И новият кмет на Варна забрани движението на коли в Морската градина

Иван Портних

© Морски дневник

Иван Портних



Поредната "пълна забрана" за движение на частни автомобили във варненската Морска градина е била подписана днес от кмета на града Иван Портних. Това съобщи самият той по време на специално свикана за целта пресконференция.


За да влезе в сила забраната Портних е подписал две заповеди. Първата касае т.нар. историческо ядро, а втората – районът от алеята покрай зоопарка до пътния възел на "Пикадили Парк", каза Пламена Маринова, зам.-кмет на Варна по юридическите въпроси.


Вчера с публикация в профила си във Фейсбук Иван Портних потвърди информацията като написа: "Както обещах, от днес е забранено движението на коли в Морската. От басейна до Пикадили - изключение само за линейки, полиция и подобни".




"Мотивите за издаването на актовете са няколко, се уточнява в информация, публикувана на сайта на Община Варна. Първо -  алейната мрежа в парка е обособена като такава в кадастралната карта, влязла в сила през 2007 г., когато не са постъпили възражения нито от собственика на алеите – в лицето на държавата, нито от други заинтересовани лица. Вторият мотив е съществуващата Наредба за обществения ред, приета от местния парламент, според която движението и паркирането на автомобили в паркове е забранено, както и Наредбата за изграждане и стопанисване на зелената система на общината".


Серия от подобни забрани през последните десет години беше издал и предшественикът на Портних Кирил Йорданов, но но те никога не бяха спазвани, поради липса на контрол, но и заради съдебните решения, с които бяха отменяни.


Сега според кмета на Варна собствениците и наемателите на заведения, офиси и апартаменти в приморския парк на града ще бъдат задължени да паркират автомобилите си извън очертанията на Морската градина и да се придвижват до имотите си пеш. Превозни средства освен специализираните няма да се движат и до заведенията по крайбрежната алея.


Ако това действително се случи, то ще бъде нов момент в регулацията на автомобилното движение в парка. До сега крайбрежната алея, известна като "Алея Първа" бе определяна от администрацията на Кирил Йорданов като терен извън очертанията на "Морската градина".


За изпълнението на обявената днес кметска заповед щяло да се разчита на служители на Областната дирекция на полицията, които ще трябва да налагат глоби на нарушителите в размер от 50 до 500 лв. Изградените от Йорданов КПП-та на подходите към парка обаче щели да бъдат премахнати, за да се спестят пари на данъкоплатците.


Ограничението за движение на автомобили в парка няма да важи за колите на полицията, пожарната и спешната медицинска помощ, както и за превозните средства на ВиК и електроразпределителното дружество "Енерго про", извършващи комунални дейности и ремонти на територията на Морската градина.


Изключение от забраната ще се прави и за коли, снабдяващи заведенията в парка, но това ще трябва да става само в часовете от 5ч. до 8ч. сутрин.


За разлика от посетителите на комплекса за деца със специални нужди "Карин дом" гражданите, които ще трябва да достигнат до Логопедичната детска градина в Морскат градина ще трябва да разчитат само на специален транспорт, който сами ще трябва да организират за тази цел, предвижда новата кметска заповед.


Липсата на последователност в политиката на бившия варненски кмет Кирил Йорданов към проблемите с опазването на приморския парк в града непрекъснато генерираше проблеми вместо да решава вече съществуващите. Именно това стана причина в началото на ноември м.г. собственици на заведения за хранене, разположени в парка да организират серия от протести пред сградата на общината. Според тях след като на заповедта на Йорданов за пълна забрана на движението на автомобили в парка е влязла в сила в началото на същия месец те са останали без клиенти.


Заради протестите Йорданов даде заден само седмица, след като бе наложи последната "пълна забрана" за движението на каквито й да е моторни превозни средства в приморския парк на града през миналата година.
Това стана заради становище на Комисията за защита на конкуренцията, според което органите на местната власт във Варна трябва да приемат ясни правила за достъп до палка и крайбрежната алея в града.


"Липсата на правна сигурност, яснота и предвидимост в нормативната уредба може да окаже възпиращ ефект върху свободната стопанска инициатива на предприятията и да доведе до ограничаване, предотвратяване или нарушаване на конкуренцията на съответния пазар", си казваше в становището на комисията, публикувано в края на 2012г.


Веднага след това, независимо от бариерите, разположени по основните входове на парка, автомобилите отново превзеха алеите му.


"По категоричен начин съм обещал на всички варненци, че движение в Морската градина няма да има, заяви Портних, при встъпването си в длъжност през лятото на т.г.  В европейските градове, които съм посещавал съм забелязал, че в техните паркове автомобили не се движа". 


В едно от първите си изявления за медиите, след като встъпи в длъжност той заяви също, че Аспаруховият парк и Морската градина са "зеленото лице на Варна" и те трябва да бъдат съхранени и запазени в сегашния си вид. "Връщайки се назад в годините е ясно, че са допуснати много грешки", каза още той.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK