Владимир Явашев: И опакованата Триумфална арка е манифест на свободата от Христо

Владимир Явашев: И опакованата Триумфална арка е манифест на свободата от Христо

© Lubri



"Но аз не съм художникът (използва английската дума artist, която има по-широко значение). Няма нужда"...Висок мъж в черни дрехи се опитва да разубеди възрастна дама, поднесла му специалното издание на Центъра за националните паметници за опакованата Триумфална арка и поискала автограф. Тя продължава да настоява на френско- английски и накрая получава подпис. След това той тръгва към подлеза на монумента и въпреки, че обичайно се движи бързо, краткото разстояние му отнема време, защото от съседните две кафенета се чуват викове - "Владо" или "Владимир" (с чужд акцент).


Спира се и обръща внимание и на познати, и на непознати. От време на време вдига и телефона си, за да потвърди следваща среща или да даде инструкции, прави знаци на минаващите от екипа, отговаря и на всякакви въпроси на хора, които не се обръщат по име, но явно го разпознават и знаят, че могат да получат най-точната информация, затова го спират...Работи в района на арката денонощно вече повече от месец и всичко по опаковането му е минало през ръцете. Буквално.


Владимир Явашев е директорът на проекта и няма да е пресилено да кажем, че благодарение на него арката е опакована. Той ще отрече, ще даде голям кредит и на екипа, и че всичко е било подготвено с Кристо.




Явашев работи като директор и на другите два последни реализирани проекта на художника - "Плаващите кейове" (2016) и "Мастаба" в Хайд парк (2018) и казва, че си върши същата работа, но сега му се налага да дава и интервюта, което никак не обича. Племеникът на Кристо, който е в екипа му с Жан-Клод от 30 години, е двигателят на "Триумфалната арка. Опакована". След смъртта на артиста (в края на май 2020г.) се налага да влиза и в официална роля за представянето на проекта, въпреки че суетата не му е присъща.


Прие поканата отново да говори пред "Дневник" (интервю, от което да научите повече за Владимир Явашев може да прочетете тук), като сега фокусът на разговора е само върху проекта за арката, която ще остане опакована до 3 октомври.


Успяхте да изпълните желанието на Кристо и зад гърба ви буквално е опакованата Триумфална арка, края нея са стотици хора. Как се чувствате в момента? Доволен ли сте ?


- Това е едното от двете желания, които му обещахме да изпълним - говоря в множествено число, защото сме екип от хора. И всъщност аз все още не съм го асимилирал, може би ще успея накрая във финалния уикенд, когато приключваме и сваляме нещата.


Дори не съм имал достатъчно време да го разгледам добре, защото Place Charles de Gaulle, на който се срещат 12 авенюта има много различни гледни точки. Ако Христо (бел.авт. - така винаги е наричал чичо си) беше тук - той щеше да подскача като скакалец от едно на друго. Аз засега не съм имал време да го направя - поне по някакъв начин да го приема и за себе си, и през неговите очи.


Проектът беше отложен два пъти, но ако не беше заради птиците през минатала пролет - Кристо щеше да успее да го види осъществен ?


- Всъщност не. Проектът първо трябваше да бъде през април 2020 г., за да е заедно с изложбата в центъра "Жорж Помпиду", но за наш късмет не се случи така. Птиците по някакъв начин ни спасиха, защото целият свят беше най-заключен тогава и ние щяхме да го завършваме или дори нямаше да можем да го завършим, нямаше да може и да се пътува. След това трябваше да е през септември 2020 г., но след това заедно с Христо в края на март-началото на април решихме да го отложим с една година за 2021г., а той почина в края на май миналата година.


Съобразихме се с това, че сезонът на гнезденето на птиците е от март до юни и няма как да работим. След това може чак след националния празник (14 юли) т.е. започваме работа на 15 юли и трябва да сме приключили с цялата интервенция до 11 ноември за деня, в който отбелязват края на Първата световна война.


На сега проектът съвпада с това, че хората отново започват да пътуват след големите ограничения в пандемията, излизат навън, искат да прекарат време навън, усещането е различно...


- Да.

Мисля, че всички проекти на Христо по някакъв начин намират правилното време да се сбъднат, точния си момент.  



Например, ако Райхстагът беше опакован през 70 - 80-те години щеше да е много различно от това, че се случва пет години след падането на Берлинската стена. Или The Gates - Сентрал Парк в Ню Йорк е много по-различно място в края на 70 - те, началото на 80-те години. А през 2005г. това стана първият публичен арт проект след 11 септември и намери друг контекст.


Сега се случва и с арката - има друг контекст за преживяването й.


Казвате, че арката е първият монумент от този тип, който Кристо опакова ? Райхстагът изглежда като по-сложен проект ?


- Райхстагът е сграда с друга функция, докато тук арката има съвсем друго значение - построена е от Наполеон за завръщането на победителите от битка. След края на Първата световна война, която е била много кървава, са се надявали, че това ще е краят на всички войни, че ще е последната война и правят гроба на незнайния войн под арката с вечния огън, за да няма повече завръщаща се армия, която да минава под арката, защото не може да се ходи върху гроб.


Тук се празнуват и всички големи спортни събития, протестите се събират тук.


Затова може би продължават коментарите, че французите са разрешили опаковането на такъв символ ?


- Това наистина е голям символ.

И сега за 16 дни арката е произведение на изкуството, което носи всички тези интерпретации, които са в нея и всеки може да го интерпретира по своя начин. И всяка интерпретация е легитимна.  



"Ще бъде като жив обект, който се движи на вятъра и отразява светлината. С тези движещите се гънки повърхността на монумента ще стане чувствена. Хората ще искат да докоснат Триумфалната арка" - това, което Кристо е казал за арката - го виждаме сега на живо ?


- Да. Тя е жива. Хората я пипат, докосват, катерят.


Сега започва да живее и с вятъра и не е като сграда, а както казвам прилича и на ветроходен кораб, който има нужда от внимание, грижи, поддръжка.


Хората са привлечени от това. И нищо не ме изненадва в реакцията им, очаквахме го.


Арката е живо нещо, което се мърда. И хората, имат друго отношение, това добавя и едно усещане за чупливост, за крехкост, за чувствителност и нещо, което е временно. Има и леко номадски характер.


Освен това на места започва да излиза и тази синкавост - платът отдолу е син, пулверизиран е с алуминий и сега като се разхождах около арката, виждам, че все повече прилича на статуя, която където я пипаш е по-лъскава.


Вие виждате ли я по различен начин или толкова дългата работа с Кристо е създала еднакво очакване ?


- Аз съм с промит мозък (смее се), няма как да я видя по друг начин.


На мен ми изглежда много лека, ефирна, можеш да я вдигнеш...


- Да, така е. Тази тежест изчезва. А от някои гледни точки прилича и на надут балон, който можеш да преместиш.


Владимир Явашев показва проекта на френския президент Еманюел Макрон

© Reuters

Владимир Явашев показва проекта на френския президент Еманюел Макрон


И преди сте коментирал отношението и уважението на французите към културата. Сега в официалните им реакции го виждаме отново. По някакъв начин, заради Жан-Клод и Кристо, който е живял тук, сякаш възприемат проекта и като свой ?


- Може да се каже, че Христо, който пристига в Париж през 1958г. и живее до 1964г., се намира като художник тук. Това, с което е известен - идеите за тези опаковани публични сгради и монументи идват тук. Той е живял и наблизо до арката.


Но това, което помогна най-много този проект да се случи е фантастичният спомен на французите с опакования The Pont Neuf (Пон Ньоф) от 1985г.


Но тогава сложно получават разрешение...


- Да, защото са били в политическата схватка между Франсоа Митеран и Жак Ширак, президент и кмет, който иска да се кандидатира за президент.


Имаше ли нещо, което трябваше да промените от първоначалния проект на Кристо ?


- Имаше три големи основни препятствия или предизвикателства: Първото е, че монументът е отворен за публиката през цялото време. Терасата горе работи за посещения и се качват по 3000 - 5000 души на ден. Логистично трябваше да се работи през нощта, тогава да се правят и завършват много неща. А ние изградихме цял втори покрив отгоре, покрит с плат.


Над 400 тона желязо сме монтирали на самата арка, това са много сложни конструкции, но подизпълнителите ни от Charpentiers de Paris се справиха много добре.


Второто предизвикателство беше, че това не e просто национален монумент, а е националният монумент на Франция и трябва да се третира неговата крехкост и да се съобразят много детайли. Безкрайни разговори, имахме и проблеми, които преодоляхме.


Но за мен най-предизвикателното и трудното беше, че Христо не е с нас. Не че за мен е по-трудно за самата работа, и за предишните два проекта и за този аз върша същата работа като директор на проекта, сега единствената разлика е, че трябва да давам интервюта.

И отново всичко ми е минало през ръцете, но ми липсва енергията, ентусиазма, критичността му, всичко от Христо. Работя с тях от 30 години и това има значение.



Липсва и като стимул за екипа.


Владимир Явашев (вдясно) в обсъждане на проекта с Кристо

© 2021 Christo and Jeanne-Claude Foundation

Владимир Явашев (вдясно) в обсъждане на проекта с Кристо


А за промяната в проекта: единственото, което той искаше от самото начало да бъде така, но Центърът за националните паметници поискаха долу да се запази каменната пейка, с която завършва арката, за да сядат хората. И Христо не искаше много да го направи, но се съгласи. Правихме тестове в локдауна - през FaceTime му показвах и се съгласи. Обаче като го завършихме по новия начин, платът свършваше до облегалката и после продължаваше в долната част на пейката и тя изглеждаше като в чиния, леко вдигната.


И успях да ги убедя в последния момент, че не е добре и се върнахме към оригиналната идея така че всъщност нищо не се промени.


Наричате спускането на плата най-вълнуващият момент от целия проект...


- Имаше най-добрата енергия - имахме 90 алпиниста и още 40-50 души - голям екип. И вече го виждаш почти готово, после още 4-5 дни за довършване.


Във филма "Да ходиш по вода" видяхме, че се карате много с Кристо за детайли и изпълнение. С кого се карахте сега ?


- Не се карах с никого, карах се на много хора (смее се).


При Христо - той имаше нужда от това като предизвикателство. Част от процеса беше. Не заради спора, а заради това, че едното предизвиква друго решение.


Тези детайли и караници за арката ги имахме преди това, защото всичко беше визуално решено. Тестове, избор на плата, колко повече плат, въжетата, формата.


Какво ще се случи с плата ?


- Имаме два много добри варианта за много екологично използване на плата, за които водим разговори сега - ъп-сайкъл (повторна употреба) възможности.


Хората, които дават информация за проекта, са облечени с много специални униформи - дори и тези детайли са преценени ?


- Облеклата са създадени от MIYAKE Design Studio. Исей Мияке беше много близък приятел на Христо от много години и той поиска да направи униформите. Искаше да бъдем дискретни, не искаше реклама, искаше да бъде жест от него.


Видяхме и друг приятел на Кристо тук в Париж - бившият кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг...


- Имаме много дълга връзка с фондацията и имаме подкрепа от Bloomberg Foundation. Те направиха изложба до Пон Ньоф с другите проекти за контекст. И приложението Bloomberg Connect - има информация за проекта и за другите свързани с него събития.


Световните агенции разпространиха кадри и с президента на Франция Еманюел Макрон, който е дошъл да види арката...


- Да, той дойде на визита преди датата на отварянето. И кметът на Париж Ан Идалго, и министърът на културата Розалин Башело, директорът на Центъра за националните паметници Филипе Белавал.


Но и този проект нямаше официално откриване. Христо винаги е искал да бъде много демократичен и проектите никога не са имали откриване. Няма рязане на лента итн. Махаме работните огради и става достъпно за всички.


Кметът на Париж Ан Идалго, която обяви, че ще се кандидатира за президент и Владимир Явашев

© Reuters

Кметът на Париж Ан Идалго, която обяви, че ще се кандидатира за президент и Владимир Явашев


Във вашето специално изявление за проекта, казвате, че "във физическото пространство и в изкуството, Христо се връща към същността на работата си - чистото проявление на свободата" ?


- Да, защото работата на Христо е за желанието на един човек да изпълни нещо и той успява независимо от институции. Тя не е по желание на институции, не е по поръчка, не е възложена, не е с публични пари, не е с частни спонсори, всичко е самофинансирано, само защото художникът иска да го направи - се случва. Това е неговият пореден манифест на свободата. Като всички проекти, които са правили с Жан-Клод.


Кристо е казвал за други проекти, че за него нямат значение реакцията и интерпретациите на хората. Какво е вашето отношение...


- По същия начин. Дори не съм ги чел.


Казахте, че сте обещали още един проект да завършите ?


- Да. Мастабата в Абу Даби. Аз съм убеден, че ще стане. Може да отнеме 3, 10, 15 години, но ще го изпълним.


След като свърши арката, ли започвате ?


- Вече сме започнали.


Още за опакованата триумфална арка - четете тук.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (113)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1256 Разстроено

    Такива таланти в България, НЕ МОГАТ ДА ПРОСЪЩЕСТВУВАТ. Такива таланти могат да се реализират САМО В СВОБОДНИ БЕЛИ ДЪРЖАВИ. СОРИ

  2. 2 Профил на skw42563365
    skw42563365
    Рейтинг: 1254 Неутрално

    Най-красивото му беше онова с езерото, забравих му името

  3. 3 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Неутрално

    Триумфална арка е манифест на свободата
    ======
    Хайде малко яваш, че не всички мислят така..... Особено французите.

    Bukalemun
  4. 4 Профил на zocho1
    zocho1
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    Хубаво интервю.
    Ама нямаше ли някой наоколо, дето е учил 2 месеца френски, да ви каже каква глупост е тази транскрипция Понт Ноуф за Pont Neuf ?

  5. 5 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    Проектите може и да не се финансират от институциите, но зависят от тях, след като се разчита на разрешението и съдействието им. От тая гледна точка това е половин свобода. Свобода е ако не ги питаш дори. И пак нема да е пълна, защото да робуваш на своите мании и фиксидеи не може да е свобода.
    Така че, с артистично-философски еквилибристики всеки може да извърти нещата както си иска за да оправдае едно или друго действие, но реалността винаги е по-различна.

  6. 6 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2751 Неутрално

    Такива таланти в България, НЕ МОГАТ ДА ПРОСЪЩЕСТВУВАТ. Такива таланти могат да се реализират САМО В СВОБОДНИ БЕЛИ ДЪРЖАВИ. СОРИ
    —цитат от коментар 1 на 442


    така е, ама нали най-после трябва да тръгнем и ние да побеляваме. като начало може да започнем да признаваме и припознаваме Кристо

  7. 7 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1267 Неутрално

    До коментар [#5] от "ufm26649506":

    Трябва да има все пак някакъв институционален контрол.Ако артиста е калпав и по време на инсталацията повреди монумента, кой ще плаща за ремонта?

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  8. 8 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Весело

    До коментар [#5] от "ufm26649506":

    И аз не съм от ония чиято свобода има нужда от амбалаж....
    Но какво да се прави.... Става въпрос за арт и мястото е Франция.

    Bukalemun
  9. 9 Профил на Konstant Ray
    Konstant Ray
    Рейтинг: 294 Весело

    Oбаче нашенските куку и пипи / волгин и дачков/ ненавиждат и Христо и свободата

  10. 10 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2751 Неутрално

    До коментар [#8] от "eti mehter":

    то си има причина мястото да е франция, а не стамбул

  11. 11 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 246 Неутрално

    Аеде по БТВ ще спорят това изкуство ли е. Както по горе бе казано и на мене ми хареса само Плаващите кейове. Незнам дали е изкуство но ми хареса и с удоволствие ако имах възможност бих го посетил. Триумфалната арка бих я посетил след като я разопаковат, а не като са я скрили. Хората отиват да видят Колизеума такъв какъвто е сега на над 2000г. Ако някой го опакова(скрие), какво да му гледам?

  12. 12 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4135 Неутрално

    Кристо започна и - логично - завърши с Париж. Първото му “опаковане” беше на Пон Ньоф през 1986 г.

    Мир на праха му, нека и от отвъдното все така скандализира еснафите...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  13. 13 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6582 Любопитно

    До коментар [#3] от "eti mehter":

    Като обуеш гащи на Триумфална арка става порнография в исторически мащаб!

    [email protected]
  14. 14 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6582 Любопитно

    До коментар [#10] от "karatista":

    В Стамбул, като опаковат гробницата на Сюлейман и джамията му , ще станат членове на ЕС !

    [email protected]
  15. 15 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 1683 Весело

    До коментар [#8] от "eti mehter":

    Щом в Анадола все пак имате интерес към модерното изкуство значи не е зле.
    Да не забравяме, че Габрово имаме още един жив модернист, който си твори тука за разлика от Кристо, а излага по света -Недко Солаков. По-високо котиран от Кристо.

  16. 16 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2751 Неутрално

    До коментар [#14] от "karabastun":

    те в стамбул още преопаковат Константинопол, ако не си забелязал

  17. 17 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6582 Весело

    До коментар [#8] от "eti mehter":

    мястото е Франция.
    ---------------
    а ДЕ,
    Като са такива почитателе на Кристу, който хиляда пъти каза, че не е българин, дай да питаме българските съфорумци, дали ще се кефят, ако например ти с група от турски юнаци опаковате паметника на Шипка със зелени парцали :)

    [email protected]
  18. 18 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6582 Любопитно

    До коментар [#16] от "karatista":

    Забелязъл съм, че живеем до Константинопол и още му викаме Цариград!!

    [email protected]
  19. 19 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 1683 Весело

    До коментар [#8] от "eti mehter":

    https://gabrovo.bg/bg/news-article/10663
    Ето да се цивилизоваш.
    Все пак Габрово имаме над 600 години свобода и демокрация. През османският период сме били свободен, самоуправляващ се град. И сме избирали с избори управниците. А САЩ от 230 години.

  20. 20 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 1683 Весело

    До коментар [#8] от "eti mehter":

    https://gabrovo.bg/bg/news-article/10663
    Ето да се цивилизоваш.
    Все пак Габрово имаме над 600 години свобода и демокрация. През османският период сме били свободен, самоуправляващ се град. И сме избирали с избори управниците. А САЩ от 230 години.

  21. 21 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6582 Любопитно

    До коментар [#16] от "karatista":

    И съм забелязал, че за 1300 години не са останали българи в Константинопол, А ТУРЦИ СА ГО ПРЕВЗЕЛИ ЗА ИМА-НЯМА И 100 години, че и още са там , къде 15-20 милиона..................

    [email protected]
  22. 22 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2751 Неутрално

    До коментар [#21] от "karabastun":

    превзели са го, няма да се караме. фатката е кво са направили след това? венеция, флоренция, париж..., ,м?

  23. 23
    karabastun
    Рейтинг: 6582 Любопитно

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  24. 24 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Весело

    До коментар [#15] от "Да вярваме на истината":

    В Анадола сме прости и елементарни хора.....
    Затова се интересуваме най вече от народно изкуство....
    Модерното не ни топли много....

    Bukalemun
  25. 25 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2751 Неутрално

    До коментар [#23] от "karabastun":

    анебе, само картички съм гледал как сте шибнали 4 ракети на света софия и сте я кръстили джамия. и на топкапъпъ дето само вие му викате дворец, само аламбра ще го сложи в джоба си. и кафтан от капалъто имам...

  26. 26 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Неутрално

    До коментар [#22] от "karatista":

    фатката
    ======
    При нас, фатката е да не се променя нищо....
    Всичко да си е в оригинала....от поколение на поколение...

    Bukalemun
  27. 27 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6582 Весело
  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  29. 29 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Весело

    До коментар [#17] от "karabastun":

    Е.... :)...то и аз не съм българин, но поне не плюя мястото от където съм се пръкнал...

    Bukalemun
  30. 30 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    Таман си отдъхнахме от предишния "творец"😂😂😂

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  31. 31 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Весело

    До коментар [#20] от "Да вярваме на истината":

    Ето да се цивилизоваш.
    =====
    Тоя период съм го оставил зад гърба си отдавна.... :)

    Ти по добре кажи мнението си за Крисо младши.....
    Дали някой ще има куража да отиде в София и да пакетира паметника на съветската армия....?

    Bukalemun
  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6582 Весело

    До коментар [#29] от "eti mehter":

    Аз съм сигурен, че от Демократи за силна България във всички медии ЯКО ще се накефят, ако отидем 100 български турци и опаковаме паметника на Шипка със зелена мушама и полумесец в знак - манифест на свободата от Христо :) !!!!!!!!!!!!!

    [email protected]
  34. 34 Профил на Шоршо
    Шоршо
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    Какъв е СО2 отпечатъка на тази глупост и кой ше плаща за нея?

  35. 35 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Весело

    До коментар [#30] от "venci4":

    Що бе венче.....?
    Аз да съм.....веднага бих го поканил да пакетира централна Софийска баня.

    Bukalemun
  36. 36 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2751 Неутрално

    До коментар [#22] от "karatista":фатката======При нас, фатката е да не се променя нищо....Всичко да си е в оригинала....от поколение на поколение...
    —цитат от коментар 26 на eti mehter


    е на кое викаш оригинал? на света софия ли? или на конницата, гепена от венеция? синята джамия, респект! а натам?

  37. 37 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2479 Неутрално

    Аз съм виждал на живо две произведения на Кристо:

    - опакованият Райхстаг в Берлин, първият голям ивент в града след Обединението на Германия

    - Портите в Ню Йорк, където ме запознаха с Владо Явашев

  38. 38 Профил на Vasil Angelov
    Vasil Angelov
    Рейтинг: 81 Неутрално

    Страхотно е, и много съжалявам че не отидох да го видя, както и плаващите кейове :/

    Ще разчитам да направят това в пустинята!

    А Кристо остама в историята, независимо от това какво мислят дребните душици в този форум, БНР или другаде

  39. 39 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Неутрално

    До коментар [#36] от "karatista":

    е на кое викаш оригинал? на света софия ли? или на конницата, гепена от венеция?
    ======
    За първото не си прав....за второто хич не си прав....
    " ракетите"....(както злонамерено си ги нарекъл)....пазят Ая София от тотална разруха.....
    А за конницата е направо смешно..... :)
    Османлъ е 'гепил' конницата си от средна Азия..... Най бързата и силна конница на всички времена.....
    Може би само ордите на Чингис Хан са имали някакви успехи срещу нея....и то с помощта на слонове.....
    А китайците били по акъллии....построявайки великата китайска стена.
    Чул си нещо, но недочул....
    Османлъ е вземал мечове от Венеция.... По точно е заръчвал ятагани....
    Главата на Ладислав Варненчик е отсечена от венециански ятаган...

    Bukalemun
  40. 40 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 1683 Весело

    До коментар [#31] от "eti mehter":

    Няма:)
    Щото болшевизма е жив. И трудно умира.
    Освен това в София се намърда цялата селяния от България. Очевидно.
    Там разбират от чалга арт.

  41. 41 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Весело

    До коментар [#33] от "karabastun":

    мушама
    =====
    Ха ха.... Това е много скъпо, бе.... :)
    Нека да е плат....останал от социалистическата епоха...

    Bukalemun
  42. 42 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2751 Неутрално

    До коментар [#39] от "eti mehter":

    може и да не съм прав, но статията е за Кристо и неговия гений, друг път пак ще спорим

  43. 43 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Весело

    До коментар [#42] от "karatista":

    Тогава не разводнявай..... И тая тема е хубава....

    Bukalemun
  44. 44 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2479 Неутрално



    Когато ме запознаха с Владо Явашев, аз му казах, че съм го виждал на документалет филм по АРТЕ, показващ първото му пристигане в Ню Йорк заедно с баща си Анани.
    Владо отговори, че семейството се дистанцира от този филм.

    Преводаческо бюро ми даде поръчка да преведа на немски българската реч за субтитри на филма. Аз доста се постарах да изпипам превода.

    Филмът започва в Габрово, минава през ателието в Ню Йорк и свършва в дебатите на Бундестага в Бон (тогавашната столица на ФРГ).
    Новопристигналият в Ню Йорк Владо е слаб дългокос метъл в дълъг шинел и обут с кубинки.

  45. 45 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 1683 Неутрално

    До коментар [#39] от "eti mehter":

    Искаш да кажеш българската Османска конница.
    Османците не говорят турски, бе. Селджуците също.
    Днешният турски се формира в 16-и век в днешна Волжска България.
    И Османците са от рода Дуло. Арийци. Самата Империя е по модела на Кубрат. И е като българските империи.

  46. 46 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 658 Неутрално

    Това е авангарден и постмодерен жанр изкуство, зародил се в Париж в края на 50-те години. Опаковането (empaquetage) придава нови форми и текстури на опакования обект и кара хората да мислят по различен начин за него. Философията е “revelation through concealment” и няма как да се разбере от посткомунистически Ганьовци, маащи кюфтета и кебапчета.

  47. 47 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2506 Весело

    Ех... свободата.....
    И Благо Джизъса си издраска инициалите на Колизеума като манифест на свободата. Искаш да направиш нещо и го правиш, без значение от институциите, без финансиране, като манифест на свободата, ама остана неразбран.

  48. 48 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3743 Весело

    До коментар [#46] от "irobot":

    Да си призная.....предпочитам кюфтетата и кебапчетата... :)
    Затова не ти се сърдя както и да ме наричаш....

    Иначе коментара ти е добър и обективен....
    Прав си.... Това е френска работа.... Чужда за обитателите на Балканите.

    Bukalemun
  49. 49 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1631 Неутрално

    Учудва ме, че това шарлатанство с опаковането още върви. Христо или Кристо заби Анди Уорхол и Джаксън Полак у земята. Единият поне можеше да рисува консерви, а другия да лиска кофи с боя.

  50. 50
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  51. 51 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4251 Неутрално

    До коментар [#31] от "eti mehter":
    "Дали някой ще има куража да отиде в София и да пакетира паметника на съветската армия....?"

    Хубав въпрос. Ако се намери такъв куражлия , дали градската герберска управа ще му разреши, е следващия въпрос.
    Не е лошо да се подскаже на Владимир Явашев , като творчески наследник на Кристо , да предложи на Софийска община да разреши опаковането на паметника на съветската армия. Любопитно е кои съветници ще са за и кои против.

  52. 52 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4251 Неутрално

    На снимките , поне според мен , се вижда , че опаковката на Труимфалната арка не е качествено извършена. Опаковъчните въжета не са успоредни , опъковъчния материал на някои места е сбръчкан. Това разваля опаковъчната естетика, която трябва да преобладава, за да прилича на произведение на изкуството. Триумфалната арка е опакована , сякаш да се скрие извършването на някакъв ремонт на арката. Владимир е под нивото на своя чичо.

  53. 53 Профил на Niraah
    Niraah
    Рейтинг: 465 Неутрално

    Недко Солаков е бил и ще си остане кофти ченге. Изкуството му нито е толкова внушително, нито монументално. Заиграва се с различни аспекти от живота, но в никакъв случай няма целенасочените търсения и идеи на Кристо.

    Що се отнася до монумента, на големите протести преди години Арката беше вандализирана от манифестиращи те. Част от пластиките бяха потрошени и се оказаха едни кухи гипсови отливки!

  54. 54 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1631 Неутрално

    Някой може ли да ми обясни така, по-простичко, като на прост човек, каква е идеята на опаковането.
    Аз, да речем, опаковането на жените го разбирам - огромната част изглеждат по добре опаковани, отколкото разопаковани. Но за сградите и арките имам трудности.

  55. 55 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3378 Неутрално

    отбелязвам само за протокола, че не ми пука за художествата на Христо Явашев

    престанах да се вълнувам от този персонаж, след като веднъж брат му Анани се изпусна пред нас, сценичните работници, че Христо бил "малко високомерен".
    Изобщо, почти всички актьори в Младежкия театър бяха наистина "народни хора", а гостуващите в отделни пиеси в повечето случаи пак бяха такива, които спокойно и като с равни говореха с "обслужващия персонал", не страдаха от звездомания.
    най-ярките примери бяха Ицко Финци и Анани Явашев; спомням си учудването си, когато на репетиция след една сцена, по която Анани и Ицко от една страна и режисьорът (не съм сигурен точно кой, със сигурност не беше Банко Банков) имаха различни мнения, но когато стигнаха до съгласие, Анани тихичко се обърна към нас, сценичните работници: Момчета, хареса ли ви? Ние учтиво свихме рамене, приближи се Ицко и рече: Ясно, не ви хареса - и продържи да спори с режисьора, а Анани само ни намигна.
    Та веднъж просто приказвайки си за разни неща Анани току каза това за високомерието. С много горчивина. Веднага след това се сепна и взе да разправя смешни случки.
    Смените, когато Анани или Ицко бяха за репетиция или представление, винаги бяха интересни и приятни за нас, и двамата са големи сладкодумци, да са живи и здрави още толкова, колкото сами си поискат.

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  56. 56 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#39] от "eti mehter":

    Монголите тотално попиляват османската войска. Като става дума за конница, накрая до Баязид остава сръбската бронирана конница. Османската е бегала. Османците са бити по фланговете. Иначе, още Александър и неговоре наследници, и римляните са показали, че слоновете изобщо не са ултимативно оръжие.Изобщо няма сравнение, на която и да е сила към онзи момент с мащаба на действие и тактическо умение на монголите. Това, което е спасило османската държава е, че Тимур се насочва към окончателно завладяване на Китай. По принцип в златния период на османската империя и завоевание определяща е не спахийската конница,а еничарската пехота. Най-добрата пехота на своето време. Конницата е била бита често от европейските рицари. Но устойчивостта и стрелковите умения(от един момент) на еничарите помагат османците да стигнат до Виена.

  57. 57 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2479 Неутрално

    До коментар [#54] от "Nedyalko Lazarov":

    Първоначално Кристо опакова всекидневни предмети (телефон, стол, вестник) за да ги запази за вечността.

    След това се насочва към знакови обществени постройки с цел да ги преобрози за кратък период от време.
    Дългогодишните преговори (за Триумфалната арка са цели 60 год) придружени от ожесточени дискусии са основен фактор в творбата, водещи до социален ивент.

    Самият Кристо казва, че в изкуството му не трябва да се търси смисъл. Баща му е бил текстилен фабрикант в Габрово. Кристо от малък има познания в областта на платовете. Даже е рисувал работниците във фабриката. Той е доста надарен художник.

  58. 58 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#47] от "uq":

    Има разлика. Благо е един от стотиците хиляди простаци, които го правят или биха го направили ако имат възможност. То даже в древен Рим са драскали по стените.
    Ама, хайде да измисли нещо ново! Викаш лесно е да се опакова. Ама да ти е хрумнало на теб първо. Да си го представил, защитил, да си планирал как ще стане-видно от статията това далеч не е толкова просто, да си ходил по институции организирал логистика и събирал пари да стане. То и Уорхол и Полък-за колегата отгоре, без значение дали ги харесваш са измислили нещо ново и са успели да го защитят и развият до нови течения, които са ценени и след смъртта им.

  59. 59 Профил на ivangabrovo
    ivangabrovo
    Рейтинг: 804 Неутрално

    До коментар [#51] от "tacheaux":

    Въпросният обект трябва да бъде първо разфасован, а след това завинаги опакован, ако държим на националната си чест.

  60. 60 Профил на poitoucharante
    poitoucharante
    Рейтинг: 431 Любопитно

    Божеееееее, кога ще си прибереш вересиите....

  61. 61 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4251 Неутрално

    До коментар [#51] от "tacheaux":Въпросният обект трябва да бъде първо разфасован, а след това завинаги опакован, ако държим на националната си чест.
    —цитат от коментар 59 на ivangabrovo


    За разфасоването(демонтажа) на този обект има решение на Софийска община, което още не е изпълнено. Опаковането може да се тълкува като протест срещу неизпълнението на това решение.

  62. 62 Профил на EU Fighter
    EU Fighter
    Рейтинг: 699 Неутрално

    Не е Христо а Кристó и е един от най изявените и авантгардни артисти на ХХ век.

  63. 63 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    До коментар [#58] от "filofob":

    Тоест, Кристо е изобретил опаковането ли? Защото аз често виждам опаковани сгради в ремонт. Но хубаво, щом това е заето, той може да ги боядиса в розово или да ги омаже в изпражнения. Или дори да ги взриви. Нали целта е да се предизвикат реакции и дискусии? Не е задължително и да тича по институции за разрешение, защото така се губи от свободата на манифеста и елемента на изненадата.

  64. 64 Профил на zocho1
    zocho1
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    Учудва ме, че това шарлатанство с опаковането още върви. Христо или Кристо заби Анди Уорхол и Джаксън Полак у земята. Единият поне можеше да рисува консерви, а другия да лиска кофи с боя.
    —цитат от коментар 49 на Nedyalko Lazarov


    Абе то и аз не се осмелявам да разбера величието на Уорхол, Полак и подобни. Но все пак си казвам - то и импресионистите (един само пример) ги презираха и отхвърляха съвременниците им , а ето че днес почти всеки грамотен човек им се възхищава.

  65. 65 Профил на poitoucharante
    poitoucharante
    Рейтинг: 431 Неутрално

    https://www.lefigaro.fr/vox/culture/l-empaquetage-de-l-arc-de-triomphe-ou-la-ringardise-du-festif-d-etat-20210915 :
    "Il serait peut-être temps de se demander ce que nous allons bien pouvoir construire d’aussi durable et beau que les monuments du passé, plutôt que de les utiliser comme décors fatigués de notre cirque puéril." - Може би е време да се замислим дали ние бихме могли да построим нещо толкова красиво и трайно като паметниците от миналото, вместо да ги използваме като уморени декори за нашия детински циркаджилък."
    Даааааа.......
    И от коментарите: "Ils disent que c'est magnifique pour faire semblant d'avoir compris quelques chose à cet oeuvre de d'emballage." - Те казват че е прекрасно за да се правят че разбират нещо от това амбалажно произведение.
    "Si on pouvait empaqueter tout ce Gouvernement ce serait salutaire pour le pays !" - Ако можеше да се опакова цялото правителство, щеше да е толкова здравословно за страната!
    "Christo est bulgare , alors pourquoi n'a t'il pas fait de paquets avec les monuments en Bulgarie. Leurs dirigeants seraient donc plus censés que les dirigeants français et ne dilapideraient pas l'argent bêtement" - Кристо е българин, тогава защо не опакова български паметници. Техните управляващи може би са по-разумни от френските, та не пръскат тъпашки обществени средства. - ХА ХА ХА ХЕ ХЕ ХЕ!!!!!
    "Il n'ya rien comprendre à part le gâchis du papier, le travail inutile des empaqueteurs et la laideurs heureusement provisoire." - Няма какво да се разбира освен съсипването на опаковъчен материал, безсмисления труд на опаковчиците и грозотата, за щастие временна.
    Дааааа, такива ми ти работи, Минке....

  66. 66 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2506 Неутрално

    До коментар [#58] от "filofob":

    Ама защо сега благовата свобода пък да е простотия? Свободата си е свобода, както Владо го дефинира, да направиш нещо, каквото искаш. Дали ще опаковаш, ще драскаш или ще пикаеш, е само подробност дали ти се опакова, драска или пикае. Даже благовото е повече свобода, защото да идеш да се молиш на институциите за разрешение да опаковаш, не е точно свобода. Графитите са повече свобода

  67. 67 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#63] от "ufm26649506":

    То и Клод Моне не е измислил рисуването. Още по пещерите можете да намерите чудесни картини. Но Моне и изобщо художниците рисуват по различен начин. Та и опаковането на Явашев, не е просто опаковане в строителния смисъл. Поне това е видимо от самото интервю.
    Пък и не всичко е опаковане. Портите или пътеката то острова опаковане ли са?
    Всичко изглежда много просто отстрани, но хайде като е толкова просто и друг да го направи. То вече може. Но ще е епигонство. Щото друг вече го е измислил.
    А какво е можел да направи....Не е решил не го е направил. Но ето, ти можеш да го направиш. Мацай с розова боя, взривявяй творчески. Може и да се получи. Сериозен съм

  68. 68 Профил на Галя Станчева
    Галя Станчева
    Рейтинг: 2757 Неутрално

    Страхотно е, и много съжалявам че не отидох да го видя, както и плаващите кейове :/Ще разчитам да направят това в пустинята!А Кристо остама в историята, независимо от това какво мислят дребните душици в този форум, БНР или другаде
    —цитат от коментар 38 на Vasil Angelov


    Никой нищо не може да му вземе, нито да го принизи с оплюване и омраза.


    https://www.lefigaro.fr/vox/culture/l-empaquetage-de-l-arc-de-triomphe-ou-la-ringardise-du-festif-d-etat-20210915 :"Il serait peut-être temps de se demander ce que nous allons bien pouvoir construire d’aussi durable et beau que les monuments du passé, plutôt que de les utiliser comme décors fatigués de notre cirque puéril." - Може би е време да се замислим дали ние бихме могли да построим нещо толкова красиво и трайно като паметниците от миналото, вместо да ги използваме като уморени декори за нашия детински циркаджилък."Даааааа.......И от коментарите: "Ils disent que c'est magnifique pour faire semblant d'avoir compris quelques chose à cet oeuvre de d'emballage." - Те казват че е прекрасно за да се правят че разбират нещо от това амбалажно произведение."Si on pouvait empaqueter tout ce Gouvernement ce serait salutaire pour le pays !" - Ако можеше да се опакова цялото правителство, щеше да е толкова здравословно за страната!"Christo est bulgare , alors pourquoi n'a t'il pas fait de paquets avec les monuments en Bulgarie. Leurs dirigeants seraient donc plus censés que les dirigeants français et ne dilapideraient pas l'argent bêtement" - Кристо е българин, тогава защо не опакова български паметници. Техните управляващи може би са по-разумни от френските, та не пръскат тъпашки обществени средства. - ХА ХА ХА ХЕ ХЕ ХЕ!!!!!"Il n'ya rien comprendre à part le gâchis du papier, le travail inutile des empaqueteurs et la laideurs heureusement provisoire." - Няма какво да се разбира освен съсипването на опаковъчен материал, безсмисления труд на опаковчиците и грозотата, за щастие временна. Дааааа, такива ми ти работи, Минке....
    —цитат от коментар 65 на poitoucharante


    Кажи на Минка, че простаци и хейтъри има навсякъде по света, без изключения. А най - злобни са комплексарите и завистниците.

  69. 69 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#66] от "uq":

    Както казах можеш да се присъединиш към милионите изразили свободата си върху стената. Още от първия написал Юлий продава прокиснало вино. Особено в България имаш най-голямата свобода на света. Ама дали на някой му пука за твоето изявление? Оставяш си един от калната маса. Кристо си остава единствен. Не е случайно, че никой и не помисля да го повтаря. Интересно е как ще се приема творчеството му след години. И дали изобщо ще се помни. Но той няма такива претенции. Прави нещо мимолетно и има ясното съзнание за това. И това, че иска рсзрешение, бори се за проектите си показва, че има устойчивост и топки и приключва темата колко лесно било. А как иска да изразява свободата си е негова воля(свободна).Ти също имаш свободата да изразяваш себе си като мацаш и рушиш и да си понесеш последиците за това. Пък може и да те приемат за голям творец-що не. Ама имаш ли смелостта да го направиш?

  70. 70 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2506 Неутрално

    Ай стига се правихте бе сноби.със сноби!!! Правил.нещо, едни го харесват, други не, за едни е гений, за други - халтура. Няма нищо по-нормслно от това. Ясно е, че е известен, както и че не е Микеланджело

  71. 71 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    Всичко изглежда много просто отстрани, но хайде като е толкова просто и друг да го направи. То вече може. Но ще е епигонство. Щото друг вече го е измислил.
    —цитат от коментар 67 на filofob

    Ами друг може да го опакова с тоалетна хартия или да му нахлузи гигантски презерватив. Нали целта е да е различно и да се вложи собствен почерк, както в рисуването - какъв е проблемът тогава? А че никой друг не прави подобни простотии дали не е по причината, че е неадекватно деяние, а не че е сложно? Всеки бездарник може да роди безброй нестандартни, но безполезни идеи - човешкият мозък е особено продуктивен за такива неща. Трудното е да създадеш нещо ценно, красиво и полезно.

  72. 72 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    До коментар [#68] от "Галя Станчева":

    Какви хейтъри, 99,9% от всички коментари по френските издания за негативни. Ами като го правиш за себе си и не ти пука как ще се възприеме, па вземи че си опаковай собствената къща и ѝ се любувай колкото искаш. Защо се бутат все в общественото пространство да натрапват нещото, което дори самите те не наричат изкуство? Значи търсиш внимание. Като децата, дето правят бели за да им обърнат такова. Т.е. инфантилизъм, който при възрастните се нарича психично разстройство, демек лудост.

  73. 73 Профил на Niraah
    Niraah
    Рейтинг: 465 Неутрално

    Наистина в първите дни имаше дефекти в драпирането на плата, но мисля че ги отстраниха. На мен много ми харесва какво прави Кристо, но се съгласявам, че има нещо комплексно в историята му и в тази толкова търсена свобода. Много се е чувствал несвободен, това е ясно. Жалко, че не го е превъзмогнал, за да се върне и да направи един страхотен проект в България. Това щеше да бъде катарзисно. Dommage

  74. 74
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  75. 75 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1396 Неутрално

    Не бих казал, че да сложиш фередже на Триумфалната арка е символ на свободата. По-скоро - на слободията. Не ми се рови в мрежите да чета мненията на френските граждани, които дигат бунтове срещу медицинските маски. Ако от Дневник имат някаква статистика по повод опаковането, нека ни я покажат. Е, от великото до смешното има само една-две крачки.

  76. 76 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#71] от "ufm26649506":

    Дали е неадекватно при положение, че дори и след смъртта на автора го обсъждаме, че на място дойде президентът на Франция, хората идват да се снимат? Значи отдавна това е прието от хората. Превърнало се е в съвсем адекватно и обществено приемливо. И това, че друг не го прави е защото ще е повторение и няма да има тази стойност. Кристо го измисли, свързано е с него и ще си отиде с него. Може след десетилетия някой да го преоткрие и да стане известен.
    Ако говорим за полезност-няма такава. Всъщност може да развие туризма на конкретното място. Като например при плаващите кейове. Но то и цялото изкуство няма пряка полезност, както и професионалният спорт и много други неща. А ако не си разбрал от бая време идеята за красиво в изкуството не е това, което възприемаме на базово ниво. А и даже красотата не е цел. Всъщност, откъде знаеш, че не биха ти харесали хайде не това от статията, но плаващите кейове, арките в Сентрал парк или чадърите в Япония? Това не можеш да прецениш по снимка.И отново ще кажа всеки има възможността да прави всякаква простотия, но дори и за това се изискват качества. Най-малкото силен характер. А какво ще стане не е ясно.

  77. 77 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2506 Неутрално

    До коментар [#76] от "filofob":

    И Благо Джисъса го обсъждаме.
    Открил го.хрумнала му идея да опакова и опаковал, през 86та. И 35 години това прави, опакова различни неща. Каква творческа немощ само, пълна липса на идеи

  78. 78 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4497 Неутрално

    секи 4ти км

    Бледо сравнение...

    За по-крещящ контраст: РФ?

    Российско феодалство.
    Федерация от нации

    До коментар [#19] от "Да вярваме на истината":
    До коментар [#8] от "eti mehter":

    https://gabrovo.bg/bg/news-article/10663
    Ето да се цивилизоваш.

    Все пак Габрово имаме над 600 години свобода и демокрация.
    През османският период сме били свободен, самоуправляващ се град.
    И сме избирали с избори управниците.

    А САЩ от 230 години.

  79. 79 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4497 Неутрално

    UNITED X UNION

    Христо е и Кристо.

    До коментар [#62] от "EU Fighter":

    Не е Христо а Кристó
    и е един от най изявените и авантгардни артисти на ХХ век.

  80. 80 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#77] от "uq":

    В какъв контекст го обсъждаме? Като простащина и закононарушение. И изобщо нямаше да се говори ако не беше той. Демек става дума за клюка, жълтина. А мнението за Кристо на едно малце по-високо ниво е съвсем друго.
    Това, че не ти харесва е нормално. И аз нямам какво да открия в него-поне на снимка. Но не се опитвай да си намираш някаква обективна обосновка защо не ти харесва и да излизаш извън компетентността си, и да гледаш над обувките. Пък и за творческа немощ да говориш. Недей...

  81. 81 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2506 Неутрално

    До коментар [#80] от "filofob":

    Ама и на теб ли не ти харесва? Ти да видиш! На мен пък ми харесва, ама си правя „каламбур” със снобите и с лицемерието му

  82. 82 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    До коментар [#76] от "filofob":

    Това, че нещо се обсъжда и президентът идва на крака само по себе си не го прави адекватно, следователно не важи като аргумент. Хората снимат и електрически стълб, стърчащ по средата на пътя. Но адекватен ли е? Не, куриоз е и привлича внимание, както безброй други абсурдни куриози. Каквато и мащабна простотия да направиш в центъра на европейска столица ще те дават по медиите и много хора ще се снимат; преди или след смъртта ти - без значение.
    Как ще е повторение, след като сам споменаваш за рисуването, че не било повторение? То защо не си е отишло с пещерняците? Значи всеки може да го направи по свой начин и нема да е повторение.
    Изкуството е емоция, предадена от автора на потребителите, спортът също е емоция. Неща, от които хората се нуждаят за да задоволяват своите потребности. Да опаковаш сгради може също да породи определени емоции, но не е изкуство, а одобрен от институциите вандализъм и провокация. А това са първи приятели на бездарността, другият е голото оригиналничене. Не, че и в изкуството не може да има провокация, но сама по себе си провокацията не е изкуство.
    Под полезно, красиво и ценно не се има предвид само в изкуството, а изобщо. Създай нещо, на което хората ще се възхищават и радват без снобски фалш - било изкуство или каквото искаш. Но да провокира може всеки.

  83. 83 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    И това, че иска рсзрешение, бори се за проектите си показва, че има устойчивост и топки и приключва темата колко лесно било.
    —цитат от коментар 69 на filofob

    Тоест, ценността на "нещото" се свежда до чисто технически и бюрократични въпроси. Следователно, за да "твориш" се иска само магарешка упоритост, връзки в Общината и евентуално финансов капитал, но не задължително. И малко усет за маркетинг. А талантът къде остава?

  84. 84 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2506 Неутрално

    .
    До коментар [#83] от "ufm26649506":

    А върхът на лицемерието е, след като изградиш една провокация на някои от най-известните места в света, която на това отгоре е временна, да кажеш „Не ме интересува как се възприема”
    Че то само това се търси, друго в тази творба няма

  85. 85 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#83] от "ufm26649506":

    Много неща се искат. И да, смелостта, упоритостта и способността да се налагаш са от тях. Също така е важно мястото(Пикасо ако беше останал в Испания щеше да е никой), времето и късмета..Без тези неща не може. Кой е талантлив не е точна наука. Колко художници са били признати след смъртта си? Рембранд пък е бил известен и след това отхвърлен. Само че Рембранд така и не изневерява на себе си, до края на живота си. Сезан бива признат в самия край на живота си, но е имал силата на духа да отстоява своите творчески убеждения, въпреки обществото. Ако беше безхарактерен щеше да се захване с друга професия. Убеден съм, че хиляди хипер талантливи творци са останали неоткрити. Просто са нямали увереност и късмет.

  86. 86 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#82] от "ufm26649506":

    След като официалното признание(а то е такова) не превръща нещо в адекватно, то чие мнение го определя като неадекватно?
    Мнението на анонимен ник, който има самочувствието на голям разбирач и че изразява общото мнение на милиони хора?Че и да определя какво е изкуство. Убеден съм, че ако си дадеш труда да прочетеш повече ще установиш , че от един век няма изкуство според твоите разбирания. Забавното е, че нито си първият,нито последният, който отрича нещо, което може би ще остане след него. Предполагам, че любимци са ти импресионистите. А предполагам знаеш, че това е подигравателно название. И че на практика импресионизъм след тях просто няма. Няма последователи. А така някой да определя какво е изкуство са опитали американските митничари през 1920те спрямо една скулптура на Бранкузи. Прочети, много е поучително. Нито си първият нито е последният.
    А това кой каква емоция изпитва и дали изпитва такава си е негова работа. Пак говориш от името на всички. Все някой от хилядите, които се разходиха по водата ще да е изпитал някаква емоция. Пък ако ще и тази емоция да е отвращение. Аз няма как да кажа, а предполагам и ти, защото не сме били там. И както написах вече, идеята на тези събития е да ги видиш и усетиш на място. Не на картинка. То аз и картини не гледам на екран, щото е напълно различно. Какво остава за нещо толкова мащабно.
    И колко пъти трябва да повтарям, като е лесно бягай да правиш простотии в центъра на Париж. И това вместо арест да доведе до световно признание за половин век и да можеш да си изхранваш прехраната с това.

  87. 87 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    До коментар [#85] от "filofob":

    Това не засяга стойността и същността на самото изкуство, а популяризирането му. Докато при Кристо вадиш бюрократични аргументи за сложността и съответно ценността на творенията му.

  88. 88 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 2321 Неутрално

    Триумфална арка е манифест на свободата
    —цитат от коментар 3 на eti mehter


    Триумфалната арка приема триумфи. Моментът за опаковането бе правилно подбран - Триумфалната арка не трябваше да види този френски позор - шкартирането на Франция от сделката за подводниците.

    Сам съм, други няма...
  89. 89 Профил на MilliVanilli
    MilliVanilli
    Рейтинг: 2321 Неутрално

    Триумфална арка е манифест на свободата
    —цитат от коментар 3 на eti mehter


    Триумфалната арка приема триумфи. Моментът за опаковането бе правилно подбран - Триумфалната арка не трябваше да види този френски позор - шкартирането на Франция от сделката за подводниците.

    Сам съм, други няма...
  90. 90 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#87] от "ufm26649506":

    Популяризирането и създаването на това(ако е) изкуство е невъзможно без всичко това. Не е възможно и без техническите, логистични и административни детайли. Просто защото това е неговото платно и четки.
    Насимо има няколко големи картини на сгради. За всяка една от тях му е трябвало разрешение , строителни платформи, подбор на самите бои и т.н

  91. 91 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    До коментар [#86] от "filofob":

    Твърде ограничени и клиширани са ти представите за изкуството, че да предполагаш каквото и да било. Явно твърде много си "чел", но малко си мислил. Как да нема изкуство от един век според моите разбирания? А какво има?
    Къде има "официално признание", кой орган го е признал, като какво го е признал и с какъв документ? По реакциите на французите се вижда колко са го признали - те са потребителите и оценителите, а не институциите.
    Кой е казал, че провокациите и грандоманските безсмислици не предизвикват емоции? Уточних, че сама по себе си една провокация и емоция не е изкуство. И да нахлуеш гол и надървен в женска съблекалня ще предизвикаш емоции, но не си изкуство, нито пърформанс, инсталация или каквато там дума за модерна некадърност се сетиш.
    Защо "лесно", каква връзка има дали нещо е лесно или трудно, и дали свършваш в ареста или на друго место? Или пък дали ти носи финансови приходи или разходи? Как това засяга ценността на творението?

  92. 92 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    До коментар [#90] от "filofob":

    Реализацията на конкретната идея, изпълнена по конкретния начин е невъзможна без всичко това или поне трудна и опасна, но как влияе на ценността на същата? Или щом е направено "трудно", значи вече е значимо? Важното е едно нещо да е "трудно", "да не е правено досега", и Макрон да ти дойде на крака. Пък какво е точно, как се възприема, има ли некаква стойност и пр. е без значение. Значи всеки по-упорит може да го направи?

  93. 93 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#91] от "ufm26649506":

    Отзад напред.Така и не разбрах кой и какво определя дали нещо е ценно и уместно? Даваш категорични квалификации и се изказваш от името на хораТА, но в същото време като не ти отърва вкарваш релативност. За мен един от показателите е трайността. Нарочно отбелязах, че Кристо прави това вече 50 г. и продължава да е интересен и уважаван. Това ви разликата с откровения вандализъм и опити на някакви хора да станат известни, чрез простотии. Стават такива за три дни. И явно не си ме разбрал повтарям няколко пъти " ако е толкова лесно" , защото и ти принизяващо това, което той прави до нещо, което всеки дебил би извършил на пияна глава. Ама в крайна сметка се оказва, че не е така.
    И не ме четеш добре явно. Написал съм, че от век няма изкуство според твоите разбирания.
    Щото съм убеден, че отхвърляш кубизма, Миро, Кандински, Мондриан, поп-арт....
    Ако не е така, моля поправи ме

  94. 94 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#92] от "ufm26649506":

    Чети ме в цялост, а не коментирай избрани пасажи. Писал съм вече за възприятието и емоциите, които могат да се усетят на самото място.
    За другото, вече почваме да се повтаряме. Както казах, трябват ти доста качества, за да издигнеш нещо абсурдно за масата до изкуство. И именно това показва, че всъщност не е толкова лесно и не е просто опаковане,както го изкарват тук.
    Ти може да си чудесен цапач в розово, но как ще разберат хората, че имаш талант щом сам не вярваш в себе си и нямаш топки да покажеш какво можеш. Не можеш да предизвикаш емоция, ако не искаш или не можеш да стигнеш до хората.

  95. 95 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2506 Неутрално

    До коментар [#94] от "filofob":

    Четеме те в цялост, ма не може а те рАзбера :D

  96. 96 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#95] от "uq":

    Чак сега ли си го призна. То беше видимо

  97. 97 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2506 Неутрално

    До коментар [#96] от "filofob":

    Кво да те чета "в цялост" бе смешник? Да не си Достоевски или Кант?
    Сипеш клишета и възхвали заедно с тълпата, за да те мислят всички "прости" за познавач.

  98. 98 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    До коментар [#97] от "uq":

    Ами, бая време отдели да четеш и отговаряш сериозно на един смешник. Какво ли говори това за теб?
    Разговорът достигна до логичния си завършек. Но можеше от самото начало да започнеш с лични нападки и квалификации щом осъзна, че не разбираш. А не да покажеш на всички, че е така.
    Приеми, че вече си ми написал какъв идиот съм и сноб, как нищо не разбирам и колко голям разбирач си ти. Просто, за да си спестиш следващите постове.

  99. 99 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    До коментар [#93] от "filofob":

    Аз не казвам кое определя ценното и уместното, аз питам как конкретно един или друг аргумент като справяне с бюрокрацията, сложност, брой снимки от минувачи и пр. ги определя. За мен хората би следвало да са най-важният оценител, защото те не се вълнуват от Макрон и от бюрокрацията, а гледат крайния резултат. А парижани сигурно са го видели на живо, но в парижките медии не се забелязват положителни коментари, а само "оскверняване", "безсмислица", "пилеене на ресурси" и пр.
    Под "простотии" немах предвид буквално пиянски изпълнения или чист вандализъм, а неща като това от статията, което също може да се възприеме така от много хора. Но в крайна сметка и един "кур" да шибнеш с огромни букви на видно место, защо да не можеш да претендираш за каквото там претендират? Нима това също не е манифест на свободата - и то в много по-голема степен, след като не си молил за разрешение? Нима липсва послание, замисъл, символика, интерпретация, предизвикателство? Ами каквото и странно да правиш от 50 години, все ще си събрал некакви почитатели.
    Известни има с какви ли не глупости и то не само за 3 дни, още повече в ерата на интернет. Така че не е мерило. А не е нужно и да те знаят кой си, може да си анонимен автор.
    Една простотия също може да е много сложна и трудоемка, да отнема години за реализация, както и пари. Въпрос на лудост, но има всекакви хора.
    И как изобщо може да се оценява стойността на нещо, което и самият автор не знае какво точно е, защо го прави и за кого го прави, камо ли пък минувачите? То нема стойност, т.е. безсмислено нищо е.
    Явно ти не ме четеш достатъчно задълбочено и в цялост. Именно според моите разбирания питам защо да нема изкуство от един век. А това което си изброил дали го отхвърлям или не е без значение, след като обхваща 0,001% от изкуството изобщо.

  100. 100 Профил на ufm26649506
    ufm26649506
    Рейтинг: 105 Неутрално

    До коментар [#94] от "filofob":

    Ами ето, Кристо е вярвал в себе си, но дали е убедил парижани, че има талант и прави изкуство, а не е обикновен опаковач, както повечето смятат, съдейки по коментарите?
    Ако произведението беше анонимно различна стойност и ефект ли щеше да има? Защото като техническо изпълнение и замисъл не е нещо особено. Събужда се градът една сутрин и вижда арката опакована по абсолютно същия начин. Не знаят кой, защо, кога, как. И най-вече не знаят какво е. Може би ремонт, може би изкуство, кой да ти каже, а и смее ли човек да пита и да го помислят за некултурен? Нема ги Макрон и кметицата да си правят ПР и т.н.
    То не е до вяра дали си добър цапач, а до психическа адекватност. Но некой може и да го направи, говорим хипотетично. Тогава в артист ли се превръща или в цапач? Къде е тънката граница и какви са условията за да го обявиш за артист, съдейки само по самия проект, без стаж зад гърба му, разрешително от кметството, снимка с Макрон и пр.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK