Невена Екимова и Киара Картучия канят на "Пижамено парти в корема на кита"

"Пижамено парти в корема на кита" се открива на 13 октомври между 18.00 и 20.00 ч. в галерията на ИСИ - София

© Росина Пенчева

"Пижамено парти в корема на кита" се открива на 13 октомври между 18.00 и 20.00 ч. в галерията на ИСИ - София



Своеобразен купон със сувенирен магазин и самоделен бар, който всъщност е изложба - това е новото арт предизвикателство, което отправя Институтът за съвременно изкуство - София, в рамките на проекта "Суперпозиции 2/Заплитане 2022".


Поредната интригуваща първа среща между художник и куратор този път е между българския художник Невена Екимова и италианския куратор Киара Картучия, а резултатът от нея се нарича "Пижамено парти в корема на кита". Изложбата на артистичния тандем се открива на 13 октомври между 18.00 и 20.00 ч. в галерията на ИСИ - София.


Изложбата "Друг(и) градски ред(ове)": Каква е София на допир
Изложбата "Друг(и) градски ред(ове)": Каква е София на допир


Концепцията на експозицията обединява приключенския дух на детството, магията на споделеното изживяване и деконструкцията на галерията институция до любим приказен символ, позициониран в символичния за съвременното визуално изкуство бял куб.




Проектът е резултат от едногодишната интензивна съвместна работа на Невена Екимова и Киара Картучия, които изследват задълбочено проблема с личното обживяване на пространството и начините да го направиш уютно, свое и дом на абсорбирани енергии, приютени мисли и дори несънувани сънища. В случая пространството - обект на творческите търсения, е самата галерия на ИСИ.

"Вероятно изчистените бели обеми, които днес са дом на ИСИ - София, някога са били нечий дом. Някога пространството е било просто апартамент в непретенциозна сграда. Същите стени сигурно са маркирали границите на нечия домашна вселена. Може би това е бил оазис на личен комфорт. Място, където си сваляш обувките и забравяш за навън. Място за скука през деня и страхове през нощта... Домът е превърнат в място за една художествена институция, където тя да стане действителна, един имот в жива плът и кръв. Ако въображаемият частен апартамент, описан по-горе, е посрещал само онези, които принадлежат към кръг от роднини и приятели, то институционалният апартамент трябва да е лесен за намиране, лесен за достъп за всеки. И все пак звънецът си звъни по същия начин", пише Киара Картучия в текста към изложбата.

Киара Картучия е позната на българската публика от проекта ѝ "Добрите огледала не са евтини", реализиран от Гьоте-институт, София, а на световната визуална сцена тя оставя ярък отпечатък като съосновател и директор на кураторската и редакторска платформа EX NUNC, където курира програма за онлайн изложби EXN Lagoon.


Посвещава и сериозна част от изкуствоведските си изследвания на Средиземноморието като имагинерна/въображаема география, фокусирайки се по-специално върху разклоненията на практическия(те) средиземноморизъм(и) в работата и мисленето на художествени институции, работещи в евро-средиземноморския контекст.


Невена Екимова

© Росина Пенчева

Невена Екимова


Невена Екимова живее в момента в родния си град Габрово. Учи съвременно изкуство в Норвегия и Исландия и получава бакалавърска степен в Академията за изкуства Valand в Гьотеборг, Швеция. Освен че участва в изложби, тя често работи с публични институции и създава мащабни интерактивни проекти за деца и възрастни, сред които са Детската и Огледалната зала в Музея на хумора и сатирата в Габрово.


Текстилът е основното изразно средство в проектите на Невена Екимова и това по думите ѝ не е случайно - от малка тя е съпътствана от този материал, тъй като Габрово е известен като град на текстила по времето на комунизма. Днес Невена превръща текстила в изразно средство за поп-арт, който приканва към докосване и интерактивност.


Международни визуални артисти ще представят 7-часов хепънинг в софийско подземие
Международни визуални артисти ще представят 7-часов хепънинг в софийско подземие

"Творбите й са направени от намерени материали, използвани дрехи, нарязан плат, изкуствена кожа, изхвърлена пластмаса и дърво, за издирването и събирането на които разчита на обхватна мрежа от случайни сътрудници. Същото търсено изобилие се повтаря и в процеса на производство, често въвличащ трудоемка работа, извършвана от художничката. А тя винаги е заета с разваляне-създаване, плетене и шиене, разкъсване и събиране, понякога с течение на седмици и месеци", пише за нея Киара Картучия.


На 15 октомври (събота) от 11.00 до 15.00 ч. художникът и кураторът канят публиката и на специален "Брънч в корема & приказки без тема" за едно игрово визуално изживяване, което предлага навлизане в изкуството в пряк смисъл.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK