Съюзът на филмовите дейци: БНТ да възстанови субсидията за български филми

Съюзът на филмовите дейци: БНТ да възстанови субсидията за български филми

© Цветелина Белутова, Капитал



Съюзът на българските филмови дейци разпространи позиция с обвинения към БНТ, че не отделя пари за финансиране на българско кино. Генералният директор на БНТ Емил Кошлуков, потърсен от "Дневник", каза, че обществената телевизия продължава да субсидира български филми, въпреки че до момента е в дефицит от 60 млн. лв.


"Съюзът на българските филмови дейци (СБФД) изразява своята нарастваща тревога от политиката на ръководството на Българската национална телевизия в областта на продуцирането на български филми", се казва в Отвореното писмо на управителния съвет на Съюза на българските филмови дейци, адресирано до генералния директор на БНТ Емил Кошлуков, председателя на Съвета за електронни медии (СЕМ) София Владимирова и председателя на Комисията по култура в Народното събрание Вежди Рашидов.


В позицията се казва, че съюзът поставя "под въпрос волята и компетентността на сегашното ръководство на БНТ да представлява и защитава интересите на българското кино" в готвените промени в Закона за радиото и телевизията. Като повод се посочва изказване на генералния директор на телевизията Емил Кошлуков, който заявил през ноември на дискусия, инициирана от БНТ, че "пари за кино няма".




Кинодейците припомнят и уволнението на главния продуцент на филмовата студия "Екран" актрисата и режисьор Боряна Пунчева преди малко повече от месец, като според тях е направено "без професионални мотиви и аргументация". Това "демонстрира липсата на приемственост спрямо водената с години политика на БНТ да представлява и защитава интересите на българското кино", се казва в писмото.


Обществената телевизия има законов ангажимент да изразходва не по-малко от десет процента от годишната си държавна субсидия за българското филмово телевизионно творчество. "В чл. 71 от Закона за радио и телевизия изрично е регламентирано участието на БНТ в подпомагане и създаването на телевизионни филмови произведения", обясняват от СБФД.


За приноса на обществената медия кинодейците припомнят, че с редовните сесии за подпомагане на български филми, с бюджет от телевизията в периода 1998 - 2017 г., са помогнали и са дали възможност да се появят на екран филми като "Дзифт", "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде", "Възвишение", "Ага".


СБФД настоява да бъдат възстановени редовните годишни конкурсни сесии;

да бъде публикуван официално размерът на бюджетната субсидия за филмопроизводство; да се оповести справка за финансирането на филмовите проекти за 2018-2020 г. - за всеки проект отделно, в абсолютни стойности; да се оповести концепция за субсидирането на филми в рамките на бюджетната прогноза 2020-2022 г. /Цялата позиция на Съюза на българските филмови дейци - в прикачения файл./


Потърсен от "Дневник" генералният директор на БНТ Емил Кошлуков каза за становището на съюза, че "това е лъжа" и че обществената телевизия продължава да субсидира български филми, въпреки че до момента е в дефицит от 60 млн. лв. "Да, пари за кино няма, но БНТ продължава да финансира българското кино", допълни той.


От обществената телевизия изпратиха на "Дневник" списък с филмите, които БНТ финансира.
Според списъка в категорията за външно филмопроизводство в периода 2018-2019 г. са субсидирани 10 игрални, документални, анимационни и къснометражни филма, а за 2020 г. - три.


В графата телевизионно филмово творчество, продуцирано от БНТ през 2018 - 2019г., са финансирани три сериала и два игрални филма, а тази година - два сериала.


Отново в същия период, за вътрешно филмопроизводство обществената телевизия субсидира поредица от седем документални филма и два детски, както и телевизионното публицистично предаване "В кадър". За 2020 г. информация няма. /Пълният списък е в прикачения файл./


От БНТ отговориха, че средствата за подпомагане на българското филмово творчество за 2018 г., предоставени от телевизията, са 5 729 700 лв., за 2019 г. - 6 163 000 лв., а за 2020 г. - 6 480 710 лв. За 2021 и 2022 г. субсидията е предвидена в размер на 6 484 470 лв. Те са определени на основание чл. 71, т. 2 от Закона за радиото и телевизията, където се казва, че БНТ следва да изразходва не по-малко от десет процента от годишната си държавна субсидия за българското филмово телевизионно творчество.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2827 Весело

    Сакън !!!

    Да сте чули Холивуд и субсидия !?

  2. 2 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3568 Неутрално

    Може да възстанови и титлите ”народен артист”, ”заслужил артист” и ”герой на труда” плюс съответната парична или предметна (кола, апартамент) към тях.
    Не трябват субсидии а безлихвени заеми. Взимаш заем, правиш филм и като не можеш да го продадеш .... почваш да разсъждаваш по по друг начин 😉

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  3. 3 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2530 Неутрално

    Не знам дали в бюджета на БНТ са предвидени такива разходи.
    По-скоро министерството на културата би могло да дава субсидии.
    Макар че това просто ще се превърне в поредната канелка за източване на пари.

  4. 4 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    Специално кинематографичното изкуство е възникнало и се е развило от жаждата на човек към зрелища.
    Така че да произведат добра продукция и парите сами ще дойдат при тях (за справка виж всички кретенски филми бълвани от Холивуд).
    Това, че някои видеота в Ютюб са с милиони гледания, а филми на "заслужили" творци не могат да накарат 100 човека да ги догледат докрая, е изключително показателен.

  5. 5 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1965 Неутрално
  6. 6 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    А, интересно как става наистина финансирането на продукции в Холивуд?! Едва ли Брад Пит чака продажбите, за да си прибере хонорара.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  7. 7 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3027 Неутрално

    До коментар [#6] от "andreas_hofer":

    Брад Пит не чака да си вземе хонорара,ама този,който.му е платил хонорара,чака да си избие парите от печалбите.

  8. 8 Профил на Клюводървец
    Клюводървец
    Рейтинг: 966 Любопитно

    Мнение на некадърници,които чакат някакви пари,които да изпият .

    Ръй! Ръй!
  9. 9 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Не трябват субсидии а безлихвени заеми. Взимаш заем, правиш филм и като не можеш да го продадеш .... почваш да разсъждаваш по по друг начин 😉
    —цитат от коментар 2 на DDR

    Що не провериш как е в Чехия - нали там се подвизаваш в момента - ами пишеш врели-некипели?
    В Европа няма достатъчно голям национален пазар, който да направи възможно чисто търговското производство на филми.
    Затова в цяла Европа (вкл. страните извън ЕС) киното е субсидирано изкуство - като всички други изкуства, апропо.
    Що не пищите, че селскостопанската продукция в ЕС се субсидира, а оттам и почти всичко, което слагате на масата???
    Що не пищите, че обществения транспорт се субсидира???
    Аман от безмозъчни коментари, изплякани със смочувствието на експерт!

  10. 10 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Не знам дали в бюджета на БНТ са предвидени такива разходи.
    —цитат от коментар 3 на atmanpg

    Предвидени са 10% по закон!
    Пише го в статията.
    Ти май не четеш, само пишеш глупотевини.

  11. 11 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Сакън !!!Да сте чули Холивуд и субсидия !?
    —цитат от коментар 1 на SS

    В САЩ има една федерална и няколоко дузини щатски програми за финансово подпомагане на филмопроизводството. Някои от големите градове (Ню Йорк, Сан Франциско, Ню Орлийнз и др.) също подпомагат финансово филмите, които се снимат на тяхна територия.
    Като не знаеш, защо пишеш глупости?

  12. 12 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 829 Неутрално

    А, интересно как става наистина финансирането на продукции в Холивуд?! Едва ли Брад Пит чака продажбите, за да си прибере хонорара.
    —цитат от коментар 6 на andreas_hofer

    Финансирането на филми в САЩ и в частност в Холивуд е сложно структурирано - т.е. източниците на средства са много. Ще изброя само основните:
    - Големи разпространителски компании - купуват филми "на зелено"; рядко участват с повече от 40-50% от прогнозирания бюджет.
    - Продуктово позициониране - напр. Астон Мартин и Ролекс "кихат" десетки милиони за филмите с Джеймс Бонд, без да участват в разпределениетпо на печалбата.
    - Федерални, щатски и регионални програми за "кешбек" - някои (напр. Луизиана) връщат до 30% от похарчените на територията им пари.
    - Реинвестиция на печалбата на студията от предишни филми - обикновено около 10-15% от прогнозирания бюджет; така се намаляват високите данъци върху печалбата.
    - Банки и специализирани финансови институции - заеми при много ниски лихви, за престиж.
    - Средства от "сивата" икономика (хич не си мислете, че в САЩ няма такава!) - в киното много лесно се перат пари.
    - Задължително участва и "къмплишън бонд" компания, която контролира разходването на бюджета и гарантира завършването на филма, като покрива евентуалния преразход срещу "лъвския пай" (до 40%) от приходите.
    Това е "генералната схема".
    Има, разбира се, и "луди" хора като Френсис Форд Копола, който финансира "Апокалипсис сега" изцяло с приходите от изключително успешния си предишен филм ("Разговорът"), с което доведе до фалит продуцентската си компания "Зоотроп", тъй като прогнозираният бюджет беше надхвърлен многократно. За късмет на Копола трите филма "Кръсникът" бяха много успешни и го измъкнаха от личен фалит.
    Копола е изключение, което само потвърждава правилото, че продуцентите НИКОГА не влагат собствени средства във филмопроизводството.
    Апропо, Джордж Лукас стана милионер не от приходите на филмите от сагата "Междузвездни войни", а защото си запази още с първия филм 100% от правата върху мърчъндайзинга. Да обяснявам ли какво е това?

  13. 13 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3568 Неутрално

    До коментар [#9] от "uporit":

    Спомена да проверя за Чехия — проверих. Финансирането се осъществява според правилата за вътрешният пазар на ЕС. Имат специален орган, наречен ”Държавен фонд за кинематография” чиято задача е да събира всевъзможни такси за лицензи, права за разпространение и т.н. На чисто търговски принцип привлича чужди компании за да снимат в Чехия (за миналата година само от тази му дейност има 9 милиарда крони приходи) Развива бурна пазарна дейност и организира най различни курсове. Може и да съфинансира филм след конкурс. Ключовата дума е ”съфинансира”, ”конкурс” и че развива печеливша сериозна стопанска дейност. Не преразпределя само бюджетни пари. Дейноста му е много широка и сам си изкарва доста пари. Ако ти се чете ето връзка
    https://fondkinematografie.cz/legislativa-a-koncepce/
    Има и английска версия на някои неща. Бутона за английският се намира горе, на хоризонталната линия, предпоследен ”EN"

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  14. 14 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3568 Неутрално

    До коментар [#9] от "uporit":

    А ето и съвсем простичко обяснено как става финансирането на един чешки филм. Може да се получат пари от държавният фонд, но не е сигурно дали ще бъде одобрено финансирането и ще бъдат само чадт от необходимите средства. Текста е на чешки, но с онлайн преводач (напр гугъл може да се разбере, предполагам)
    Máme v zásadě několik zdrojů pro financování filmů: Jedním ze zdrojů je státní podpora, tedy různé granty, v Čechách Státní fond kinematografie, v některých zemích mají třeba regionální granty. Ty se většinou nevracejí. Pak jsou důležité peníze od televizních vysílatelů. Televize jsou velcí hráči, mají peníze a jsou ochotné vysílat a platit za práva. A pak jsou další investoři, kteří mají zájem šířit film. To jsou většinou kinodistributoři, videodistributoři. Ti už tolik peněz nemají a musí být hodně opatrní. Pak jsou nějaké product placementy, ale to už jsme v malých částkách. A pak jsou nějací šílenci, kteří chtějí dát peníze do filmu a myslí si, že na tom vydělají. (Strnad)

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  15. 15 Профил на Умнокрасив
    Умнокрасив
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Съюза на проститутките - да се учреди субсидия за български секс услуги

    No Pain No Gain




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK