Доживяхме: Кинопърформансът "Борат 2" с номинации за "Оскар"

Доживяхме: Кинопърформансът "Борат 2" с номинации за "Оскар"


"Някои от нас ще станат известни и това е поредното доказателство, че успехът се появява единствено където е отсъствал."


Алан Капроу


Най-после доживяхме номинации за "Оскар" в областта на пърформанса. След няколко десетилетия маргинално съществуване тази форма на изкуство получи своето легитимиране от най-популярната трибуна. Най-мечтаното отличие, най-сънуваната награда, най-важното кариерно стъпало, най-яркият медиен ореол, най-тоталното обещание за бляскав живот достигна пристана на концептуалното, маркирано на картите още през 60-те години на 20-и век.




Не се заблуждавайте, всички номинации за "Борат 2" в която и да е от категориите в този киноконтекст, са за постижения в област концептуален пърформанс, активизъм, хепънинг, социална интервенция, временна автономна зона - TAZ (по Хаким Бей). Те увенчават десетилетните усилия на знайни, полузнайни и в повечето случаи съвършено незнайни автори.


Нека отдадем заслуженото на тези, които постлаха Пътеката на славата


с кръв, пот, сперма, сълзи, урина и мармалад, и си припомним някои неща.


Например хепънингите на Алън Капроу и по-конкретно: онова критично обръщение към мизансцена на ежедневието и консуматорството в Америка, наречено "Household" от 1964. Там една група момичета ритуално облизват намазан със сладко автомобил. Спомням си Кръс Бърдън и критиката срещу насилието, войната и притежанието на оръжия в пърформанса "Shoot" (1965), в който акцията се състои в прострелването на самия автор. През този период творци от различни области се окуражават да заявят през изкуството своята сексуална идентичност и не мога да не свържа тези процеси със Стоунуелския бунт (Stonewell Riots, 1969), продължен от гей паради, куиър изкуство, драг пърформанси, трансджендър активизъм, хомоеротизъм, анти-СПИН кампании, акции за равноправие и т.н.


Сещам се за имената на някои от протагонистите: Мърс Кънингам, Робърт Раушенбърг, Кийт Харинг, Робърт Мейпълторп, Анди Уорхол, Дейвид Войнарович. Помните ли Емори Дъглас, провъзгласен за Министър на културата на "Черните пантери", които през 60-те се бориха срещу сегрегацията и полицейската жестокост в Сан Франциско и Щатите? Сигурен съм, че преобладаващите спомени в колективната памет за движението за права и свободи на афро-американците, са предимно от визуалното пиршество в едноименната холивудска продукция, спечелила 3 "Оскара", още 109 награди и 272 номинации.


Спомняте ли си Вито Акончи, който в различни видеопърформанси фамилиарничеше със зрители,


показвайки медията като съблазняваща и всъщност изграждаща фалшива представа за интимност?


Той скандализира пуританите, като мастурбираше под една дървена рампа в галерия Sonnabend по осем часа на ден в продължение на три седмици, лазеше гол по пода и мърмореше еротичните си фантазии за ходещите над него посетители. Това ми напомни и творбата "Genital panic" на Вали Експорт, ако се сещате онази популярна фотография на жената с разтворени крака, държаща автомат. Тя имаше и един пърформанс, наречен "Tap and Touch Cinema", из улиците на Виена. Нещо като кутия със завеса, а'ла киносалон, беше монтирала на гърдите си, и приканваше виенчани да бръкнат зад завесата за 30 секунди. Зад нея ги посрещаше топлата плът на авторката. Българката Боряна Роса, направи своя версия на тази творба, но след претърпяна мастектомия.


Докато сме на виенска вълна, нека споменем и бруталната антипуританска шокова терапия, спретната от виенските акционисти. Трудно се забравят реките кръв, оргаистичните сесии, заливането с фекалии, урина, храна, знамена (довели до ефективни присъди!) на Ото Мюл, Херман Нич, Гюнтер Брус; да не пропусна в допълнение и самокастрацията на Рудолф Шварцкоглер. Като стана въпрос за пуритани, норми и публично поведение, автоматично ми изниква лаещият и хапещ Олег Кулик в онази стокхолмска галерия през 1996 г. Помните ли как сръфа един господин, докато го водеха на каишка полугол. Онзи нещо май го съди после, но сам си беше виновен, понеже не се беше съобразил с предупредителния надпис "опасен", поставен до Кулик. Този "инцидент" директно вдъхнови сцена във филма "The Square" 20 години по-късно, в която актьорът Тери Нотари се държи като маймуна сред едни доста смутени особи. Изигра го добре, като на кино.


Марина Абрамович не бива да пропускаме, тя заслужава "Оскар" за цялостно творчество.


Проблемът е, че засега няма категория за нея и подобните въпреки апокрифния им принос към наградите. Но не заслужава ли "Оскар" и изпълнението на Кароли Шнеман, наречено "Interior Scroll" (1975), в което тя чете текст, докато го вади от вагината си?


Доживяхме: Кинопърформансът "Борат 2" с номинации за "Оскар"

© авторът


За да не си помислите, че тази "гадост" е за да се правим на интересни, припомням, че авторката се бори за повече права на жените. Не че всички жени си искат тези права и прилежащите конвенции и не че ще й благодарят за напъните. Все пак да си припомним, че този феминистки пърформанс изследва някакви архаични визуални традиции, патриархалните предразсъдъци, ритуалите, удоволствието, извлечено от потискащите табута, тялото на художника и връзката му със социалното тяло. Все отвлечени абстракции, неразбираеми, отблъскващи и най-вече неестетични.


Като отворихме темата за красотата, се сетих и за така нареченото "менструално изкуство". Там има една видна представителка - Шигеко Кубота, с нейната "Vaginal Painting" (1965). Със своята вагинална живопис тя пресреща наперената мъжественост на Джаксън Полак с неговите еякулации с боя върху платно. Ако даваха награди за смелост и риск в изкуството, Кубота заслужава три наведнъж. Но не дават.


Стигайки дотук, в мен нахлуха още спомени. Като флашбек преминават кадри от работите на герила видеографите Франк Жилет и Лес Ливайн. Активистки видеа, скрити камери, докуфикшън, мокюментъри, върховни медийни събития, пиратски емисии, сателитни излъчвания, псевдорепортери и пр. С други думи,


разгърна ми се като ветрило школата, от която произлиза "Борат 2".


Малко ми е странно, че самите му автори и изпълнители не принадлежат към тази школа, но това е друга тема.


Опа. Чакай малко, как друга тема?


Искаш да кажеш, че едни форми на изкуство, които винаги са се движели по острието на бръснача, по ръба на понятното, които винаги са били в опозиция на мейнстрийма, модното, комерсиалното, сега са употребени някак вторично, като заготовка, като полуготова храна?


Казваш, че е възможно да се отдели бунтарският, активистки дух на някакви първопроходци, които са жертвали комфорта на живеенето си, които са рискували да понесат публичното обругаване и насмешка? И че всичко това, което са постигнали, сега се поднася на тепсия като в някакъв каталог от продукти за телепазар, като сценарий за шоу по Канала, като инструкции за сеирдждийски скечове за хора с пуканки?
Казваш, че в оригиналната категория "Пърформанс" е невъзможно да се отдели авторският път от авторското произведение, житейската философия от житейското пребиваване? Да не би да внушаваш, че е възможно съвместното съществуване на нещо, което да има както своята художествена форма, така и да притежава способността да обитава в житейска форма, и в социална форма, и в етична форма? И че


арт сцената се населява в две ареалии: тази на художествената стока и тази на субкултурното Аз.


В първия случай то има заглавие и церемониален ритуал по представянето и утвърждаването му - галериен, салонен, сценичен, килимен или медиен. А във втория случай е авторско самообитание, визионерска стигма, доживотен отпечатък, който извън художествените практики няма как да носи заглавие или име на проект, то може единствено да носи името-код на родения с тази необходимост, намерил кураж да я реализира. Може би, защото поради някаква непопулярна причина е важно да е точно така.


Успях в годините и да позапомня някои имена-кодове, сега те услужливо се разполагат на клавиатурата: Марсел Дюшан, Волф Востел, Йозеф Бойс, Джон Кейдж, Алан Капроу, Нам Джун Пайк, Шарлот Мурман, Крис Бърдън, Диаманда Галас, Кароли Шнеман, Йоко Оно, Ана Мендиета, Ани Спринкъл, Линда Монтано, Ричард Сера, Улрике Розенбах, Вито Акончи, Джоан Джонас, Брус Науман, Лиза Беър, Ханс Хаке, членовете на Флуксус, Ант Фарм, Пейпър Тайгър ТВ, Видеофрийкс, TV TV, да не забравяме Орлан, Стеларк, Тацуми Хиджиката, Гюнтер Брус, Ото Мюл, Херман Нич, Рудолф Шварцкоглер, Курт Крен, Течинг Шиеи, Джан Хуан, Вали Експорт, Ребека Хорн, Дара Бинбаум, Синди Шерман, Дейвид Войнарович, Лори Андерсън, Пипилоти Рист, а има и стотици други неуспели да пробият обръча на медийното внимание, колекционерските прищевки, политическото институционализиране, кураторските флиртове, музейните планове, аукционните къщи, сутрешните блокове, комисиите, журитата, инфлуенсърите, хейтърите, кибиците.


Е, това не се случва за първи път.


Телевизионните стратези отдавна си присвоиха развитото от артистите видеонаблюдение


и създадоха успешни тв формати за всеобща наслада. Те си присвоиха и субверсивното репортерство, динамичните кадри, преследването на политици по коридори и хотелски стаи, развито от ранните герила видеографи и видео активисти. Арт видеата и видео експериментите бяха схрускани от MTV и един куп рекламни гурута. Изобщо рекламната олигархия похапна доволно от ексцентричните изцепки в изкуството и живота.


Любопитно би било също да поговорим за това, в какви условия и с какви манифести е стартирал така успешно интегрирания във всичко екранно CGI, но да не се отклонявам прекалено. Мога елегантно да обобщя: субверсивните мотивации на ранните пърформъри, видео практици, дигитални артисти и активисти са да оспорят манипулацията на зрителската маса, да разрушат "телевизионното окултуряване", налагащо социализация чрез стандартизирани роли и поведение. Те опитват да изграждат мрежи от алтернативни медии чрез представянето на ненормативни образи и идеи.


Най-важният извод от всичко това би следвало да е:


те изграждат форми на съзнателно противопоставяне. Изкуството като инцидент.


Разбира се, че тук ще има и хибридни форми на опортюнистично съюзяване, на щастливи съвпадения между популярното и талантливото, както и откровени халтури - дъвка за очи и мозъци. Те са важни, дори нужни, защото така системата показва, че е жива, саморегулираща се; всяка крайност намира своята противотежест спрямо претенциите си за надмощие. Мейнстрийм поглъщането (аналогично на яхването на протести) на художествени практики, движения, манифести, зародени в далечни периферии на галактиката, на пръв поглед притъпява реформаторския, бунтарски, критичен и активистки заряд от зараждането им. Нормално.


Добрата новина е, че тези прояви не са загубени окончателно, те винаги "избиват"; просто не са концентрирани изключително под шапката на добилите популярност форми на изкуство, така както е изглеждало в продължение на няколко десетилетия. Щафетата е подета от движенията нет.арт, хактивизъм и други хипертекстови, софтуерни и комуникационни активности в мрежата, както и работата с различни програмни езици, отворен код и данни, също така био арт, биохакинг, трансхуманизъм, кибернетика, VR, AR, AI, ALife и др. Наред е тяхната апроприация, актуалната истерия по NFT е ясен знак.


Все пак очевидно е, че компютърен процесор в онлайн среда е новия мощен инструмент с целия си мултимедиен потенциал и свързаност.


Пърформанс, хепънинг, акционизъм, стрийт арт, боди арт, видео арт, инсталация, дигитално изкуство... в общественото съзнание все още обитават като мръсни думи.


Но някак небрежно, без фанфари, през задния вход, те заредиха с витални сили театъра, киното, телевизията, шоу бизнеса, а много изобилно (даже свръх) и онлайн средата напоследък. Но тяхната първична подривност, политическият и социално ангажиран импулс, техният антагонизъм спрямо телевизията, масмедиите и стереотипите, останаха в безкрайно далечния заден план.


В близкия план стои "Борат 2", насочил своето увеличително стъкло към една (изглеждаща като сеирджийска) формула на противопоставянето между евреи, каубои, чернокожи, еснафи, пуритани, либерали, селяни, супремачисти, расисти, тръмписти, путинисти, балканци, интелектуалци, тъпаци, други. Няма спор, все важни точки на междуличностна несъвместимост и враждебност; все гигантски теми, с които съвременното изкуство от десетилетя борави, вълнува се, коментира, отразява. То все търси начин за разширяване на общественото мнение чрез представянето на ненормативни образи и идеи, на процеси, които замитаме под килима, неглижираме, не си ги признаваме, или от които просто се срамуваме. Появата на филм като "Борат 2" е спазъм в тази традиция; да го отричам, означава да си вкарам автогол, дори и да изглежда като сурогат.


Просто леко ме натъжава фактът, че сме способни да възприемем, осъзнаем и прогледнем към тази традиция единствено, когато "нещото" ни се поднесе в опаковка от червен килим със златни кантове.


Ама поне си припомних някои неща, надявам се и вие.


Доц. д-р Венелин Шурелов е роден на 3 юли 1977 г. в Бургас. Завършва сценография в НХА през 2004 г. Доцент е в катедра "Изкуствознание", преподавател в магистърска програма "Дигитални изкуства" на НХА и част от кураторския екип на DA Fest - Международен фестивал за дигитални изкуства. Съосновател на Фондация ДА ЛАБ (2018-), "SubHuman theatre" (2004-). Има редица сценографски проекти, самостоятелни и общи изложби, както и участия във фестивали в България, Европа и САЩ. Награждаван е многократно за работата си в областта на театъра и съвременното изкуство. Автор е на интерактивната инсталация "Един човек" на "Площадка Мавзолей" в София.

Ключови думи към статията:

Коментари (117)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    Не, мерси!

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  3. 3 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 877 Весело

    "Автор е на интерактивната инсталация "Един човек" на "Площадка Мавзолей" в София."

    Ей туй трябваше да е първото изречение, а не чак накрая.

  4. 4 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4797 Любопитно

    "Най-важният извод от всичко това би следвало да е:
    те изграждат форми на съзнателно противопоставяне. Изкуството като инцидент."

    Или с други думи един инцидент който се опитваме да превърнем в "изкуство" и да захлебим от него....😂

    Това либерастията не знае граници....Този нов свят където се опитват да ни наложат става все по отблъскващ....

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  5. 5 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2630 Любопитно

    Яки е бедойтунга на ворта ”кинопърформанс”?

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  6. 6 Профил на kung_fu_zee
    kung_fu_zee
    Рейтинг: 247 Неутрално

    Странно е как някои хора се опитват да издигнат шизофренни мозъчни полюции до вид изкуство.

  7. 7 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    Това момче дето е писало това ако така говори и на студентите, едва ли им е любимец.

    Свободата, Санчо...
  8. 8 Профил на v.surovina
    v.surovina
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Не мога да повярвам колко много комплекс и назидателност трябва да преглътна, за да стигна до интересната (но не и единствено възможната) гледна точка на автора. Част от българските интелектуалци се държат така все едно имат да си го връщат на публиката, за това че не им предоставя това социално значимо място, което им се полага. Не вярвам виенските акционисти да са живели с горчилката, че не ги уважават и не ги питат кое е прекрасното и кое е възвишеното. По това хич не си приличате с тях.

  9. 9 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2274 Неутрално

    Много добър текст!!!
    Препоръчвам!

  10. 10 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4797 Весело

    Много добър текст!!!Препоръчвам!
    —цитат от коментар 9 на selqnin


    Ако сега можеш и да се обосновеш за препоръката си ползвайки валидно становище и логически обосновки, цена няма да имаш. 👌

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  11. 11 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2114 Весело

    Преди години Шарън Стоун си преметна краката без бельо и получи Оскар. Нашето момиче си размяташе мензиса и заслужаваше поне два Оскара!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  12. 12 Профил на sim4o
    sim4o
    Рейтинг: 1844 Неутрално
  13. 13 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6070 Весело

    Обобщавам: "онова критично обръщение към мизансцена на ежедневието и консуматорството" (джипката), прави така, че "тук ще има и хибридни форми на опортюнистично съюзяване" (Христо+Мая)...
    Финесът на изразяване гони деликатността на фин порцелан...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  14. 14 Профил на Vorknkx
    Vorknkx
    Рейтинг: 566 Неутрално

    Досега не съм видял една адекватна реакция от страна на българската "артистична" прослойка.

    Точно обратното - всички са изпаднали в някакъв амок и панически търсят как да принизят успехите на Бакалова. Някои стигнаха дотам да твърдят, че ония скучни и посредствени филми от соц-а всъщност трябвало да получат Оскар.

    Както се казва в един от тези скучни стари филми: "Стига простотии бе, тате."

  15. 15 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3139 Неутрално

    Най известните филмови реплики: Huston we have a problem Apolo 13, you can't handle the truth - Few good men, show me your putka Borat 2.

  16. 16 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2118 Неутрално

    Върхът на изкуството по време на социализма, освен реализмът, беше да пишеш високопарни безсмислици, които никой не може да разбере, но колкото повече думи от по 20 срички има, толкова по-важни изглеждат. Хубаво е и да намериш начин да оплюеш нещо западно, но пак по сложния начин, защото директния е за вестниците и лозунгите по стените. Този автор лесно би получил отличие в онези времена.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  17. 17 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Борат 2 е повод за авторът на статията да покаже колко имена знае от историята на изкуството. Нищо повече не откривам в тази статия - претенциозен миш-маш от нахвърляни имена. Борат 2 е по-лоша версия на Борат 1, но с българска актриса - стимул за писане. В контекста на историята на комедията ми се струва по-интересно да се види, защото много комици използват персонажа на "чужденеца" далеч преди да се появи Саша Барон.

  18. 18 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 1046 Неутрално

    Въпреки че текстът крещи, ущипан от някои непростими шедьовърни пропуски, като този на Серано с разпятието изтървано в буркан с урина, авторът все пак е понахвърлил някои пиронни прояви, под чийто символизъм протече целият ни живот и, както се очертава, така ще и да свърши. От едно шейсетсет години (пролеткултът го започна това нещо, но тогава още не сме били и планирани) вече звучи толкова изтъркано познанието ни за това що е то модерно изкуство, а и мирише на мухъл, че вече човек няма как да не го усети като изтръпнал пръст в ранна утрин. Разбира се, ако не се е сетил за нещо, което да му донесе грант—така ще си живее цяла година в мечти за следваща грантоносна идея. В модерното изкуство няма място за нищо друго, освен за простоватото, толкова вече тривиално, усещане за шок, даже и когато този шок се изразява в нищо, подобно на симфония на Джон Кейдж, при която Бостънският Symphony си седи на сцената два часа ей така.

    Навремето, преди шейсет години, когато и сетивата ни бяха девствени, а и то самото си беше донякъде свежо, го приемахме с детската си наивност на божи кравички, намерили се в необяснима луксозност, като предизвикателство към фалшивия морал на дребната буржоазия (сега ѝ викат средна класа). Но, и тогава, както и сега, върхът на куката, която пробожда интереса ни, не е тъп.

    Едно е да изваждаш текст от вагината си като джиноцентричен, по-скоро мисандриален символ на креативното начало, въпреки че аз бих предпочел лаконизма на Курбе, там, с онова му платно, докато съвсем друго е да епигонстваш с faux-менструалната си кръв, стръвно впит (трябва да е в жески род, но на български не върви) в борбата си за Оскар, защото, видиш ли, това ти било единственият шанс. Аматьорите отстрани на Светия Синод няма да дочакат да ги вземат за Анри Русо, нито пък тези тук, до нас, на University Place от предпандемния период, ще си видят нещата (защото и те можели да правят такива цапаници) изложени в MoМa. Айде, да речем, няма да виним актрисите, които и без друго са си позволили да бъдат кукли на конци. Творецът, който е съчинителят-рулеви на естетическата шхуна, обаче, е отговорникът. Морският съд, който е слепен криво-ляво да прилича на кораб, ама не е, ще го забележат от брега, но ще потъне по-бързо от наивностите до Светия Синод. Последните поне ще дадат радост на някой турист, който се е сбъркал да си даде десетте лева. Хрумнало му на нашичкият да прави хумор и забава, като прави другите на глупаци, но явно няма чувство да усети, че той е глупакът, а кандидат-глупаците се чудят тоя добре ли е. Е, пресата го обръща иначе, но кой днес обръща внимание на пресата. Едва ли има голям наплив да му гледат нескопосаните опити, които, поне да бяха шок или поне да бяха нищо, а то едно нищо и половина, та не става и в градинката да го туриш, за да привлече заблуден турист. Не знам, всеки влак си има пътници. Някои даже и Слави Трифонов харесват.

  19. 19 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 830 Неутрално

    Концептуален пърформанс, активизъм, хепънинг, социална интервенция, временна автономна зона - TAZ, боди арт...колко много думи, когото и една е достатъчна- халтура.

    За едно е прав авторът- пробиват си път с кръв, пот, сополи, сперма, урина и вагинални секрети. Също и с екскременти, но явно вродената му скромност, не му е позволила да се разпростре в детайлите.
    Напоследък кръвта е основно менструална.

  20. 20 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    До коментар [#14] от "Vorknkx":

    На къде ппвече може да се принизи този "успех"!?! То има ли пп-ниско дъно?!?

  21. 21 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 1046 Неутрално
  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  23. 23 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1410 Весело

    Спомних си един вехт виц...
    - Каква е разликата между "инсталация" и "пърформънс"? - "Инсталация," е когато се из.....ш в задния двор на кооперацията и... извикаш съседите да разгледат! А "Пърформънс" е когато първо извикаш съседите и после се из.... еш пред тях!

  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  25. 25 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1311 Весело

    Ако беше вкарала бае Тръмпи в спалнята можеше и Нобела да забърше😂😂😂

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  27. 27 Профил на riy15648635
    riy15648635
    Рейтинг: 320 Неутрално

    Много се чудя кой гледа и кой чете критиките за подобни дивотии , да не говорим пък за кой плаща за въпросните дивотии. Също да отбележа че въпросните пърформъри са само една агресивно-ексхибиционистка версия на Васисуалий Луханкин на Илф и Петров, който по цял ден лежи на дивана и размишлява за Великата Шаячна Правда, докато жена му ходи на работа за да го издържа.

  28. 28 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1311 Весело

    Много добър текст!!!Препоръчвам!
    —цитат от коментар 9 на selqnin



    На кого го препоръчваш?

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  29. 29 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1311 Любопитно

    Самата по себе си статия с всичките изброени примери на откровено луди хорица показва колко може да е болен мозъкът на левите фашунгери...

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  30. 30 Профил на REFORMATOR
    REFORMATOR
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Концептуално изкуство vs. "Борат" 2 ... Тук вече Шурелов перформативно се "насра"!

    We are such stuff As dreams are made on and our little life Is rounded with a sleep. William Shakespeare, The Tempest, Act 4, scene 1, 148–158
  31. 31 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1987 Неутрално

    Предлагам форумът да се обедини под пищния бщст на г/ца Мария Бакалова и да не коментира събитията под опашката на коня ... Хубава млада дама е Мария ...

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  32. 32 Профил на stoyanst
    stoyanst
    Рейтинг: 522 Неутрално

    До коментар [#11] от "chichka":

    Всъщност, Шарън Стоун не получи Оскар за краката си. Вярно, номинираха я веднъж, но по-късно, за участието й в "Казино". Така че, преди да громим врага, добре е да го опознаем.

  33. 33 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2548 Неутрално

    Имахме филми и артисти , сега Мария Бакалова. На запад тази шитня може да харесва, за нашите примитивни вкусове е нещо пошло !

  34. 34 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4471 Весело

    Вени винаги си е бил малко странен, но широко скроено момче, вече мъж на средна възраст.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  35. 35 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    Доживяхме Оскарите да се превърнат в преглед на комунистическото правоверно кино. :)


  36. 36 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1947 Неутрално

    [quote#10:"padrino"][/quote]

    Никога не е вредно, човек да си поразшири познанията, а покрай тях и визията по даден въпрос.
    Аз далеч не съм съгласен с написаното от автора, но безспорно има какво да се научи от него по въпроса. Впрочем автора не застава на позицията на изброените примери с артисти и произведения "на ръба" според него, а за мен доста отвъд ръба.
    Но това, както се вижда от лекцията, с която току що се запознахме, го е имало, има го и днес и искаме или не, ще продължи да го има. При това изброеното не е пълно, (то и няма как да е), но смисъла да се обсъжда къде е ръба и до къде нещо все пак е изкуство, е за да се стигне до нещо като консенсус, за да залитат по-малко сценаристи, режисьори и артисти в киното, театъра ( като две от доста пряко въздействашите форми) и въобще в изкуството.
    Белези на такъв тип "перформънс" за което говори автора, за съжаление се срещат доста често в нашето кино и театър и независимо дали някой (такива винаги има) ще му ръкопляска, ще го обявява за изкуство с главно И, добре е по хода на обсъждането, мерника на артстите с такива наклонности да се центрова, а другите, които са неудържими ( примерте са в текста), ще ги има и въпроса е в степента, в която те ще влияят най-вече на техните колеги.
    Що се отнася до нас, консуматорите на изкуството въобще, включително и на това "на и отвъд" ръба, доколкото по най-естествени причини ние сме по-скоро конформисти, няма голяма опасност да луднем и от утре да тръгнем без гащи из града.

  37. 37 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    Ааа... това бил авторът на грозотията до мавзолея. Ами и словесната му полюция е на нивото на "творбата" му.

    А че Борат2 е номиниран на Оскар не се изненадвам, филмът е съвсем в тренда на съвременния активизъм. Жалкото е, че се размиват границите между филмово изкуство и политически активизъм. Но Оскарите залитнаха в тази посока още преди години с простотията че нямало достатъчно черни, а после и с квотите за раси, джендъри и т.н. Пада им нивото непрекъснато.

  38. 38 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    До коментар [#16] от "fpyyh":

    "Този автор лесно би получил отличие в онези времена."

    Като гледам и в сегашните времена успява със същите средства :)

  39. 39 Профил на balkantourist
    balkantourist
    Рейтинг: 860 Неутрално

    Колко хартия и мастило се изхаби за една пошлост!

  40. 40 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6070 Весело

    До коментар [#23] от "georgievb":

    Разлях си кафето от хилежи...
    Вицът е класа!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  41. 41 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1410 Весело

    До коментар [#23] от "georgievb":Разлях си кафето от хилежи...Вицът е класа!
    —цитат от коментар 40 на Незнайко в Слънчевия град


    Радвам се, трябва и малко смях сред това ежедневие напоследък ...

  42. 42 Профил на Bu
    Bu
    Рейтинг: 12 Неутрално

    "Оскарите" са награди за кино, не за пърформанси. И Борат 2 не е някакво изключение, защото Борат 1 също е бил в наградния сезон и има Оскарова номинация.
    За кинематографичните и естетски качества и на двата филма може да се спори (дълго), но не това е темата.

  43. 43 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4471 Весело

    До коментар [#42] от "Bu":

    Не е естествено, но Мария Бакалова пак е на топа в коментарите, форумни и интелектуалните среди. Едно свежо мнение по темата:

    "Извън шеговитите статуси и запенените от необяснима злоба „анализатори“ на изборите, събитията от последните няколко месеца извадиха наяве една много печална картинка за състоянието на така наречената „българска интелигенция“.
    Изумително е да видиш как тия хора са си останали в комунизма и как повтарят мантри от 1982 година. Времето, в което властта ги лъжеше, че са важни, че са „интелектуалния авангард на Партията“ и разчиташе на правилните им идеологически послания. За които ги възнаграждаваше с безплатни почивни станции и евтина водка в барчетата на творческите съюзи.
    Отгледана беше цяла армия от послушни интелектуалци, която възпяваше диктатурата. Спомняте ли си израза „Който говори скучно за комунизма, всъщност говори против комунизма“? А спомняте ли си великата фраза „Другарю Живков, можете да ми забраните всичко, но не можете да ми забраните да ви обичам?“
    Тия хора бяха излъгани от Тодор Живков и от дъщеря му, че са национално богатство. И те повярваха в тая лъжа.
    Обаче дойде времето на свободната конкуренция и тия „интелектуалци“ се почувстваха прецакани. Нямаше вече кой да им плаща почивните станции и евтините водки и те изреваха на умряло. „Сега кой ще ни даде парииии?“
    Наложи се да се състезават за вниманието на публиката. Да се конкурират за хляба си. С далеч по-талантливи хора от тях като Сашо Морфов, Стоян Камбарев (светла му памет!), Илия Троянов, Кристо Явашев (светла му памет!), Веско Ешкенази…
    Изгубиха състезанието и се затвориха в спомените си за онова сладко време на диктатурата, в което са били лъгани, че са „важни“.
    Наскоро отново напомниха за себе си, като решиха да се нахвърлят с цялата натрупана през годините злоба и ярост върху едно талантливо момиче, което е номинирано за „Оскар“. Нарочиха прекрасната Мария Бакалова, за да компенсират с омразата си към нея собствените си провали.
    Донякъде е забавно, че през 2021 година българските интелектуалци продължават да си мислят, че живеят в комунизма.
    Но по-скоро е тъжно."
    Ivo Siromahov

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  44. 44 Профил на libretto
    libretto
    Рейтинг: 586 Весело

    Каква е разликата между инсталация и пърформанс?

    Ако артистът се изсере пред вратата и после звънне на звънеца и хората излязат - това е инсталация. Ако първо звънне и после сере докато го гледат - това е пърформанс.

    Толкова за творците търсещи и изразяващи себе си.

  45. 45 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2114 Неутрално

    До коментар [#32] от "stoyanst":

    Нашата мома получили Оскар за мензиса си? Та къде баркам?

    Русия- проказата на планетата Земя.
  46. 46 Профил на Readit Design
    Readit Design
    Рейтинг: 67 Неутрално

    Толкова много думи. Толкова претенция за познание в "постмодернистичното изкуство".
    Такава празнота и претруфеност на изказа. Опит за осмиване на "плебея" в защита на "свинщината" с етикет изскуство, логичен резултат от отхвърляне на ценностите свързани с оцеляването на човечеството. Трагедията на самонаранилият се "артист" в жалък опит за внимание от публиката.

  47. 47 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Ами като се храните само с етикетирани стоки, ще трябва да нямате претенции квото се сервира. Вие формата на обръщение е неупотребима тука, затова - когато видиш неща надхвърлящи ткзс-то ти, тогава ше се обаждаш. Дотогава ще си пасеш стадата и тебе ще те пасат, но - по тихичко. За изказ седнали да говорят след като - доброволно - изпуснали над век от развитието на света...

    Толкова много думи. Толкова претенция за познание в "постмодернистичното изкуство".Такава празнота и претруфеност на изказа. Опит за осмиване на "плебея" в защита на "свинщината" с етикет изскуство, логичен резултат от отхвърляне на ценностите свързани с оцеляването на човечеството. Трагедията на самонаранилият се "артист" в жалък опит за внимание от публиката.
    —цитат от коментар 46 на Readit Design


    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  48. 48 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3549 Неутрално

    Бе аз я бех харесал за министърка на културата в правителството на славиту. Ама ако без нея ше ви пропадне менструалното изкуство -- зимайте я. И хубаво да я залеете с фекалии, та да стане истинска ентелектоалка, а не като тукашните завистници и простаци.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  49. 49 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 651 Неутрално

    До коментар [#19] от "klecho":


    До коментар [#44] от "libretto":

    ++++++++Този апологет на интелектуалното дъно и психиделичната перверзия, само ни показва докъде може да стигне упадъка на етиката и провокацията на обществения морал. Смятам, че самия автор би имал огромен успех, ако пред студентите си със свалени гащи и надупен направи перформанс с известния авангардист Роко Сифреди под мотото" Скрий пръчката"!

  50. 50 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1354 Весело

    Шурелов, защо е трябвало да се хабиш толкова; да търсиш всички тези примери от историята на съвременното изкуство, когато мат'рялът нито ще ги прочете, нито ще ги разбере!
    А всъщност единственото, което си искал да кажеш е: "Защо "Борат 2" може, а Един човек не може?!" Да получи Оскар.😂😂

  51. 51
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  52. 52 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1354 Весело

    Шурелов, защо си се хабил да търсиш в нета всички тези имена и факти от историята на съвременното изкуство? Мат'рялът няма да ги разбера, ако изобщо си направи труда да ги прочете. Или първо искаше да се впишеш в значителен исторически контекст; в отразената светлина на големите?
    Можеше направо да си кажеш: "Защо Борат2 може, а Един човек не може!?" Да получи Оскар😂

  53. 53 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1354 Весело

    Извинявам се за повторението, но коментарите изчезват и се появяват - някакъв нов пърформанс на Дневник.

  54. 54 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1354 Неутрално

    До коментар [#51] от "Тюфлекчия":

    Това не е статия, това е само-рекламен пърформанс.

  55. 55 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1741 Любопитно

    Ъъъъъ? Разбрах.....
    Ако съм на площада и се почеша по .....чатала ще съм Ганю....
    Ако го направя и обявя, че така протестирам срещу кмета е ......акция.....
    А, ако си сваля и панталоните..... в знак на протест и срещу зам. кмета.....това вече е ......пърформънс....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  56. 56 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 1577 Неутрално

    Простотията не е изкуство, а убежище на бездарните нарциси.
    Всеки творец е малко нарцис, но не всеки нарцис е творец.
    Да си вадиш ролка хартия от вагината е скандален кич, не висше изкуство.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  57. 57 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3304 Весело

    Маразм крепчал ,
    шизуха косила наши ряды..

  58. 58 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Авторът е прекрасен артист, а Вие очевидно не сте никакъв.
    И в предсказанията и познаването на другия не сте добър, потресаващо е.
    "По-тъпа статия" не бил чел, ами ако беше чел книги и други такива прозорци към света, можеше и да не е "тъпа". Разбира се, че те превъзхождаме и сме те надраснали - какво си мислиш, че с тоя светоглед всички в ткзс-то ще ви се покланят ли?

    До коментар [#47] от "Октавиан":Много е забавно някакви анонимни тролове във форума да се правят на големи интелектуалци, надраснали времето и обкръжението си. А всъщност говорим за убити от живота хорица, треперещи пред някой аграр дето им е шеф в някоя канцеларийка, докато се правят, че не знаят, че съседа пердаши яко жена им и си го изкарват на продавачите в супермаркета. Човекът е абсолютно прав - аз по-тъпа статия в Дневник не съм чел, а това означава много, като се има предвид, че тук са "творили" и титани като Янчето Бюрер-Тавание и бившия ѝ съпруг (и тя като тебе си запази фамилията на съпруга, че да звучи по-европейски и да не я бъркат с някой Ганя). Авторът очевидно е бил тормозен като дете и има нужда от помощ, а не от поощрения да излива комплексите си в писмена форма.
    —цитат от коментар 51 на Тюфлекчия


    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  59. 59 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1311 Весело

    Ето един руски анекдот за перфоманса:
    "— В чём разница между перформансом и инсталляцией?
    — Если ты сперва насрал соседу под дверью, а потом позвонил в звонок — это инсталляция. А вот если сперва позвонил, а потом начал срать — это уже перформанс!"


    Гааааа😂😂😂

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  60. 60 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    До коментар [#58] от "Октавиан":

    Господи, каква дребна и злобна душица...

  61. 61 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 669 Неутрално

    До коментар [#58] от "Октавиан":Господи, каква дребна и злобна душица...
    —цитат от коментар 60 на areta


    Да видим вашата т.нар. "душа" а според мен комсомолски склад от соц-реализъм какво представлява? Ами ето какво:

    Ааа... това бил авторът на грозотията до мавзолея. Ами и словесната му полюция е на нивото на "творбата" му. А че Борат2 е номиниран на Оскар не се изненадвам, филмът е съвсем в тренда на съвременния активизъм. Жалкото е, че се размиват границите между филмово изкуство и политически активизъм. Но Оскарите залитнаха в тази посока още преди години с простотията че нямало достатъчно черни, а после и с квотите за раси, джендъри и т.н. Пада им нивото непрекъснато.
    —цитат от коментар 37 на areta


    даже не Ви съжалявам

    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  62. 62 Профил на therage_thefury
    therage_thefury
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Авторът очевидно не е много интелигентен и му липсва най-базова логична мисъл и извеждане на идея и смисъл. Затова пък е доста назидателен и определено самовлюбен в себе си психопат. Бих препоръчал добър психолог...

  63. 63 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3549 Неутрално

    Ами като се храните само с етикетирани стоки, ще трябва да нямате претенции квото се сервира. Вие формата на обръщение е неупотребима тука, затова - когато видиш неща надхвърлящи ткзс-то ти, тогава ше се обаждаш. Дотогава ще си пасеш стадата и тебе ще те пасат, но - по тихичко. За изказ седнали да говорят след като - доброволно - изпуснали над век от развитието на света...
    —цитат от коментар 47 на Октавиан


    За Вас фекалии няма ли, та се месите с такива профани и интелектуални парии?

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  64. 64 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4485 Весело

    До коментар [#55] от "the_flea":

    Е, накарахте ме и мен да влеза в тон със статията с въпрос:
    А ако не си свалиш панталоните, но клекнеш и се облекчиш в тях пред кметството в знак на протест срещу властта, това какво е? Скрит перформанс, акция или нещо по-така?

  65. 65 Профил на @
    @
    Рейтинг: 372 Неутрално

    Браво, доживяхме за Оскар да бъде номиниран "филм", в който скечовете бият по тъпотия "смешките" на тукашните "Комици" и "смешките" на Робин Кафалиев, и бият по пошлост "смешките" на "Шоуто на Слави". "Покажи си косата" - героинята си показва пубисните косми, стърчащи от гащите. Хаха, колко забавно. По време на танц героинята си вдига роклята и става ясно, че е в мензис и си е омацала гащите. Хаха, голям смях. Друга "величествена" сцена, която сигурно много е впечатлила "академиците" - героинята обяснява, че може да отвори бутилка "с малката си дупка", и после демонстрира това си умение, като си пъха бутилката под полата и действително отваря бутилката, като за зрителя остава загадка кое точно отверстие е изиграло ролята на отварачка /предполага се, по-малката дупка от двете/. И това сигурно минава за забележителен "пърформанс".

    Доживяхме във филм, номиниран за Оскар, да чуем българска реч. Предполагам, че тукашните "либерали", които са възхитени от Борат 2, са се просълзили от гордост, когато нашето Миме казва на американско-български "шоу ми йор пу*ка", и на чист български "на майка ти в гъ*а".

  66. 66 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 900 Неутрално

    До коментар [#23] от "georgievb":

    расмяхте ме здраво!

  67. 67 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4485 Неутрално

    До коментар [#65] от "@":

    Естетически филмите с Али Джи и Борат за мен са отвратително пошли физически комедии от най-ниско ниво, ако това е възможно.
    Но, Саша Коен е добър продавач на стоката си, и избра подходящ момент за предизборни политически скечове в сервираната помия. Поне за мен,е такава, за други може да е изискан артистичен вкус, всеки има право на индивидуални съждения.
    Колкото за българското аудиално присъствие, обикновено леко се подсмихвам когато в предаванията за Афганистан по националното радио в САЩ звучат песни от "Гласовете на България". Екзотика...

  68. 68 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3139 Неутрално

    Да не забравите и Гацо Бацов да наградите ей.

  69. 69 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    До коментар [#61] от "Октавиан":

    "даже не Ви съжалявам"

    Чудесно!
    Би било голямо изпитание за моята "комсомолска" душа да нося товара на Вашето съжаление :)

  70. 70 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1410 Неутрално

    Мисля, че автора го отнесе незаслужено... не е лошо писанието, просто ... абе форума гледа да не се взема на сериозно работата, че ако я вземем на сериозно трябва всички вкупом да се застреляме. Така е по-леко, та автора не си го слагай на душата.
    Що се отнася до моето мнение ...
    "Просто леко ме натъжава фактът, че сме способни да възприемем, осъзнаем и прогледнем към тази традиция единствено, когато "нещото" ни се поднесе в опаковка от червен килим със златни кантове."
    Мнението ми е, че дори така поднесена ситуацията с филма е неспасяема, но кой съм аз - "форумен трол" :-) .

  71. 71 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3304 Весело

    До коментар [#67] от "daskal1":обикновено леко се подсмихвам когато в предаванията за Афганистан по националното радио в САЩ звучат песни от "Гласовете на България".
    >>> Може пък да има нещо тук..неразгадано-общи корени?:) Преди много години имах колега таджик и му пуснах веднъж македонски песни. Той се учуди: "Я, колко приличат на нашенските от южните области."

  72. 72 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    До коментар [#65] от "@":

    Сами по себе си сцените не са кой знае какъв майтап. Смешното става, когато знаеш, че всички останали освен нашето Миме и Саша са обикновени хора не подозиращи че всичко е нагласено. Нещо като скрита камера. Хората не знаят каква е истинската цел на "пърформанса", целта е да ги шокираш и да им видиш реакциите. В случая и да им се подиграеш.

    Малко е недостойно да се кудошиш скрито с околните, но такъв си е Сашата.
    За мен ако ще се гавриш с някого, поне го прави открито, право в лицето, за да е наясно човекът отсреща, че го презираш. Иначе ми е малко подлярско, все едно да говориш зад гърба на някого и му се присмиваш, ама без той да разбере.

  73. 73 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4485 Весело

    До коментар [#71] от "тулса":

    Сигурно, корените ни са там, все пак преселението на народите е вървяло в тази посока, и до днес стремежът на запад си е мотиватор. :-)
    А се подсмивам, защото хем ми е приятно, хем малко странно за асоциациите на иначе уж най-интелигентните радиопредавания в Америка. Пък после си казвам, за тях дали е български или афганистански (дари, пушту) няма разлика, важното е да се създаде ексотичен музикален фон с тези високопланински песни.

  74. 74 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1741 Неутрално

    До коментар [#64] от "daskal1":

    Пределът МИ, дори и хипотетично, е смъкването на панталоните...... и то в тъмното.... другото е ............простащина.....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  75. 75 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4485 Весело

    До коментар [#74] от "the_flea":

    Имаше един виц навремето по соца за двама пияни облекчаващи се в градинка с паметник. Конфронтирани от милиционера който им нарежда да прекратят, и двамата си прибират атрибутите, но единият в знак на съпростива срещу властта не спира...
    Та това ме накара да се пошегувам, а и да помисля, че има случаи, в които не е простащина, а просто резултат от деменция.

  76. 76 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1741 Неутрално

    До коментар [#75] от "daskal1":

    Ще се съглася....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  77. 77 Профил на Литекс се преименува на ЦСКА минус  София
    Литекс се преименува на ЦСКА минус София
    Рейтинг: 1288 Неутрално

    Харесвам американското кино и простия начин, по който първичните страсти се представят като елитно изкуство.
    В европейското кино всичко е сложно, задълбочено и художествено пресъздано, но същността е пак същата.

  78. 78 Профил на @
    @
    Рейтинг: 372 Неутрално

    Сами по себе си сцените не са кой знае какъв майтап. Смешното става, когато знаеш, че всички останали освен нашето Миме и Саша са обикновени хора не подозиращи че всичко е нагласено. Нещо като скрита камера. Хората не знаят каква е истинската цел на "пърформанса", целта е да ги шокираш и да им видиш реакциите.
    —цитат от коментар 72 на areta


    Не съм убеден, че "всички останали" освен Мимето и Саша са обикновени хора, които не схващат какво става, но да кажем, че е така - че това наистина е скрита камера. Това достатъчна причина ли е ли е този вулгарен"пърформанс" да ни бъде пробутван за някакво кинопостижение? Може би е постижение от рода на "Американски пай" и една камара дебилни "комедии". Няма лошо, има си публика за всякакви филми. Скандално е обаче тази свръхгнусна простотийка да бъде номинирана за най-престижната филмова награда в света в категория "най-добър сценарий". Страшен сценарий - отваряне на бутилка с "малката дупка", разкрачване за показване на окървавени гащи, "тате ми сложи бебе в корема", "покажи си п**ката", "бръкнах си в п**ката, хареса ми, бръкнете си и вие"... Това е по-голям срам и от номинирането преди години на "Черната пантера" за най-добър филм. Тогава номинацията беше заради лошите "бели супремасисти", които трябваше да бъдат наритани, сега безподобната простотия Борат беше номинирана, за да се нарита Тръмп.

    Номинацията на наша Мими не я коментирам, защото аз не виждам някакво постижение, но сигурно момичето прави забележителна роля според академичните стандарти и заслужава. Коментирам само срамната номинация на Борат 2 за сценарий - това е истински срам и истинско дъно.

  79. 79 Профил на Iordanka Strauss
    Iordanka Strauss
    Рейтинг: 244 Весело

    До коментар [#23] от "georgievb":

    Не мога да спра да се смея. 2 реда сълзи и 3 реда сополи. Сега ако ми обясните и за оня "ивент" с банана (щото не знам картина ли беше, инсталация или пърформанс, нали някой го изяде накрая?)

  80. 80 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 651 Неутрално

    До коментар [#71] от "тулса":

    В този контекст: много показателен е най-интересния и майсторски документален филм (според мен) правен последните 30 години от български кинаджия - " Чия е тази песен" на Адела Пеева.

  81. 81 Профил на Шулц
    Шулц
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#55] от "the_flea":Е, накарахте ме и мен да влеза в тон със статията с въпрос:А ако не си свалиш панталоните, но клекнеш и се облекчиш в тях пред кметството в знак на протест срещу властта, това какво е? Скрит перформанс, акция или нещо по-така?
    —цитат от коментар 64 на daskal1


    Флашмоб?

  82. 82 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4485 Любопитно

    До коментар [#77] от "Литекс се преименува на ЦСКА минус София":

    Ами по тази логика "Борат 2" на Коен е английско, сиреч "европейско" кино...

  83. 83 Профил на Мултикултиджендър-Ариец
    Мултикултиджендър-Ариец
    Рейтинг: 1628 Весело

    До коментар [#0] от "статията":

    "Нека отдадем заслуженото на тези, които постлаха Пътеката на славата
    с кръв, пот, сперма, сълзи, урина и мармалад, и си припомним някои неща."

    Ахахахахахахаха!

    In a time of universal deceit telling the truth is a revolutionary act
  84. 84 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1987 Весело

    Позволявам си да ви отклоня от пошлостите на филма и да подчертая физическата красота на г-ца Бакалова. Това е непреходен дар и да е здрава, шастлива и да има успех в Холивуд и навсякъде.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  85. 85 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    За разлика от Венелин Шурелов не намирам много общо между авантгардните пърформанси от втората половина на 20 век и Борат 1 и 2. Борат 1 и 2 принадлежат според мен към жанра на импровизационата политическа комедия, която е с много дълга традиция в Англия и донякъде в САЩ. Ако Шурелов, след пандемията, се разходи до Англия да види представление на Forced Etertainment или до Чикаго, за да види Second City (макар, че последното е доста питомна комедия - като за туристи) или политическото кабаре-бурлеска в Сиатъл, ще види съвременни примери за тази традиция, към която принадлежи и Борат.
    Мария Василева печели всички тези номинации, заради умението да импровизира. Това не е като да повтаряш една сцена до откат, докато на режисьора му хареса, нито да дефекираш пред катедралата Сейнт Пол. За това, което прави Мария, се изисква голям талант и именно за него я номинират.
    Най -смисленото за мен българско мнение по повод на Борат 2, беше изказано от Иван Добчев, въпреки че той никак не е възхитен нито от филма, нито от участието на Мария. Той каза, и според мен е прав, че това е брехтовски тип театър. Действително, когато Брехт "стъпва" в Англлия през 1957 г., веднага го припознават като импровизационна комедия (тип мюзик хол) и методът на Брехт се влива именно в таз традиция.
    Между другото нито Борат 1, нито Борат 2 са снимани със скрита камера. Борат показва до какви крайности са склонни да стигнат хората пред камера, след като са изрично известени, че ги снимат (макар и под фалшив предтекст). Камерата може да е била скрита само в креватната сцена с Джулиани, но в "интервщто" с Мария преди това, камерата е видима за него.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  86. 86 Профил на Niraah
    Niraah
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Много приятен текст, с интересни препратки, интересно мнение, което естествено не може да изчерпи идеята на филма, нито пък мнението на Добчев може, по простата причина че в България не са добре познати и практикувани редица форми на постмодернистичното, убягват кодове, стилове, идиоми. Обикновено критичните изхвърляния идват от слабата обща култура или от нейното едностранчиво познание и разбиране, откъдето някои хора започват да говорят за "високо" изкуство, каквото отдавна не съществува. Сексизмът, проявен по темата е чутовен, някой хора доказаха, че не могат да подредят пъзела.

  87. 87
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  88. 88 Профил на sablezub
    sablezub
    Рейтинг: 850 Неутрално

    Странно е как някои хора се опитват да издигнат шизофренни мозъчни полюции до вид изкуство.
    —цитат от коментар 6 на kung_fu_zee


    И друго е странно - как хора създавали шедьоври "под гнета на комунизЪма" днес се кълчат под звуците на чалга - и се радват на което.

    Или комуняците не пропускаха даже близо каквито и да са "шизофренни мозъчни полюции" с известната си цензура, а днес адът е отворил широко врати и бълва ли бълва?

  89. 89 Профил на @
    @
    Рейтинг: 372 Неутрално

    в България не са добре познати и практикувани редица форми на постмодернистичното
    —цитат от коментар 86 на Niraah


    Само един Недко Солаков си имаме, който направи "пърформанс" с торти, в една от които беше скрил изрязаните си нокти от краката, и друг "пърформанс" със стъкленица, пълна със сополи, които пък се оказаха фалшиви сополи, защото били направени от лак. Хората "менструално изкуство" правят вече, а ние едни истински сополи да не можем да покажем. Изостанала работа.

  90. 90 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 2040 Весело

    Всичко "интелектуалец" се изреди да се изкаже по въпроса. Мария е много готина. Ама филмът не става и не остава. Нейната любимка Натали Порман казваше в една реч, че наградите не са важни, важно е за какво точно са дадени. Ако имаш дълга кариера, все някога ще вземеш награда. За каквото и да става дума. Ако наградата е в началото, докато си млад, вариантите са няколко. Или си направил нещо страхотно, или наградата е по политически причини. В случая е ясно на всички какви са причините, дори на Коен. Скъсаха се американците да й хвалят "пърформанса", ама всеки, който познава американската душа знае, че тя вярва на всичко. Затова и в Америка стават едни от най-грандиозните измами и едни от най-грандиозните постижения в същото време. На всичко вярват.

  91. 91 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 2040 Весело

    [quote#89:"@"][/quote]

    Боже, каква гадост. И това ли минава за изкуство вече? Ма то много трябва да си талантлив, много трябва да си учил и много трябва да си страдал творчески и човешки, за да си изрежеш ноктите в торта! Много оригинално, няма що!

  92. 92 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 2040 Весело

    Много приятен текст, с интересни препратки, интересно мнение, което естествено не може да изчерпи идеята на филма, нито пък мнението на Добчев може, по простата причина че в България не са добре познати и практикувани редица форми на постмодернистичното, убягват кодове, стилове, идиоми. Обикновено критичните изхвърляния идват от слабата обща култура или от нейното едностранчиво познание и разбиране, откъдето някои хора започват да говорят за "високо" изкуство, каквото отдавна не съществува. Сексизмът, проявен по темата е чутовен, някой хора доказаха, че не могат да подредят пъзела.
    —цитат от коментар 86 на Niraah


    На мен културата ми е достатъчно силна, за да не се хиля като селски кретен като видя, че някоя дама има червена точка на задника. Червената точка е нещо като кафявата точка на Джойс върху гащите на любимата му. Но явно културата ми е твърде слаба, за да оценя връзката на филма с постмодернизма! Ако може един подробен анализ, а не са заучени дискурсивни стратегии, които не казват нищо по същество, моля!

  93. 93 Профил на Obh
    Obh
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Върхът на изкуството по време на социализма, освен реализмът, беше да пишеш високопарни безсмислици, които никой не може да разбере, но колкото повече думи от по 20 срички има, толкова по-важни изглеждат. Хубаво е и да намериш начин да оплюеш нещо западно, но пак по сложния начин, защото директния е за вестниците и лозунгите по стените. Този автор лесно би получил отличие в онези времена.
    —цитат от коментар 16 на fpyyh


    Абсолютно! Точно това си мислех, когато видях постинга ти. Толкова фалшив екстаз, толкова префъцунен език, толкова въздух под налягане. А простият въпрос е каква ценността на показването на гадости тип тоалетен хумор, "менструалното изкуство" и подобни. И смесване на разнотипови "пърформънси" - филмът "Квадратът" е безкрайно далече от "Борат 1 и 2". Този текст до голяма степен е салата от думи с много малко смисъл в него. Някакво избиване на комплекси.

  94. 94 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 2040 Весело

    До коментар [#85] от "7777":

    Нищо общо няма с Брехт, душа. Ако пък Добчев наистина го е казал, явно и той не знае какво е брехтовски театър. Това че театърът на Брехт е политически, не означава, че всеки, който прави нещо политическо, прави брехтовски театър. Чудя се, ръкопляскате ли си след подобни "много интелектуални" коментари. А прочети какво е брехтовски театър, открий разликите, пък тогава ела пак да се изкажеш.

  95. 95 Профил на Obh
    Obh
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Много се чудя кой гледа и кой чете критиките за подобни дивотии , да не говорим пък за кой плаща за въпросните дивотии. Също да отбележа че въпросните пърформъри са само една агресивно-ексхибиционистка версия на Васисуалий Луханкин на Илф и Петров, който по цял ден лежи на дивана и размишлява за Великата Шаячна Правда, докато жена му ходи на работа за да го издържа.
    —цитат от коментар 27 на riy15648635


    Ами печалбата от билети за първия "Борат" е $262 милиона при бюджет от 10-на милиона. Явно много го гледат. (За втория Амазон са го купили доста скъпо за техния сайт за стрийминг и не казват каква е печалбата от него.) Тази статия би трябвало да каже каква е ценноста от естетическа и етическа гледна точка на тези "пърформанси", но не го прави.

  96. 96 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 2040 Неутрално

    До коментар [#95] от "Obh":

    Аз не разбирам защо хората очакват кино с високо качество. Силните американски филми са изключение. Просто изглеждат повече, защото бълват много. Иначе Безос и Коен напълниха джобовете, първият пак няма да си плати данъците, иначе хулят Джулиани, а дадоха на онази черна завалийка едни 3000 долара, за да бейбиситва Мимето пред цяла Америка, докато говорят за равенство и права и колко е важно да сме добри едни към други. Откровена капиталистическа измет.

  97. 97 Профил на Obh
    Obh
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Авторът е прекрасен артист, а Вие очевидно не сте никакъв. И в предсказанията и познаването на другия не сте добър, потресаващо е. "По-тъпа статия" не бил чел, ами ако беше чел книги и други такива прозорци към света, можеше и да не е "тъпа". Разбира се, че те превъзхождаме и сме те надраснали - какво си мислиш, че с тоя светоглед всички в ткзс-то ще ви се покланят ли?
    —цитат от коментар 58 на Октавиан


    Октавиане, стига сте хвалили като циганки един друг. Дали е "прекрасен артист" в случая няма значение - той тук е журналист. Това, че езикът му е префъцунен, наводнен без видима причина с множество английски думи, е безспорно. Мисълта му не е достатъчно артикулирана. Какво е ясното послания след този водопад от думи? А ТКЗС-та изчезнаха много отдавна - вече две поколения не са ги виждали.

    Явно това "надрастване", от което страдате, е причината творбите ви да са само за местна консумация. Извън София дори в Перник им се мръщят, какво остава в чужбина. Не ви остава нищо друго освен да обвиняват всеки, който не ви харесва че е текезар.

    Понеже става въпрос за кино, тъй като "Борат 2" е филм, а не инсталация - България я НЯМА НА КАРТАТА НА СВЕТА. ЧЕРНА ДУПКА. За разлика от всички съседи. (И Сев. Македония ни отнесе миналата година с "Медена земя"). От голямото "надрастване". Някои хора срам нямат, камо ли свян.

  98. 98 Профил на Obh
    Obh
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#65] от "@":Сами по себе си сцените не са кой знае какъв майтап. Смешното става, когато знаеш, че всички останали освен нашето Миме и Саша са обикновени хора не подозиращи че всичко е нагласено. Нещо като скрита камера. Хората не знаят каква е истинската цел на "пърформанса", целта е да ги шокираш и да им видиш реакциите. В случая и да им се подиграеш.Малко е недостойно да се кудошиш скрито с околните, но такъв си е Сашата. За мен ако ще се гавриш с някого, поне го прави открито, право в лицето, за да е наясно човекът отсреща, че го презираш. Иначе ми е малко подлярско, все едно да говориш зад гърба на някого и му се присмиваш, ама без той да разбере.
    —цитат от коментар 72 на areta


    Съжалявам, но не съм съгласен с вас. Целта на упражнението е невъзможна, ако се прави както вие казвате. Целта е да се изобличи простотията, предразсъдиците тук в САЩ, където много неща се крият под килима. Единственият начин е да подвеждаш неподозиращите грубияни и така да ги разобличаваш. Свършвам с коментарът за "Борат-1" (Борат-2 е същия, но малко по-слаба версия) на големия кинокритик Роджър Еберт: Is it possible that, in glorious nation of America, we still harbor peoples who are more stupid than Borat? Yes, it is -- and "Borat" proves it./Възможно ли е великата американска нация да съдържа и хора по-тъпи от Борат. Да, и филмът го доказва. И това става не със скрита камера, а с "Candid Camera"-style - на хората им се казва, че снимат документален филм, например, и са включени в предварително конструирани ситуации, които да изобличат техните спонтанни предубеждения и заблуди. Номера, който спретнаха на Джулиани е великолепен. Как да изобличиш лицемерието на този гъсок по друг начин?

  99. 99 Профил на Obh
    Obh
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#85] от "7777":

    Много добре. Отдавна търся отговор на въпроса, какво са видели експертите в играта на Бакалова. Вие казвате - ИМПРОВИЗАЦИЯТА. Изглежда ми като много добър отговор.

  100. 100 Профил на ТумбаЛумба
    ТумбаЛумба
    Рейтинг: 2040 Неутрално

    До коментар [#99] от "Obh":

    На много места са видели това, което отсъства, просто защото са различните социалните кодове и американците са лековерни, а повечето хора принципно не са и особено наблюдателни. Сцената, в която обсъждат бебето, да речем, е един от най-добрите примери за лоша игра. Вижда се, че се подсмихва. Ако американецът беше наблюдателен, щеше да забележи. След толкова години скрити камери и всякакви други подобни, всяка сцена на ексцес би трябвало да подскаже на участващите, че нещо не е наред. Филмът не демонстрира актьорските качества на Мария, а глупостта на американците. Това са две различни неща. Следващите филми ще покажат дали наистина е добра актриса, въпреки че в киното почти всеки може да бъде "направен" добър актьор, стига режисурата и монтажът да са на ниво.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK