Силвия Томова, хореограф: Балетът е светлина

Силвия Томова

© Виктор Викторов

Силвия Томова



За 23-и път Съюзът на българските музиканти и танцови дейци и "Класик ФМ" радио раздадоха наградите за ярки постижения в музикално-изпълнителското и танцово изкуство "Кристална лира 2019". Държавна опера - Стара Загора получи награди в две категории. Едната бе "Опера и оперета" на солистката им, мецосопраното Петя Петрова, за Изабела от "Италианката в Алжир" на Росини. Другата бе за "Балетно изкуство" – колективна награда за балетната трупа на Старозагорската опера за спектакъла на балета "Дон Кихот", който предстои да бъде представен и на сцената на НДК на 17 декември в рамките на Новогодишния музикален фестивал с Яна Саленко и Мариан Валтер в главните роли.


При връчването хореографът Светлин Ивелинов каза: "Специално поздравявам Силвия Томова за това, че успя да създаде трупа, която да може да се справи с толкова тежък и сложен материал и да постигне такъв художествен успех!"


Всъщност, където и да се появи - в София, Русе, Пловдив, Стара Загора - Силвия всеки път доказва, че е явление, за което без съмнение можем да дадем определението – съвременен будител. Защото, да си будител е призвание и състояние на духа, независимо от датата.




До 2008 г. сте част от екипа на Софийската опера. Каква е разликата да влизате пред централния, вместо през служебния вход?


- Това е моят театър. Постъпих в него веднага след Петербург. Там мина моята кариера като балерина, педагог, репетитор, като хореограф и като директор на балета. Така че, това е моят дом. Затова го споменах и на награждаването - чувствам се щастлива и привилегирована точно тази награда да получа на сцената на Софийската опера и балет, защото и аз, и Огнян Драганов, сме продукт на този театър.


Това някакъв вид носталгия ли е?


- Не зная дали е носталгия, но винаги ще се отнасям с безкрайно уважение и респект към този театър. Това е мястото, което трябва да задава модела, нивото на всички останали оперно-балетни театри в България. Тук изградих всичките си над 100 роли.


Каква е разликата обаче да си директор на балета в Стара Загора и в София?


- Когато поех ангажимента в Софийската опера и балет, наследих сравнително малка трупа за такъв театър – около 40 човека. В Стара Загора заварих 12-15. Софийският балет винаги е поддържал голям класически репертоар, така че може да бъде обновяван, допълван, разширяван според изискванията на световната култура, но разликата е огромна. Много по-лесно е да продължиш да се движиш напред – трябва да се помисли каква е целта, към какво се стремиш. Аз се постарах да увелича трупата до бройка, която се доближава до световната функция; да направя нови спектакли; да запозная публиката с Баланчин, със Серж Лифа́р (Serge Lifar). Направихме и копродукции с "Интроданс" (Нидерландия), с други световни компании, с петербургската - "Спящата красавица".


В Стара Загора с Огнян Драганов трябваше да започнем от нулата – със събиране на трупа. Пътувайки към София за награждаването, с него коментирахме от дистанцията на времето какъв огромен риск сме поели и той, и аз. Първата година направих "Лебедово езеро" и беше бум. Артистите, аз, той, театърът, растяхме заедно, за да проходим стабилно до своята трета годинка.


Докато прохождате, награди като тази за цялата трупа на "Дон Кихот" доказват, че балетът на Старозагорската опера е станал достатъчно различим.


- За "Дон Кихот" се бяхме договорили с Аршак Галомян (Германия) и Салваторе Русо (Италия). Бяхме сигурни, че ще бъде много силна постановка, достойна както за откриване на фестивал, така за репертоара на нашия театър, а заслужаваща и награда.


Софийската публика ще може да го види на 17 декември в НДК, спектакълът е включен в Новогодишния музикален фестивал. В ролите на Китри и Базил ще гостуват Яна Саленко и Мариан Валтер – солистите на Щатс балет Берлин (Staatsballett Berlin). За нас е чест, и не го оценявам само като "наше" събитие, а като голямо събитие за България.


Миналата година примабалерината Анелия Димитрова беше отличена с "Кристална лира" в категорията "Млад изпълнител".


- В тези комисии се събират творци, които би трябвало да имат сериозен поглед какво става по всички сцени, каква ценностна система носим и какво представяме на публиката. Защото прекалено масовото изкуство не ражда нито по-високи образци на културата, нито по-висок морал.


Кадър от балета "Лебедово езеро"

© Виктор Викторов

Кадър от балета "Лебедово езеро"


Тръгвайки от нулата, за няколкото години успявате да постигнете необходимото разнообразие в репертоара. Каква част от набелязаното осъществихте и какво предстои?


- Като професионалист и човек с голям опит много съм мислила по този въпрос. Започнахме с по-малки форми – едноактни заглавия като "Делвата" по Пирандело. Поканих за хореограф световната звезда Флавио Бенати – най-подходящия, запознат с произведението, музиката, балета италианец, който го е танцувал с премиера в Париж. Стана красив, поучителен и продължаваме да си го поддържаме в репертоара.


Понеже в току-що събрана трупа не мога да си позволя лукса да каня, поставих моите "Румео и Жулиета" по Чайковски и "Полет към светлината", като поех отговорността и риска върху себе си. След което направихме "Фантастичното дюкянче" с италианската примабалерина и хореограф Алба Буонанди и веднага на дневен ред дойде "Лебедово езеро".


Последва "Дон Кихот", който обезателно трябва да присъства в репертоара на един голям театър, подобно на модерните съвременни танцови техники, задължителни вече за 21 век. Част от моя ангажимент към артистите е да ги срещам с други хореографи, както и да поставяме големи класически образци.


В момента правим "Шопениана" по Фокин, чиято премиера предстои на 5 декември в рамките на фестивала ФОБИ. Ще преминем към "Спящата красавица", без който също не може и който много обичам.


Ще се пробваме и в мюзикъл. Ще се срещнем със съвременни модерни хореографи - българи с кариера в чужбина като Владимир Ангелов от Вашингтон, Калоян Бояджиев от Осло, Християн Бакалов (Франция/Белгия).


За Античния форум "Августа Траяна" ще направим "Тракийски мистерии" по музика на Стенли Станчев с хореография на Филип Миланов. Там спектаклите се правят за тази сцена, подобно на миналогодишната "Антигона".


За Нова година ще възстановя и "Лешникотрошачката", която е нова и за нея специално поканих хореографа Константин Уралски.


Ще продължавам да правя и "балетна гала" - полезна е, предизвиква по-специфичен възторг и аплодисменти от редовия репертоарен спектакъл.


Този сезон отбелязвате 70 години професионален балет в Стара Загора.


- В България това е втората трупа, създадена след софийската. В Стара Загора винаги е кипял сериозен културен живот. Същото важи и за операта. Винаги е имало както балет, така и опера, така и музика. Ако се огледаме, не са много страните, които имат толкова години балет, като изключваме Русия, Франция и Англия.


Очевидно има и пред кого да се играе.


- Това е също въпрос на организация и прагматична дейност. Когато започнах в Стара Загора с балета, публика нямаше. Хората се бяха оттеглили. Все още продължавам да срещам такива, които не смятат, че има какво да се гледа, макар че имам страхотна подкрепа. Голяма част вече не се нуждаят от покана и следят редовно афиша.


Разбира се, не е столичният град, но пък ние гостуваме. Има много градове и места, където няма такива трупи, а хората са безумно щастливи, когато ни гледат. Наскоро бяхме в Хасково. Танцувахме "Нестинарка". С "Гето" ще посетим Панагюрище, а после Варна.


Тази година надсловът ви бе "Изкуството не излиза в отпуск!" и така почти сляхте сезоните. Няма ли пренатовареност, умора?


- Балетният артист изключително бързо излиза от форма, затова ги бях предупредила, че дори и в почивката си трябва да се занимават ежедневно, за да не губят своя тренинг. Нямаме избор, но аз съм работила така цял живот. 30 години почти не съм почивала, за да не се излиза от форма, а това е силна предпоставка за травми.


Денис Черевичко и Анелия Димитрова в "Лебедово езеро"

© Виктор Викторов

Денис Черевичко и Анелия Димитрова в "Лебедово езеро"


На 15 октомври открихте балетния сезон с голямо име – Денис Черевичко в "Лебедово езеро".


- Да, световна звезда – солист на Виенската държавна опера. Дойде в отговор на моята покана да танцува Зигфрид. Разбира се, всички големи артисти, които са минали през балетния конкурс във Варна и са спечелили, като него, имат съвсем различно отношение към България.


Тези големи артисти обаче, отивайки в един театър, имат претенции: Какъв е театърът и може ли да поеме такъв ангажимент към спектакъла. Дали трупата е на неговото ниво. Световните артисти съвсем не гастролират само заради хонорари.


Черевичко се съгласи да дойде сам, без партньорка и да танцува с Анелия Димитрова, която никога не е виждал. А аз много исках това да стане, тъй като намирам, че основната функция на нашата трупа е сама да изгражда своя кордебалет, своите първи, втори и прими. Т.е. тези хора се раждат вътре в трупата. Аз съм длъжна да ги създам и да ги покажа на света. Така, когато каниш такъв артист, можеш отговориш на неговото ниво. Ако имаш средствата, много по-лесно е да дойде двойка, която вече се е сработила. Мисля обаче, че нашият спектакъл беше фантастичен – световен отвсякъде.


Силвия Томова със старозагорската балетна трупа

© Държавна опера и балет - Стара Загора

Силвия Томова със старозагорската балетна трупа


Имате ли нови попълнения в пъстрата международна трупа?


- Имаме нови и няколко, които напуснаха по различни причини. Но основно почти никой не иска да си тръгне. Балетната трупа е като оркестъра. Трябва да има спойка, дългосрочна работа заедно.


Силно съм мотивирала артистите си с работа. С моите високи изисквания, където и да бъда в чужбина или в България, работя по един и същи начин. На тях това им харесва. Защото са млади, но виждат, че има смисъл. За краткия път на балетния артист получават много знания и умения. Те са на постоянна работа, имат репертоар, нови спектакли и заглавия - образци, нови срещи с хореографи. Напредъкът в цялата трупа, особено при някои от тях, е изумителен. Затова се чувствам заредена и щастлива. Балетът е светлина и искаме да я покажем на публиката заедно.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2834 Неутрално

    Хей, културтрегерите, как мина концертът на Соня Йончева? След като тя изнесе на 9 ноември същия рецитал в новата филхармония в Хамбург, вестниците там излязоха със заглавия "Иска ни се да коленичим преед тази певица".

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  2. 2 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1360 Разстроено

    Балетът в България е пълна трагедия...

    В Русия съм! В Русия съм!
  3. 3 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 708 Неутрално

    Само това искам да кажа — Силвия Томова е национално богатство и трябваше да получи индивидуална награда и признание, а не да я слеят в едно с един иначе много добър ансамбъл, за чиято класа Томова има безспорен принос. Вчера гледах в Пловдив, в онова, което минава за опера, «Законът на джунглата», мюзикъл на Любомир Денев и, за съжаление, великолепната музика на Денев страдаше от липсата на изпълнители и иззобщо от недостатъци при цялостното сглобяване на спектакъла. Не такъв беше случаят с «Вълшебното дюкянче», безспорна рожба, като представление, на Силвия Томова. Прекрасно балетно изживяване, макар и с музика на плейбек. Наистина, за Томова балетът е светлина и израз на голяма любов, с която тя не прави компромиси на сцената.

  4. 4 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3292 Неутрално

    Хей, културтрегерите, как мина концертът на Соня Йончева? След като тя изнесе на 9 ноември същия рецитал в новата филхармония в Хамбург, вестниците там излязоха със заглавия "Иска ни се да коленичим преед тази певица".
    —цитат от коментар 1 на Един вампир броди из Европа


    Чудо е , че чалгазирана България ражда все още големи творци в сериозното музикално изкуство. Те се оценяват в чужбина , но не и у нас или най-малко , не им се обръща заслужаващото внимание.

  5. 5 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2834 Неутрално

    [quote#4:"tacheaux"][/quote]

    Няма общество. Няма елит. Няма медии. Сещат се за култура най-вече с надеждата да направят мръсно на министъра на културата, щото не е приятел на някой техен приятел.

    Но най-поразителното е как по време на футболния скандал ни проглушиха със заглавия от английски вестници, които изглежда изобщо не са се появявали. А когато по света хвалят наши хора -- дълбока тайна. Освен ако не са политически правилни, ама за това не ми се пише днес.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  6. 6 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    На 13 тоя месец бяхме на Лебедово езеро във Варна. Пълна трагедия.
    1) Музиката беше на запис, от две мизерни тонколони до сцената. Самият запис също беше некачествен.
    2) сцената беше настлана с нещо като балатум, под който се открояваха някакви летви по сцената. Как не се преби някой балетист - не знам.
    3) корде балетът беше 16 вместо 24 балерини. Сцената обаче едва побра и тея 16. Въобще нямаше място да се "развихрят" танцьорите.
    4) някои сцени бяха орязани, други със съществено променена хореография -ок, това не е необичайно, но в комбинация с намаления състав не изглеждаше добре
    Ако някой беше гледал Лебедово езеро за първи път в живота си щеше да остане с коренно погрешни впечатления. Добре, че сме го гледали с жена ми в нормален ваеиант в МХАТ и РАМТ, но на дечицата, които бяха заведени с агитационна цел не им завиждам...

    В Русия съм! В Русия съм!
  7. 7 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2128 Неутрално

    Ето как трябва да се рекламира балетът у нас:
    "Балетът е чалга от 17-ти век."

  8. 8 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2128 Неутрално

    Ето как трябва да се рекламира балетът у нас:
    "Балетът е чалга от 17-ти век."





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK