Европейски съюз на танца

Европейски съюз на танца


Как съвременният танц да попадне в полезрението на най-високите нива в йерархията на Европейския съюз? Как да се превърне в средство за творческо и социално развитие на местно и общоевропейско ниво? Може ли танцовото изкуство да генерира така нужния общ контекст на единомислие и единодействие, а фестивали от континента да обединяват ресурси, знания, капацитет и идеи, за да изпълнят още повече със съдържание думи като "многообразие" и "равен достъп до култура"? Създаването на първата Европейска асоциация на фестивалите за съвременен танц е сред възможните начини и съвсем скоро ще стане реалност.


Това е една от многото новини, идващи в последните дни от Пловдив, където в работни дискусии участваха европейският комисар с ресор "Култура" Мария Габриел, артистичният съветник на знаковото Биенале на танца в Лион Беатрис Хорн, директорът на Dublin Dance Festival Бенджамин Перше и още представители на водещи европейски трибуни на танца. Техен домакин бе екипът на фестивала One Dance Week, а неслучайно обявяването на инициативата стана в рамките на събитието, чието 13-о издание започна с 4 последователни премиерни дати на най-новия спектакъл на гръцката суперзвезда Димитрис Папайоану "Напречна ориентация".


В пресконференцията за представяне на инициативата в дом на културата "Борис Христов" се включи и заместник-кметът на Пловдив по културата Пламен Панов. Той описа Пловдив като град на фестивалите, визирайки трите големи проекта, които са част от програма "Наследство" на ОФ "Пловдив 2019" - рок фестивалът Hills of Rock, оперният фестивал Opera Open, както и One Dance Week. Ето защо според него Европейската асоциация на фестивалите за съвременен танц се заражда на правилното място - под тепетата.




Директорът на фондация "ЕДНО за култура и изкуства" Асен Асенов изтъкна, че една от целите на бъдещата асоциация е да постави съвременния танц като приоритет в дневния ред на ЕС.


Защо е необходимо такова обединение?


Танцът е доказал своя потенциал не само да събаря разделенията между хората и да коментира наболели теми, но и да съществува пълнокръвно като индустрия. Сред съставните й елементи са артистичните колаборации, подготовката на проекти, международните копродукции, турнетата и, разбира се, пълните зали. Ейми Фий от шведския Dance Centrum разказа, че танцовото изкуство е второто най-посещавано, изучавано и въвличащо изкуство в ЕС, след музиката.


Въпреки това секторът среща сериозни предизвикателства. Част от тях произтичат от пандемията и ограничителните мерки против коронавируса, но други са свързани с актуални политики като устойчивото развитие и опазването на околната среда в ЕС. Поглед в бъдещето подсказва, че стремежът за намаляване на вредните емисии ще промени функционирането на сектора - от мобилността на артистите и пътуването на тежкотоварна техника с декори до хартиените брошури и енергийната ефективност на сцените.

Част от участниците в дискусията за създаване на Европейска асоциация на фестивалите за съвременен танц

© One dance week

Част от участниците в дискусията за създаване на Европейска асоциация на фестивалите за съвременен танц


Ако опитаме да съставим точна карта на съвременната танцова сцена в Европа, навярно ще се окаже, че задачата е почти невъзможна. Само във Франция танцовите фестивали са над 100, в Испания - 25, Италия - 20, Норвегия - 6, и така нататък. Именно фестивалите са основните генератори на енергия за промени и иновации, тъй като в рамките на определен период от време концентрират множество събития и съпътстваща програма от обучения, дискусии и други визионерски платформи.


Всеки фестивал се справя с предизвикателствата по един или по друг начин, а когато техният опит и добри практики се акумулират, резултатът би трябвало да е добър за всички, особено имайки предвид различните модели на функциониране на сектора в европейските държави. Новите инициативи на ЕК за възстановяване, иновации и зелена икономика също дават тласък на сектора да се насочи към сътрудничество и общи проекти за още по-голямо качество и разнообразие на продукциите, за още по-доволна публика.


Пътят на инициативата


Идеята за Европейска асоциация на танцовите фестивали се ражда при създаването на Big Pulse Dance Alliance, партньорски алианс на 12 утвърдени европейски танцови фестивали и институции. Българският представител в мрежата е One Dance Week, а останалите участници са: Tanz im August (Германия), Dance Umbrella (Великобритания), Dublin Dance Festival (Ирландия), Julidans (Холандия), New Baltic Dance (Литва), Torinodanza Festival (Италия), Zodiak - Side Step Festival (Финландия), Sismograf Dance Festival (Каталуния - Испания), Tanec Praha (Чехия), CODA - Oslo International Dance Festival (Норвегия) и Danscentrum Sverige (Швеция).


Засега сигурен участник в Европейска асоциация на танцовите фестивали е и Биеналето на танца в Лион. Тепърва ще се присъединяват още европейски фестивали, тъй като интересът е огромен, стана ясно още на пресконференцията. Стартът на асоциацията е бил предвиден за 2023 година, но се очаква да стане факт още през февруари догодина, да се изработят учредителните документи на платформата и да се пристъпи към юридическата й регистрация със седалище в Амстердам. Проектът ще се финансира от европейски и други донорски програми, частни спонсори, общини и от самите организации.


Танцът е толкова голям, колкото са големи мечтите му


Основната цел на ядрото от организации в Big Pulse Dance Alliance е да подкрепят кариерното израстване на утвърдени или млади хореографи, така че да достигнат до по-големи сцени - там, където до момента не са работили, респективно и до нови публики. Засега са селектирани 4 артисти, чиито творби застъпват половото, възрастовото, тематичното и естетическото разнообразие на танцовото изкуство. Артистите са избрани на конкурсен принцип сред 260 кандидати.


Те са Амала Дианор (Сенегал), Уна Дохърти (Северна Ирландия), очакваната в Пловдив Силвия Грибауди (Италия) и Марко да Силва Ферейра (Португалия). И четиримата хореографи ще създадат нови спектакли с подкрепата на Big Pulse Dance Alliance, като Уна Дохърти, носител на "Сребърен лъв" за млад талант от Венецианското биенале на танца 2021, е избрала да работи не само с професионални танцьори, но и с аматьори - тинейджъри.


Отделно от това мрежата ще обяви и отворена покана за артисти, които да създадат 3 представления за открито, а идеята е публиката да има безплатен достъп по тях.


Ще търсим връзки между танцовия с другите културни сектори, ще изграждаме мостове с технологиите, ще осигурим подкрепа за разнообразието и равния достъп до култура на публиките. Ще създадем и Европейски награди за съвременен танц, които ще се провеждат в различни държави всяка година.


Едуардо Бонито,

проектен мениджър на Big Pulse Dance Alliance


Мрежата ще събира данни за функционирането и развитието на танцовата сцена, така че да бъдат формулирани нови предложения за развитие на сектора.


Бюджетът на Big Pulse за артистично развитие и програма е около 2 милиона евро до 2024 г. Това финансиране е осигурено чрез проект по Програма "Творческа Европа" на ЕК. Отделно, още 2,3 милиона евро ще бъдат осигурени от партньорските фестивали.


Мястото на танца в европейския дебат ще се осигури и чрез експертен обмен между професионалистите в мрежата, менторска програма за управление на проекти и други дейности, застъпени в проекта Big Pulse. Всичко това е сериозна заявка, че обединението ще помогне съвременният танц да бъде още по-смел, интересен, въздействащ и още по-близо до европейските публики.

Ключови думи към статията:

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1664 Неутрално

    Една от малкото смислени идеи, след за съжаление тотално провалената "Европейска столица на културата 2019"!!!

  2. 2 Профил на radelmarfx
    radelmarfx
    Рейтинг: 286 Неутрално

    Създайте още една агенция да смуче и тя от кръвта на данъкоплатеца. То не че остана данъкоплатец в това провалено образувание наречено ЕССР.

    Не поддържам никоя партия или чужда държава. Държавите са подтисници на свободния човек и на капитализма. Най удачната система която позволява най много свободи е анархическия капитализъм. Повече на моя канал: https://www.youtube.com/channel/UCtu_sd6wJycUkJwU8u4dkJw?view_as=subscriber
  3. 3 Профил на eux03648691
    eux03648691
    Рейтинг: 55 Весело

    Нещо като Асамблея на мира ли? Каквото и да родят брюкселските балки все бие на съветизация. Щели да укрепват европейско самосъзнание чрез песни и танци на народите, културен обмен, да градим Съюза нов и т.н. Бе я да се гръмнат бе.

  4. 4 Профил на 4okuto
    4okuto
    Рейтинг: 919 Неутрално

    Левундерска история...

  5. 5 Профил на nhh18551388
    nhh18551388
    Рейтинг: 1146 Неутрално

    И тия ли "творци" ще трябва да ги носим на гърба си!
    Отврат.

  6. 6 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4280 Весело

    Нещо като Асамблея на мира ли? Каквото и да родят брюкселските балки все бие на съветизация. Щели да укрепват европейско самосъзнание чрез песни и танци на народите, културен обмен, да градим Съюза нов и т.н. Бе я да се гръмнат бе.
    —цитат от коментар 3 на eux03648691


    Интересно защо не вземат да построят и едни камбани? Сигурно защото не остана празен парцел около околовръстното?😂😂😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  7. 7 Профил на saz391051887
    saz391051887
    Рейтинг: 672 Неутрално

    не че нешо против танците - напротив, чудесно нещо са, и да дават общ контекст на хората, но политическото чувство за общност няма да дойде от танца, и няма нужда от ниаккви работни срещи, за да е ясно това. да не говорим, че това звучи откровено налудничаво - как танца да попадне в полезрението на високите нива на йерархия в ЕС?! аз лично предпочитам високите нива в ЕС да се занимават със сериозните проблеми, за които взимат сериозната си заплата. сигурна съм че по този въпрос 300 милиона европейски данъкоплатци ще ме подкрепят.
    изглежда като лош пиар, препечатан от дневник, макар и по приятна тема.

  8. 8 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    До коментар [#7] от "saz391051887":

    "аз лично предпочитам високите нива в ЕС да се занимават със сериозните проблеми, за които взимат сериозната си заплата. сигурна съм че по този въпрос 300 милиона европейски данъкоплатци ще ме подкрепят.
    изглежда като лош пиар, препечатан от дневник, макар и по приятна тема."


    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Много добре казано!

  9. 9 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    "за да изпълнят още повече със съдържание думи като "многообразие" и "равен достъп до култура""

    Изобщо няма нужда от глупости от рода на "многообразие" и "равен достъп до култура"! Няма лошо да се подкрепя културата, въпросът е как ще избираме КОЯ точно култура ще подкрепяме. Ако ще е "правилната" култура, айде не, мерси!

  10. 10 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 2262 Весело

    Танцът е доказал своя потенциал не само да събаря разделенията между хората и да коментира наболели теми, но и да съществува пълнокръвно като индустрия.

    Развълнувах се.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK