След синята зона зрее скандал и с градския транспорт във Варна

За 21 години след подялбата на автобусните линии във Варна с частното дружество "Транстриумф холдинг" общинското "Градски транспорт Варна" е докарано до фактически фалит.

© Морски дневник

За 21 години след подялбата на автобусните линии във Варна с частното дружество "Транстриумф холдинг" общинското "Градски транспорт Варна" е докарано до фактически фалит.



В момента не е задължително общинското дружество "Градски транспорт" да закупи частния превозвач "Транстриумф Холдинг", за да бъде реализиран проекта за интегриран градски транспорт във Варна, въпреки че това условие беше обявено като евроизискване". Това каза Петър Радушев – директор на общинската дирекция "Европейски и национални оперативни програми", цитиран от "Дарик".


По думите му в момента проектът е депозиран за одобрение от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, след което ще бъде представен в Брюксел. Неговата стойност е близо 115 млн. лв., от които общинското участие е в размер на 13 млн. лв.


Това изказване на Петър Радушев стана повод за открито писмо, публикувано днес от "Транстриумф холдинг". В него пише следното: "Преди да започне публичната дискусия по проекта "Интегриран градски транспорт" община Варна и транспортните оператори бяха подложена на прецизна експертиза, която показа, че общинското дружество "Градски транспорт" ЕАД не е в състояние да обезпечи самостоятелно обслужването на линиите на територията на Община Варна.




Това наложи търсенето на вариант, който едновременно да удовлетворява изискването на ЕС за възлаганито на превозите на вътрешен оператор – фирма, подчинена на Общината, така и да елиминира всякакви съдебни спорове и претенции по организацията и възлагането на транспорта във Варна. Същата експертната оценка отчете потенциала на "Транстриумф Холдинг" АД..."


Според текста на разпространеното днес писмо именно цитираната по-горе констатация е довела до решение на Общински съвет – Варна "за възлагане на "Градски транспорт" ЕАД да извърши всички необходими правни и фактически действия за изкупуване на "Транстриумф холдинг" АД.


Един предизвестен скандал


Казаното от Петър Радушев днес не е изненада. На извънредно заседание в края на февруари т.г. ОбС-Варна прие няколко решения, свързани с реализацията на проекта които направиха излишни усилията за придобиване на "Транстриумф холдинг", която обслужва почти половината от автобусните линии в града.


Тогава съветниците одобриха текста на договор за партньорство, който кметът на града Кирил Йорданов по-късно подписа с общинското дружество "Градски транспорт". По силата на договора Общинската администрация стана "водещ партньор" в изпълнението на проекта. Според членове на комисията по транспорт във варненския ОбС договорът прави ненужна схемата, при която и без друго закъсалото и задлъжняло общинско предприятие "Градски транспорт" трябва да изкупи с банков заем частния си конкурент "Транстриумф".


В края на март "Дневник" разкри, че независимо от твърде предварителния етап по проекта за интегриран градски транспорт в града общината най-вероятно вече дължи 1.5 млн лв. неустойка на частната компания "Транстриумф холдинг", в случай, че намеренията за придобиването й от общинското дружество "Градски транспорт" се провалят. Според преговарящи по сделката, пожелали да останат анонимни, това е станало с предварителен договор, който управителния съвет на "Градски транспорт" и "Транстриумф холдинг" са сключили помежду си. Ако това е факт , то обяснява защо съдържанието на документа продължава да бъде една от най-строго пазените тайни около проекта за интегриран градски транспорт на Варна.


"Дневник" вече получи отказ на искането си по Закона за достъп до информация за предоставяне на копие от договора. Това, което стана ясно от отговора на искането, подписан от прокуриста на общинското дружество Веселин Михайлов бе, че на базата на решението, гласувано от ОбС Варна компанията действително е сключила "предварителен" договор за покупка на частния си конкурент. Михайлов обаче отказа да предостави копие от документа с мотива, че той съдържал клауза за конфиденциалност.


Решението за придобиване на "Транстриумф" от "Градски транспорт" бе взето през август миналата година, на едно от последните заседания, на стария Общински съвет (ОбС) в града. То бе мотивирано с твърдението, че според условие на европейските институции, за да бъдат получени парите за финансиране на проекта , линиите на градския транспорт във Варна трябва да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост. Така само месец преди изборите за местна власт през миналата година се оказа, че Варна трябва спешно да намери начин да се освободи от услугите на "Транстриумф". При това като го купи.


Авторите


Идеята за изкупуването на частното "Транстриумф холдинг" от общинското "Градски транспорт Варна" бе лансирана от двама активисти, а след изборите от миналата есен и общински съветници от ГЕРБ. Това са Марио Шиваров, собственик на компания за градски превози и съветник на кмета на града Кирил Йорданов по фирмено управление и Валентина Софрониева, бивш главен юрисконсулт и директор на правната дирекция на община Варна.


Според твърденията на Шиваров и Софрониева провал на евентуалната сделка ще означава и отпадане на проекта за модернизация на градския транспорт във Варна. След вчерашното изказване на Петър Радушев обаче стана ясно, че подобно условие вече не съществува.


Независимо от това при евентуално сключен предварителен договор с "Транстриумф холдинг", независимо от това дали Варна ще спечели или не финансиране по проекта си за интегриран градски транспорт, данъкоплатците й вече са задлъжнели към частното дружество с 1.5 млн. лв.


По стечение на обстоятелствата в момента името на Марио Шиваров се оказа замесено и в друг скандал, свързан с транспортните проблеми на Варна. Става дума за т.нар. "синя зона", първият етап от която влезе в пробна експлоатация на 15 май. Няколко дни по-рано обаче стана известно, че кметът на Варна Кирил Йорданов е обжалвал решението на ОбС - Варна за въвеждането на синята зона. В началото на януари т.г. варненският административен съд вече се е произнесъл в полза на Йорданов. В момента се чака и решението по казуса на Върховния административен съд, а то може окончателно да отмени зоната.


Междувременно обаче "Капитал.bg" разкри в публикацията си "Зонални войни" (от 11 май т.г.), че синята зона във Варна ще бъде управлявана не от създаденото специално за целта общинско дружество "Паркинги и гаражи - Варна", а от публично частното "Транспортен център за мобилност". Съдружник в него е частният "Център за мобилност"АД, чийто съучредител и акционер е отново Марио Шиваров, а схемата за управление на зоната крие опасност от скрита приватизация на дейността по организация на платеното паркиране в града.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на victor troska
    victor troska
    Рейтинг: 624 Неутрално

    варна, болка в моето сърце,
    варна, моят любим град.

    Ако имате 5 лева, Костов може да открадне от вас 6 лева.Костов е откраднал целия свят 5 пъти, като два от тях от самия себе си.
  2. 2 Профил на Мадлен
    Мадлен
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#1] от "victor troska":

    Няма рима.

  3. 3 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    Какви работи само в един от най добрите за "живеене" градове, а до скоро най-добрия !!!

  4. 4 Профил на danakoplatec
    danakoplatec
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Горките варненци! С новия стар кмет, с разбитите улици, със застрояване на морската им градина... Доколкото си спомням самите хора казаха, че изборите в града им са купени и този кмет не е техния избор.

  5. 5 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Сменяйте кмета по-добре докато е време.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  6. 6 Профил на WC1
    WC1
    Рейтинг: 470 Неутрално

    "Независимо от това при евентуално сключен предварителен договор .........."
    Евентуално.........

    ATX
  7. 7 Профил на WC1
    WC1
    Рейтинг: 470 Весело

    До коментар [#5] от "Десен":

    Някоя гладна въшка ли да ни яде?

    ATX
  8. 8 Профил на драган
    драган
    Рейтинг: 572 Любопитно

    От статията: "Идеята за изкупуването на частното "Транстриумф холдинг" от общинското "Градски транспорт Варна" бе лансирана от двама активисти, а след изборите от миналата есен и общински съветници от ГЕРБ."
    Варненци???Кирил Йорданов и Янко Станев / ясни отдавна/ в комбина с лакоми гербери с бизнес интереси! Това ви управлява в момента. Градът май заприличва на Бургас от времето на Йоан Константинов. бургазлии се отърваха, а вие ще можете след 4 години.

  9. 9 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Не знам
    кой какво ще кажи,
    но с колата до колетното на ЖП да стигна -
    колета си да вдигна,
    2 лева трябва да дам
    на "Паркинги и гаражи"!!!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    www.berbenkov.hit.bg
  10. 10 Профил на victor troska
    victor troska
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#2] от "Ина":
    то това беше радио реклама по времето когато тая дупка я обявиха за най-добър град за живеене.


    До коментар [#8] от "drago62":
    да бе, да се отървем - едвам го избрахме за 4-ти мандат.
    поне още 4 да изкара.

    Ако имате 5 лева, Костов може да открадне от вас 6 лева.Костов е откраднал целия свят 5 пъти, като два от тях от самия себе си.
  11. 11 Профил на bodyandsoul
    bodyandsoul
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#6] от "MB":

    Чети внимателно и се изказвай пестеливо!

    "Дневник" вече получи отказ на искането си по Закона за достъп до информация за предоставяне на копие от договора. Това, което стана ясно от отговора на искането, подписан от прокуриста на общинското дружество Веселин Михайлов бе, че на базата на решението, гласувано от ОбС Варна, компанията действително е сключила "предварителен" договор за покупка на частния си конкурент. Михайлов обаче отказа да предостави копие от документа с мотива, че той съдържал клауза за конфиденциалност."

  12. 12 Профил на bodyandsoul
    bodyandsoul
    Рейтинг: 8 Весело

    До коментар [#7] от "MB":

    Що, теб по-ли те кефи да те гризат нахранените?

  13. 13 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4196 Гневно

    варненци са на път да станат първите КРЕПОСТНИ ГРАЖДАНИ в историята на човечеството !!! ако номерът мине успешно да се готвят и останалите градове !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4196 Неутрално

    До коментар [#5] от "Десен":

    не е само кметът за смяна !!! трябва да се приложи закона спешно къ цялата замесена група !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на SStan
    SStan
    Рейтинг: 446 Неутрално

    И във Варна – като във всички по-големи градове с обществен транспорт!!!
    За по-евтино се купуват бракуваните автобуси от Германия!
    За нас са си супер, ............ но ако се видят новите в Гемания ще се разбере на какво дередже сме!!!

  16. 16 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1815 Неутрално

    ГЕРБ ти мислиш за всичко!

  17. 17 Профил на Станислав
    Станислав
    Рейтинг: 1333 Разстроено

    Много ми е гадно да гледам и по-скоро да чета как ТИМ, ненаситният Кирил и лакомите герберасти, които го подкрепиха на изборите, най-безсрамно съсипват града и "дооглозват" остатъците от това, което до скоро беше най-добрият за живеене град в България... Срамота!

    “Wine makes daily living easier, less hurried, with fewer tensions and more tolerance” B. Franklin
  18. 18 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 795 Неутрално

    ПРОСТАШКА БЪЛГАРИЯ!
    На първата редица на управляващите - простак до простак. Прическите им и те - все бръснати глави. Когато се срещнат с колеги от другите страни - все едно неандерталци сме избрали.

  19. 19 Профил на Carmina BULGARANA
    Carmina BULGARANA
    Рейтинг: 572 Неутрално

    ВАРНА-9002, УЛИЦА "ИВАН ДРАСОВ" №№ 20-24 - ПРЕМАХНАТ Е ЩАТНИЯТ СТАНДАРТЕН ТРОТОАР - ЕКСПРОПРИИРАНА Е ЧАСТНА ПРЕДБЛОКОВА ПЛОЩ ЗА ЦЕЛИТЕ НА БЕЗПЛАТЕН ОБЩИНСКИ ПАРКИНГ! УВАЖАВАЙТЕ ИНТЕРЕСИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ - ЗА ДА ВИ УВАЖАВАТ И САМИТЕ ТЕ!

    ЛОЯЛНОСТТА Е ДВУПОСОЧНА УЛИЦА!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK