Филми, които прекрачват всички граници

"Земята е синя като портокал" открива "София ДокуМентал" на 7 септември

© The Earth Is Blue As an Orange - Facebook

"Земята е синя като портокал" открива "София ДокуМентал" на 7 септември



Това е мотото на фестивала "София ДокуМентал", който ще се проведе от 7 до 14 септември в София.


Общото между всички филми, които той ще представи, е фокусът върху човешките права и смелостта на хората да отстояват свободния си избор, воля, религия, политическа принадлежност, полова идентичност, право на глас. Организаторите казват още, че с "Прекрачи границите " ("Do cross the line") канят зрителите да се освободят от задръжки и предразсъдъци, да прекрачат всички граници и да гледат едно по-различно и дръзко кино.


В програмата на второто издание са избрани 40 филма. Те са разделени в седем секции по теми и ще могат да бъдат гледани в рамките на 8 дни на три различни локации (Ларгото, Дома на Киното и Чешкия център). Организаторите отбелязват, че за разлика от първото издание през 2020 г., което беше онлайн, сега прожекциите и разговорите след някой от тях са на живо при спазване на всички противоепидемични изисквания. Тази година ще бъдат връчени и две награди.




Балкански документален център, Фондация "Конрад Аденауер" и Чешки център, които стоят зад фестивала, обещават най-доброто от съвременното световно документално кино с награди от "Сънданс" и "Берлинале", номинации и отличия "Оскар".


"Дневник" е медия партньор на "София ДокуМентал" и ви представяме филмите, които ще може да гледате, с визитки, подготвени от организаторите. Във вторник четете кои са българските филми, а програмата на фестивала е тук.


"Конфликтна зона"


е една от седемте тематични секции на фестивала. В нея са събрани филми, които показват местата по света, за които войната и раните от нея не са останали в миналото:


В тази секция е откриващият филм "Земята е синя като портокал" на Ирина Цилик, спечелил награда за най-добра режисура - "World Cinema Documentary", 2020, Sundance. Филмът разказва историята на семейство, което се опитва да оцелее в конфликта в Източна Украйна, датиращ от 2014 г. Познавачите на френската поезия сигурно ще открият в заглавието препратка към стихове на Пол Елюар - един от основоположниците на сюрреализма в мерена реч. Едва ли е случайно. Режисьорката потапя в абсурдна, сюрреалистична ситуация, в която майка на четири деца се опитва да овладее живота на семейството в извънредното положение. Те снимат филм и чрез интервюта, реконструирани сцени в мазето и разговори за изкуство се справят с ужасяващото военно присъствие и постоянните удари с гранати в квартала.


В тази секция са включени още 4 филма:


"Сабая" (2021, Швеция, Реж. Хогир Хирори) е невероятно свидетелство за човешкия стоицизъм и силата на духа, който показва усилията за спасяване на язидските жени и момичета, държани от Ислямска държава като "сабая" (отвлечени и превърнати в сексуални робини).


"Дъждът никога няма да спре" (2020, Украйна, Латвия, Германия реж. Алина Горлова) е документален разказ за сирийско-украински служител на Червения кръст. Чрез историята на Андрий, разказана в поразителни монохромни изображения, зрителите стават свидетели на болезненото лутане между войната и мира, където миговете на радост са ценни, но краткотрайни.


"Другата страна на реката" (2021, Германия, Финландия, Реж. Антония Килиян ) разказва историята на 19-годишната Хала, която, за да избегне принудителен брак, намира подслон в кюрдската женска армия в Ефрат. Докато се учи как да се бие, тя се вдъхновява от мисълта да освободи още жени в нейното положение. Когато кюрдската армия освобождава родния й град, Хала се връща там като полицайка, упълномощена да защитава уязвимите.


"Пещерата" (2019, Дания, Сирия) e новият филм на номинирания за "Оскар" Ферас Фаяд ("Последните хора в Алепо"). В него той представя история за войната в Сирия чрез съдбата на обсадени цивилни, чиято надежда и безопасността са под земята. Там, в подземната болница, известна като "Пещерата", педиатърът и управител на болницата д-р Амани Баллур и нейните колеги Самахер и д-р Алаа са отстояли правото си да работят като равни заедно с колегите си мъже.


"Да се изправиш срещу статуквото"


е програмата с главни герои, които имат смелостта да се противопоставят на политически режими и обществена несправедливост, като платят с цената на репресии и преследване.


Филми, които прекрачват всички граници
Едно от задължителните заглавия е "Дисидентът" (2020, САЩ) - номинация за "Оскар" 2021. Във фокуса на филма е убийството на писателя от Саудитска Арабия и колумнист на "Вашингтон поуст" Джамал Хашоги. Режисьорът Вогъл смесва политическо кино, шпионски трилър, криминално-процесуална драма, любовна история и хорър. Умело преплитайки различните жанрове, той изследва представите за власт, технология, държавно спонсорирано насилие и държавна тирания в една своеобразна ода за свободата на словото.


"Бъди моя глас" (2021, Швеция/САЩ) е посветен на журналистката и активистка Масих Алинеджад, която има 4,5 милиона последователи в Instagram, след като призовава в социалните медии иранските жени да се бунтуват срещу принудителното носене на хиджаб. Нейният призив за действие прераства в един от най-големите актове на гражданско неподчинение в историята на Иран и кара режима отчаяно да затегне хватката си, за да си възвърне контрола над обществото.


Друго много силно заглавие е "Машина на порока" (2018, Канада, Реж. Сара Фоуди). Филмът е забележително свидетелство за един срамен период от историята на Канада след Втората световна война. На фона на параноята от студената война Канада започва разследване на федерални служители, които може да са податливи на изнудване от съветски шпиони. Хомосексуалността, тогава считана за "слабост на характера", става основание за наблюдение и разпит от страна на кралската канадска конна полиция. Чрез т.нар. "Плодова машина (Fruit machine) - устройство, подобно на полиграф, канадското правителство се опитва да идентифицира ЛГБТ служители и да ги отстрани от държавна служба. В продължение на четири десетилетия кариерата на хиляди мъже и жени е съсипана, а животът им е унищожен. Интервюираните в "Машина на порока" разказват за психологическите травми, които са претърпели, за дълбокото чувство на предателство, което изпитват както на лично, така и на политическо ниво, и за извървения дълъг път към промяната на общественото мнение в Канада.


"Искам хората да напуснат този документален филм ядосани, че се е случила тази несправедливост. И да се ангажират да говорят за това в своите общности, казва Сара Фоуди. "Също така искам зрителите едновременно да плачат и да се смеят. Много от оцелелите са използвали именно хумора като начин за справяне. Те са магнетични. Искам да чуете повече от тях, защото те карат да се смееш, след като са те разплакали. Това е красива комбинация."


Критикът и автор на The Globe and Mail Джон Дойл казва: "Не можете да си представите за каква спираща дъха жестокост и в същото време издръжливост и кураж на жертвите става дума, докато не гледате филма."


"Свободата няма възраст"


Темата за различната сексуална ориентация е застъпена и във филма "Цветовете на Тоби" (2021, Унгария) - част от програмата "Свободата няма възраст" . Филмът представя портрет на едно семейство, борещо се с тийнейджърска полова дисфория на 16-годишният тийнейджър Тоби, като отправя за пореден път посланието, че любовта е всичко, от което се нуждаем. Всички творби в тази секция ни среща с млади хора, които имат смелостта да бъдат свободни, каквото и да им струва това.


"Природа: SOS, или "С(рещу) природата"


обединява 5 филма.


Грета Тунберг е една от главните героини в тази поредица. Историята на тийнейджърката климатична активистка е разказана в лентата "Аз съм Грета (2020, САЩ Реж. Нейтън Гросман) чрез завладяващи, невиждани досега кадри. Документалният филм следва нейното глобално въздействие, което започва от стачки в училище и стига до организиране на протести по целия свят.


Рон Хауърд заснема историята на един от най-смъртоносните пожари в САЩ във филма "Възстановяването на Парадайс" (2020, САЩ). Той разказва за опустошителната огнена буря на 8 ноември 2018 г., обхванала живописния град Парадайс, Калифорния. По време на гасенето му пожарът убива 85 души, изселва 50 000 жители и унищожава 95% от местните сгради.


Другите ленти, които изследват сложните взаимоотношения между човека и природата, са "Опитомената градина" (2021, Швейцария, Грузия, Германия, и "Тигровата мафия" (2016, Швейцария, Кения).


Като подарък представят организаторите на фестивала безплатната прожекция на" Моят учител октопод" (2020, Южна Африка), носител на тазгодишния "Оскар" за най-добър документален филм. Крейг Фостър снима край нос Добра надежда в Африка.

"Моят учител октопод" ще има безплатна прожекция на 11 септември

© My Teacher Octopus - Facebook

"Моят учител октопод" ще има безплатна прожекция на 11 септември


След дни и седмици на гмуркане в студените води той среща млад октопод, който проявява забележително любопитство. Посещавайки го всеки ден, Крейг спечелва доверието му и създава невиждана досега връзка между човек и октопод в естествената му среда. Авторът разкрива напълно непознати досега за учените особености в поведението на морското животно, показва за пореден път защо трябва да действаме своевременно, за да спасим океаните си, но всичко е пречупено през дълбоко лична гледна точка и завладяващи подводни снимки.


"Новото нормално"


е термин, който ковид епидемията въведе в ежедневието ни в последната година и половина. Няма как това не се отрази и на киното.


На фона на разпадащия се сектор на здравеопазване в Гърция филмът "В настоящето" на Йоргос Аверопулос следи главните действащи лица, които се опитват да овладеят новата криза, сполетяла човечеството. Наблюдавайки в продължение на една година опита на родината си да се справи с това гигантско предизвикателство, режисьорът успява да улови една универсална реалност и поставя критични въпроси за ерата след ковид, в която светът тепърва ще навлиза. Още в предишния си филм - АGORA II - Chained (2020, Гърция), той разглежда избухването на пандемията от COVID-19 като третата поредна криза за европейския континент след въвеждането на еврото и бежанската вълна и която за пореден път поставя под въпрос европейските ценности.


В раздела "Новото нормално" организаторите на "София ДокуМентал" включват още 4 филма, които представят днешния свят на дигитални технологии и приложения, изместващи постепенно мениджърите. В тях като в огледало с увеличително стъкло се отразява ежедневието, белязано от електронни съобщения, юбер шофьори, Брекзит, протести на жълтите жилетки във Франция.


"Тихи герои"


посветена на обикновени хора с необикновени съдби.


Един от най-ярките филми на фестивала е включен именно в този тематичен раздел. "Кмет" на Дейвид Осит е политическа сага за реалния живот на Муса Хадид - християнския кмет на Рамала, харизматична и изпълнена с оптимизъм личност. Неговите простички цели са да ремонтира тротоарите, да привлече повече туристи и да организира коледни тържества в града. А голямата му мисия - да прекрати окупацията на Палестина. Рамала е само на 10 мили северно от Йерусалим, но палестинците, живеещи под постоянно напрежение, усещат това разстоянието като много по-дълго. "Кмет" е свеж, на моменти разгърнат до черна комедия филм - портрет на нормалността и достойнството сред лудостта и абсурда на безкрайната окупация. Той се опитва по нестандартен начин да отговори на въпроса как се управлява град, когато няма държава, и го прави толкова елегантно, че много коментатори го наричат най-добрия съвременен филм за израелско-палестинските отношения.


Във финалната вечер на фестивала ще звучи музика. За закриването е програмиран "Сестри на радиочестоти" (2020, Великобритания на режисьорката Лиза Ровнер). Филмът разказва забележителната история на пионерките на електронната музика, прегърнали машините и технологиите, за да трансформират напълно начина, по който произвеждаме и слушаме музика днес. Лентата представя десет невероятни жени и тяхната история за бунтарство, свобода и установяване на нова култура и музикален език в свят със строги правила, доминиран от мъже. Любопитното е, че повечето от тях са се занимавали с класическа музика. Колажи от архивни кадри са миксирани с футуристичен саундтрак, ретро сцени на танци контрастират ярко с авангардните парчета и лицата на американски тийнейджърки. Всичко това прави лентата да звучи като авангарден арт филм. Добавена стойност дават коментарите на легендарни изпълнители като Жан Мишел Жар и Ким Гордън, но режисьорката използва тези интервюта само като звуков файл, запазвайки визуалния фокус изцяло върху своите главни героини.


Фестивалът ще има и състезателна програма, която цели да окуражи млади жени режисьори в жанра на документалното кино. Специална награда ще връчи и публиката. След много от прожекциите ще има разговори с творческите екипи на филмите, а сред гостите от чужбина са Антония Килиян, Дейвид Осит, Таня Хорилчук, Димитра Кузи и други.


И през тази година форумът ще бъде домакин на Уъркшоп за млади документалисти с проекти, които засягат теми, свързани с човешки права. Общо шест авторски екипа ще се представят пред едни от най-влиятелните професионалисти в областта на документалното кино. Един от основните ментори ще е Мелъди Гилбърт, която фестивалът ще почете с панорама от 5 нейни филма, разказват организаторите, което казват, че искат това да стане едно от най-значимите събития в София.


"София ДокуМентал" се организира от Балкански документален център , Фондация "Конрад Аденауер" и Чешки център. Директор на фестивала е продуцентът Мартичка Божилова, програматор е Еви Карагеоргу, подкрепен е от Национален фонд "Култура", Столичната община и Американско посолство в България.


Във вторник четете кои са българските филми в програмата.
Още за филмите и фестивала и през следващите дни - в "Дневник".

Програмата на фестивала е тук.


Филми, които прекрачват всички граници


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK