Спасяването на кораба Pazar - история от първо лице

Турският кораб Pazar при пристигането на Enterprise

Турският кораб Pazar при пристигането на Enterprise



Получихме сигнал от турския кораб Pazar в събота преди обед и веднага започнахме подготовка. В 5 ч. през нощта бяхме вече при него. Той беше килнат към кърмата, палубата беше под вода, а вълнението правеше трудно прехвърлянето на нашите хора." Това разказва Димитър Димитров, капитан на единствения българския кораб за борба с нефтени разливи Enterprise. Именно той се притече на помощ на авариралия в териториалните ни води Pazar, тъй като е оборудвани  за работа в кризисни ситуации на море.


Над 3000-тонният турски кораб с 14-членен екипаж остана на дрейф на 70 мили източно от Варна след подаване на


сигнал за помощ поради навлизане на вода в машинното му отделение




Спасителният кораб Enterprise е собственост "Бон марин интернешънъл" АД и е оборудван по договор с Европейската агенция по морска безопасност (EMSA). Освен за борба с нефтени разливи той е оборудван за действие и в други аварийни ситуации.


Pazar и Enterprise борд до борд в открито море.

Pazar и Enterprise борд до борд в открито море.


"Закарахме на турския кораб трите най-мощни помпи, с които разполагаме, каза главният изпълнителен директор на "Бон марин интернешънъл" Георги Бонин. Това, че Enterprise е спасителен кораб, подготвен за реагиране в подобни ситуации, беше от ключово значение. Цялата предна нощ се борихме с големите вълни и двата кораба – нашият и турският - постоянно бяха борд до борд. Имаме нанесени повреди, но изпомпахме голямо количество вода от машинното отделение на турския кораб, което беше наводнено до тавана. Ако не бяхме ние, турският кораб щеше да е потънал", разказва още Бонин.


В неделя от Турция пристигна влекачът MarineTug 1, на който е бил предаден бедстващият кораб. По желание на корабособственика той е бил изтеглен на буксир към Турция, където ще бъде ремонтиран.


"Взехме решение да не теглим кораба до Варна, а да помпим на място, защото той


нямаше да издържи и имаше реална опасност да бъде потопен


разказва още капитанът на Enterprise Димитър Димитров. След изпомпването тръгнахме да го буксираме – първо към Варна, а после към 20 ч. го предадохме на турски влекач, който да го отведе до Истанбул."


Според Димитров всяка ситуация на море е рискована, когато е усложнена поради метеорологичните условия и нощната обстановка.


За седемте часа на спасителната операция са били скъсани няколко въжета, а бордовете на двата кораба непрекъснато са се удряли един в друг, което е нанесло щети по корпуса на Enterprise.


Последният етап от изпомпването на водата от машинното отделение на Pazar

Последният етап от изпомпването на водата от машинното отделение на Pazar


"За пръв път ние имахме възможност да приложим в такава сложна спасителна акция уменията, които екипажът ни придоби по време на редовните учения, които провеждаме по договора ни с Европейската агенция по морска безопасност (EMSA)", обясни още Димитров.


Пръв на авариралия турски кораб Pazar се качва Илиян Илиев


моторист на Enterprise. "За момент, когато корабите се клатеха по-малко, успяхме да доближим корпусите им и тогава успях да се прехвърля на Pazar, разказва Илиев. Влязох в машинното, а там – 8-9 м вода, потопено до тавана. Започнахме да изхвърляме водата веднага с първата помпа, а след това включихме още две. Поне 4-5 часа съм работил там с помпите."


Според първоначалната информация, получена от екипажа на Enterprise, машинното отделение на Pazar е било само частично под вода. При огледа на място обаче се оказва, че то е напълно потопено.


"Влизали ли сте в потопено машинно отделение, пита Красимир Драганов, изпълнителен директор на "Бон марин интеренешънъл" и ръководител на операцията. Там плуват парчета от оборудване, парцали и кашони, които непрекъснато задръстват помпите. Когато ние пристигнахме,


оставаха не повече от 30 см до потапянето на кърмата


След това корабът щеше да потъне", разказва Драганов.


Намесата на Enterprise е спасила не само Pazar, а и целия му товар от слънчогледово олио.


Спасителният кораб Enterprise

Спасителният кораб Enterprise


Договорът, по силата на който българският кораб стана първият български плавателен съд, оборудван за борба с нефтени разливи в откритите акватории на Черно море, беше сключен в началото на ноември 2011 г.
Стойността на проекта, финансиран от Европейската агенция по морска безопасност (European Maritime Safety Agency - EMSA), е 4.25 млн. евро. Сериозна част от тази сума – около 1.9 млн. евро, са били предвидени за обучението на двата екипажа на плавателния съд и обезпечаването на 24-часовото дежурство.


Всеки от двата екипажа на "Ентърпрайз" се състои от по 11 души, а други петима покриват дежурствата на кораба по време на отпуски.

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    Евала!

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  2. 2 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Поредните български герои, които просто изпълняват честно и почтенно задълженията си като граждани !

  3. 3 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    Браво !

    "Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.
  4. 4 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2282 Неутрално

    Браво! Който може, го може!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  5. 5 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    Браво! Човек все повече има нужда да прочете нещо хубаво, за добрината и за хората, които си вършат работата както трябва.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  6. 6 Профил на БГ Владо
    БГ Владо
    Рейтинг: 570 Весело

    Браво на момчетата

    оти да се косиме, като ке ни мине
  7. 7 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 274 Неутрално

    браво на моряците ни!
    такава помощ и споделяне на трудностите в морето е доблестно и рицарско поведение.

    този път мога да кажа само добри думи за варненци

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  8. 8 Профил на tisho_one
    tisho_one
    Рейтинг: 214 Неутрално

    Истински моряци! Момчетата знаят колко е нужна помощта в открито море!

  9. 9 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Статии, статии, статии по въпроса. И тук още една, и тук пак никой не казва какъв е бил проблема - пробойна ли има, от бурята ли е влязла вода, как се е напълнил корабът.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK