Милан Кундера между "Шегата" и "Празникът на незначителността"

Филмът на Милош Смидмайер е сред най-предпочитаните заглавия на кино-литературния фестивал "Синелибри"

© Стопкадър от YouTube

Филмът на Милош Смидмайер е сред най-предпочитаните заглавия на кино-литературния фестивал "Синелибри"



Текстът е препубликуван от "Артакция".


Как можете да вземете интервю от автора на "Непосилната лекота на битието"? Много е просто. Първо трябва да познавате в дълбочина цялото му творчество. Второ, да сте наясно с цялата налична информация за книгите му. Трето, най-важното, трябва да му станете добър приятел. Да поддържате това приятелство в течение на десет, петнайсет, дори двайсет години. Тогава има някаква надежда.


С подобаваща ирония започва филмът "Милан Кундера: От шегата до незначителността", първият документален филм за автора, превърнал се в жива легенда на европейската проза заради своеобразието си като стилист - поет, романист, есеист и драматург. Навярно много негови почитатели са били разочаровани от факта, че за поредна година името му не фигурираше сред писателите, спрягани за Нобелова награда.




А иначе журналистът Томаш Седлачек е сред малкото късметлии, отговарящи на условията по-горе. Той поставя важен щрих върху портрета на писателя още в самото начало, като разказва за един концерт на Леош Яначек, превърнал се в повод да вземе интервю от Милан. Бащата на писателя, Лудвик Кундера, бил музиколог и пианист, ученик на Яначек, т.е. именно Лудвик възпитава у сина си вкус към модерното изкуство, което предизвиква и разчупва конвенциите.


Филмът на Милош Смидмайер анализира житейски обстоятелства и политически събития, повлияли на творчеството на Кундера, включително живота му в Бърно, времето, когато учи, а след това преподава във FAMU в Прага, т. нар. ера на "нормализацията", когато му е забранено да публикува въпреки огромния успех в чужбина.През 1979 г. чешкото правителство отнема гражданството на Кундера: "По това време всичко се дирижираше от руснаците и те решиха, че вече не съм чех". Изгонен е от Факултета по изкуствата заради кореспонденция, осмиваща партиен функционер. Това събитие вдъхновява първия му роман "Шегата" и онова фриволно послание на героя до приятелката му, нахвърляно върху пощенска картичка: "Оптимизмът е опиум за човечеството. Здравият дух е признак на тъпота. Да живее Троцки!". Картичката попада не където трябва, репресивният апарат се задейства, героят на Кундера е изключен от партията и изгонен от университета. Кундера се шегува (дали се шегува всъщност?), че е имал за цел да напише любовен роман, но публиката го е възприела като политически.

"Романът не изследва реалността, а съществуването - смята Кундера. Романистът няма нужда да бъде нито историк, нито пророк - той е изследовател на съществуването."

Френският президент Митеран дава на писателя френско гражданство. Може би най-известният му роман,"Непосилната лекота на битието", е подписан от френския писател Милан Кундера. Книгата е адаптирана за голям екран - при това по сценарий на великия Жан-Клод Кариер - но след излизането на екранизацията писателят не е доволен от резултата и никога не позволява друга екранизация на негова книга. Как да си обясним реакцията му?


Непосилната лекота на битието
С код 10Dnevnik получавате поне 10% отстъпка
Купете


Неговите романи не могат да бъдат преразказани, защото нямат отчетлива фабула, те са нещо като метафизични есета за битието, морала, подбудите на действията ни, вътрешните и външни ограничения. По думите на писателя философ Бернар-Анри Леви, героите на Кундера са хора хипотези, а киното борави с ясни, фиксирани образи. За Кундера като творец са важни рефлексията и авторефлексията, търсенето на истината, а не еднозначните истини, защото "истината винаги куца". Отношението на Кундера към езика е подривно, той презира догматизма и проповедническия тон. Всяка негова творба е форма на изследване или експеримент с формата на романа. На това се дължи полифонията в книгите му, музикалното единство между теми и контрапункти. Освен това Кундера винаги се е съпротивлявал на кичозната сантименталност, в произведенията му има повече еротика, отколкото лирика.


"Веднъж в интервю бях изложен не само неточно, но ми бяха вменени идеи, които изобщо не бяха мои. Разбрах нещо много просто: автор, цитиран веднъж от журналист, вече не е господар на думите си.", споделя Кундера. Това признание е ключ към мистерията около личността му, вдъхновила и настоящия филм. Още през 1986-а година той слага край на интервютата и изявите на публични места именно заради манипулативността на медиите, които го отразяват. Той знае, че единствената сигурна колективна страст на нашето време е скандалът:

"Всичко, което съм искал да кажа, е в моите книги. Мечтая за свят, в който писателите по закон трябва да пазят своята самоличност в тайна или да ползват псевдоним. Три са възможните предимства на една такава стъпка: радикално намаляване на графоманията, по-малко агресия в литературния живот и край на тълкуванията на творчеството, повлияни от биографията на автора."

Кундера сякаш си е дал сметка, че съвременниците му са забравили отговорите на фундаментални екзистенциални въпроси и се чувства длъжен да постави тези въпроси отново, при това крайно настоятелно, с нова сила. В романа "Безсмъртие" например прозира абсурдността на идеята, че сме добри само защото се борим за нещо, което считаме за обективно добро - такъв е случаят с евтаназията и абортите. Оттук и една от главните теми на Кундера - човекът и неговият образ. Кундера не харесва имагологията, обсебеността от образите. Медиите са готови да го обожествят, ако той се приспособи към желания от тях образ. Той отказва. И те рядко му прощават. ("Нарцисизмът води хората към фалшивото впечатление, че когато критикуват някого, са по-добри или по-значими от него. Бълхата, кацнала на главата на великан, си мисли, че е по-висока от него.") Въпреки това приживе го издават в митичната литературна колекция "Плеяда" на "Галимар", чест, която рядко бива оказвана на живи писатели.


Филмът на Милош Смидмайер дава кодове за разгадаване на неговите книги - като се започне от "Шегата", "Смешни любови", "Книга за смеха и забравата", "Незнанието"... и се стигне до "Празникът на незначителността", определен във филма като най-изобретателната му книга. Разположена между романа, анекдота и фарса, тази творба е израз на намерението му да напише книга без нито едно сериозно изречение. Защото за Кундера романът е иронична форма на изкуството, самата му природа е такава: неговата истина е скрита, неизговорена и непроизносима. Ако иронията дразни, то е защото лишава хората от увереност, тъй като разкрива света в неговата многозначност...


Самоличност
С код 10Dnevnik получавате поне 10% отстъпка
Купете

Освен че оставя достатъчно пространство за размисъл, "Празникът на незначителността" захапва пророческия мотив в "Шегата". В "Шегата" Кундера пише: "Повечето хора се заблуждават в две неща: вярват във вечната памет (за хора, неща, дела, нации) и в поправимостта (на дела, грешки, грехове, неправди). В действителност е точно обратното: всичко ще бъде забравено и нищо няма да бъде поправено." В "Празникът на незначителността", която той създава 50 години по-късно, попадаме в свят, в който всичко е забравено. И където вече е невъзможно да се шегуваш.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK