Как Вили Казасян промени джаза в България

Вили Казасян с Биг бенда на БНР през 60-е години<br />

© Личен архив

Вили Казасян с Биг бенда на БНР през 60-е години



"Ако някой иска да разбере кой е Вили Казасян, бих го посъветвал да чуе негови записи, песни, композиции, филмовата музика, която е писал, да види участията на Биг бенда на БНР в телевизионните предавания, по фестивалите. Това говори много повече от всичко останало. А ако иска да знае какъв човек е бил, бих му казал онова, което ти казвам на теб - прекрасен човек, безкрайно остроумен".


Милчо Левиев


Из книгата "Да обичаш Вили Казасян" от Добромир Славчев




"Да обичаш Вили Казасян" е първата биографична книга за музиканта и композитор Вили Казасян, а неин автор е Добромир Славчев. Публикувана от издателство "Сиела", тя беше пусната по книжарниците през декември миналата година, когато се навършиха 85 години от раждането на маестрото.


Корицата на книгата "Да обичаш Вили Казасян"

© Издателство

Корицата на книгата "Да обичаш Вили Казасян"


Специфичното при нея е, че историята за живота му се преплита с разказите на близки до него хора. Това са част от семейството и приятелите му, както и едни от най-популярните български музиканти и изпълнители, с които е работил. Историята допълват 191 фотографии, проследяващи едни от най-важните моменти в живота на композитора.


"Имах намерението да направя книгата още докато Вили беше жив, но той не се интересуваше от себе си. Махаше с ръка. Беше абсолютно над суетата, над всичко това. Истинското изследване на Вили Казасян започна, след като той си отиде", разказа за "Дневник" Добромир Славчев, който в продължение на 10 години продуцира участията на "Вили бенд".


Освен Милчо Левиев част от музикантите, които разказват за композитора, са Тончо Русев, барабанистът и композитор Христо Йоцов, саксофонистите Дечко Делчев и Емануил Манолов - Бадема, и Кирил Йорданов - Киката, джаз певиците Лени Вълкова, Йълдъз Ибрахимова и Стефка Оникян, както и Михаил Белчев, Асен Гаргов, Мими Николова, Маргарита Хранова, Камелия Тодорова, Орлин Горанов, Георги Христов, Васил Петров и композиторите Александър Бръзицов и Румен Тосков - Рупето.


Заедно с техните разкази Добромир Славчев пренася читателите в епохата на джаз музиката преди и след 50-те години на XX век, когато този стил не е одобряван от комунистическия режим. Той също описва най-вълнуващите си моменти с композитора - от запознанството им до това как чрез работата се ражда тяхното приятелство.


Джаз формации и Биг бенд


Личният живот на Вили Казасян е преплетен с този на музиката. Освен пианист и композитор той е още аранжор и дългогодишен диригент на Биг бенда на Българското национално радио, където работи в продължение на 38 години.


Свири на пиано и още като студент е сред основателите на няколко джаз оркестъра, сред които Биг бендът на Политехниката, второто издание на "Джазът на младите" и оркестърът на Сатиричния театър. Музикантите от тези състави по-късно са сред първите в Биг бенда на БНР.


Вили Казасян на "Златният Орфей" в края 60-е години

© Личен архив

Вили Казасян на "Златният Орфей" в края 60-е години


Маестрото създава още две малки формации - джаз квинтета "Студио 5" и вокалната група "Студио В".


В началото на 60-те години всяка събота и неделя заедно с Вили Казасян квинтетът изнася концерти в сградата на БИАД (Българско инженерно-архитектурно дружество). Според думите на някои от събеседниците в книгата по това време тези събития са били явление в музикалния живот на столицата.


"Ние повлякохме крак и след нас се създадоха доста състави. Въобще в "Студио 5" правехме страхотни импровизации - свирехме поп, класика, джаз... Тогава за първи път вкарахме боса нова", разказва в биографията саксофонистът Дечко Делчев.


Водещи на концертите са актьорите Коста Цонев и Пенка Груева.


От "Микрофонът е ваш" до "Златният Орфей"


Отново от залата на БИАД Вили Казасян започва музикалния конкурс "Микрофонът е ваш", който предоставя възможност за изява на хора от публиката. Там той открива много таланти, които след това продължават да се развиват в музикалната сфера. Една от тях е Богдана Карадочева. Само на 14 години тя излиза на сцената в БИАД, където маестро Казасян я забелязва. След няколко години тя се явява на международния фестивал за поп песен "Златният Орфей". И там композиторът стои в основата на неговото провеждане заедно със създателя му Генко Генов. Певицата печели първо място.


"Бях благословена да срещна такъв човек в живота си и да се занимавам с това, което обичам. Вили ми даде много. Той ме научи да слушам музика и всичко, което знам в професията, е от него. Очерта пътя не само за мен, а и за много други хора в изкуството. До края си остана все така скромен - все едно нищо не е направил, а направи толкова много", разказва в книгата Богдана Карадочева.


Вили Казасян на пианото в средата на 50-е години

© Личен архив

Вили Казасян на пианото в средата на 50-е години


През първата половина на 70-те години маестро Казасян е водещ на популярното тогава предаване по БНР "Тромбата на Вили", пише музика и участва в различни продукции на радиото като "Къдрава антена", "Кафе с автограф" и фестивала на хумористично-сатиричната песен "Златният кос". Автор е на филмова музика, инструментални пиеси, както и музика за песни.


Името му се свързва и със създаването на конкурса за българска поп песен "Мелодия на годината", музикалните телевизионни предавания "Студио 1" и "Телевизионен бутик".


Джаз по време на комунизъм


Слушането и изпълняването на джаз в началните години на комунистическия режим в страната не е добре прието от властта, разказват много от събеседниците в книгата. По това време в Голяма съветска енциклопедия саксофонът е описан като инструмент с капиталистическо звучене. Някои изпълнители дори са изпращани в трудово-възпитателни лагери, като например певицата Леа Иванова и саксофонистът Людмил Георгиев, а други изкарват дълго време в затвора. Пример за това е създателят на първия джаз оркестър в България "Джаз Овчаров" Асен Овчаров, както и Александър Николов, известен с прозвището си Сашо Сладура, който умира в концентрационен лагер.


Авторът на книгата "Да обичаш Вили Казасян" Добромир Славчев

© Гаро Кешишян, Личен архив

Авторът на книгата "Да обичаш Вили Казасян" Добромир Славчев


За една от първите джазови пиеси на Вили Казасян в книгата разказва съученикът му Джони Пенков, с когото са учили заедно в софийската Шеста мъжка гимназия: "Официално почти не се свиреше тази музика, защото през ония години това не бе никак здравословно, но той винаги намираше начин да преодолее препятствията".


Произведението се казва "Синята мотриса", а Вили Казасян го пише едва на 17 години. Впоследствие то се изпълнява с голям успех в Биг бенда на Политехниката, "Джаза на младите", оркестъра на Сатиричния театър и "Студио 5".


"Ако на някого тази книга му се стори прекалено пристрастна, веднага бих му казал: "Да, това е така! Тази книга наистина е пристрастна. Но заслугата да бъде такава не е само моя. Тя е и на хората, с които се срещнах. Със своите спомени те ѝ придадоха точно това лице, което дори и да исках, нямаше как да променя", казва в книгата си Добромир Славчев.


Добромир Славчев е продуцент, писател и инструктор по парашутизъм. Носител е на Националната литературна награда на името на Добромир Тонев. "Да обичаш Вили Казасян" е поредната му публикувана книга. Досега е издал заглавията "Инфлация на чувствата", "Храна за върколаци" и "Луди разкази". Автор е на още няколко книги, които предстоят да бъдат отпечатани, сред които: "(О)да на любовта", "Лампа за пеперуди", "Пречупване на светлината", "Луд по рождение", "Безименни неща".

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 763 Весело

    В Голяма съветска енциклопедия саксофонът е описан като инструмент с капиталистическо звучене

    Аз се чудех какво точно характеризира звука на саксофона...

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9377 Неутрално

    Вили Казасян стана синоним на българската естрада.
    Добре е да знаем историята на великите българи, дори те да са арменци :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на Slick
    Slick
    Рейтинг: 2474 Неутрално
  4. 4 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 954 Неутрално

    "По това време в Голяма съветска енциклопедия саксофонът е описан като инструмент с капиталистическо звучене."

    Това е някаква градска легенда. В нито едно от първите три издания на енциклопедията (от 1926 до 1978) не пише подобни неща за саксофона. Пише само какво представлява, какви видове има и че се ползва в симфоничната, естрадната и джазова музика. Даже във второто издание (томът от 1955 год.) е отбелязано, че Александър Глазунов бил написал концерт за алт саксофон и струнен оркестър през 1934. И е посочен източник - съветската книга "Съвременният оркестър" от 1953.
    Отделно и в трите издания има статии за Адолф Сакс, в които е посочено, че е направил много за развитието на духовите инструменти.

    Иначе за джаз е вярно, че през 50-те е отричан в Източния блок. Във второто издание има унищожителна статия - томът от 1952 год. Като обаче е конкретизирано, че става дума само за естрадния, комерсиален джаз.
    Но в първото (томът от 1931 год.) статията е просто информативна и по-скоро неутрална. Посочено, че саксофонът играе водеща роля със своя чувствен и богат звук. Има бележка за "буржоазната музика" и "грубата моторика на джаза". Но пък правилно е отбелязано, че почти всички значими европейски композитори са се повлияли от джаза, включително Стравински, който е емигрант отдавна и Прокофиев, който по това време живее в чужбина.
    А в третото издание (томът от 1972) статията за джаза направо си е хвалебствена. Пише, че не самият джаз, а превръщането му в обект на комерсиалната култура снижава художествената му ценност. Посочени един куп западни и съветски джаз композитори и е отбелязано, че прогресивните музиканти се били стремяли да държат джаза близо до традициите.

  5. 5 Профил на Johnny.B.Goode
    Johnny.B.Goode
    Рейтинг: 326 Неутрално

    В Голяма съветска енциклопедия саксофонът е описан като инструмент с капиталистическо звученеАз се чудех какво точно характеризира звука на саксофона...
    —цитат от коментар 1 на ilinko


    Дрън-дрън:

    Саксофон

    Саксофон (от имени изобретателя и греч. phone - звук), духовой музыкальный инструмент. Изобретён А. Саксом. Изготовляется из латуни. Представляет собой параболическую трубку с клювообразным мундштуком и одинарной тростью. Семейство С. состоит обычно из 7 разновидностей - от сопранино до контрабаса. Один из основных инструментов джазового оркестра. Применяется в духовом, эстрадном и симфоническом оркестрах, а также как сольный инструмент.

    Большая советская энциклопедия: в 30 т. / Гл. ред. А. М. Прохоров. — 3-е изд. — М. : Сов. энцикл., 1969 – 1978.

    Модератор да си, да триеш от злоба, когато не ти е дало гаджето!
  6. 6 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3284 Неутрално

    Милчо Левиев беше пръв. Не ,че Казсян няма принос , но той свири повече естрада .

  7. 7 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2498 Неутрално

    До коментар [#6] от "hodounski":

    Това е за да не го обвинят в комерсиалност другарите от ЦК.
    Абе комунистите си бяха като аятоласите. прости, но арогантни и жестоки.

  8. 8 Профил на Brad Mehldau
    Brad Mehldau
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Всъщност по времето, когато е измислен саксофонът - 1840 - все още не е имало "сАвеЦка" власт и съответно енциклопедия, която да го заклейми. Основно предразсъдъци към звука му има от класическите музиканти, защото смятат, че няма достатъчно изчистен и благороден звук, сравнен с останалите духови инструменти в симфоничния оркестър. Поради тази причина навлиза слабо и бавно в класическите оркестри и чак през 20-ти век става малко по-популярен като инструмент за класическа музика, като има концерт за саксофон от Глазунов, както писа някой по-горе, може да се чуе в симфонични произведения (Стравински, Болеро на Равел) и т.н.

  9. 9 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 928 Неутрално

    До коментар [#5] от "Johnny.B.Goode":

    :))) Ама как лъжат само атлантическите тролове!! Браво за опровержението!

  10. 10 Профил на drescodd
    drescodd
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Най-после, някой да се сети да издаде книга за големия музикант и човек Вили Казасян!
    Респект!

  11. 11 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 4561 Неутрално

    Ама как пък се хвърлихте да възхвалявате съветските енциклопедии.

    Хора като Вили Казасян правеха комунизма с неговите идиотски порядки да се понася по-лесно.

  12. 12 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    По една случайност, мои роднини, братовчеди на баща ми, свиреха във формацията на Вили Казасян.
    По техните разкази атмосферата там била АД.
    Доноси, интриги, мръсотия с извор най вече самия “маестро”. “Изпечен мръсник” - това казваха за Вили Казасян. Веселяк, предразполага те да наругаеш властта, казва и той някой политически виц и сетне те донася с негови добавени “украшения” - иди опровергавай кое е истина, кое е негова интрига.
    И двамата един след друг напуснаха със скандал, защото единият се изказал зле за се-се-се-ре-то и породените от него отвратителни условия за живот, а другият разказал виц за Людмила Живкова, в който се питало от какво е направен тюрбана на главата й, с който тя ходеше постоянно, а отговорът бил: “от разпасания пояс на баща й”.
    Та тези “непремерени” изказвания на двамата музиканти били начаса направени достояние на Органите от самия Вили К. и двамата един след друг напускат България и се установяват единият в Швеция, другият в Норвегия, вече и двамата са покойници.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  13. 13 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    В Голяма съветска енциклопедия саксофонът е описан като инструмент с капиталистическо звученеАз се чудех какво точно характеризира звука на саксофона...
    —цитат от коментар 1 на ilinko


    Колега - не е този източникът.
    Това е от изказване на Никита Хрушчов по време на репресиите към надигналата глава интелигенция след привидното т.нар."оттепель", сиреч "охлабване", "разведряване" по времето след Сталин и 20-тия конгрес на ка-пе-ес-ес. В това изказване, цитирано в Литературная газета, освен че селтакът на власт громи авангардни скулптори като Ернст Неизвестни и други творци - поети, композитори и художници, намират място и "мъдри мисли" за джаза, който му напомнял на поквара, ето вижте извратения звук на саксофона, напомнял му запалена пура, чаша Виски, полусъблечена порочна жена - абе капитализъм в цялата му прелест.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  14. 14 Профил на Иван Кирилов
    Иван Кирилов
    Рейтинг: 5 Неутрално

    По-скоро, коментиращите, относно съдържащата се фактология в БСЭ (разбирайте Большая Советская Энциклопедия) навярно не са запознати с нейния обем и изданията. От първото ѝ издание през 1926 г. излиза в цели 65 тома. А затова, че в нея саксофонът в един период от време е бил определян като "капиталистически инструмент" е абсолютно вярно. То фигурира в изданието на вторият допълнителен том на 1950 г., и след смъртта на Сталин през 1952 г. в следващото издание тази част от текста е премахнат. Но това не е толкова съществено в случая. По-важното е, че вече има книга, за наистина един изключителен музикант и много добър човек, какъвто несъмнено бе Вили Казасян. Много ми харесва заглавието на книгата, не случайно много хора го обичаха. Един високо морален и етичен човек. Всякакви други твърдения различни от това за личността на Вили, би следвало да се правят, изписвайки личните си имена, а не криейки се зад никнейм.

  15. 15 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    Большая Советская Энциклопедия няма никакво отношение към творчеството на Вили Казасян, още повече че той самия като музикант е бил пианист, а не саксофонист. Е, то и късите поли и дамските панталони бяха забранени.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  16. 16 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2796 Неутрално

    Аз като част от по-младите, и на всички отгоре напуснали Родината толкова отдавна, че чак вече се мисля, че тинейджърските ми години са прекарани на планетата Зог, смятам че хора като Казасян заслужават уважение. Но всяко нещо с времето си. Вчера бяхме в един джаз клуб в Бостън и между другото се насладихме на нещо, което е малко далеч от джаза в традиционното му разбиране. Ама имаше толкова много млади хора, че и по-млади от мен, които си казаха ето това харесваме....
    https://www.youtube.com/watch?v=a2RA0vsZXf8
    Е, имаше и традиционен джаз, имаше и блус, имаше и спомени от всички времена....

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  18. 18 Профил на Rex
    Rex
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    По една случайност, мои роднини, братовчеди на баща ми, свиреха във формацията на Вили Казасян. По техните разкази атмосферата там била АД.Доноси, интриги, мръсотия с извор най вече самия “маестро”. “Изпечен мръсник” - това казваха за Вили Казасян. Веселяк, предразполага те да наругаеш властта, казва и той някой политически виц и сетне те донася с негови добавени “украшения” - иди опровергавай кое е истина, кое е негова интрига.И двамата един след друг напуснаха със скандал, защото единият се изказал зле за се-се-се-ре-то и породените от него отвратителни условия за живот, а другият разказал виц за Людмила Живкова, в който се питало от какво е направен тюрбана на главата й, с който тя ходеше постоянно, а отговорът бил: “от разпасания пояс на баща й”.Та тези “непремерени” изказвания на двамата музиканти били начаса направени достояние на Органите от самия Вили К. и двамата един след друг напускат България и се установяват единият в Швеция, другият в Норвегия, вече и двамата са покойници.
    —цитат от коментар 12 на Торбеш


    Това винаги съм си го мислел защото наблюденията ми показват че по комунистическо почти всички хора които се допускаха до телевизионния екран или пък до високите етажи на сферата в която работеха бяха толерирани точно заради такива даноси и мръснишки истории.

  19. 19 Профил на Dimana Panayotova
    Dimana Panayotova
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Всеки път съм св изумявала как само и само за да си начешат езиците се коментират неща със завидна некомпетентност, завист и злоба. Защо?
    Кому е необходимо това? Да бълваш нечистотии по адрес на хора доказали се във времето! Да очерниш по-заслужилия от теб. Тези които вършат такива работи, ако имат годините да са живяли в оня режим със сигурност са способно на това за което пишат в своите постове и видно от тяхното усърдие са го правили и преди.
    Така, че каквото и да се изпише от разни анонимници това си е клевета и нищо повече. От както съществува България, винаги е имало талантливи, честни и достойни хора,
    а вън от съмнение е, че Вили Казасян е един от тях!

  20. 20 Профил на sandpiper5
    sandpiper5
    Рейтинг: 407 Неутрално

    имало е: “Джаза на Оптимистите” джаз певици Ахинора Куманова (емигрант) ; Лиана Антонова...
    саксофон в “Рабсодия в синьо” - Гершуин

  21. 21 Профил на tlr33621309
    tlr33621309
    Рейтинг: 124 Неутрално

    Промени джаза ? за да може Цар Тошо да го слуша

    Всичко, което може да се яде е обект на властта
  22. 22 Профил на sandpiper5
    sandpiper5
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#20] от "sandpiper5":
    Ахинора Куманова (имигрант)*
    саксофон в симфоничен оркестър (“Рапсодия в синьо”)
    грешно “рабсодия”

  23. 23 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4037 Неутрално

    UNITED EU UNION

    През 1944 Биг Банда проникнала в България и изкарала джаза от модата (или модата от джаза).
    Тя издигнала на преден план стоителство и развитие на социализъм неразвит - преди развит, реален и зрел - преди фаза крайна, 1989.
    Тогава първият партиен и държавен ръководител признал...
    писна ми от вас, оправяйте се мене.

    В такива (продължително) трудни условия Вили се заел да възражда джаза, постигайки Биг Бенд монопол в кулоарите на Национално радио на НРБ.

    За беда на некои почитатели, през 1960те години:
    световна Бритнска музикална инвазия.

    Литъл банди с по 4-5 бандита в симбиоз и с висок коефицент на полезно действие като Битълсите и Търкалящи се Камъни произвеждали музикални, инструментални, тектуални и игрални "поп" шедьоври
    хит след хит миг след миг.

    Така заглушавали славата на мощни Биг Бенди с по 100 бандита,
    всека въоръжена с тромбони, тромпети, кларинети и
    духови баси, ударни инструменти, и струнни (вкл. клавирни),
    воглаве с диригент.

    Неравна битка...
    .
    "Как Вили Казасян промени джаза в България"

  24. 24 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4037 Неутрално

    #23

    оправяйте се без

    "Тогава първият партиен и държавен ръководител признал...
    писна ми от вас, оправяйте се мене."

  25. 25 Профил на amerikanbastard
    amerikanbastard
    Рейтинг: 809 Неутрално

    Слаб е горният материал, защото нищо не пише за това, как пролетариатът раждал суинги! А нито дума няма за рязаните панталони и печатите по баджаците на девойките с минижуповете! Битълс се слушаше само тайно по юргана! Който го гепеха го стрижеха.

    Freedom's just another word for nothin' left to lose
  26. 26 Профил на sortero
    sortero
    Рейтинг: 233 Неутрално

    “big band” на Вили Казасян...
    свирили композиции на Glenn Miller (1904-1944): “In The Moon”; Chattanooga Choo Choo”, Miles Davis...

  27. 27 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1252 Неутрално

    До коментар [#23] от "dnevnikar":

    Повечето пъти си готин с коментарите си, но този път нещо не ти се получи.
    По време на Бийтълс, Ролинг Стоунс и пр. , също и Верди и Пучини например не са били слушани толкова, колкото попмузикантите.И к'во? Едните са били малки банди, другите цели оркестри с диригенти и певци, изучавали пеенето в най добрите школи. Е и...?

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  28. 28 Профил на monitor13720
    monitor13720
    Рейтинг: 482 Неутрално

    До коментар [#25] от "amerikanbastard":

    Това се пише сигурно от някой младеж, който познава 60-те години само по анти-комунистически митове. Битълс се слушаха съвсем свободно. Единственият проблем беше, че не се продаваха техни плочи - трябваше някой да донесе отвън за да си ги запишем на магнетофон.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK