Пътят на Йордан Радичков в киното и неговите филмови сценарии

Йордан Радичков

© Дневник

Йордан Радичков



На 29 ноември почитателите на творчеството на Йордан Радичков ще могат да преоткрият филмовите сценарии на автора, превърнали се във важна част от историята на българското кино.От 18.30 часа в столичното кино "Одеон" ще бъде представен десети том от събраните съчинения на автора. В книгата са събрани текстовете от неговите първи опити в киното заедно с някои от най-добре познатите истории, заживели и на големия екран.


Представянето ще бъде съпъствано от безплатна прожекция на филма "Горещо пладне" на режисьора Зако Хеския. За това ще говори съставителят на събраните съчинения на Йордан Радичков - проф. Инна Пелева.


Сред текстовете читателите ще открият един неизвестен на широката публика сценарий, озаглавен "Без име", който никога не е екранизиран. Историята е за съдбата на едно подхвърлено дете в столичен жилищен блок.
Заедно с него томът представя и добре познатите сценарии на "Горещо пладне", "Всички и никой" и "Последно лято".




Пътят на Йордан Радичков в киното започва с първите му опити с късометражни ленти. Сред тях се нареждат "Есен", "Айде да бичиме пънове" и други заглавия, чиито сценарии са изгубени. Според проф. Пелева е възможно късометражните филми на Радичков никога да не са били разписвани, а само маркирани и създавани вследствие на разговор между автора и режисьорите.


Първият филм по Йордан Радичков, който прави голямо впечатление на публикатаq е "Горещо пладне" на Зако Хеския. Той е пълнометражен дебют както за автора, така и за режисьора. Филмът е един от първите в историята на българското кино, изцяло заснет извън студията на Бояна. С основната линия в сюжета - човещината, която може да спре за миг целия свят в името на едно дете, "Горещо пладне" е забелязан на филмовия фестивал в Кан през 1965 г. и така се превръща в едно от първите български предложения за престижния форум. Лентата не печели награда, но получава много отзиви от критиката.


След успеха на "Горещо пладне" все повече режисьори се престрашават да посегнат към текстовете на Йордан Радичков. Както тогава, така и днес продължава да се обръща внимание на трудността текстовете на автора да бъдат екранизирани. Въпреки това българските режисьори приемат като предизвикателството поетичния език и сложните истории на автора, за да пресъздадат неговия свят на големия екран.


Корицата на новото издание.

© Издателство

Корицата на новото издание.


През 1967 г. Бинка Желязкова с оператора Емил Вагенщайн и историята за един баражен балон поемат по пътя, по който ще оставят своята следа в историята на българското кино. "Привързаният балон" се счита за най-важния филм по сценарий на Йордан Радичков и се превръща в една от емблематичните ленти в българското кино. В него участват едни от най-големите звезди на българското кино и театър, сред които Григор Вачков, Георги Калоянчев, Георги Парцалев и Стоянка Мутафова, но филмът получава едва няколко прожекции и е забранен.


Въпреки това представители на филмови разпространители успяват да го гледат и сключват договор за прожектирането му на територията на САЩ и Канада. Българската държава бърза да анулира сделката като поема неустойките по договора. Цензурата е категорична – този филм няма да види бял свят.


След 1989 г. "Привързаният балон" заживява своя втори живот и се утвърждава като "големия филм" по Йордан Радичков. Между разговорите и забраните обаче неговият сценарий остава завинаги изгубен - той не присъства в нито един държавен архив, нито в личния архив на автора.


Макар балонът да не полетява, след неговото заснемане Радичков продължава да се радва на интерес от страна на режисьорите. Христо Христов заснема една от най-обичаните от самия актьор роли на Григор Вачков във филма "Последно лято", посветен на потопеното село на автора и неговия герой Иван Ефрейторов.
Критиката приема заглавието и го определя като: "странен, оригинален и силен български филм, който руши напластаняваните предубеждения за това, че съвременният живот е лишен от величавия драматизъм на предишните епохи", "неочакван филм, експериментиращ нови форми на киноизказа", "многопластова притча".


"Много бих искал след няколко месеца прякорът Митко Бомбата, който го имам от няколко години, да се замени с Ефрейторов, името на героя ми от "Последно лято", казва самият Григор Вачков. Именно по време на снимките на филма се затвърждава и силното приятелство между актьора и Радичков, който по-късно ще напише и своята пиеса "Лазарица" с идеята Вачков да изиграе главната роля.


През 1975 г. се появява и последният филм със сценарист Йордан Радичков. "Всички и никой" е дебютът в киното на театралния режисьор Крикор Азарян. През годините излизат и други опити върху творчеството на Йордан Радичков. В превода на езика на киното се включват още режисьори, които обаче разчитат на своя прочит и правят опити сами да адаптират за големия екран света на Радичков. Така се появяват филмите "Хляб", "Барутен буквар", "Веществено доказателство" и "Козелът", които не носят името на Радичков като сценарист.


Към днешна дата филмите по творчеството на Радичков са смятани за класика в българското кино.


Десети том от събраните съчинения на Йордан Радичков ще бъде представен на 29 ноември от 18.30 часа в кино "Одеон" с безплатна прожекция на филма "Горещо пладне" с подкрепата на Българска национална филмотека.

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2075 Неутрално

    Поклон пред всичко, което Радичков ни остави!
    Май не сме го разбрали и осмислили още...?
    Поклон пред паметта и приносите му в българската култура!

  2. 2 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 445 Неутрално

    ето това, е голям талант. не като оня в другата статия

  3. 3 Профил на DedoLib4o
    DedoLib4o
    Рейтинг: 211 Любопитно

    От Радичков си спомням изречението:
    "Човекът е като едно много дълго изречение, написано с голяма любов и вдъхновение. но пълно с прсвопсни грешки!

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11082 Неутрално

    Как може да се допусне такова словосъчетание "изгубен сценарий"...
    при това на Радичков

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на Митко
    Митко
    Рейтинг: 790 Неутрално

    Изглежда добър и кротък човек. Не разбирам творчеството му, но по-добре добър човек, отколкото талантлив писател.

    "горко ми! загинах! защото съм човек с нечисти уста, и живея сред народ с нечисти уста" Исая 6:5
  6. 6 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1585 Неутрално

    До коментар [#5] от "Митко":

    Като човек не го знам, но като писател е наистина талантлив, много талантлив. Обаче хич не е лесен за разбиране.


  7. 7 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1731 Неутрално

    До коментар [#6] от "areta":

    арета ти си мацка напета я направи по две кафета. че то кво има да му расбираш. забавен е кат гадулка.

  8. 8 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4710 Весело

    До коментар [#7] от "betona":

    Бетоне ти си бил истински шекспир,мараба как си,отдавна не сме се виждали!

    klimentm
  9. 9 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1731 Неутрално

    До коментар [#8] от "klimentm":

    мерси клименте. супер съм - както винаги. така е, горе долу сме на нивото на българскиа шакеспеар.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK