Стари познайници изплуваха в търга за варненската синя зона

Стари познайници изплуваха в търга за варненската синя зона

© Цветелина Белутова



Шест компании са подали документи за участие в търга за изпълнител на синята зона във Варна. Това показва съдържанието на протокола от проведеното първо заседание на комисията за разглеждане на документите. То се състоя на 23 октомври – два дни преди проведените тогава избори за местна власт, но информацията за него беше публикувана едва в сряда.


Шестимата участници в процедурата са "Балистик сел" ЕООД, "Войском" АД, "Тера комюникейшънс" АД, Дружеството по закона за задълженията и договорите "Иновативни паркинг решения 2014", "Телелинк" ЕАД и "Дейта системс инженеринг" ЕООД.


Тъй като в документите на четирима от участниците - "Балистик сел", "Тера комюникейшънс", "Иновативни паркинг решения 2014" и "Дейта системс инженеринг" са открити пропуски, те получават правото да ги попълнят в срок от пет дни, след получаване на протокола от заседанието на комисията.




След това тя ще се събере отново, за да провери съответствието на допълнително подадените документи.


Като участник в обединението "Модерен транспорт" през декември м.г. дружеството "Балистик сел" спечели търга за доставка и монтаж на машините за продажба на автобусни билети във Варна. Те са компонент от проекта за "Интегриран градски транспорт", по който в момента работи местната администрация.


През лятото на м.г. "Балистик сел" беше свързана в публикация на "Капитал" със съмненията, че е била  предизвестения победител в търга за доставка и гаранционен сервиз на компютърна, периферна техника и системи за видеонаблюдение и сигурност, обявен от Министерството на образованието. При отварянето на офертите тогава кандидатите бяха двама- консорциумите "Балистик сел" - Blackboard и HP - "Сиела" - Siveco. Втория участник в търга обаче се оказа отстранен още на ниво технически изисквания, при преглеждането на офертите.


В началото на януари т.г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) прекрати търг за доставка на електронна платформа за нуждите на Министерството на образованието, тъй като договорът по нея беше обявен за незаконосъобразен. Той беше сключен с компанията "Балистик Блекборд" - обединение между "Балистик Сел" и офшорното дружество, регистрирано в Холандия "Блекборд Интернешънъл Б.В.".


Още при първото обявяване на този търг през юли 2012 г. източници от IT индустрията коментираха, че критериите му отговарят на един определен софтуерен продукт - платформата Blackboard, която се използва от по-голямата част от университетите в САЩ и Великобритания. Тогава търгът беше спрян от КЗК заради дискриминационни условия, които бяха леко занижени при повторното му пускане две години по-късно.


В търга за доставка на билетните автомати във Варна миналата година участва и "Телелинк". Сега дружеството е и сред подалите оферта за изграждане на синята зона.


То е свързвана със Спас Русев, станал известен като "царски лобист" от времето на кабинета "Сакскобургготски", а сега собственик на софийските хотели "Радисън" и "Хилтън" Спас Русев.


Други двама от участниците в процедурата за варненската синя зона - "Войском" и "Иновативни паркинг решения 2014" бяха конкуренти в спорно наддаване за малко под пет милиона лева за надграждане и управление на SMS системата за синята зона в София.


Търгът беше загубен от "Войском" на която не достигнаха 31 стотни от процента , за да измести конкурента си – обединението "Иновативни паркинг решения 2014".


В него влизат пет фирми, сред които най-голям дял имат "Инфосистемс интернешънъл" (40%), свързаната с КТБ "Целум България" (30%), "Ситизен сосайъти груп" АД (20%) и две унгарски дружества ("МПП Зрт" и "Целум Глобал Зрт") с минимално участие от по 5%. Разследване на "Капитал" от август т.г. разкри, че като свързани фирми част от тези дружества са усвоили общо 15 млн. лв. от публични търгове за транспорт и паркиране в София.


"Тера комюникейшънс" ("Теракомм") също е сред познатите участници в процедури за възлагане на дейности по платено паркиране в страната.


През 2012г. например Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи на компанията глоба от 210 хил. лв." заради сключените договори за "нула лева" с общините Пазарджик и Русе, където трябваше да събира таксите от SMS паркиране. В жалбата си до КЗК тогава конкурентът на "Теракомм" "Велти"съобщи, че по неофициални данни, получени от дружества със сходен предмет на дейност, подобни методи са използвани от "Теракомм" с години, за да заеме на по-голям пазарен дял чрез елиминиране на конкуренти .


Шестият участник в търга за организирането на синята зона във Варна е местната и сравнително неизвестна компания "Дейта системс инженееринг".


Според информацията, поместена на сайта й, тя е създадена през 2007 г. с цел изпълнение на проекти в областта на структурните кабелни системи. В портфолиото на услугите, предлагани от компанията влиза изграждането на "системи за сигурност, проектирането на слаботокови системи, консултиране и одит на информационни системи и информационна сигурност".


Поредната, втора процедура за възлагане на обществена поръчка за изграждане на синя зона във Варна беше обявена на 11 септември т.г. - четири години, след фалстарта на първата през есента на 2011 г.


Прогнозната стойност на поръчката е 1.65 млн. лв. без ДДС. Срещу тази сума бъдещият победител ще трябва да изработи централизирана софтуерна система за управление на платено улично паркиране във Варна (765 хил. лв. ), да достави и инсталира елементите за нейното функциониране (80 хил. лв.), да обучи служители за работа със системата (31 хил. лв.) и да я поддържа в продължение на 3 години (общо за 774 хил. лв.).


Според публикуваната документация цената, предложена в офертите на шестте фирми участнички в наддаването, ще има "тежест" от 30%, а техническото предложение – 70%.


Но мнението на експерти в подготовката на обществени поръчки е, че два от компонентите на техническото предложение могат да бъдат оценени единствено и само на базата на субективното мнение на комисията, назначена от новия – стар кмет на Варна Иван Портних. Става дума за позициите, определени като "добавена стойност" и "конкретни инструменти".


Точките, които ще бъдат присъдени за тези позиции, ще обезсилят напълно процентната тежест на критерия "цена". Така, дори  при по-скъпа оферта, участникът в търга, който успее да си ги осигури, ще разполага с по-висока оценка. За нейното присъждане няма как да бъдат посочени обективни критерии, защото не са подробно описани в заданието по поръчката, твърдят специалисти. А пак по тази причина ту няма и как да бъдат оспорени.


Според консултанта по реализацията на проекта за синя зона във Варна - компанията "Мотт Макдоналд" броят на платените паркоместа в града трябва да нараства постепенно до 23 500.


В обществената поръчка, по която в момента работи кметската администрация, дейностите по изграждане на бъдещата синя зона включват и техническата поддръжка на хардуера и софтуера за управлението й в продължение на три години. Но размерът на сума от 774 хил. лв., предвидени за това подсказва, че те ще покрият само първия етап от изграждането на системата с около 3200 - 3500 места за паркиране в централната част на Варна.


С други думи, още в следващите няколко години броят на платените паркоместа в града трябва да нарасне около 7 пъти. А с толкова ще се увеличи и сумата, която общинският бюджетът ще трябва да отделя всяка година за поддръжката на електронната система за управлението им.


Практиката до момента показва, че такива поръчки се възлагат "без обявление" на един и същи изпълнител заради авторските права, които той има върху внедрения софтуер.


Обявяването на търга за организиране на синята зона във Варна в средата на септември даде повод за коментари, че решение не е било гласувано от предишния състав на Общински съвет в града. Той беше разпуснат още през август след скандално заседание, прераснало в ръкопашна схватка.


Сега, новият състав на Общинския съвет, доминиран отново от ГЕРБ, също няма да стигне до обсъждане на процедурата поне в близките два месеца, тъй като ще бъде зает със структуриране на комисиите и дейността си.


Така при добро темпо на работа по обществената поръчка в началото на следващата година Варна може да осъмне със синя зона, организирана без обществено обсъждане и без идеята за създаването и изобщо да е коментирана от Общинския съвет.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK