Варненци ще плащат повече за смет

Инфлацията и горивата повишиха таксата за обработка на битови отпадъци

Чистотата на Варна през 2008 г. ще струва на града 20.210 млн. лв. срещу 17.550 млн. лв. през тази година. Това стана ясно, след като на последната за годината сесия на общинския съвет беше одобрена новата план-сметка за чистота.


Разликата в средствата ще бъде набавена чрез увеличаване на размера на такса смет, каза председателят на комисията по финанси и бюджет Янко Станев. Сега тя е 1.5 промила от данъчната оценка на имотите за граждани и 2.89 промила за фирми. От 1 януари варненци ще плащат съответно 1.8 промила, докато компаниите ще заделят по 3.73 промила. На фона на средните стойности в страната, които фирмите плащат за такса смет, във Варна промилът е най-нисък. Сега в София той е 12, а в Русе и Пловдив - по 7 промила, коментира Станев.


Основанието за увеличения размер на таксата са повишените цени на горивата, увеличеният размер на минималната работна заплата от 180 на 220 лв и двуцифрената инфлация. Макроикономическите показатели няма как да не повлияят на разходите за сметосъбиране и сметоизвозване, коментира Станев. По думите му за първи път тази година се очаква недостиг в постъпленията по това бюджетно перо от порядъка на 750 хил. лв., през 2005 г. преизпълнението е било 230 хил. лв., а през миналата 150 хил. лв.




През тази година се наложи да бъдат изплатени допълнителни суми от минали години за рекултивация и мониторинг на сметището в с. Въглен. В него се депонират отпадъците на общините Варна и Аксаково.


Изчисленията сочат още, че догодина ще се наложи допълнителна рекултивация и разширение на втората клетка на сметището. Сумата, която е необходима е 2.2 млн. лв. Заводът за преработка на отпадъци ще започне работа след две години и половина. Дори и това да се случи, необходимостта от депо за твърди битови отпадъци остава, защото е изискване на Европейския съюз. Затова в края на зимата е належащо да започне разширяването на депото, поясни Станев. Други 1.8 млн. лв. трябва да бъдат дадени и за рехабилитация на пътя към сметището. Целта е да бъде удължен експлоатационният му срок, тъй като според настоящото разрешително експлоатацията му трябва да приключи през декември 2008 г. Амбицията е сметището да може да се ползва още около 2-3 години.


На практика, това означава, че варненци ще дават повече пари за почистване срещу същото качество в работата на сметопочистващите фирми. Според изчисленията на общинската администрация за апартамент от 68-72 кв.м в район "Одесос" такса смет от 75 лева ще стане 108 лв. За жилище със същата квадратура в квартал "Чайка" сумата нараства от 65 лв. на 78.5 лв., а в "Аспарухово" вместо досегашните 49 лв. ще се плащат по 58 лв. Най-ниска ще е сумата за сметопочистване във "Владиславово". Там за жилище от 72 кв.м вече ще се плащат по 27 лв.


Тъй като размерът на такса смет се определя въз основа на данъчните оценки на имотите, ако във Варна те бъдат увеличени, промилът ще бъде коригиран. Решение за това се очаква още следващия месец.
---------------------
Колко ще похарчим за чистота


-7.2 млн. лв. за събиране на битови отпадъци и транспортирането им до депото във Въглен


-6.7 млн. лв. за поддържане на чистене на улици и площади


-1.25 млн. лв. за поддържане на алеи, детски площадки и чистотата във вилните зони


-4.6 млн. лв. за втора клетка на депото във Въглен и за рекултивация и обезвреждане на сегашния терен на депото


-300 хил. лв. резерв за неотложни нужди

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mariana stancheva
    *****
    Неутрално

    остана ли още нещо по което да ни гьрбите нас жарненци.не се наядаьте.я да видем колко още ще можем да ви истарпим.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK