Ветроходът "Роял Хелена" се класира втори в международната регата Lykamobile Tall Ships в Средиземно море

Ветроходът "Роял Хелена"

© Морски дневник

Ветроходът "Роял Хелена"



Учебният кораб "Роял Хелена" върна България в елита на "високите" кораби. Това се случи на международната регата Lykamobile Tall Ships Regatta в Средиземно море, където морски умения мериха 40 ветроходи и яхти от цял свят. Българският екипаж и практикантите от Висшето военноморско училище "Н. Вапцаров" се класираха втори в двата етапа Барселона-Тулон и Тулон-Ла Специя и станаха трети в генералното класиране на всички класове. "Роял Хелена" се състезава в клас А, където се конкурира с много по-големи и бързи ветроходи, сред които легендарния "Мир" от Русия.


Компанията "Сейл трейнинг интернешънъл" (Sail Training International), организатор на регатата държи правата за регатите на "високите" кораби по света. Историята, която доведе до този успех българския ветроход "Роял Хелена" е кратка. Варненската компания "Топсейл" е поръчала построяването на ветрохода "Роял Хелена" в корабостроителната фирма МТГ "Делфин". През лятото корабът прави туристически круизи между Варна и Несебър, а през останалото време е учебна база за практика на бъдещи морски навигатори. Първото си плаване като капитан на учебен ветроход в надпревара Lykamobile Tall Ships Regatta в Средиземно море прави Димитър Генчев.


През 60-те години на ХХ век ветроходецът е конкурент на легендарния мореплавател-самотник кап. Георги Георгиев. Генчев първи завършва рисковано плаване от бряг до бряг, а след това и обиколка на Черно море, известни сред ветроходците като трудни и опасни. Въпреки това за първото участие на България в околосоветското пътешествие за самотници "Остар" е избран кап. Георги Георгиев. Заради риска, който поемаа, но и зааради едно от най-добрите постижение в състезанието той става Герой на Народна република България.




По-късно липсата на пари се оказва непреодолимо препятствие за Димитър Генчев и той отново не успява да участва в легендарната регата "Остар". Спартански възпитан, 69-годишният Генчев не умее да разказва морски истории, но действа решително в морето. Доказва го и сега по време на Lykamobile Tall Ships Regatta . Вместо да тръгне като останалите участници в надпреварата по курса на руския ветроход "Мир", той избира да се движи по по-директния, но и по-труден курс към Тулон и Ла Специя, а тактиката му печели.


Фотохроникьорите на на "Сейл трейнинг интернешънъл" са запечатали в снимка момента, в който българският "Роял Хелена" води пред "Мир". За непосветените във ветроходството е трудно да разберат тактиката на Димитър Генчев, но във втората гонка победителят "Ла Грейс" от Чехия така и не финишира заради безветрие. По-добър коефициент обаче класира ветрохода първи пред "Роял Хелена" и "Мир".


Важен принос в успеха на българите имат и ветроходците - курсанти от варненското Военноморско училище. Сега екипажът на "Роял Хелена" се подготвя да атакува първото място при ветроходите отново през пролетта на 2014, когато регата Tall Ships тръгва от Варна по маршрута си в Черно море.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK