Кризата в туризма повлия на морските летища

Кризата в туризма повлия на морските летища

© Насежда Чипева



Общо 28. 333 хил. полета и 2 924 788 пътници са обслужени през 2009 година на двете морски летища – Бургас и Варна. Това съобщих от компанията "Фрапот туин стар мениджмънт".


Показателите бележат намаление спрямо предходната година, съответно с 11.34% при полетите и 12.82% при пътниците, скочи статистиката на компанията. Спадът е обусловен от икономическата криза върху туристическия и транспортния сектор и пряката зависимост на потока от пътници на летищата от развитието на туризма, посочиха от дружеството - концесионер.
В същото време в разписанието на полетите на летищата се включиха отдавна забравени за зимния период маршрути като Москва (за Варна и Бургас) и Истанбул (за Варна).


Запази се двуцифреният ръст от близо 33 % на пътуващите по вътрешни линии на летище Варна, а също и на обслуженото карго, което на летище Бургас през 2009г. бе почти 2710 метрични тона (+84.98%).




Пътуващите от и до различни направления в Германия остават с най-голям дял сред общия брой на обслужените пътници на двете летища през 2009 година, съобщават от "Фрапорт". За привличането на германски туристи към България през летния сезон на 2009 "Фрапорт" и българската Агенция по туризъм осъществиха мащабна рекламна кампания на България като привлекателна туристическа дестинация на летище Франкфурт.


Летище Бургас –увеличение на трафика през зимата


Близо 1.70 млн. пътници и 15 634 полета са обслужени на летище Бургас през 2009 година. Сравнението с 2008г. показва спад от 11.99 % при пътниците и 7.77 % при полетите.


Първите пет


Дестинации по брой обслужени пътници:
Москва
Тел Авив
Лондон
Прага
Дюселдорф

В продължение на положителната тенденция за увеличаване на редовните маршрути, полетите на Wizz Air Bulgaria по направлението Бургас – Лондон (Лутън) – Бургас станаха два седмично и през зимата, съобщават от южното морско летище. За първи път през последните години през зимата редовно се изпълняваха и чартърни полети от и до Москва на руската "Ямал еърлайнс" и националния превозвач "България ер", уточни пресслужбата на "Фрапорт".


Нови авиокомпании:


AIR FINLAND
VIP WINGS
JET TIME
XL AIRWAYS GERMANY
HELLO AIRLINE
SMARTLYNX AIRLINES
MALEV
SUNDOR

По отношение на ключовите пазари, най-голям дял на летище Бургас традиционно продължава да заема Германия, независимо от отбелязания спад от 6.77%. Общият брой на пътувалите по това направление са 365 389 души, следвани от пътниците от Великобритания. Те също бележат намаление от 18,14%.


За втора поредна година пътуващите от и за Русия нарастват с двуцифрени стойности и вече заемат трето място в общия дял на пътниците, обслужени на летище Бургас. През 2009 г. те бяха с 31.77% повече отколкото през 2008г. Следват пътуващите от и до Чешката република, Израел, Полша, Скандинавските държави.


Увеличение на пътуващите е регистрирано по направленията: Израел, Полша, Унгария, Беларус, Франция, Естония и Литва. Намаление бележат пътниците от Германия, Великобритания, Чешката Република, Скандинавските държави, Австрия и др.


Варна - устойчив ръст по вътрешните линии


Общо 1 220 181 пътници (- 13.94%) са обслужени във Варна през 2009 година, сочат данните на летището в града. Полетите през миналата година са 12 699, което е спад с 15.37% спрямо 2008г.


Нови авиокомпании:


Jet time
Axis Airways
Transavia France
Hello AG Air Finland
Air Moldova.

Осезаемият спад на чуждестранните туристи и съответно пътниците, обслужвани през летния сезон на летище Варна, до известна степен бе компенсиран от устойчивото увеличение на пътуващите по вътрешни линии, сочат данните от анализа на компанията. За 2009 година те са се увеличили с 32,57 % спрямо предходната. Връщането на Москва в зимното разписание на летището след 15 годишно отсъствие бе сред най-съществените събития по отношение на развитието на редовните линии през годината, твърдят от "Фрапорт". Новата връзка Москва – Варна – Москва, изпълнявана от "S7 Airlines" има средното затоварване на полетите от и до Москва близо 70%.


По отношение на държавата, от която пристигат, въпреки отбелязания спад от 22%, пътуващите от и за Германия продължават да заемат първото място в общия брой на пътниците, обслужени на летище Варна през миналата година. За 2009г. техният брой е 266 693. Следват ги пътуващите от и за Русия, София, Великобритания, Израел, Австрия, Полша и Унгария.


През 2009 година ръст бележат пътниците от летище Варна по направленията Полша, Унгария, Иран, Беларус, Люксембург, Литва и Словения. Спад е регистриран на пазари като Русия, Франция, Израел, Великобритания. Първите пет дестинации по обслужени пътници остават почти непроменени и през 2009 година. Това са София, Москва, Тел Авив, Лондон и Виена.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ха!
    ха!
    Рейтинг: Любопитно

    Аз не мога да разбера, черноморските летища (Летище Бургас и Летище Варна) спазват ли концесионните си договори?

    Фрапорт е концесионер на двете летища от 2 години, а още не съм чул за строителство на новите терминали?

  2. 2 Профил на Anadoliev
    Anadoliev
    Рейтинг: Весело

    http://en.wikipedia.org/wiki/Antalya_Airport

    Никаква криза,напротив-дай газ за Бургас!

  3. 3 Профил на Anadoliev
    Anadoliev
    Рейтинг: Любопитно

    http://en.wikipedia.org/wiki/Adnan_Menderes_Airport

    Тук пък гъмжи от туристи,кво е то криза?

  4. 4 Профил на msl
    msl
    Рейтинг: Неутрално

    да видим като пуснат ГМО дали ще има влияние върху туризма

  5. 5 Профил на Европейски
    Европейски
    Рейтинг: Весело

    До коментар [#3] от "Anadoliev":

    Анадолиев, може ли да лъжеш по не толкова елементарен начин? Нима не виждаш, че и на турските летища за 2009 година има понижение на чуждестранните пътници спрямо 2008? Виж данните от линковете, които си дал:

    Adnan Menderes Airport
    1,342,329 (-4.1%)

    Antalya Airport
    12,806,771 (-7.1%)

    Зъ първите 9 месеца на 2009 има спад на годишна база.

  6. 6 Профил на бивш пшлот
    бивш пшлот
    Рейтинг: Неутрално

    Не виждам рентабилността една компания да притежава две летища на 130 км. едно от друго. Поне по белия свят такова чудо няма.

  7. 7 Профил на Европейски
    Европейски
    Рейтинг: Любопитно

    До коментар [#6] от "бивш пшлот":

    Защо не погледнеш на ситуацията като на една компания, управляваща едно летище с две писти? Франкфурт например има три писти в един комплекс. Ако дейността носи печалби, тогава какво значение имат детайлите?

  8. 8 Профил на бивш пилот
    бивш пилот
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар #7 "Европейски":

    Няма лошо, стига администрацията да е една а не две, както вероятно е, а също и логистиката да бъде като за едно летище. А като дойде време за сериозни разходи по поддръжката, тогава ще се отчете, че разстоянието от 130 км. не е чак толкова голямо. Варна спокойно може да бъде преотдадено ако позволява договора на друга или други фирми, а да се засили дейността на Летище Бурга. Пак казвам, по света такъв аналог няма и го казвам с добра помисъл.

  9. 9 Профил на туризъм
    туризъм
    Рейтинг: Неутрално
  10. 10 Профил на Европейски
    Европейски
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#8] от "бивш пилот":

    Не виждам логика в идеята ти. Сега има една компания, тоест една административна шапка. Две отделни компании за двете летища по-вероятно ще означават повече паралелни дейности в повече отношения, докато сега може да се прехвърлят техника и персонал. Как едно такова разделение ще стимулира полетите? Те не зависят толкова от летищата, а от икономическата конюнктура и туристическото развитие. Все пак Варна и Бургас са предимно свързани с морския туризъм летища.

  11. 11 Профил на Феорги
    Феорги
    Рейтинг: Неутрално

    Фотограф: НаСежда Чипова

  12. 12 Профил на SaaDanski
    SaaDanski
    Рейтинг: Гневно

    С тия спаружени сандвичи стоплени в микровълнова и смешни бири в кутийка на 8лв само плашат туристи. Дори служителите им кимаха с глава и викат 'мен ако питаш и 2 лева няма да дам'. На 8лв ядох миналата седмица много по-добър сандвич на летището в Копенхаген където стандарта е в пъти по-висок. Бира в кен имат и преди и след чек ин на 4лв в 7-елевъните им там, а във фрийшопа. Има ли смисъл да казвам че е по-добра.

    Ааа и още... как може на българско летище да не се продават български цигари. Обяснението на супер вежливите красиви служителки беше 'Ами ний сми нийемска фирма гуспудине що пък трябва да продаваме български цигари'

  13. 13 Профил на до 1
    до 1
    Рейтинг: Неутрално

    А на теб кой ти каза, че концесионните договори е трябвало да се спазват?
    Нито терминали ще се строят, нито писти!
    Нито low cost компании ще допуснем!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK