължителните книги в училище. Сега, който не ги помни, може да потърси илюстрациите в Интернет. Има ги в изобилие. Не твърдя, че са самата прелест тези илюстрации. Защо не са им наслагали картинки като Зидаровите картинки? Според скромното ми мнение, за да не отблъснат децата. Хем са за по-големи деца, вече ученици. Андерсен и Марк Твен са се оказали разрешената писта за известни експерименти с детските възприятия и дори за естетически шокове. Защо Хари Потър да не е разрешена писта? Какво толкова (все пак известна мярка е нужна - да не предизвикаме норвежците, че само това чакат). Като дете изобщо не харесвах картинките на Любен Зидаров, меко казано е това, вбесяваха ме. Но ги помня. Когато ти "влезат с бутонките" обикновено помниш. С днешна дата намирам, че са интересни и ни най-малко не ме вбесяват. Помня, че доста шантави илюстрации слагаха на научната фантастика, някога четях на кило такива книги. И досега обичам, а фентазитата са ми безвкусни. И изобщо... цялата врява по повода ми е смешна.
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
я кажи на колко години си, защото тези "корици" на Хари Потър ги показах на дъщерята и племенницата и отказаха да ги погледнат втори път. По-горе съм го написал илюстрациите трябва да се съобразяват с времето на издаване, да сравняваш корици на книги от 70-те и сега е безумно особено при детските книги
До сега не съм попадал на по-грозни и отблъскващи илюстрации от прехваления Л. Зидаров и продължавам да мисля, че не бива да окипазява детските книжки. Странно ми е мнението на професионални художници, които ги намират много подходящи за деца. За първи път се съгласявам с Е. Дайнов. Заради илюстрациите на Лазаркеевич съм купувал приказки повторно и продължавам да си ги държа в сериозната ми библиотека.
Днес гледах епизод на "Стани богат" в който, накратко, се отнасяше за изказване на Пикасо: "Отне ми четири години да се науча да рисувам като Рафаело, но цял живот да се науча да рисувам като дете".
Въпрос на възприятие. Художникът рисува, за да удовлетвори собствената си нужда, да изрази чувствата си върху платното. Аз очаквам от картината да задоволи МОИТЕ ундивидуални усещания за правилно и неправилно и да ми предаде някакви емоции. Лично аз предпочитам Рафаело, пред Пикасо и смятам, че това си е мое право.
Пичове и мацки. Като гледате шума във Фейсбук, вече и в Дневник, мислите ли наистина, че издателството не са избрали правилния художник? Само помислете в пазарни цени колко струва едно такова медийно представяне
"Alle bisherigen Bewegungen waren Bewegungen von Minoritäten oder im Interesse von Minoritäten. Die proletarische Bewegung ist die selbständige Bewegung der ungeheuren Mehrzahl im Interesse der ungeheuren Mehrzahl." -
Karl Marx, Friedrich Engels, Manifest der Kommunistischen Partei. MEW 4, S. 472
А тук стигаме и до момента с това че илюстрацията не е картина и предназначението и не е автора да се изразява, а да "рекламира" съдържанието на книгата, а с подобна реклама не се стига до стъпката със съдържанието
И на мен не ми харесваше този художник, имам "Том Сойер" и "Призкрака на Ляно естакадо", окепазени от него. Не само той рисуваше "грозно" де, масово си беше, но по-онова време все още се пазеха много-много стари книжки - както се писа по-горе "Африкански приказки", "Пинокио", "Робинзон Крузо" - адаптация за деца, "Индийски приказки", "Приказки на Андерсен", плюс някои други по-нови. Ами няма база за сравнение, как едните те карат да ги разглеждаш и прерисуваш даже, а другите просто ги отмяташ, все едно дефектен лист.
И аз като повечето тук не харесвах и не харесвам Зидаров и неговите илюстрации. Всъщност дори не знаех, че се каза Любен Зидаров, за мен той ще си остане "озни с грозните картинки" - по онова време да изрека "илюстрация" - не бих. Обаче евала на Егмонт БГ - вдигнаха толкова шум с това, че се опасявам, че не е съвсем случайно. Кой иначе би обърнал толкова внимание на едно ново издание на Хари Потър? Оценявам провокативността им, даже снобското в мен се пробуди, надигна глава и вика: "Ша ли си купим?". Ама май ще устискам...
Чудех се дали да напиша нещо изобщо, защото има моменти и теми, в които да замълчиш, е най-доброто решение.
И все пак - аз не харесвам кориците. Не претендирам да познавам творчеството на Зидаров - нито преди, нито сега. Просто не харесвам кориците, оригиналните са чудесни, тези - не. Странна ми е обаче истерията и осъждането из социалните мрежи. Ей така преди седмица всички бяха гневни и разстроени заради онкологично болно монче, на което не му позволили да стане доцент или от сорта. А всъщност се оказа, че е посредствен студен и вероятно е влязъл да следва медицина с протекции.
Ако не дай си Боже нещо ми се случи някога и опра до помощ - нямам проблем да я получа от онкоболен лекар, но имам проблем да я получа от връзкар.
Също така не смятам, че е ОК художник на 95 да рисува за деца. Дори в някакъв период да е бил велик. Вярвам, че всеки има силни периоди и талант, но те не са даденост или неизчерпаем източник. Нека си спомним жълтата столевка с кръговрата на живота. Ей за това се сетих като гледах тези илюстрации. Затова обаче няма да си купя тези книги. Толкова е просто. Не бих се фрустрирал дотам, че да философтвам из фейсбуук.
На колко, за съжаление на повече, отколкото искам. 58. На внучката си купувам приказки, илюстровани в тривиална естетика. А тя самата рисува доста авангардно 😁😁😁 Не знам доколко си е проличало къде в коментара ми има ирония. Как да е. Сега имаме голям избор, децата не са помирисвали библиотека, но ние сами можем да им осигурим всички книги на света, които си изберем. И това е чудесно.
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
Мнението,че е голям художник на детските му илюстрации ли е базирано? В детската литература е важно мнението на децата- аз ,като дете, ги намирах за ужасни и ми разваляха кефа дори и от хубави книги. От друга страна не виждам много хора,които да считат илюстрациите към "Индийски приказки", "Френски приказки " и подобни за грозни или за "въпрос на вкус е"! Та ясно е кое е стандарта за красива детска илюстрация! Нема страшно, човека сигурно е отличен и е станал и на 95,което само по себе си е за уважение. Ние ,между другото, и свестен филм нямаме!Дори един на средно световно ниво!
За Хари и неговите милиарди ми дреме на... Гърба Обаче че един велик художник е нарисувал това което ТОЙ вижда и някакви лелки не са съгласни, просто е просто. Волтер:аз може да не харесвам това което казваш, но ще дам и живота си за свободата да го казваш. Искаме свобода, а не рамки...
Корупцията е новия социализъм! Нямаш връзки, нямаш пари.
Като малък мразех илюстрациите на Зидаров, които общо взето бяха навсякъде, и не познавах друго дете, което да ги харесва. Викахме им "мацаниците". Не ги харесвам и сега, макар че оценявам донякъде стила. Тирадите в негова защита няма да ме накарат да го харесам повече. Децата още по-малко.
Като малък мразех илюстрациите на Зидаров, които общо взето бяха навсякъде, и не познавах друго дете, което да ги харесва. Викахме им "мацаниците". Не ги харесвам и сега, макар че оценявам донякъде стила. Тирадите в негова защита няма да ме накарат да го харесам повече. Децата още по-малко.
В така наречените социални мрежи, са отразяваме ние, с нашите по съвсем естествени причини различности. Лошото е, че публичността, която ни дават мрежите допълнително ни предизвиква - да бъдем с нещо по-така от другите и ако в нормален разговор бихме изказали някакво неодобрение, в мрежата където има вече 10 неодобрения, ние трябва да се изкажем още по-рязко. И състезанието тръгва. А за какво става дума. Едно издателство поема съответния риск да издаде тази книга с тези илюстрации. Ако беше както преди - един единствен вариант и някакъв художествен съвет е одобрил нещо, понеже е единствено, за нас нямаше да има мърдане, просто купуваш заради текста, примерно. А сега, като не ти харесва не купуваш този вариант и наказваш създадетелите директно, не си даваш парите. Ама вкуса ти бил кофти или добър - това е една даденост. Като гледам как маса хора се обличат, поне от чисто естетическа гледна точка си казвам, че добрия вкус не е на мода. Е, защо трябва да се стига до "национално разделение" за въпросните илюстрации. Право на художника е да ги направи според виждането си, право на издателите е да ги приемат или не и за всеки от нас си остава правото да ги одобрим или не. Но тук съм съгласен напълно с коментара на Вера Гоцева:
"Покрай реакциите за и против илюстрациите на Любен Зидаров си мислех за пореден път, че социалните мрежи са огромен капан. Капан на егото. Всички без изключение сме на тази читалищна сцена в някакъв нелеп самодеен моноспектакъл, в който единственото важно е да се изкажем, а не да водим разговор. "
Без да обиждам много силно, но според мен социалните мрежи са не само "капан на егото" но и "капан на селото".
На мен много ми харесаха. Дори си спомних някои илюстрирани от Зидаров детски книжки с много приятно чувство... никога не са ме плашили или стресирали нещо. Та то си е до човека. Не можеш да отричаш такова изкуство. Че те децата в днешни дни какво ли не гледат, едни илюстрации ли ще им навредят на психиката? Да не се излагаме, ами да си ценим талантите, истинските. Не тия, набедените.
Не ми харесват особено тези корици, но определено не ми харесва и Дисни естетиката на останалите. Най-вече се изумих, че драмата е около поредно издаване на едни популярни и леко посредствени книжки, да речеш, че издателството е посегнало на някаква светиня...
Иначе чисто човешки се и зарадвах на художника че на 95 г. още работи...
Зидаров беше монополист в илюстрациите на детски и юношески книги през соца. Това не го прави велик илюстратор. Добре, че по това време имахме преводни детски книги с препечатани илюстрации. Като всеки монополист Зидаров не си даваше много зор, въобразяваше си, че е някакъв модернист и, че сме длъжни да харесваме цапаниците му
Хари Потър не е просто детска книжка. Това е магическа вселена за малки и големи. Тези корици са потресаващи, без значение колко е известен автора им. И не мисля, че няма лоша реклама. Никой фен на Хари Потър няма да си купи книгите с тези корици, в това можете да бъдете сигурни, дори да се продават за 5 лева...А книгите с тези корици варират между 24 и 29 лева.
П.С. Виждам, че някои хора се присмиват на коментарите в социалните мрежи, но явно те не осъзнават, че да тролиш в Дневник е същото...
И сега въпроса е щом ти харесват, а на децата не. Ти ще си я купиш ли, а родителите на децата, според мен отговора и на двете е НЕ Илюстрациите на детски книги не са изкуство за самоизразяване
Тук знаменателното е в това изречение (от коментар): „На мен той ми харесва. Лично мнение.“ Въпросът е, че тук хората съдят по личното си възприятие, а те са вече възрастни. Има разлика. Естествено, че децата ще преживеят Л. Зидаров, те оцеляват от всичко (стига да оцелеят), а след това даже и ще го харесват. Тук става дума за интелигентното анализиране на илюстрациите за деца. Това, което децата харесват, по-късно като възрастни не смятат за толкова ценно. И обратното. Именно в това същината – „и обратното“. Не го харесвах като дете, а сега го оценявам. Какъв е смисълът на децата да се предлагат картинки за възрастни, които те ще осмислят чак като пораснат? Има някаква обърната логика. Но възрастните винаги са се отнасяли към децата по един или друг странен начин. Хубавото е, че децата само си го отбелязват за себе си и просто растат. Е. Дайнов е направил доста добър коментар – дал е хубав пример за детски илюстрации и нищо повече. То не е и нужно.
има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хора
Издателството щеше да е избрало правилния художник, ако този избор и този шум около книгата му донесат продажби, в което много силно се съмнявам. Без значение колко велик е Любен Зидаров, тези книги ще се купят от стотина негови фенове и толкова. Лично мнение. Този шум не е като шумът около книга - добра или лоша е, което не можеш да прецениш, докато не я зачетеш поне, а за да го направят, много хора от любопитство си я купуват. Тук се шуми около корица, която се вижда веднага, няма нужда да я купуваш, за да придобиеш мнение. И точно затова този шум няма да е с положителен за издателството ефект. Да не говорим, че почти всички се изказват колко грозни са тези илюстрации, което ще повлияе силно на влияещите се хора без мнение, а те не са малко.
Покрай реакциите за и против илюстрациите на Любен Зидаров си мислех за пореден път, че социалните мрежи са огромен капан. Капан на егото. Всички без изключение сме на тази читалищна сцена в някакъв нелеп самодеен моноспектакъл, в който единственото важно е да се изкажем, а не да водим разговор. --------- Егото е голяма отрова и не се усещаме как го подхранваме.
Мога да опиша как аз възприемах илюстрациите на Зидаров като дете. Под дете – имам предвид около десет години. Първото, което ми се набиваше на очи беше претенцията за „детски“ стил на рисуване. Само заради това веднага го пращах по дяволите, защото всяка претенция без основи е дразнеща. Има художници наивисти, нали знаете? Е, той не е от тях. Другото, което веднага забелязвах е налагането на някакви леко извратени мотиви в изображението – главно насилени натурализми с уклон към еротика и жестокости. Аз като дете бях много далече от пуританството, а сега още повече, но тези неща ми се струваха неуместни и сега мисля същото. Мога да се подкрепя с примери и от настоящокоментираните илюстрации на Хари Потър, но постът ще стане много дълъг. Така възприемах нещата като дете. И като се замисля - не съм си променил гледната точка.
има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хора
Първото име на илюстратор, на което обърнах внимание като дете, беше това на Любен Зидаров. Дотогава бях чела преводни книжки с великолепни илюстрации (на Шарл Перо, Братя Грим, "Пинокио") и български книжки с илюстрации на Вадим Лазаркевич. Също и книги с български народни приказки. Илюстрациите бяха близо до реалността или доста поукрасени. Когато получих Приказките на Шехеразада, бях отвратена от грозната корица. Вътре беше същото: разкривени фигури в убити цветове, нямащи нищо общо с изящното изкуство на Ориента. Любен Зидаров ми отне удоволствието да разгръщам Приказките на Шехеразада. Когато прохождах в издателската професия, разбрах, че корицата на книгата не е място за високо изкуство. Тя е реклама, която трябва да привлече вниманието на публиката, за която е предназначена книгата. Така че преглътнах желанието си да предлагам художествени шедьоври на широката публика. Илюстрациите на детските книжки трябва да се харесват на децата, а не на възрастните.
Т.ц. Това са ми детските спомени - отблъскващи мацаници в много книги на фона на няколко различни, които ме кефеше дори просто да прелиствам, въпреки че ги знаех наизуст. Не разбираш психологията на "дъртите" - те винаги казват сантиментално "ех, а едно време как беше....". Смятай за какво става въпрос, щом не се радват, че виждат "художника" от едно време.
на 95 години просто доказваш колко си изчерпан и тотално изостанал от всичко ново .Един казионен художник на развитото социалистическо общество в което само детският свят мооооже лекичко да се отклони от строгата партийна линия като затова говори ....дебилно -наивистичния и откровено грозен рисунък .Защо достойно остарелия човек не си кротува дома , още ли не се нахраниха хранениците !?
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
liz31552545
Рейтинг: 8 НеутралноКато дете не го харесвах. Сега го считам за изключителен. Моите уважения за дългогодишното му творчество, белязало цял един период. Желая му здраве и дълголетие.
uq
Рейтинг: 2407 НеутралноДбъ тоя диспут, държавата ае тресе от скандали, прокуратурата се превърна в бухалка, мачкат се съдии, премиерът се излага с поведението си та цял свят се смее а всички нормални българи се чудят къде да се скрият от срам, орязват им болничните, мисли се глупост след глупост, репресиите вече дори не са тайни, а обществото спори за естетическата стойност на илюстрациите към Хари Потър
etty1
Рейтинг: 1736 ВеселоМен сте пропуснали ;)
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. BoorstinАко бях илюстратор на детска литература, бих нарисувала вселената на Хари Потър като Kazu Kibuishi. Но първото издание, в което се влюбихме с детето ми е с корица на Thomas Taylor и не бихме чакали 16 години за Кибуиши. Защото важната за нас е авторката J.K. Rowling с думите, които оживяха в нашите умове. Това не са книжки с картинки. Има място и за кориците от Jonny Duddle's Doodles, Mary Grandpre, Джим Кей, Любен Зидаров. Моля за уважение към труда на другите!
Чардо
Рейтинг: 1416 Разстроено'''''''''''''''' Любен Зидаров и неговият Хари Потър
Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24Илюстрациите на Любен Зидаров към юбилейните нови седем издания на книгите за Хари потър станаха повод за бурна дискусия в социалните мрежи. "Дневник" ''''''''''''''''''
- = - = - = -
ГАТАНКА:
В тези няколко реда Потър е изписано ДВА пъти!
Но един път е с главна буква ,
а вторият е малка буква ?
Кое от двете изписвания е правилно ?
selqnin
Рейтинг: 2619 НеутралноАКО ТАЗИ ТАКА НАРЕЧЕНА СОЦИАЛНА МРЕЖА Е КРИТЕРИЙ ЗА ЕСТЕТИКА И НИВО ЗНАЧИ ВСИЧКО Е ИЗГУБЕНО....
bludniq_sin
Рейтинг: 1139 НеутралноНа мен са ми грозни - не си представям вселената на хари потър нарисувана по тоя начин. На други сигурно им харесва.
Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.htmljohn trivolta
Рейтинг: 922 НеутралноЗидаров бил голям художник? Чудесно, да реди изложби в световни галерии. Обаче тръгнеш ли да илюстрираш детски книжки, трябва да си готов да чуеш мнението на децата и родителите им. Колкото и да не ти харесва.
grayeagle
Рейтинг: 740 НеутралноУчим се постепенно, но още не се научаваме да казваме противоположно мнение, без злоба.
Най- подобния коментар е на Недко Солаков. Влязъл в профилите на нехаресващите рисунките, и видял, че в домовете им било ........кич.
Браво, Недко, във всичките им домове ли е кич, бе другарю ДС.
Егати нещастника.
Стила на Зидаров беше в унисон със социализма- сив, мрачен , крив.
С вид на панелен блок.
Той си е талантлив, но не за тия книги.
Винаги се сещам, за замен неталантливия Св. Русев.., който окраде хиляди класически картини на старите ни художници, но чиито изложби бяха винаги и предимно - сиво, черно и малко червено/кръв, де/.
И винаги десетки варианти на " Майка ми" и " Септемврийци"
Сивото свърши Недко, бягай в миналото
ebf52574941
Рейтинг: 289 НеутралноВъпросът е какво накара тази медия да повдигне въпроса за илюстрациите и да неглижира скандала с Гешев.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Fiji
Рейтинг: 470 НеутралноЕто това е. Казвате всичко само с две прости изречения.
И аз като дете не го харесвах. Все отхвърлях "Хъкълбери Фин" заради неговите илюстрации, докато не се случи да нямам какво да чета и – ща, не ща – подхванах я и не я оставих, докато не я прочетох – толкова ми хареса. Не знам на колко години съм била, но се ядосах на Любен Зидаров, че ме е подвел с грозните картинки. И това е илюстраторът, когото запомних завинаги. Сега гледам с други очи на илюстрациите му, но мисля, че не става за деца. Както и Пикасо не става за деца. Ако една илюстрация на Зидаров е във вид на картина, с удоволствие бих си я окачила на стената.
Храбър
Рейтинг: 1983 НеутралноПолупримитивният стил на Л. Зидаров може да е в унисон с не толкова ангажиращи текстове, но Хари Потър е коренно различно ниво.
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Това е една цяла нова вселена, която Зидаров просто е неспособен да предаде.
Илюстрациите му са на ниво ...."баба Меца", "Кумчо Вълчо" , "Хитрата Лисана" и други подобни персонажи на народните приказки. Не повече.
Затова е и недоовлството от неговите илюстрации. Те просто принизяват стойностите на онова което Дж. К. Роулинг предава.
Stewie
Рейтинг: 913 Веселоднешното така нареченото "smart поколение" ,може да е Cool, ама въобще не е смарт
Храбър
Рейтинг: 1983 НеутралноМисля че вината не е у Зидаров, а у неспособността на издателят да избере художник чийто стил и подход би бил по-подходящ за тази книга.
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Slick
Рейтинг: 458 НеутралноИлюстрациите са грозни, на фона на другите му. Какво толкова се коментира? Тва па недай си Боже някой да си каже мнението. Кво толко спекоха всички?
А дали нямаше по-млади илюстратори които да предложат по-свеж прочит? Ама айде, щом не сме художници, нямаме право да кажем дали едно нещо ни харесва.
Няма да си купя книгата - илюстрациите са визуално отблъскващи.
rwn
Рейтинг: 346 ВеселоВсъщност, много прост казус.
Издателството е допуснало грешка. Зидаров може да е много добър художник, но издателството трябва да прецени добре публиката си. По това до какви реакции носи това решение на издателсдтвото, явно не се е преценило добре.
И сега, най-вероятно, това ще се отрази на техните продажби.
Тоест от чисто маркетингова гледна точка, това е някакво фиаско.
А Дж. К. Роулинг може да одибри нещо такова без проблем. Защото, тези илюстрации се различават доста от останалите издания.
Но за един милиардер като нея, Вече не и е толкова важно да преценя дали една такова естетака ще доведе до повече продажби.
Относно фейсбук бурята...ами, нищо ненормално. Хора без работа, ще обсъждат вкусове, стил, естетика и маркетингови решения на някакво издателство...
А Манол какво да каже друго. Издател за друг издател публично нищо лошо няма да каже.
Солаков пък тръгнал да им гледа жилищата на хората...не зная какво да напиша въобще повече.
Но пък не можем да минем без нещо против управляващата партия в нито една статия в Дневник, дори и в текст за Хари Потър... затова и трябва да се цитира и Оля Антонова, известна в социалните мрежи като Malinova Olya...
Slick
Рейтинг: 458 НеутралноИ още: замислете се над факта, че има толкова много коментари. Сигурно не е без причина. Не се е чуло нещо подобно за други книги.
Но, хайде холан, какво разбираме ние от изкуство?! Щото е стар и сега дай да не си кажем мнението.
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 3075 НеутралноAз живея в Холандия, далече от Елизабета Белобрадова и нейния свят, изпълнен с красота. Единственото, което съм си донесъл от България, са три книги с илюстрации на Любен Зидаров.
Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)Алф
Рейтинг: 1042 НеутралноАми след филмите малко деца ще се възхитят не тези илюстрации. А много от децата знаят за Хари от екрана.
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.extraCACA
Рейтинг: 1665 Неутралноабе квото и да си приказваме, сигурно си е бая тъпичко да продадеш някой като любимец на поколение дечица, а тия ми ти поколения да писнат, че им е съсипал детството :)
Yard
Рейтинг: 1797 НеутралноБаси, колко ми е яко, че съм далече от Фейбук и "скандалите" там.
Храбър
Рейтинг: 1983 НеутралноАбсолютно!
Дори само помпозността на двореца, в който са настанени бъдещите магьосници, с неговите високи сводове, скрити подземия и врати, както и местещи се мостове и тунели към отделните помещения изскача тотално от тези простовати картинки на Зидаров. "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
attitude
Рейтинг: 627 НеутралноСтандарт за илюстриране на фентъзи е Джош Кърби и работата му по книгите на Тери Пратчет.
Сори, Зидаров, но не си разбрал (ако си прочел) света на Хари Потър.
Абе защо някои хора се самозабравят и си мислят, че могат всичко?
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 3075 НеутралноТя се Научи да Прави Пивот в Ексел и Стана Човек!
Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)Мондиана
Рейтинг: 1491 НеутралноДо коментар [#11] от "Fiji":
И моите спомени за Любен Зидаров са най-вече от Хъкълбери Фин. Вече бях на възраст да се възмущавам и изпитах именно възмущение. И сега не ги харесвам (меко казано).
За сметка на това помня една серия книги с приказки голям формат, които бяха с изключителни илюстрации от италиански художници. Те ме вдъхновяваха и ме караха да мечтая. Напоследък гледам отново илюстрациите на Басните на Лафонтен от същата серия. Името на художника е Валтер Кремонини, модернист, но се е съобразявал с това, че рисува за деца. Всяко поколение може да намери нещо в тези илюстрации, в тях има и красота и остроумие и даже дописване на приказката.
Nozo No
Рейтинг: 289 НеутралноИздателите просто трябва да са наясно че илюстрациите зависят от времето в което се пускат за продажба книгите, един най-обикновен пример е Колелото на времето 90-те години като излиза илюстрациите са един стил, а на по-новите дигитални издания съвсем различен като и двата са продукт на времето си, но както обикновено българските творци това нещо не могат да го осъзнаят, не можеш да очакваш нещо което се е харесвало на поколение с 1 един канал и 1 партия да се харесва на поколение което има повече източници на информация от броя на годините ти.
Това ми напомня на онази глупост на Теодора Димова обявила като тревожна тенденцията да има все повече млади автори, както и това, че пишат в жанровете фентъзи и хорър, за това и тези специалисти смятат работата си за елитарна и отблъскват възможни нови читатели
Strygalldwir
Рейтинг: 706 НеутралноТоя селяк дето се изцепи че Пикасо рисувал по-зле направо ме хвърли в гъбите.
Всичко което ми трябваше да знам за християнството го научих от тези които взривяват гинекологични клиники.Fiji
Рейтинг: 470 НеутралноДо коментар [#25] от "Мондиана":
И аз мисля, че илюстрациите трябва да дописват приказката. А и да покажат на все още с неразвита съвсем представа за света малки деца някои картини, описани с думи.
Ginka Ivanova
Рейтинг: 26 НеутралноНашите хора на изкуството пак останаха неразбрани. Начинът, по който защитават художника не се харесва на масовия читател. Както винаги гледат отвисоко и искат да кажат: "Какво разбирате вие от изкуство". Затова няма голяма посещаемост и на български филми. Та това са илюстрации на книга, която се чете от млади хора и деца. Как ще възприемат те колко са добри илюстрациите от позицията на един художник.
Читател
Рейтинг: 1416 НеутралноУважаема редакция, когато се опитвате да отразите някакви социални процеси и да съблюдавате високи етични и журналистически стандарти, най-естественото е да представите извадки от различните гледни точки по дадена тема или сюжет. В случая, и не само, показвате мненията само на едната страна от спорещите. А другите? Те съществуват ли изобщо? Защо правите такива елементарни внушения и пропаганда в стил "Работническо дело"?
Колкото до въпросните илюстрации и стила на г-н Зидаров - всеки има право на мнение и на естетическо възприятие. Важни за издателството са продажбите. Ако те са скромни, рискът си остава за тяхна сметка. Което важи за всяко едно заглавие, което излиза на книжния пазар - както у нас, така и по света.
tak40309320
Рейтинг: 233 НеутралноСтава дума за концепция за илюстрациите на детските книги, която Любен Зидаров следва. Тази концепция идва от времената на „зрелия социализъм“. Аз, като дете израснало в неговия край (роден съм 1976) я опознах от първо лице. Идеята (за която предполагам само от личния си детски опит) е, че децата са ирационални същества и за тях е по-подходящ модернизма, както и да се разбира това. Тъй като знам, че никой няма да прочете по-надолу – лично смятам, че децата се нуждаят от реалистична и богата илюстрация, която няма стойност като изкуство. Имах една книга с приказки като дете – преведена от чужд език, но заедно с илюстрациите – аз бях хипнотизиран от тях. Що се отнася до социалистическия модел – там виждах само тотемични, абстрактни изображения, които не ми бяха нужни. Л. Зидаров абсолютно попада в тази категория. Като дете не му харесвах илюстрациите, защото ги смятах за „не мои“, а сега не ги харесвам, не защото са лоши, а защото не са за деца. Аз мога да оценя илюстрациите му, просто това не е за деца.
има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хораgost22
Рейтинг: 1432 ЛюбопитноСпоко, хората ще гласуват с парите си, оставете кой какво пише в мрежата.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...ПАСТОРА
Рейтинг: 696 ВеселоБраво на тебе!
Разбирам, че си подбрал книгите, които си взел, не по съдържанието а по картинките в тях!
mekarshalev
Рейтинг: 430 НеутралноДо коментар [#31] от "tak40309320":
евала пич, най-добрият и верен коментар!
tak40309320
Рейтинг: 233 НеутралноДнес гледах епизод на "Стани богат" в който, накратко, се отнасяше за изказване на Пикасо: "Отне ми четири години да се науча да рисувам като Рафаело, но цял живот да се науча да рисувам като дете". Соц реализмът се опита да наложи (и дори е успял, както виждам по мненията), че Пикасо (най-малкото като стил) е за деца и илюстрациите на детските книги трябва да бъдат в този стил. Ами не е така - никой не е умрял, разбира се, но Л. Зидаров като детски илюстратор след 100 години ще остане и хората ще си мислят - какъв революционен подход! Без изобщо да съзнават, че при комунизма никой не мисли за нищо, камо ли за децата.
има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хораtak40309320
Рейтинг: 233 НеутралноЗатова илюстрациите се правят от ИЛЮСТРАТОРИ, а не от художници, защото художникът винаги има какво да каже на Пикасо. Не е това мястото обаче,
има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хораdedoliben
Рейтинг: 2435 НеутралноДа Френски приказки,Индйиски приказки,Дейвид Копърфилд старите илюстрацйи на Островът на съкровищата и на книгите на Жюл Верн,Гъбарко както и Моливко и Сръчко,Неродена мома,Дядовото Павлово камъче,Пинокио,Робинзон Крузо,Дивите лебеди.
"Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис IIIА Любен Зидаров не става за художник.
А като един човек не става за художник рисува нещо шаренко и вика.
Не ме разбирате аз съм наивист художник.
Храбър
Рейтинг: 1983 ВеселоТи пък!
Намери къде да се хвърлиш! "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
metalogy
Рейтинг: 571 НеутралноПомните ли Овчарчето Калитко и Героите на Белица. Някога отдавна бяха от задължителните книги в училище. Сега, който не ги помни, може да потърси илюстрациите в Интернет. Има ги в изобилие. Не твърдя, че са самата прелест тези илюстрации. Защо не са им наслагали картинки като Зидаровите картинки?
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за негоСпоред скромното ми мнение, за да не отблъснат децата. Хем са за по-големи деца, вече ученици.
Андерсен и Марк Твен са се оказали разрешената писта за известни експерименти с детските възприятия и дори за естетически шокове. Защо Хари Потър да не е разрешена писта? Какво толкова (все пак известна мярка е нужна - да не предизвикаме норвежците, че само това чакат).
Като дете изобщо не харесвах картинките на Любен Зидаров, меко казано е това, вбесяваха ме. Но ги помня. Когато ти "влезат с бутонките" обикновено помниш.
С днешна дата намирам, че са интересни и ни най-малко не ме вбесяват.
Помня, че доста шантави илюстрации слагаха на научната фантастика, някога четях на кило такива книги. И досега обичам, а фентазитата са ми безвкусни.
И изобщо... цялата врява по повода ми е смешна.
Nozo No
Рейтинг: 289 НеутралноДо коментар [#39] от "metalogy":
я кажи на колко години си, защото тези "корици" на Хари Потър ги показах на дъщерята и племенницата и отказаха да ги погледнат втори път. По-горе съм го написал илюстрациите трябва да се съобразяват с времето на издаване, да сравняваш корици на книги от 70-те и сега е безумно особено при детските книги
4i4oti
Рейтинг: 740 НеутралноДо сега не съм попадал на по-грозни и отблъскващи илюстрации от прехваления Л. Зидаров и продължавам да мисля, че не бива да окипазява детските книжки. Странно ми е мнението на професионални художници, които ги намират много подходящи за деца.
За първи път се съгласявам с Е. Дайнов. Заради илюстрациите на Лазаркеевич съм купувал приказки повторно и продължавам да си ги държа в сериозната ми библиотека.
atmanpg
Рейтинг: 1915 НеутралноВъпрос на възприятие.
Художникът рисува, за да удовлетвори собствената си нужда, да изрази чувствата си върху платното.
Аз очаквам от картината да задоволи МОИТЕ ундивидуални усещания за правилно и неправилно и да ми предаде някакви емоции.
Лично аз предпочитам Рафаело, пред Пикасо и смятам, че това си е мое право.
Günther
Рейтинг: 1762 НеутралноПичове и мацки. Като гледате шума във Фейсбук, вече и в Дневник, мислите ли наистина, че издателството не са избрали правилния художник?
"Alle bisherigen Bewegungen waren Bewegungen von Minoritäten oder im Interesse von Minoritäten. Die proletarische Bewegung ist die selbständige Bewegung der ungeheuren Mehrzahl im Interesse der ungeheuren Mehrzahl." - Karl Marx, Friedrich Engels, Manifest der Kommunistischen Partei. MEW 4, S. 472Само помислете в пазарни цени колко струва едно такова медийно представяне
Nozo No
Рейтинг: 289 НеутралноДо коментар [#42] от "atmanpg":
А тук стигаме и до момента с това че илюстрацията не е картина и предназначението и не е автора да се изразява, а да "рекламира" съдържанието на книгата, а с подобна реклама не се стига до стъпката със съдържанието
atmanpg
Рейтинг: 1915 НеутралноДо коментар [#43] от "Günther":
Не виждам причина да давам пари, за нещо, което мога да имам безплатно.
lalleen
Рейтинг: 609 НеутралноИ на мен не ми харесваше този художник, имам "Том Сойер" и "Призкрака на Ляно естакадо", окепазени от него. Не само той рисуваше "грозно" де, масово си беше, но по-онова време все още се пазеха много-много стари книжки - както се писа по-горе "Африкански приказки", "Пинокио", "Робинзон Крузо" - адаптация за деца, "Индийски приказки", "Приказки на Андерсен", плюс някои други по-нови. Ами няма база за сравнение, как едните те карат да ги разглеждаш и прерисуваш даже, а другите просто ги отмяташ, все едно дефектен лист.
tkirov
Рейтинг: 289 НеутралноИ аз като повечето тук не харесвах и не харесвам Зидаров и неговите илюстрации. Всъщност дори не знаех, че се каза Любен Зидаров, за мен той ще си остане "озни с грозните картинки" - по онова време да изрека "илюстрация" - не бих.
Обаче евала на Егмонт БГ - вдигнаха толкова шум с това, че се опасявам, че не е съвсем случайно. Кой иначе би обърнал толкова внимание на едно ново издание на Хари Потър?
Оценявам провокативността им, даже снобското в мен се пробуди, надигна глава и вика: "Ша ли си купим?". Ама май ще устискам...
mediaworld
Рейтинг: 233 НеутралноЧудех се дали да напиша нещо изобщо, защото има моменти и теми, в които да замълчиш, е най-доброто решение.
И все пак - аз не харесвам кориците. Не претендирам да познавам творчеството на Зидаров - нито преди, нито сега. Просто не харесвам кориците, оригиналните са чудесни, тези - не.
Странна ми е обаче истерията и осъждането из социалните мрежи. Ей така преди седмица всички бяха гневни и разстроени заради онкологично болно монче, на което не му позволили да стане доцент или от сорта. А всъщност се оказа, че е посредствен студен и вероятно е влязъл да следва медицина с протекции.
Ако не дай си Боже нещо ми се случи някога и опра до помощ - нямам проблем да я получа от онкоболен лекар, но имам проблем да я получа от връзкар.
Също така не смятам, че е ОК художник на 95 да рисува за деца. Дори в някакъв период да е бил велик. Вярвам, че всеки има силни периоди и талант, но те не са даденост или неизчерпаем източник. Нека си спомним жълтата столевка с кръговрата на живота. Ей за това се сетих като гледах тези илюстрации.
Затова обаче няма да си купя тези книги. Толкова е просто.
Не бих се фрустрирал дотам, че да философтвам из фейсбуук.
metalogy
Рейтинг: 571 НеутралноДо коментар [#40] от "Nozo No":
колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за негоНа колко, за съжаление на повече, отколкото искам. 58. На внучката си купувам приказки, илюстровани в тривиална естетика. А тя самата рисува доста авангардно 😁😁😁
Не знам доколко си е проличало къде в коментара ми има ирония. Как да е. Сега имаме голям избор, децата не са помирисвали библиотека, но ние сами можем да им осигурим всички книги на света, които си изберем. И това е чудесно.
Полковник Чепига
Рейтинг: 8 НеутралноМнението,че е голям художник на детските му илюстрации ли е базирано? В детската литература е важно мнението на децата- аз ,като дете, ги намирах за ужасни и ми разваляха кефа дори и от хубави книги. От друга страна не виждам много хора,които да считат илюстрациите към "Индийски приказки", "Френски приказки " и подобни за грозни или за "въпрос на вкус е"! Та ясно е кое е стандарта за красива детска илюстрация! Нема страшно, човека сигурно е отличен и е станал и на 95,което само по себе си е за уважение.
L'espoir fait la vieНие ,между другото, и свестен филм нямаме!Дори един на средно световно ниво!
alehandro77
Рейтинг: 514 НеутралноЗа Хари и неговите милиарди ми дреме на... Гърба
Корупцията е новия социализъм! Нямаш връзки, нямаш пари.Обаче че един велик художник е нарисувал това което ТОЙ вижда и някакви лелки не са съгласни, просто е просто. Волтер:аз може да не харесвам това което казваш, но ще дам и живота си за свободата да го казваш. Искаме свобода, а не рамки...
kapitan_laino
Рейтинг: 953 НеутралноКато малък мразех илюстрациите на Зидаров, които общо взето бяха навсякъде, и не познавах друго дете, което да ги харесва. Викахме им "мацаниците". Не ги харесвам и сега, макар че оценявам донякъде стила. Тирадите в негова защита няма да ме накарат да го харесам повече. Децата още по-малко.
kapitan_laino
Рейтинг: 953 НеутралноКато малък мразех илюстрациите на Зидаров, които общо взето бяха навсякъде, и не познавах друго дете, което да ги харесва. Викахме им "мацаниците". Не ги харесвам и сега, макар че оценявам донякъде стила. Тирадите в негова защита няма да ме накарат да го харесам повече. Децата още по-малко.
tsvetko_51
Рейтинг: 1734 НеутралноВ така наречените социални мрежи, са отразяваме ние, с нашите по съвсем естествени причини различности. Лошото е, че публичността, която ни дават мрежите допълнително ни предизвиква - да бъдем с нещо по-така от другите и ако в нормален разговор бихме изказали някакво неодобрение, в мрежата където има вече 10 неодобрения, ние трябва да се изкажем още по-рязко. И състезанието тръгва.
А за какво става дума. Едно издателство поема съответния риск да издаде тази книга с тези илюстрации. Ако беше както преди - един единствен вариант и някакъв художествен съвет е одобрил нещо, понеже е единствено, за нас нямаше да има мърдане, просто купуваш заради текста, примерно.
А сега, като не ти харесва не купуваш този вариант и наказваш създадетелите директно, не си даваш парите. Ама вкуса ти бил кофти или добър - това е една даденост. Като гледам как маса хора се обличат, поне от чисто естетическа гледна точка си казвам, че добрия вкус не е на мода. Е, защо трябва да се стига до "национално разделение" за въпросните илюстрации. Право на художника е да ги направи според виждането си, право на издателите е да ги приемат или не и за всеки от нас си остава правото да ги одобрим или не. Но тук съм съгласен напълно с коментара на Вера Гоцева:
"Покрай реакциите за и против илюстрациите на Любен Зидаров си мислех за пореден път, че социалните мрежи са огромен капан. Капан на егото. Всички без изключение сме на тази читалищна сцена в някакъв нелеп самодеен моноспектакъл, в който единственото важно е да се изкажем, а не да водим разговор. "
Без да обиждам много силно, но според мен социалните мрежи са не само "капан на егото" но и "капан на селото".
Bob
Рейтинг: 8 НеутралноНа мен много ми харесаха. Дори си спомних някои илюстрирани от Зидаров детски книжки с много приятно чувство... никога не са ме плашили или стресирали нещо. Та то си е до човека. Не можеш да отричаш такова изкуство. Че те децата в днешни дни какво ли не гледат, едни илюстрации ли ще им навредят на психиката? Да не се излагаме, ами да си ценим талантите, истинските. Не тия, набедените.
ТiКвАТа Ке ПаДНе, 2020Siriously
Рейтинг: 233 НеутралноНе ми харесват особено тези корици, но определено не ми харесва и Дисни естетиката на останалите.
SНай-вече се изумих, че драмата е около поредно издаване на едни популярни и леко посредствени книжки, да речеш, че издателството е посегнало на някаква светиня...
Иначе чисто човешки се и зарадвах на художника че на 95 г. още работи...
dokoro
Рейтинг: 553 НеутралноЗидаров беше монополист в илюстрациите на детски и юношески книги през соца.
Това не го прави велик илюстратор.
Добре, че по това време имахме преводни детски книги с препечатани илюстрации.
Като всеки монополист Зидаров не си даваше много зор, въобразяваше си, че е някакъв модернист и, че сме длъжни да харесваме цапаниците му
eminem9876
Рейтинг: 311 НеутралноНай-добре е книгите да излизат на бг пазара с оригиналните корици.
Боби Колев
Рейтинг: 1464 НеутралноНеприятно ми е да го кажа, но Дайнов го е заковал.
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083Mr. LoveGood
Рейтинг: 289 НеутралноХари Потър не е просто детска книжка. Това е магическа вселена за малки и големи. Тези корици са потресаващи, без значение колко е известен автора им. И не мисля, че няма лоша реклама. Никой фен на Хари Потър няма да си купи книгите с тези корици, в това можете да бъдете сигурни, дори да се продават за 5 лева...А книгите с тези корици варират между 24 и 29 лева.
Не понасям простотиятаП.С. Виждам, че някои хора се присмиват на коментарите в социалните мрежи, но явно те не осъзнават, че да тролиш в Дневник е същото...
Nozo No
Рейтинг: 289 НеутралноДо коментар [#55] от "Bob":
И сега въпроса е щом ти харесват, а на децата не. Ти ще си я купиш ли, а родителите на децата, според мен отговора и на двете е НЕ
Илюстрациите на детски книги не са изкуство за самоизразяване
tak40309320
Рейтинг: 233 НеутралноТук знаменателното е в това изречение (от коментар): „На мен той ми харесва. Лично мнение.“ Въпросът е, че тук хората съдят по личното си възприятие, а те са вече възрастни. Има разлика. Естествено, че децата ще преживеят Л. Зидаров, те оцеляват от всичко (стига да оцелеят), а след това даже и ще го харесват. Тук става дума за интелигентното анализиране на илюстрациите за деца. Това, което децата харесват, по-късно като възрастни не смятат за толкова ценно. И обратното. Именно в това същината – „и обратното“. Не го харесвах като дете, а сега го оценявам. Какъв е смисълът на децата да се предлагат картинки за възрастни, които те ще осмислят чак като пораснат? Има някаква обърната логика. Но възрастните винаги са се отнасяли към децата по един или друг странен начин. Хубавото е, че децата само си го отбелязват за себе си и просто растат.
има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хораЕ. Дайнов е направил доста добър коментар – дал е хубав пример за детски илюстрации и нищо повече. То не е и нужно.
picko
Рейтинг: 447 НеутралноДо коментар [#43] от "Günther":
Издателството щеше да е избрало правилния художник, ако този избор и този шум около книгата му донесат продажби, в което много силно се съмнявам. Без значение колко велик е Любен Зидаров, тези книги ще се купят от стотина негови фенове и толкова. Лично мнение.
Този шум не е като шумът около книга - добра или лоша е, което не можеш да прецениш, докато не я зачетеш поне, а за да го направят, много хора от любопитство си я купуват. Тук се шуми около корица, която се вижда веднага, няма нужда да я купуваш, за да придобиеш мнение. И точно затова този шум няма да е с положителен за издателството ефект. Да не говорим, че почти всички се изказват колко грозни са тези илюстрации, което ще повлияе силно на влияещите се хора без мнение, а те не са малко.
hope
Рейтинг: 2175 НеутралноВера Гоцева - Lomovera, фотограф:
Любовта ще спаси света!!!Покрай реакциите за и против илюстрациите на Любен Зидаров си мислех за пореден път, че социалните мрежи са огромен капан. Капан на егото. Всички без изключение сме на тази читалищна сцена в някакъв нелеп самодеен моноспектакъл, в който единственото важно е да се изкажем, а не да водим разговор.
---------
Егото е голяма отрова и не се усещаме как го подхранваме.
perro
Рейтинг: 1107 ЛюбопитноА Любен Зидаров чел ли е Хари Потър или просто е "драснал" по една корица?
perro -si yankees - notak40309320
Рейтинг: 233 НеутралноМога да опиша как аз възприемах илюстрациите на Зидаров като дете. Под дете – имам предвид около десет години. Първото, което ми се набиваше на очи беше претенцията за „детски“ стил на рисуване. Само заради това веднага го пращах по дяволите, защото всяка претенция без основи е дразнеща. Има художници наивисти, нали знаете? Е, той не е от тях. Другото, което веднага забелязвах е налагането на някакви леко извратени мотиви в изображението – главно насилени натурализми с уклон към еротика и жестокости. Аз като дете бях много далече от пуританството, а сега още повече, но тези неща ми се струваха неуместни и сега мисля същото. Мога да се подкрепя с примери и от настоящокоментираните илюстрации на Хари Потър, но постът ще стане много дълъг.
има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хораТака възприемах нещата като дете. И като се замисля - не съм си променил гледната точка.
evpetra
Рейтинг: 1376 НеутралноПървото име на илюстратор, на което обърнах внимание като дете, беше това на Любен Зидаров. Дотогава бях чела преводни книжки с великолепни илюстрации (на Шарл Перо, Братя Грим, "Пинокио") и български книжки с илюстрации на Вадим Лазаркевич. Също и книги с български народни приказки. Илюстрациите бяха близо до реалността или доста поукрасени. Когато получих Приказките на Шехеразада, бях отвратена от грозната корица. Вътре беше същото: разкривени фигури в убити цветове, нямащи нищо общо с изящното изкуство на Ориента. Любен Зидаров ми отне удоволствието да разгръщам Приказките на Шехеразада.
Когато прохождах в издателската професия, разбрах, че корицата на книгата не е място за високо изкуство. Тя е реклама, която трябва да привлече вниманието на публиката, за която е предназначена книгата. Така че преглътнах желанието си да предлагам художествени шедьоври на широката публика. Илюстрациите на детските книжки трябва да се харесват на децата, а не на възрастните.
ggg41308177
Рейтинг: 402 НеутралноДо коментар [#18] от "Един вампир броди из Европа":Бравос.Просълзих се.За душевното ти здраве.
ggg41308177
Рейтинг: 402 НеутралноДо коментар [#36] от "tak40309320":
Точно така е.
lalleen
Рейтинг: 609 НеутралноТ.ц. Това са ми детските спомени - отблъскващи мацаници в много книги на фона на няколко различни, които ме кефеше дори просто да прелиствам, въпреки че ги знаех наизуст.
Не разбираш психологията на "дъртите" - те винаги казват сантиментално "ех, а едно време как беше....". Смятай за какво става въпрос, щом не се радват, че виждат "художника" от едно време.
MSARK
Рейтинг: 8 Разстроенотолкоз може-толкоз рисува, но който му е възложил работата е голям тъпак
Petyo123
Рейтинг: 458 Неутралнона 95 години просто доказваш колко си изчерпан и тотално изостанал от всичко ново .Един казионен художник на развитото социалистическо общество в което само детският свят мооооже лекичко да се отклони от строгата партийна линия като затова говори ....дебилно -наивистичния и откровено грозен рисунък .Защо достойно остарелия човек не си кротува дома , още ли не се нахраниха хранениците !?