Човекът, който правеше електронна музика в Румъния по времето на Чаушеску

Личен архив на Родион Ладислау Роска.

Личен архив на Родион Ладислау Роска.



Румъния по времето на комунистическия режим на Чаушеску едва ли звучи като място, даващо поле за развитието на експериментална музика. Румънецът с унгарски произход Родион Ладислау Роска (бел. ред. - известен като Rodion G. A.) обаче доказва тъкмо обратното във втората половина на 70-те и през 80-те години от миналия век, създавайки аналогова електронна музика с ограничената техника, с която разполага, и с подръчни средства. Въпреки че негови песни се въртят по радиото и има участия по различни фестивали, дебютният му албум така и не излиза. Той се оттегля от сцената през 1989 година и се завръща в света на музиката отново чак през последните няколко години, за да стане известен като един от пионерите на електронниото звучене в Румъния, а и в Източна Европа, въпреки че в неговите песни то най-често е смесено с прогресив и психеделичен рок. А днес Родион гостува в България и ще смесва на живо свои записи в Tell Me Bar в София от 21.00 часа.


В началото на музикалната си кариера Родион има своя рок група, но скоро усеща, че тя го дърпа назад и иска да реализира идеите си самостоятелно. "С помощта на магнетофон създадох своя "виртуална група", но за да го постигна, се наложи да измисля всичко сам - никой около мен не работеше по подобен начин", разказва той пред "Дневник". Подчертава, че през 1978 г. румънски вестник го определя като "човекът оркестър". "Нещо подобно за времето си беше в Румъния беше революционно", допълва той.


Rodion G. A. днес.

© Camil Dumitrescu

Rodion G. A. днес.




"Сам открих много неща, които в момента са стандартни в електронната музика. Правех ремикси на песните си, като буквално режех лентата и снаждах парчетата й", обяснява той. Родион използва едва няколко ефекта за китара и "синтезатор-играчка", както той сам казва, но бързо добива популярност и става разпознаваем. Звукът, до който достига, става толкова характерен, че започва да го използва във всичките си песни. "Хората ми казваха, че съм гений, че съм луд... Или просто, че идвам от друга планета", спомня си той.


През 1989 г. обаче Родион изчезва от сцената. Причината е смъртта на майка му. "Просто зарязах всичко, свързано с музиката", отбелязва той. Започва да се занимава с поправка на високоговорители. "Станах толкова добър в това, че всички групи от района идваха при мен, но в един момент и това ми омръзна", изтъква Родион. Тогава си купува къща на село и "започва да живее като Диоген" (бел. ред. - древногръцкият философ Диоген Синопски, известен със скромния си начин на живот).


Личен архив на Родион Ладислау Роска.

Личен архив на Родион Ладислау Роска.


За преоткриването на Родион помага документалният филм Dream Images (2016 г.) на Сорин Лука. Докато се подготвя за снимачния процес, румънският режисьор настоява музикантът да потърси старите си записи. Родион ги открива в мазето си, потънали в прах. По-късно част от тях са включени в албума The Lost Tapes (2013 г.), който привлича вниманието на критиката. За него пишат медии като "Гардиън" - определят го като "бащата на румънската електронна музика" и в последните няколко години той постоянно има участия.


А какво е неговото мнение за съвременната електронна музика? "Смятам, че възможностите й имат краен предел. И тъй като скоро ще го достигнем, тя ще стане скучна", казва Родион. "Компютрите и софтуерните продукти предлагат готови методи и формули за създаване на "модна" музика. Затова е нормално всичко, направено с тези средства, да звучи по един и същ начин", допълва той. А според него формулата на успеха е да създаваш това, което слушателите не очакват. "И все пак когато новите идеи ни свършат, ще се върнем към това, което сме забравили. Ще го изтупаме от праха по същия начин, по който го правят в света на модата", завършва той.


Участието на Rodion G. A. е днес от 21.00 ч. в Tell Me Bar, който се намира на ул. "Иван Вазов" 12.

Ключови думи към статията:

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Radosveta Koleva
    Radosveta Koleva
    Рейтинг: 2581 Неутрално

    "И все пак когато новите идеи ни свършат, ще се върнем към това, което сме забравили. Ще го изтупаме от праха по същия начин, по който го правят в света на модата", завършва той."

    През различните епохи на различните поколения едни и същи неща им звучат различно. И всеки интерпретира старите класики по свой начин, макар, че наистина има граници... В известен смисъл. Само, че човешкото въображение е безгранично и дори един елемент да е различен, комбинацията е друга. В това е красотата на творчеството.

  2. 2 Профил на Radosveta Koleva
    Radosveta Koleva
    Рейтинг: 2581 Неутрално

    Наистина не харесвам електронна музика, звучи ми някак си неопределено. Но мога да си представя усещането на феновете на тази, кого го слушат. Оригинален е. Не може да се отрече. И е интересно...

  3. 3 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1781 Неутрално

    И тук по соца имаше един, който се мислеше за Жан Мишел Жар. Симо Лазаров.

    The best way to predict the future is to invent it.
  4. 4 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 878 Неутрално

    "Компютрите и софтуерните продукти предлагат готови методи и формули за създаване на "модна" музика. Затова е нормално всичко, направено с тези средства, да звучи по един и същ начин"

    Това може да се каже за всеки един стил музика. Голяма част от музикантите имат еднакво звучене, особено комерсиалните. Няма значение дали е било 80-те или 2000-та.

  5. 5 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    И тук по соца имаше един, който се мислеше за Жан Мишел Жар. Симо Лазаров.
    —цитат от коментар 3 на EU defender


    Още го има :-)!

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11082 Неутрално

    Нещо интересно се задава...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1379 Неутрално

    "Румъния по времето на комунистическия режим на Чаушеску едва ли звучи като място, даващо поле за развитието на експериментална музика... Родион Ладислау Роска... обаче доказва тъкмо обратното..."

    Обаче както се вижда от текста нищо не доказва. Развитие няма - даже един албум не е издал. Просто в средата на 70-те гръмна името на Жан Мишел Жар и режимите в Източна Европа благосклонно разрешаваха публикуването на експерименти с идеята да покажат, че и при нас може. Да не забравяме, че Чаушеску макар да беше в СИВ и Варшавския договор се държеше доста по-независимо от нас - опълчи се на съветската агресия в Чехословакия, поддържаше по-свободни икономически отношения със Запада и т.н. Затова и западната култура там влизаше по-рано - например "Звездни войни" го гледах първо в Зимнич поне година-две преди да дойде при нас.

  8. 8 Профил на Radosveta Koleva
    Radosveta Koleva
    Рейтинг: 2581 Неутрално

    "Компютрите и софтуерните продукти предлагат готови методи и формули за създаване на "модна" музика. Затова е нормално всичко, направено с тези средства, да звучи по един и същ начин"Това може да се каже за всеки един стил музика. Голяма част от музикантите имат еднакво звучене, особено комерсиалните. Няма значение дали е било 80-те или 2000-та.
    —цитат от коментар 4 на chepokalipsis


    Не знам дали имаш предвид , че помежду си имат сходство, за мен по-скоро не. А по-скоро проблемът на музикантите е да развиват собствения си стил. Ако има хит, хитове, то следващите да са разпознаваеми за автора им, нов същото време нови. Което е адски, адски трудно. А публиката е взискателна.

  9. 9 Профил на nibelungs
    nibelungs
    Рейтинг: 342 Неутрално

    До коментар [#2] от "Radosveta Koleva":

    Не знам какво разбирате под електронна музика. Така дефинирано или по-скоро недефинирано звучи неопределено и общо. Мога да споделя моя опит със слушането на електронна музика много назад в годините, даже още от времето на възникването и.
    Тогава, например слушахме Крафтверк - истински първопроходци в тази музика - със синтезатори, вокодери, чрез които гласовете им наистина звучаха електронно. И да после разбира се дойде музиката на Жан Мишел Жар. И наистина, когато го слушах наистина не бях на себе си. Летях в Космоса, Вселената не бях на себе си и на земята.
    После имах щастието да го гледам, след толкова много години, на живо тук в България и даже малко, като че ли останах разочарован. Не беше това, което беше навремето.
    Тайм на Пинк Флойд и Шайн ю крейзи даймънд пак на Флойд съм ги слушал милиони пъти. Не знам дали музиката на Флойд се причислява към "електронната музика"

  10. 10 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1379 Неутрално

    Мога да споделя моя опит със слушането на електронна музика много назад в годините, даже още от времето на възникването и. Тогава, например слушахме Крафтверк - истински първопроходци в тази музика...
    —цитат от коментар 9 на nibelungs


    Тя възниква заедно с индустриализацията на електрониката в началото на 20 век. Оттогава са и първите инструменти - телармониумът, терменвоксът и т.н. Даже вокодерите са отпреди ВСВ. Веднага след войната с появата на лентовия магнетофон вече има доста композитори, има и филми озвучени с нея. Даже пъвата компютърна програма за електронна музика е още през 50-те.
    Крафтверк са вече един зрял етап в развитието, настъпил заради вече съществуващото производство на по-евтини синтезатори.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK