"Голямата аркана" на Ванко Урумов

 

© Ванко Урумов

 



Уникална изложба на Ванко Урумов с 22 маслени картини ще бъде открита в галерия ОТ-ТО във Варна на 20 август. Тя представлява "голямата аркана" на картите "таро". Художникът не случайно е избрал за мото на изложбата си текст от Ортега и Гасет " Всичко извън традицията е плагиатство". Историята показва, че картите Таро носят кодови символи на себепознание. От хилядолетия духовно посветените хора и художниците продължават една традиция на анализ и "подражание" при рисуването на картите за игра и гадаене от колодата с Голямата аркана. В превод от латински думата "аркана" означава " тайнство" или " пазещ тайна". И наистина картите с алегоричните образи, следващи броя на буквите от еврейската азбука по традиция са прерисувани и трансформирани от гадатели и художници. Така посредством универсалните символи в тях, те пренасят познанието за духовния свят на човека и за неговата съдба. По тази причина символиката им има не религиозен, а всеобемащ смисъл, обединяващ кодираното познание за астрология, митология, кабала, нумерология, философия, психология, физика, алхимия и религия. Многобройните легенди ги свързват с културните традиции на Древния свят – Египет, Междуречието, Индия, Китай, Древна Гърция, Рим, с Юдейската Кабала. С кръстоносните походи те приемат и символиката на християнска Европа.


ВАНКО УРУМОВ


Роден на 21.12.1941г. Варна,България.
През 1971г. завършва Художествена академия-София, специалност живопис.
Взема участие в много значими изложби в България, и в представителни изложби на съвременното българско изкуство в Европа, САЩ, Канада, Мексико, Индия, Япония и др.
Като художник създава и много монументални творби за обществени сгради-фрески, гоблени, скулптура, керамика.

Според преданието картите Таро водят началото си от " Книгата на Тот" , единствената книга със 78 златни страници оцеляла от яроста на халифа Омар, унищожил Александрийската библиотека. В символите на древноегипетския бог на мъдростта Тот, и в алегоричните им изображения е кодирано учението на тайните школи на посветените жреци на Египет. Според него 22 карти на аркана представляват стадиите на личностното развитие, което е необходимо на новопосветения, за да достигне висините на знанието и себепознанието.


Дьо Бебелен, френски аристократ, съчинява една вълнуваща и романтична история, според която картите Таро са били пренесени в Европа от скитащи "gipsy", т.е. цигани, които по шарените им изображения са гадаели съдбите на хората. Но, по всяка вероятност истината е на друго място. Логически може да допуснем, че пренасянето на картите тук, в нашия континент, е свързано с кръстоносните походи на Изток, тъй като първите сведения за Таро и разпространението му са от ХІVв. Аристократите и тайните общества в Европа откриват в тайнствените карти, че енергиите на духовното познание са заключени в процесите на разчитането на изобразените в тях символи, като смисъл и значение. Именно владеенето на това духовно умение, отвъд видимото да се разчита невидимото, води до силата на прозрение в скритите светове на човешката същност.
Един млад италиански благородник от Милано, дук Филипо Мария Висконти в 1415г. поставя началото на традицията за рисуването на собствени карти Таро. В тях той внася актуални за времето си елементи в облеклото, символите и названията на алегоричните фигури. Известно е, че такива карти Таро са притежавали освен фамилията Вискони и известната фамилия Д`Есте. Първото цитиране на "Триумфалните карти" е от 1442г. в "Мандатния регистър" на счетоводните книги на дук на Ферара Леонело. Скоро след това се поява "Златното царско Таро", в което гениалният художник Мантеня ползва източноправославната иконография. Отделни символични елементи от картите стават неотменна част от картините на Леонардо да Винчи, Ботичелли и др. ренесансови художници. В Европа Таро или, както е още популярно Тарот, получава голямо разпространение също и в Австрия, Германия и Франция. Албрехт Дюрер, една уникална по интелекта и таланта си личност, заедно с гравюрите към "Апокалипсиса" създава и своя колода карти Таро и пише тълкувания за картите в нея. Към избраженията на Голямата аркана се обръщат също Питер Брьогел Стари, Йеронимос Бош и в своите картини те използват тайнствените символи на Таро.




Двадесет и двете карти с алегоричните фигури на Голямата аркана могат да се разглеждат като спирала на човешкото развитие – два цикъла от промени, водещи човешката личност към съвършенство. Могат да се разглеждат и като идеалната схема за развитие на човешкия живот.


При подредбата на изложбата си Ванко Урумов следва точно тази схема. За прототип на картините си той използва испанска колода карти Тарот от ХІVв. В нея могат да бъдат разчетени множество символи, които авторът е привнесъл към старата "иконография" на Голямата аркана. Напр. аркан V. Великият жрец ( Папата) е представен с образа на Бакхус или аркан ІІ. Великата жрица (Папесата) е с образа на авантюристка, облечена в духовна власт. В редуването са разменени местата на VІІІ и ХІ аркан – Сила и Справедливост, едни от четирите добродетели. И тайните, които художникът залага в картините, неусетно се умножават и задълбочават в този порядък.


Колодата карти Таро още с появата си в Европа дава свобода на своите създатели в интерпретации, но само в рамките на познаването и следването на една духовна традиция. Затова всеки художник ги пресъздава според своята култура, пристрастия, опит и психологическа нагласа.


В съвремието ни много творци са отдали дължимото на символите на Таро, сред тях най-известни са колодите карти на Салвадор Дали, на Памела Колмен Смит, рисувала под ръководството на големият окултист А.Е. Уейт и разбира се заредената с мощна енергия колода Таро Тот( издадена 1972г.) на Алестър Кроули, нарисувана от лейди Фрида Харис.
Във всички времена любознателните умове са се обръщали към разгадаването на символите в картите Таро и в тях са разчитали своя система на описание на света като единство между дух и материя. Както знаем познанието за символите е ключово, универсално познание за порядъка в йерархията на света, обратното води до деструкцията му. В този смисъл изучаването и познанието на символите и тези които са заложени в картите Таро е не само окултно занимание и духовна практика. В ХVІІІв. във Франция то е започнало да се изучава от благородника Кур дьо Жаблен, легендарната Ленорман, философа окултист Сен Мартен и неговия последовател Папюс. В ХІХв. Елена Блаватска, П.Д. Успенски, В. Шлаков и не на последно място един от най-светлите умове в класическата психология К.Юнг анализират кодовете на универсалното духовно познание, кодово вложено в картите Таро. Всички тези познания се събират и в една нова религия, която се появява в ХХв. наречена бахауа ( бахайската вяра), започнала също от Египет. Но, най-същественото е, че това образно ключово познание води до появата и развитието на нови области в науката като симиотиката напр.


С представените в изложбата картини на Голямата аркана на картите Таро, художникът Ванко Урумов за пореден път ни показва, че има идеи и, че пътя в изкуството за него е едно духовно творческо последование, което стопява границите на времето. Живописният вариант на картите е зареден с енергията на една експресия, която се движи от умишленото следване на примитивния рисунък към символиката на цветовете и образната сила на алегориите. Ние усещаме трептенето на материята, нейното движение, подвластно на духовните емоционални сили и виждаме. Може би артистичната съпричастност на художника към една вековна творческа традиция е свързана с доказания му катарзисен стремеж към "синхроничност" и себепознание. Погледнато назад във времето концептуалните проекти и самостоятелните изложби на Ванко Урумов подкрепят нашия извод.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на БЕАТРИЧЕ
    БЕАТРИЧЕ
    Рейтинг: Любопитно

    ТВОЯ БЕАТРИЧЕ С КАРТИНЫ" СТОЛ ДЛЯ ДВОИХ"

    МОЙ АДРЕС СПАС1725@МАИЛ.РУ-ТОЛЬКО ПО АНГЛ.

    В 2000Г Я БЫЛА В ПЛОВДИВЕ НА ПЛЕНЕРЕ В ДОМЕ НЕЦКОВИЧА И ХОТЕЛА ТЕБЯ НАЙТИ-НО ВСЕ ТАК ПРОШЛО БЫСТРО И Я УЕХАЛА НА 4 ДНЯ НА НЕСЕБАР И УЛЕТЕЛА В МОСКВУ... ТЕПЕРЬ 2009Г

    ТВОИ ТАРО!!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK