Какво ще остане от "Пловдив 2019"

Какво ще остане от "Пловдив 2019"

© Георги Кожухаров



На 12 януари Пловдив официално се раздели с титлата Европейска столица на културата и я предаде на следващите два града - хърватския Риека и ирландския Голуей. След една година, в която Пловдив беше изпълнен от изкуство в най-различните му форми, е време за равносметка - какво беше най-запомнящото се в програмата, с какви проблеми се сблъска градът и какво ще остане от "Пловдив 2019". Пред "Дневник" своята оценка на отминалата година дават артистичният директор на фондация "Пловдив 2019" Светлана Куюмджиева, журналистът и издател на пловдивския сайт "Под тепето" Ивайло Дернев и пловдивският издател Манол Пейков.


За Светлана Куюмджиева едно от големите предизвикателства пред "Пловдив 2019" е било значителното разширяване на обхвата на културните събития в града и приемането, че много от стереотипите ще се променят. Нейната оценка е положителна и тя отбелязва, че са създадени много партньорства. Като добър пример тя сочи, че музеите и институциите, дори читалищата, са се активизирали и са показали огромния си потенциал. По нейни думи Пловдив е успял "да се огледа в себе си" и е бил добре приет в семейството на Европейските столици на културата, спечелвайки си "нови почитатели от цял свят." Куюмджиева допълва, че едно от най-големите затруднения са били тежките административни процедури и адаптирането на проекта към местните условия.


Светлана Куюмджиева

© Георги Кожухаров

Светлана Куюмджиева




Артистичният директор на "Пловдив 2019" може дълго да изброява най-впечатляващите събития от програмата. "Всяко от събитията е изключително и най-важно за някого, за организаторите и за публиката си", изтъква тя. Сред тези, които тя посочва, са спектакълът за откриването, изложбите "Дим. Истории за тютюна", "Необозримо с Кольо К.", "Чуйте ни. Артистичен интелект", "Open Art Files. Записки и бележки под линия", "Пътуване по света. Изкуство от Германия от 1949 до днес" и проектът "Медея". Тя добавя и спектакълът "Одисей" "с изключително съвременна зашеметяваща визия", оперната продукция на Стефано Пода "Орфей и Евридика" на Античния театър, фойерверките за "Празник на реката" и "100%Пловдив" на германската театрална компания "Римини протокол".


Оценката на Куюмджиева за представянето на града като Европейска столица на културата е положителна. "Има неща обаче, които са извън него и неговия обхват и възможности. Те засягат най-вече някои манталитетни особености и нагласи, политически пристрастия и страсти, които трудно ще се променят", добавя тя.


Според нея от "Пловдив 2019" ще останат редица партньорства и значителен архив, който е и


"огромен сондаж на възможностите на културния сектор в България"


Колкото до наследството по отношение на инфраструктура, тя посочва две нови галерии и нов площад, както и ремонтирането на Кукления театър и Градската художествена галерия. Куюмджиева се спира и върху предстоящото откриване на Голямата базилика в Пловдив, "ясния статут на Тютюневите складове" и "защитата на кино "Космос" от пловдивчани". На въпроса на "Дневник" какво ще е бъдещето на пространството СКЛАД в Тютюневия град на ул. "Екзарх Йосиф" 16, открито специално за целите на "Пловдив 2019", тя заяви, че това е в ръцете на неговия собственик.


Ивайло Дернев ще запомни "Пловдив 2019" с "енергията, която връхлетя града след спечелването на титлата". За него е важно, че културата е влязла в дневния ред, дори и в политическия дебат, както и осъзнаването, че тя е инструмент за градското развитие. Според него културните институции в града са доказали, че могат да създават културни продукти на световно равнище.


Ивайло Дернев

© Георги Кожухаров

Ивайло Дернев


На първо място сред събитията от програмата журналистът слага спектакъла "Одисей" на Драматичен театър - Пловдив, чийто режисьор е Диана Добрева. Проектът беше създаден специално за Пловдив - Европейска столица на културата, а Дернев се надява той да продължи живота си на големите европейски сцени, "защото го заслужава". Той отличава и авторските проекти на Държавна опера - Пловдив, които по негови думи са събрали рекордна публика в Античния театър в града. Сред останалите събития, привлекли вниманието му, са ретроспективната изложба на Кольо Карамфилов, както и "Дим" в Тютюневия град. За него изложбата "Open Art Files: Записки и бележки под линия" е дала пълна картина на съвременното изкуство в България.
"От гостуващите събития няма как да не отбележа изложбата на графити върху фрагменти от Берлинската стена и изложбата на "Дойче телеком". Бях изключително впечатлен и от много от по-малките проекти, но не мога да се спра на всичко", продължава той.


Според Дернев най-голямото предизвикателство, пред което се е изправил градът, е бил "хейтът", който се е изсипал върху Пловдив още от началото на проекта Европейска столица на културата. "Често чувах откровени лъжи за Пловдив и инициативата, която по един или друг начин всички работихме.


Държавата в крайна сметка не осъзна, че ЕСК е национален приоритет


и той остана само локален такъв, наш си", коментира той. Неговото мнение е, че повечето от националните медии "често некоректно" са представяли града, а повечето от "черните акции" са тръгвали от пловдивчани. "Озадачаващото за мен бе, че някои от най-големите критици към проекта не бяха посетили много от събитията му. Тук визирам най-вече политиците, които захапаха предизборно "Пловдив 2019", изтъква той.


Неговата оценка за представянето на града като Европейска столица на културата е категорично положителна. Според него ефектът от "Пловдив 2019" ще се усети след години, а ще се запази и усещането, че градът е станал разпознаваем благодарение на множеството публикации и репортажи, което ще носи добавена стойност и в бъдеще. "Смятам, че ще се запази и осъзнаването за културата като инструмент за градско развитие и промяна на средата", добавя Дернев.


"Проектът оставя след себе си квартал "Капана" в настоящия му вид. Остават изградените две нови галерии, обновен централен площад - добри или лоши. Тепърва ще се насладим и на още нещо, пряко свързано с "Пловдив 2019" - музеят Епископската базилика на Филипопол. За жалост не се реализираха идеите за Тютюневия град и кино "Космос", казва той по отношение на инфраструктурата в града.


Манол Пейков

© ЛИЧЕН АРХИВ

Манол Пейков


Манол Пейков е критично настроен към реализирането на Пловдив - Европейска столица на културата, но в същото време твърди, че "не трябва да мислим за "Пловдив 2019" като за край, а като за начало". Въпреки това според него е изпусната голяма възможност градът да започне да мисли себе си като столица, а един от основните проблеми е, че още в самото начало независимо мислещите хора, "които имат самочувствието и умението да правят култура", са били изтласкани от проекта. "Останаха само тези с високо ниво на поносимост или удобните", констатира той.


За Пейков "Пловдив 2019" не е събитията от програмата, а идея и най-вече е възможност за повишаване на компетентността на културните организатори и оператори в града. Именно затова той отказва да изреди няколко събития, направили му силно впечатление. "Поставянето на фокуса върху това ми мирише на някаква комунистическа отчетност. Няма значение какво е нещото отвътре - важното е отвън да е добре боядисано", отбелязва той. За него проблемът е поставен още от самото начало, когато тогавашният кмет на града Иван Тотев определи откриването на "Пловдив 2019" като най-важното събитие. По думите му всеки може да привлече големи имена и мащабните акции, за които се дават огромни средства, са преходни.


"Мен ме интересува локалното, което е най-ценното, защото чрез него можем да се покажем на света, да се замислим за мястото си в него и да се почувстваме повече като европейци", коментира Пейков. За него голям проблем е, че чрез акцента на мащабни събития Пловдив е показал, че се "чувства като един дълбоко провинциален град". Според него това е започнало да се променя в последните десетина години, като огромно влияние за този процес оказва Нощта на музеите в Пловдив, организирана от Веселина Сариева. Въпреки това по думите му


Пловдив все още не е способен да се държи като столица


"Това, което ни ограничава, е мащабът на мисленето ни", констатира той.


За него най-голямото наследство от "Пловдив 2019" са създадените партньорства и контакти, както и младите хора, които постепенно ще навлизат в местната политика. "Можеше да се случи много повече и фронтът да е по-широк, но това е реалността. Въпреки че и това, което се случи, не е малко в крайна сметка", отбелязва Пейков, защото според него самото спечелване на титлата води до повишаване на видимостта на града. "Затова и не мога да определя нещата като пълен провал", казва той.


"Въпросът е, че истински важната част - промяната в настройките на мисленето, постигането на социална промяна, беше много рехава. Основната цел се подмени по един много демодиран начин и всичко се сведе основно до едно биене на тъпана", продължава издателят. "Сигурен съм, че ще има резултат в бъдеще, но за жалост не толкова дълбок, траен и смислен, колкото ми се искаше", казва още той. При все това Пейков си позволява да посочи и едно събитие, което според него е достигнало до същината на едно подобно домакинство. Това е представлението "100% Пловдив" на германската театрална компания "Римини Протокол", осъществено в партньорство с българския режисьор Неда Соколовска и компанията, на която тя е основател - Vox Populi.


Кадър от "100% Пловдив"

© Илиян Ружин, Пловдив 2019

Кадър от "100% Пловдив"


Пейков е критичен и по отношение на инфраструктурата, свързана с "Пловдив 2019". Това за него също е един пропуснат шанс градът да се сдобие с повече пространства за осъществяване на културни дейности. По негови думи концертната зала в Пловдив е абсолютно неработеща и средствата, отишли за откриването на "Пловдив 2019" (3 млн. лв.), биха могли да бъдат използвани за ремонт на вече съществуваща инфраструктура. По негови думи в града от години липсва зала, която да е за културни събития от среден мащаб, а програмата на Дом на културата "Борис Христов" е запълнена с месеци напред. Залата на Военния клуб изисква ремонт, за да може да бъде използвана, защото е обзаведена по неподходящ начин.


"Фокусът на "Пловдив 2019" трябваше да бъде наследството, което ще бъде оставено - инфраструктура и нов потенциал, който си развил. Но всички тези неща бяха сметени под масата, за да направим добро впечатление", отбелязва Пейков. Той добавя, че е имало много хубави неща, но те не са се случили "заради", а "въпреки".


Пейков се надява, че "Пловдив 2019" е брънка от някакъв процес. "Можехме да дръпнем повече, да наберем повече скорост, самочувствие. Да остане повече памет... Но нещата са такива, каквито са. Поне се надявам да се направи един смислен и задълбочен анализ за това, което се случи и за провалите", коментира той. Издателят се надява, че младите хора, които са били въвлечени в културата в града, няма "да бъдат неглижирани, изгонени и да си търсят работа в София или чужбина", а ще бъдат привлечени да останат в Пловдив чрез проекти, свързани с разработването на културни политики.


"Трябва да берем плодовете, които "Пловдив 2019" даде. Те може и да не са толкова, колкото ни се искаше, но не трябва да ги оставяме да изгният. В крайна сметка най-важното е това, което предстои", завършва Пейков.

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 4062 Весело

    ... Оценката на Куюмджиева за представянето на града като Европейска столица на културата е положителна. "Има неща обаче, които са извън него и неговия обхват и възможности. Те засягат най-вече някои манталитетни особености и нагласи, политически пристрастия и страсти, които трудно ще се променят", добавя тя ...

    Курбанът на Тотю, дори разминал се, е оставил своя отпечатък в спомените, май ...
    "Събитията" отминават, но специфичните аромати си остават ...

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1990 Неутрално

    Обичам Пловдив!
    Освен История градът има Дух, Атмосфера, Душа, Излъчване!
    За съжаление се оказа, че няма хора, капацитет, които да менажират програмата му "Европейска столица на културата 2019".
    Освен няколкото качествени събития, като цяло програмата беше една ПРОПУСНАТА ВЪЗМОЖНОСТ.... за града и за България!
    ЖАЛКО!!!

  3. 3 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2628 Разстроено

    "най-вече някои манталитетни особености и нагласи, политически пристрастия и страсти, които трудно ще се променят" - в обясненията за "остатъците", всички проявяват малко или много от НЕлъскавите страни на познанията си. Тълкуването с апломб или неудовлетвореност, не помага на Пловдив с нищо, освен с натрапването на типичното: "Казвах ли, че така ще стане...". Това, че очакванията бяха повече от реализирането на първоначалния ентусиазъм е повече от ясно, но и това не помага, нито на града, нито на пловдивчани. Пропиляното е минало, колоните, които стърчат на "новия площад" дано са жалони за бъдещето, което едва ли е розово, ИЗ, НА, В предвид липсата на единна цел, въпреки "заедността". Дано в бъдеще парите, които Пловдив заслужава, се разпределят за самия град, а хората в него знаят как да живеят, обичат и рекламират града си. Със сигурност вече осъзнават как и да го пазят.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  4. 4 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1886 Неутрално

    Когато всичката администрация е задръстена с еднокнижни герберски калинки, за които ЕСК беше едно допълнително бреме е цяло чудо, че шепата ентусиасти успяха да нправят и това, което видяхме.

  5. 5 Профил на Александър
    Александър
    Рейтинг: 730 Неутрално

    Пловдив е пример за това как корупцията краде постоянно от нашите джобове.
    Всеки, който е жител на Пловдив или е посещавал града знае за зоологическата градина на Тотев, в която са наляти милиони, а не функционира.
    Знаят и за хотела на Тотев, който през неговото управление се разрастна многократно.

    П.С Гарантирано от ГЕРБ, стабилност в краденето

  6. 6 Профил на Gunners
    Gunners
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    Вероятно пак български град ще е европейска столица на културата след около 50 години.

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5904 Неутрално

    "..Държавата в крайна сметка не осъзна, че ЕСК е национален приоритет..." много вярно наблюдение, защото видях в Леко, в Комо, във Варена, в Беладжио, в Каденабия (всички на езерото), Италия различни следи от ЕСК на Матера. На едно от тях беше споменат и Пловдив.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на Дневник  пропагандна газета
    Дневник пропагандна газета
    Рейтинг: 338 Неутрално

    Плювалниците не спират да произвеждат слюнка.

  9. 9 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 1208 Неутрално

    В "европейската столица на културата" така и не сколасаха да оправят надписа "Държавна филхармония", на която липсват доста букви. Види се, филхармонията не влиза в гербавите понятия за култура и културни институции.

  10. 10 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    Моята оценка за ЕСК е изцяло положителна. Миналата година поредицата на "Нешънъл Джиографик" - "Открий България" бе посветена на Пловдив, бяха издадени някои много интересни книги за миналото на града, взех си и още една по същата материя, макар и по-старо издание. Гледах документалния филм за спектакъла "Одисей" по БНТ1, за "Медея" и "100% Пловдив" се изписа много по медиите. Мисля, че това бе една много градивна година в културно - и не само - отношение за Града под тепетата и се присъединявам към пожеланията на г-н Пейков, че добре би било младите хора, заети с културни проекти, да останат в града и да развиват идеите си. Много харесвам този град, там изкарах по-голямата си част от военната служба, посещавал съм го и по други поводи и желая на жителите и гостите му едно светло настояще и бъдеще.

  11. 11 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 345 Неутрално

    Съгласен съм, че проектът "100% Пловдив" докосна почти всеки. Много хубава вносна идея. Иначе като цяло се работеше на парче с доста показност. Нямаше и провокации на каквито са способни творците. Нямаше и идея за "Зелена култура". Нямаше и дългосрочно планиране. Отделно онази лоша дума-устойчивост... няма как да се случи заради липсата на капацитет. Сега в Пловдив ни предстои лек упадък оглушаван от много чалга и халтура. Както обикновено в един провинциален град.

  12. 12 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4045 Неутрално

    Пловдив е красив град, с излъчване и на античност, и на възружденски дух - стария град, затова той ще продължи да е все същия, а вероятно ще става и още по - привлекателен за живеене ! Съвсем друг е въпроса с всичко, свързано с организирането на мероприятието, наречено " културна столица" ! там няма нужда от някакъв коментар.....

  13. 13 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 1574 Весело

    Мдаа,веселото мина,но с едно съм съгласен - може още много,ама много * да се усвои*!

  14. 14 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 345 Неутрално

    И да не пропусна.. изложбата "ДИМ"-Ами как не се сетихте да сложите снимки и информация за застреляните работници по време на стачката от 1953 година!

    https://www.168chasa.bg/article/2307824

    това си е малко или много срамно.

  15. 15 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1129 Неутрално

    Поне да бяха приключили ремонтите на Главната преди началото на ЕСК... И, вместо кулата за няколко милиона, дето вдигнаха за откриването, да бяха ги похарчилиза нещо, което да остане и след ЕСК...

    Хотели лучше, а получилось как всегда.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  16. 16 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3810 Неутрално

    Кой национален герой е изобразен на скулптурната фигура на снимката?

  17. 17 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 345 Неутрално

    До коментар [#16] от "tacheaux":

    Миле, с голям ку*. Истинска пловдивска легенда.

  18. 18 Профил на cose
    cose
    Рейтинг: 362 Неутрално

    Ами от самото начало Пловдив не беше приет присърце, като не достатъчно достоен за културна столица, чието само спечелване беше с лъжливи обещания, на които се вързаха от комисията по избора.

    Културният календар също не беше нещо особено и в разгара на лятото беше по-беден от други градове, ненакичени с тази помпозна титла като Варна или Стара Загора.

    Така че малко станаха нещата в Пловдив - много шум за нищо и добре усвоени средства от няколко културтрегери и общинари.

  19. 19 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 1208 Неутрално

    Все пак успяха да завършат "Плавателния канал" до Централна поща. Подлезът е проектиран и направен с толкова отводнителни шахти, колкото се полагат за нормална равнинна улица. За заградителни шахти никой не се е и сетил, макар че само от тях можеха да смъкнат поне още един милион. Затова сега, при най-малкия дъжд всичката вода от улицата безпрепятствено се стича в подлеза и го прави плавателен. Нещо като столичната "тангента"...

  20. 20 Профил на georgim
    georgim
    Рейтинг: 306 Неутрално

    Пловдив е далеч от това да бъде столица на каквото и да било. Това е реалността. Подобни културни програми са успешни, когато има някаква основа - съществуваща инфраструктура, утвърден пазар за културни продукти, традиционни събития, ограничена регулация, както и приветливи градски части със заведения и прочее. Много ще ми се разсърдят, но в Пловдив липсва всичко от изброеното. Та там няма дори къде да се нахраниш като хората. И стига с този Капан - 3 улици на кръст с две претъпкани заведения и една "арт площ"..... Наистина е хубаво да смятаме ЕСК 2019 като начало на развитието на Пловдив, но това следва да се случи на пазарен принцип - Пловдив и жителите му да направят така, че да привличат туристи, които да харчат парите си там. Държавата няма и не трябва да има роля, защото комунизмът свърши. Сега има търсене и предлагане.

  21. 21 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Пловдив е истински европейски град. В съвременна България има още един-два такива градове/ сред тях не е София/ . Да, възможно е да се проточиха някои работи, други даже не станаха, но все пак площада пред централна поща е на светлинни години пред софийското ларго например. Не казвам, че Пловдив е като Виена или Прага - мащабът е доста по-малък, но ако чужденец от друг континент дойде тук той е сигурен, че е някъде в Европа / независимо от панелните комплекси , Столипиново и др. кусури/, което не може да се каже за София - там излъчването е като "ориент".

  22. 22 Профил на georgim
    georgim
    Рейтинг: 306 Неутрално

    До коментар [#21] от "raytcho":

    Изказването ти не е базирано на обективна реалност, пристрастно и агресивно е. Всеки чужденец в Пловдив е обречен - най-малкото няма от къде да изтегли пари и да се нахрани, а за настаняване дори не говорим - няма нито един сносен хотел. Развлечението няма да го коментираме, защото бидейки гладен, няма да му е до това :) Сигурно ще ти стане тъжно, но на външни за града Пловдив хора, усещането им е като в средно дълбока провинция - няма какво да се прави и почти нищо не работи, особено късно вечер и в почивни дни. Мога дълго да ти изброявам защо, но това едва ли ще промени твоето предубеждение.

  23. 23 Профил на Стагияр
    Стагияр
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#22] от "georgim":

    Като изключим, че наистина няма нито един сериозен сносен хотел, другото което си писал са пълни тъпотии.

  24. 24 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 687 Неутрално

    До коментар [#22] от "georgim":

    Ти, като си бил в Пловдив, май друго освен Столипиново не си видял.

    Аз съм умнокрасив соросоиден либераст и съм благодарен, че не съм станал грознотъп путиновски диктатомачовец.
  25. 25 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5671 Неутрално

    Според мен рекламата не беше ефективна, както вътрешна така и международна





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK