
© Морски дневник
Параходство "Български морски флот" се отказва от българския флаг, и е рефлагирало под малтийско знаме около 20 от своите плавателни съдове. Това потвърди председателят на надзорния съвет на компанията Кирил Домусчиев, цитиран от в. "Позвънете". Сред двайсетината плавателни съдове, на които вече се вее малтийски флаг, са най-новите на БМФ, включително и тези, които БМФ купи точно преди приватизацията.
Според Домусчиев с избрания флаг Параходството не е в нарушение на приватизационния договор. "В него е заложено не по-малко от 60 на сто от корабите ни да са под български или европейски флаг", припомни Домусчиев. По думите му, засега нямало да има повече рефлагирани кораби. Към стъпката от БМФ преминали заради затрудненото финансиране и липсата на разбиране от страна на държавата към проблемите на българските корабособственици.
Според ръководството на предприятието, много от големите чуждестранни банки не желаят да финансират компании, които притежават кораби под български флаг. Като мотив Домусчиев посочи и това, че някои от пристанищата в Арабския свят отказвали да приемат български кораби. Не е изключено да се върнем към родния флаг, ако правителството направи необходимите отстъпки и облекчения, коментира още Домусчиев. Към момента обаче в България каквото и да се предложи като стимул за корабособствениците бива отхвърлено от властимащите, добави той. Тук няма сериозна политика в морския сектор, категоричен е шефът на Надзорния съвет.
Според информация от официалната страница на БМФ към момента във флотилията на корабособственика влизат 70 плавателни съда. За много от тях липсва актуална информация под какъв флаг плават. Повечето останали под български флаг, са излезли от корабостроителниците в периода 1977-1987 година.
Изпълнителна агенция "Морска администрация" научи от медиите за рефлагирането на нациналния морски превозвач. Според кап. Николай Апостолов нито изпълнителният директор на БМФ Христо Донев, нито Кирил Домусчиев са се свързали с него да обсъдят въпроса. Апостолов призна, че е крайно неприятно, че най-новите и добри в техническо отношение кораби, напускат флотилията ни. По този начин българският флаг става уязвим при проверки, защото ще бъде представляван само от стари плавателни съдове.