"Мечка кара колело...", или още за изненадите на варненските велоалеи (видео)

"Мечка кара колело...", или още за изненадите на варненските велоалеи (видео)


Мечка кара колело, а насреща й..." Историята, която разказва текстът на тази "нецензурна" хлапашка песничка, завършва зле. Горе-долу същия край вещае и пътуването по изгражданите в момента велоалеи във Варна. Твърдят го хората, избрали велосипеда като алтернативен начин за придвижване в града.


"Алеите прекъсват на всяко кръстовище, като на много места дори не достигат до него. При това положение на кръстовище сте задължени да слезете от велосипеда си и да участвате в движението като пешеходец, казва Здравко Василев, председател на варненския "Велоклуб устрем". В Закона за движение по пътищата е записано, че е забранено да се кара велосипед в пешеходни зони, обяснява той. В същото време законът задължава велосипедистите да карат по предназначените за това алеи, когато те съществуват. Във Варна част от алеите минават в средата на тротоарите, през пешеходните пространства на паркове... Бъркотията е пълна!".


Видеото показва нагледно какво предприема велосипедист, когато стигне до края на една от велоалеите във Варна. Тя свършва пред пешеходен подлез.



Няколко проверки, които "Дневник" направи през последните седмици, напълно потвърждават тези констатации.


Кипи ударен труд


Алеите са проектирани зле, внезапно прекъсват пред стълбищата на пешеходните подлези в центъра на града, правят резки завои под остър ъгъл в наклонени участъци, където движението по необходимост е с по-висока скорост, стесняват се в т.нар. еднопосочни ленти или на пътя им неочаквано се изпречват стълбове на уличното осветление...


Снимки на абсурдите, пред които трасето на алеите изправя велосипедистите, продължават да заливат социалните мрежи и специализираните форуми в интернет, а множество критични публикации и репортажи в различни медии дадоха гласност на унищожителните критики както към проектирането, така и към изпълнението на алеите.


Въпреки това тяхното строителство по предварително утвърдения план продължава и в момента, при това с ударни темпове.


Една от причините за това вероятно е приближаващият краен срок за изпълнение на проекта за интегриран градски транспорт на Варна, част от който е и мрежата от велоалеи. Той трябваше да приключи на 9 юли т.г., но по искане на община Варна беше удължен до 31 декември.


Реалното строителство на велоалеите в града започна едва през септември и както останалите проекти за естетизация на градския център, беше превърнат в част от кампанията за отминалите местни избори.


Хора с опит


Според предварителния план до края на 2015 г. Варна трябва да има малко над 15 км велоалеи. Те трябва да свържат крайния кв. "Владислав Варненчик", центъра на града и най-северната му точка – кв. "Бриз", Техническия университет и университетската болница "Св. Марина".


Освен това по четирите трасета на велоалеите трябва да има 50 стоянки за паркиране на колела, като на пет от тях трябва да бъдат предлагани и велосипеди под наем.


Подлезите по централния варненски бул. "Владислав Варненчик" свършват пред пешеходните подлези.

Подлезите по централния варненски бул. "Владислав Варненчик" свършват пред пешеходните подлези.


Сега въпреки подадените сигнали, документираните абсурди и критичните публикации в медиите изграждането на велоалеите във Варна е пред завършване. Тяхната стойност е малко над 4.6 млн. лв., а изпълнител е дружеството по Закона за задълженията и договорите "Арма". В него собственици са компаниите "Хидрострой" и "Инжстройинженеринг", които от години с малки изключения работят по почти всички обществени поръчки за строителни и ремонтни работи, възлагани от община Варна.


Управител на "Хидрострой" е Николай Пашов, бивш общински съветник от ГЕРБ. През 2013 г. той бе принуден да подаде оставка заради множеството критики, че като общински съветник и управител на дружеството е в конфликт на интереси.


Важно е кой мери


Заради многобройните критики към реализацията на мрежата от велоалеи във Варна в началото на седмицата общинската администрация организира брифинг с единствен участник – Тотор Тодоров, проектант на съоръжението.


Според казаното от него една от причините за недоразуменията в проекта били старите градоустройствени планове на централната градска част във Варна. Тесните места по трасето, т.нар. еднопосочни алеи, които събраха най-много иронични коментари в социалните мрежи, били напълно съобразени с нормативите за този вид пътностроителни дейности, обясни Тодор Тодоров. Те били широки 1 м, докато ширината на двупосочните била двойно по-голяма.


"Мечка кара колело...", или още за изненадите на варненските велоалеи (видео)


Проверка, извършена от членове на "Велоклуб устрем", обаче показа съвсем различни резултати. Според тях всички алеи, изградени до момента във Варна, са с около 50 см по-тесни от ширината, записана в документацията по проекта. Най-фатално това стесняване се е отразило на вече споменатите "еднопосочни" алеи. А това на практика ги прави неизползваеми.
Сигнали за това разминаване бяха подадени преди повече от месец, когато допуснатите разминавания с нормативите все още можеха да бъдат коригирани. Но вместо това зам.-кметът на Варна Христо Иванов, в чийто ресор са инфраструктурните проекти, обясни, че два от участъците на веломрежата действително бири планирани като "еднопосочни" и щели да следват движението в автомобилните платна, край които са разположени. Иванов не коментира проблема с ширината, качеството и функционалността на велоалеите.


"Замазване" на положението


"Разяснението" дойде по-късно, когато алеите вече бяха готови и асфалтирани. Според Петър Гърбузов – директор на дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустройство" в община Варна, цитиран от БНТ, в ширината на алеите влизали и бордюрите им.


"Това е невъзможно, коментира Здравко Василев, от "Велоклуб устрем". Бордюрът ограничава велоалеята, но не е част от нея. Проблемът е, че между асфалта и бетонните блокчета неизбежно се получава фуга, която с времето ще се увеличава. А напречните фуги са най-фатални при колоездене, тъй като предизвикват загуба на равновесие и са сред най-чести те причини за тежки падания".


Напук на казаното от него, в началото на миналата седмица изпълнителите на проекта маркираха алеите с широки жълти ивици. За да маскират недоразумението с ширината им, те бяха очертани... върху бордюрите.


"Не са бордюри, а "водещи ивици", които влизат в обема на алеите, обясни по време на брифинга си Тодоров.


Според него неизбежно било и друго недоразумение при строителството на велоалеите. "Желанието на колоездачите е да се движат по пътното платно, върху което да бъдат обособени ленти за тази цел. Това обаче е невъзможно заради изискванията на "наредба за унификационните проекти за урбанизирани територии".


Няма как да свалим велосипедистите на пътното платно, каза проектантът на мрежата. Ако наредбата бъде изменена, а нормативната база усъвършенствана, това ще позволи изграждането на "транзитни велоленти".


Т.нар. "еднопосочна велоалея по бул. "Осми приморски полк" криволичи край стълбовете на уличното осветление.

Т.нар. "еднопосочна велоалея по бул. "Осми приморски полк" криволичи край стълбовете на уличното осветление.


Отнемането на част от тротоарите в най-оживената пешеходна част на Варна се наложило, тъй като още през 2009 г. при кандидатстването на Варна, Бургас и София по проекта за изграждане на алеи за велосипедисти, проблемите на инфраструктурата не били отчетени.


"Практиката, утвърдена в цял свят е велосипедния транспорт да се интегрира с автомобилния, а не с пешеходните зони, обяснява Здравко Василев. Това, което виждаме във Варна сега е, че са нарушени всички правила на добрите практики по изграждането на велосипедни алеи".


Алеи от грешки


Председателят на "Велоклуб устрем" разказва, че последното становище, изпратено до Биляна Якова, управляваща проекта за "Интегриран градски транспорт" във Варна, е било внесено в деловодството на общинската администрация през юни т.г.


"През август се срещнахме с г-н Христо Иванов, зам.-кметът на Варна и главния архитект на града Виктор Бузев. На тази среща стана ясно, че никой не си беше направил труда дори да прочете становището ни", каза за Василев.


Резултатът от тези отношения според него сега е, че при изграждането на системата от велосипедни алеи във Варна, няма нито един детайл, в който да не са допуснати грешки.


Проверка на "Дневник" показа, че само в Интернет информация за европейските стандарти при изграждането на съоръжения за колоездене, предлагат поне стотина сайта на различни, широкоразпространени езици – английски, испански, френски, немски...


В документите, достъпни в мрежата, е направено ясно разграничение между "велосипедни алеи" (предназначени за разходка и спорт) и "велосипедни ленти" (за движение с велосипед като алтернативен транспорт в града). Подобна разлика при ударното строителство на велоалеите във Варна и други градове обаче изобщо не е отчетена.


Колоездене с препятствия

Колоездене с препятствия


Без особени усилия в Интернет могат да бъдат намерени специализирани сайтове, съдържащи точни указания за допустимите наклони на алеите и платната, безопасните радиуси на завоите им, схемите за въвеждането на велосипедистите в кръстовища, маркировката и т.н. Всички те са тествани в различни европейски градове с традиции в този вид транспорт.


"Още от 2012г. участваме активно със становища и предложения в проектирането на алеите, но за съжаление от община Варна изобщо не им обръщат внимание", казва Здравко Василев. Сдружението ни - "Велоклуб устрем" беше посочено и вписано като партньор на община Варна още преди четири години при представянето на проекта пред финансиращия орган на ЕС. Като сдружение на хора, които всеки ден карат велосипед, предупреждавахме не един път какво не трябва да се случи при строителството на алеите. За съжаление в момента виждаме, че е направено точно обратното", казва още Василев.


"Мечка кара колело, а насреща и..."


Краят на тази песничка ще стане ясен съвсем скоро – след официалното приключване на проекта за изграждане на велоалеите във Варна. Но ще е късно, както в много подобни случаи досега.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (109)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на balkantourist
    balkantourist
    Рейтинг: 935 Неутрално

    др. Портних, какво става?

  2. 2 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1416 Разстроено

    Тук си трябват гащи с перка, с велосипед няма да стане.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  3. 3 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    "Усвояват се едни пари".......

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  4. 4 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4177 Неутрално

    Важното е, че парите бяха усвоени.
    Гарантирано от ГЕРБ.

  5. 5 Профил на plamenss
    plamenss
    Рейтинг: 1161 Неутрално

    Не не мога така, не.......

  6. 6 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Варна. нито една новина от този град на ТИМ не може да ме учуди. всичко там е покварено. изкривено. тежко корумпирано.

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  7. 7 Профил на nikitovanch
    nikitovanch
    Рейтинг: 728 Любопитно

    Това не го ли четем вече за трети път? Защо трябва топ темата да са тези велоалеи? Да не би пък в София или в Бургас да са по-добре? Разликата е, че няма кой да пише за тях.

    „Чрез правилното и стратегическо използване на пропагандата можете да направите така, че хората да виждат Раят като Ад и Адът като Рай.“
  8. 8 Профил на Миро
    Миро
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Всеки ден ги гледам тези "алеи" и с всеки ден стават все по причудливи, като в Алиса в страна на чудесата са!

    другари комунисти (БСП, АБВ, ГЕРБ, учени, патриоти руски и друга ДС измет!), пътят на България в 21 век не е пътят на Путин! Това е България, не Задунайская!
  9. 9 Профил на dmarev
    dmarev
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Сакън ако няма идеални велоалеи!

  10. 10 Профил на Калибър
    Калибър
    Рейтинг: 1196 Любопитно

    Как е с каруците във Варна?
    Имат ли си алеи?

    Индикирам и калибрирам...за конкурс Мистър Магаре от 240 номинации.
  11. 11 Профил на enot
    enot
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Велико!
    Това е по-зле и от тези в Плевен, бе!

  12. 12 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1148 Неутрално

    Като ще е гарга да е рошава - като ще се правят дебилни вело алеи - нека да са ама наистина дебилни

  13. 13 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 402 Неутрално

    ГОТЪМСИТИ Варна - тъмен, прашен и олющен град с фонтан и мафия във властта.

  14. 14 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#7] от "nikivan":

    Бургаските велоалеи са перфектни.
    Широки са и са на тротоара! Не на улицата, където е опасно.
    В същото време има достатъчно място и за пешеходци!

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  15. 15 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 402 Неутрално

    А най-готино е как "велоалеите" из града заобикалят великите Лафки.

  16. 16 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 535 Неутрално

    Това е нищо - Нова тв публикуват още по-хубава велоалея

    http://novanews.novatv.bg/mynews/view/2015/12/16/27520/%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D1%8F-%D0%B2-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D0%B0/?utm_source=filter&utm_medium=link&utm_campaign=menu

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  17. 17 Профил на Baizuo
    Baizuo
    Рейтинг: 1249 Весело

    Това не може да е вярно. Всеки знае, че във Варна няма и един корумпиран чиновник.

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  18. 18 Профил на Maslara
    Maslara
    Рейтинг: 234 Неутрално

    Само с лапане на обществени поръчки няма да стане, трябва и акъл. Това недоразумение ще бъде ли приетои платено от ЕС?

  19. 19 Профил на maddrum
    maddrum
    Рейтинг: 621 Неутрално

    Гарантирано от ГЕРБ!
    Не знам защо продължават да се строят тия нелепи неща с гръмкото название "велоалея". Това е асфалтирана улица от тротоар, на която за място под слънцето се бият майки с колички, пешеходци и велосипедисти.

  20. 20 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 3223 Неутрално

    Така става, когато хората които поръчват и другите, които проектират, изпълняват (и подизпълнияват) велоалеите, НИКОГА НЕ СА КАРАЛИ КОЛЕЛО, или ако са, то сигурно е било в детството им!!!

  21. 21 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    [quote#6:"полувишис"]всичко там е покварено. изкривено. тежко корумпирано.[/quote]

    Потресен съм,какви пророци ражда
    все още нашата мила Родина!!!
    Относно велоалеите,пълно е с недомислици.
    Не знам защо им трябваше на проектантите,
    да ги правят по основните маршрути и главни
    улици,след като има второстепенни такива
    които са не толкова натоварени,а посоката е
    идентична.

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА
  22. 22 Профил на arte
    arte
    Рейтинг: 458 Любопитно

    Ей Спасе, добре, че са тези криви велоалеи, че иначе какво щяхме да четем за Варна не знам...

    Костов е виновен. И циганите. И колоездачите...
  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  24. 24 Профил на black_recluse
    black_recluse
    Рейтинг: 585 Разстроено

    Тези велоалеи да не са най-важното в България, че от няколко дни само за тях говорите? В интерес на истината не познавам нито един човек, който да ходи на работа с колело, но нали трябва да ни заливате с тази така нужна информация. Сега след като варненци няма къде да си карат колелетата няма да мога да спя и да ям.

  25. 25 Профил на Спас Спасов
    Спас Спасов
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#9] от "dmarev":

    Не е драма ако няма. Но щом ще има и щом ще похарчим едни пари за тях - трябва да са като хората. Или не? Кажи - речи 5 млн. струват! Не че не сме виждали сметката и на много повече, ама поне да не личи по улиците! Или и с това не си съгласен?

  26. 26 Профил на blaserr93lrs2
    blaserr93lrs2
    Рейтинг: 467 Неутрално

    Ами на мен ми идва да си сложа една жилетка с експлозиви и да вляза на заседание на общинския съвет!
    Всеки ден гледам и се дивя на кретенизма на общинарите!Като не знаете и не можете има хора по света които знаят как се прави бе кретени.Важно е да приберем едни пари пък овцете нека блеят...
    Вземи крадлив киро и удари прост портних....

  27. 27 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8386 Неутрално

    Има участъци , където на велосипед може да премине само циркаджия , свикнал да кара по въже.

    karabastun[email protected]
  28. 28 Профил на OMUNVINGE
    OMUNVINGE
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#9] от "dmarev":

    Да бе всичко цъфнало и вързало, че алеите са ни кусур.
    Показват се на снимки 2 км., които минават през центъра на град и голяма драма, в останалата част от около 13 км. те са направени добре, сходно с тези които съм виждал в Германия и най - вече така, че да не се ползуват за паркинги, което според мен е по - добре. Да, крачат хора по тях, които с времето така или иначе ще се научат, че не са пешеходна зона. Правейки сравнение с някои от първите опити за велоалеи в България тези във Варна са направо отлични.

  29. 29 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8386 Неутрално

    До коментар [#25] от "Спас Спасов":

    Трябваше да похвалите поне участъка велоалея от общината до ''Нептун'', направен при Кирил Йорданов.

    [email protected]
  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  31. 31 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#28:"OMUNVINGE"]в останалата част от около 13 км. те са направени добре, сходно с тези които съм виждал в Германия[/quote]

    То през полето най-хубавите велоалеи ще са по принцип. Тази "хубава" километрична част на Вл.Варненчик от долната страна за къв ** е направена, защото аз там жив човек не съм виждал да минава ( и някоя кола отвреме навреме ), защото просто там няма нищо - само складове и цехове.

  32. 32 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#24:"black_recluse"]В интерес на истината не познавам нито един човек, който да ходи на работа с колело[/quote]

    Проблемът не в нуждата от велоалея, а в очевадната кражба и некадърност по изграждането й, защото се бърза да се усвоят едни пари, дори резултатът да е вреден и опасен.

  33. 33 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 402 Неутрално

    На снимка номер 3 няма проблем велоалеята да мине на пътя, а не през подлеза, защото перпендикулярната улица е еднопосочна и НИКОГА няма да се случи конфликт между автомобили и велосипеди.

  34. 34 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1377 Гневно

    На тези "велоалеи" ще трябва да се пуснат да карат колела всички от общинския съвет на Варна и то не по желание, а ЗАДЪЛЖИТЕЛНО, за да видят за какво става въпрос! То бива малоумие, бива, ама тия надминаха всичко строено досега, трябва си съд за тия хорица...

  35. 35 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#16] от "gun":

    Ама колега, не им давайте идеи, начи, с идиотските хрумки те и сами се справят
    Ще осъмнем някоя сутрин с алеи тип "развълнувано море" и целокупно ще развием морска болест

  36. 36 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 535 Неутрално

    До коментар [#35] от "tily_lily":

    Що бе, ей я къде е Украйна - близо до Варна е, нека варненските управници да се разходят и да вземат пример от снимката, пък и ще им напомня за развълнувано море

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  37. 37 Профил на thenomad
    thenomad
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Пълно е с умни хора в България, ама горе са "нашите хора". Хората от велокуба във Варна, без да им влиза в работата, са се ровили, разглеждали, проучвали и обмисляли и щяха да проектират къде къде по-хубави велоалеи. Ама в наща държава въпроса е някой да вземе парите. Питайте хидро инженера без диплома...
    Във всяка нормала държава, след такъв провал, управата на града щеше да е изритана и никога нямаше и да помисли да се явява пак на избори...

  38. 38 Профил на SStan
    SStan
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Защо ли нищо не ме учудва???

  39. 39 Профил на thenomad
    thenomad
    Рейтинг: 489 Неутрално

    [quote#15:"Дундурук"]А най-готино е как "велоалеите" из града заобикалят великите Лафки.
    [/quote]
    И в Пловдив е така, въпреки че тук са доста по-добре велоалеите. Не че няма недомислици...

  40. 40 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1148 Неутрално

    [quote#24:"black_recluse"]Тези велоалеи да не са най-важното в България, че от няколко дни само за тях говорите? В интерес на истината не познавам нито един човек, който да ходи на работа с колело, но нали трябва да ни заливате с тази така нужна информация. Сега след като варненци няма къде да си карат колелетата няма да мога да спя и да ям[/quote]

    Логиката ти е доста плоска. Тази вело алея е неизползваема и даже и да имаш желание няма как да отидеш на работа по нея. А се пише за тези вело алеи понеже нагледно може да се покаже как се харчат държавни пари и какви малоумници ни управляват и взимат решенията. Мен лично ме хваща адски яд като видя нещо толкова безсмислено и некадърно проектирано не само за изхабените пари, а и за допълнително загрозения облик на града.

  41. 41 Профил на edmund0
    edmund0
    Рейтинг: 429 Неутрално

    От прословутата наредба 4 от 2004 на МРРБ по която се правят всички велоалеи у нас:
    "(2) Велосипедните алеи на първостепенната улична мрежа се устройват между платното за движение и тротоарите съгласно приложение № 37 и табл. 1.2 на приложение № 1."
    Ето това да ми каже как го е спазил "проектанта", дето се бие по гърдите, че нямало отклонения от нормативната уредба.

  42. 42 Профил на Калиевперманганат
    Калиевперманганат
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Според мен не е "мечка", а "мишка"..кара колело!

  43. 43 Профил на testimone
    testimone
    Рейтинг: 289 Неутрално

    "За няколко образователни събития по тази тема "Велоклуб устрем" е получил не повече от 3-4 хил. лв., каза за "Дневник" Здравко Василев. Останалото отиде за брошури и билборди".

    Ей по тая причина май, авторът почти си препечатва статията отпреди 13 дни? Цитатът е от нея. Май и снимките същите. Да се чуди човек на редактора на медията. Или по-добре да не се чуди, а?
    Пък може да е щото утре има сесия и започват акция поклонниците добринмитеви?

  44. 44 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1422 Весело

    "В Закона за движение по пътищата е записано, че е забранено да се кара велосипед в пешеходни зони...'

    еееее стига формалности де... закона, та закона, че той да не е за спазване я - винаги може да се оправи щом пречи

  45. 45 Профил на mara71
    mara71
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    Магазин за цигари и алкохол на тротара и велоалеи, които го заобикалят. Инвестиция до инвеститор.
    Уважаеми велосипедисти, препоръчително е да бутате велосипедите си стигайки до обектите на тротоарния инвеститор. Той ни е по-ценен.

  46. 46 Профил на borko_to
    borko_to
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#28:"OMUNVINGE"]Показват се на снимки 2 км., които минават през центъра на град и голяма драма,[/quote]

    Първо никъде в града няма поставени каквито и да е било знаци или маркировка, които велосипедистите да спазват. Още по-лошото е, че няма и предупреждения за шофьорите, че ще пресекат велоалея. Например в Чайка са трасирани в една зелена ивица между булеварда и локалното в квартала. Както ти казах по-горе, няма никакви знаци или маркировка, кой е с предимство - колелото или колата. Вечерно време (понеже няма осветление) имаш шанс да го видиш единствено ако идва срещу теб и попадне пред фаровете, тия дето се движат в твоята посока, директно ги мяташ на капака.
    Не на последно място, според теб защо просто не оцветиха настилката, примерно в червено, а трябваше да се дават луди пари за подмяна на съществуващата настилка, дето я слагаха миналата година?!?

    Правите дървета в гората, първи се отсичат!
  47. 47 Профил на philipo
    philipo
    Рейтинг: 458 Неутрално

    "Без особени усилия в Интернет могат да бъдат намерени специализирани сайтове, съдържащи точни указания за допустимите наклони на алеите и платната, безопасните радиуси на завоите им, схемите за въвеждането на велосипедистите в кръстовища, маркировката и т.н. Всички те са тествани в различни европейски градове с традиции в този вид транспорт."
    ....
    Мога ли да помоля ако някой знае за такива сайтове, да даде тук линкове? Благодаря

  48. 48 Профил на Vassco
    Vassco
    Рейтинг: 573 Неутрално

    Ама тези с колелата още малко ще поискат червенилапми да им сложат и да минават навсякъде. Ама разбира се, че пеш ще минават кръстовищата. Егати нахалниците!!

  49. 49 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 855 Неутрално

    [quote#24:"black_recluse"]В интерес на истината не познавам нито един човек, който да ходи на работа с колело, но нали трябва да ни заливате с тази така нужна информация.[/quote]
    Аз вече 5г ходя на работа с велосипед и съм безкрайно щастлив от това. Нямам проблеми с паркирането, нямам проблеми със задръствания и пр. и пр.Колата я ползвам само ако имам нещо тежко за каране.
    Не горя гориво, не плащам данъци, акцизи и ДГД всички чакащи от мен данъци от горивата, за да се издържат.
    Е верно от Пловдив съм и нашите велоалеи са може би най-добрите в България но от велосипеда по-добро за в града според мене няма, най-малкото защото нито сме по-богати нито сме по-глупави от холандци, германци, австрийци и пр.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  50. 50 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2975 Неутрално

    До коментар [#30] от "testimone":

    Сладур ГЕРБ-ерски, успокой се малко и иди купи букет цветя! След това, се качи на автобус 148 и слез на спирката пред Бизнес центъра, че да чакаш делегацията на бате Бойко, който идва, за да пререже лентата на новите велоалеи...! Ха-ха-ха-а-а-а-а...!
    Варненската община, начело с Портних, пропиляла пет милиона, тръгнал си да ни обясняваш някакви безсмислици! Слез малко на земята! Тия проекти и договори, се пишат на сметката на ГЕРБ! Какъв Костов те гони...?!!

    Бивш tww09306483.
  51. 51 Профил на testimone
    testimone
    Рейтинг: 289 Неутрално

    [quote#33:"Дундурук"]На снимка номер 3 няма проблем велоалеята да мине на пътя, а не през подлеза, защото перпендикулярната улица е еднопосочна и НИКОГА няма да се случи конфликт между автомобили и велосипеди. [/quote]

    Тъй, а автобусите откъде да минат? Над тях или през подлеза?

  52. 52 Профил на swinging_pigs
    swinging_pigs
    Рейтинг: 402 Весело

    До коментар [#15] от "Дундурук":
    ++++
    Тъкмо това щях да напиша и аз...

    Как така стана ,че Никой не може да премести ЛАфКа-та...
    Толкова ли е трудно?!?- Нали бяха подвижни бараки...
    Кое е по-важно един инфраструктурен проект за града или ЛАФКА????

  53. 53 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3941 Любопитно

    Е това го няма никъде по света............вело-алея да води към подлез.................трябва да си абсолютен идиот ,за да измислиш такова нещо!

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  55. 55 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3588 Неутрално

    Не можеш да очакваш от мутри да разбират нуждите на велосипедиста. Те са свикнали на Мерцедес-кубче, а то гази наред...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  56. 56 Профил на kamm
    kamm
    Рейтинг: 515 Весело

    Е, това е новата мода, сега. Молим ви.
    Важното е да "има" велоалеи, а не как и къде са направени.
    Нали гледам из Русе как са направени. Тротоар -> велоалея. Тротоар -> велоалея. Пешеходците ходят по тях, защото самите алейки и тротоари ги оставиха в окаяно състояние.
    Но... много важно...

  57. 57 Профил на edmund0
    edmund0
    Рейтинг: 429 Неутрално

    [quote#11:"enot"]
    Велико!
    Това е по-зле и от тези в Плевен, бе! [/quote]
    В Плевен след 2-3 седмици боята ще се изтрие и никой няма да помни за велоалеята. Във Варна окепазиха 15км тротоари и ще си ги глеадаме такива следващите 20 години.

  58. 58 Профил на Спас Спасов
    Спас Спасов
    Рейтинг: 1416 Весело
  59. 59 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    Ма си нямате екстремни велоалеи като в Русе нали?

    http://www.dunavmost.bg/RuseReporters/Photo/35141-ekstremni-veloalei-v-ruse

    Обичам да грухтя и плюскам.
  60. 60 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Това са най-нескопосаните велоалеи, които съм виждал. В първия момент мислех, че са вади за дъждовна вода.
    Велоалеите в София са направени много по-смислено, въпреки, че и те не са като тези в Холандия, Дания и Германия.

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. Не съм ЗА пРезидента а ПРОТИВ мафията и беззаконието да управляват в България!
  61. 61 Профил на kamm
    kamm
    Рейтинг: 515 Весело

    До коментар [#59] от "Свинчуга":

    Дааа, това е 'О'никално!

  62. 62 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1411 Неутрално

    [quote#7:"nikivan"]Това не го ли четем вече за трети път? Защо трябва топ темата да са тези велоалеи? Да не би пък в София или в Бургас да са по-добре? [/quote]

    по-добри са. За тези в Пловдив да не говорим - почти като в Амстердам.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  63. 63 Профил на apollo
    apollo
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Абсурдно е да се критикува всичко от призмата на политически пристрастия и ниска компетентност.
    Изглежда будните граждани и велосипедисти бяха доволни от К .Йорданов с неговата няма и 100 метрова велоалея между дърветата на Сливница и при Добрин Митев или Христо Кирчев с изградените 0 метра велоалеи.

  64. 64 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Едно ла*но по средата на тротоара. Срам за колегите инженери и архитекти! Поредната схема за "усвояване" на средства чрез изграждането на жалко подобие на вело инфраструктура, проектирана "на коляно". Далавери нон стоп. Еб* смазаната държава!

    I shave with Occam's razor
  65. 65 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Дали ще е кола спряла по ширината на тротоара или зигзагообразно велотрасе, накрая пешеходецът пак го дух*

    I shave with Occam's razor
  66. 66 Профил на varna_11
    varna_11
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Защо се чудите от резултата....
    Я да направим няколко прости сметки:
    15км велоалеи за 4.6милиона лева... Т.е. метър от тази велоалея струва 306лв... Т.е. квадратен метър от тази 'златна' велоалея струва между 150лв (ако е широка 2м) и 300лв (ако е широка 1м) А сега сметнете комисионните... И ще ви стане ясно защо се направиха такива велоалеи във всички по-големи градове....
    Не търсете удобство или практичност - те не са направени за това... Те са направени единствено заради КОМИСИОННИТЕ.. А там грешка явно няма...

  67. 67 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#63:"apollo"]Изглежда будните граждани и велосипедисти бяха доволни от К .Йорданов[/quote]

    Ще го напиша по-общо, не само за алеите. К.Йорданов радеше всичко, квото има в общината. Новите крадат всичко, квото има в общината + непосилни ОГРОМНИ заеми за варненци. Този град няма икономика за да връща тези пари и някой ден ще гръмне. Не ще спрат тока по улиците, ами и детските градини ще затворят.

  68. 68 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#66:"varna_11"] Т.е. квадратен метър от тази 'златна' велоалея струва между 150лв (ако е широка 2м) и 300лв (ако е широка 1м) [/quote]

    Важно е да се уточни, за да си сметнат хората комисионните, че 1кв.м. асфалт ( такива са алеите ) е 25 - 40лв. с премахването на стария ( или квато е предишната настилка ), подложка, нов асфалт, почистване и оформяне.

  69. 69 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 904 Неутрално

    Докато има парички за краден... упс... усвояване, така ще е!
    Но ... "Не е луд, тоя, който яде зелника.........."

    Да разлая троловете!!
  70. 70 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#58] от "Спас Спасов":

    Г-н Спасов, може ли да проучите защо първите автомати за машини по този проект бяха монтирани на открито, а последващите вече ги монтират под новите спирки, което освен, че отнема половината спирка на чакащите пътници, е брутално и грозно изрязване на чисто новата придобивка?

  71. 71 Профил на ramboto
    ramboto
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Няма смисъл от ЕС, бързат да "усвояват" някви пари, правят простотии и трупат дългове.

  72. 72 Профил на idiot_idiotov
    idiot_idiotov
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Не е ли малко тясна тази велоалея??

  73. 73 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#70:"Дундурук"]автомати за машини[/quote]

    автомати за билети*

  74. 74 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 233 Весело

    Те и в София свършват в подлезите, но поне не се вият като змии. Действително по глупост и некадърност варненското изпълнение надминава всичко, което съм виждал в България.
    В същото време не трябва да се подценява значението на нормативните актове. Глупостта и некадърността винаги успява да се оправдае с тях. Така че трябва як натиск нормативните безумия да бъдат изчистени.

  75. 75 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 233 Весело

    До коментар [#30] от "testimone":

    А ти като караш кола, през подлеза ли минаваш?

  76. 76 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 591 Неутрално

    До коментар [#42] от "Калиевперманганат":
    [quote#42:"Калиевперманганат"]Според мен не е "мечка", а "мишка"..кара колело![/quote]
    Не е "мечка", нито "мишка". Казваше се винаги конкретно собствено име /Гошо, Пешо, Тошо/ , този на когото говориш. Ако те чуват и други , да се разсмеят още по-добре. Иначе няма смисъл.
    Та в случая отпред може да стои Колю /Управител на "Хидрострой" е Николай Пашов, бивш общински съветник от ГЕРБ. /, Портних, Боко, "гербер", ако щеш. Резултата е еднакъв.
    Право в /....../ прясно.




  77. 77 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    това надигра плевенските велоалеи по тъпота

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  78. 78 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    [quote#52:"swinging_pigs"]Кое е по-важно един инфраструктурен проект за града или ЛАФКА???? [/quote]
    ами зависи, ако е Бостанджийски град Лафката разбира се е по важна

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  79. 79 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1167 Неутрално

    Не, не, не е истина това. Не може толкоз прости хора да има.

  80. 80 Профил на sweeper
    sweeper
    Рейтинг: 459 Неутрално

    [quote#7:"nikivan"] Да не би пък в София или в Бургас да са по-добре? [/quote]
    Ако това ще ви успокои, положението е същото, а може би и по-зле с новите велоалеи в Пловдив. независимо дали са част от уличното платно или са "интегрирани" в тротоарите, абсурдите са потресаващи. Явно е, че използваемостта на новите съоръжения не е приоритет при изграждането им.

  81. 81 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2437 Неутрално

    Между "може" и "трябва" разлика голяма. И още по-голяма разлика до "а трябва ли наистина?". С подобно оправдание "ЗУТ-ът го позволява" осъмнахме със стотици километри тротоари с широчина 1 лакът пред цокъла на 11-етажни софийски блокове - ново строителство. Очахвах архитектурната камара да изобличи поне най-фрапиращите случаи на срам за професията, но тя си затрая колегиално

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  82. 82 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1134 Весело

    Поне да сложат знак че алеята свършва, че както си се засилил и може да се излумборосаш по стълбите и права в подлеза. Няма да е лошо и един спешен кабинет да отворят в подлеза за удобство

  83. 83 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Герб и Тим еб@ха м@м@та на морската столица. Превърнаха я в гето.

  84. 84 Профил на serena
    serena
    Рейтинг: 540 Неутрално

    Това, което се прави в момента и е наричано "велоалеи", е пълно безумие. Въпросните алеи минават през всякакъв тип шахти, през дървета, дори билборд има по средата на "алеята" на едно място по бул. Сливница. Това е такава тотална потресаваща трагедия, че всеки ден като ги виждам и се чудя как за Бога е възможно подобно нещо и кои идиоти са го проектирали и допуснали за изпълнение?!!! Аз разбирам, че става дума за пари, ама поне да се направи както трябва. А пък как се асфалтират, а пък какви разбити тротоари остават край "алеите"! Направо думите ми се губят, това просто си плаче за разследване и някой да понесе отговорност, е**ти кретенията, която сътвориха за пореден път във Варна, за смях сме станали!

  85. 85 Профил на sweeper
    sweeper
    Рейтинг: 459 Неутрално

    [quote#49:"traveler1"]Е верно от Пловдив съм и нашите велоалеи са може би най-добрите в България[/quote]
    Това пък къде го видя в Пловдив, бе майна? Ако визираш старите велоленти по бул."България" или в "Тракия", те отдавна са усвоени за паркиране. Ако пък става дума за новоизграждащите се - то те често преминават през такива врътки и препятствия, че се чудя дали не са правени за рампи за ВМХ изпълнения.

  86. 86 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2975 Неутрално

    До коментар [#37] от "thenomad":

    Абе, вие чувате ли се!!! За какъв провал говорите?!! Как въобще може да си помислите, такова нещо?!! Не знаете ли, че кмет на Варна е Иван Портних, подкрепен от ГЕРБ!!! Това е огромен успех и феноменално постижение в градската инфраструктура, на световно ниво!!! Това е невероятно съчетание между велоалея и трасе за планинско колоездене, в центъра на Варна, без аналог в целия свят!
    Вие сте мръсен костовак, долен раданкъневист, гей...! Даже и оная работа не ви става, да знаете! Иван Портних е най-добрия кмет, който Варна е имала някога! Иван Портних е най-доброто, което ГЕРБ, може да предложи! Опа, пардон! След бате Бойко, естествено!

    Бивш tww09306483.
  87. 87 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2674 Неутрално

    До коментар [#4] от "historama":

    то това нищо не е , а ние в Св Никола и Траката нямаме изобщо улици , всеки ден се пускам с велосипеда по макадам , по който можеш да се утрепиш , същото е до излизане на светофара посока Пикадили ,въпреки ,че всяка година се плащат десетки милиони данъци ,щото бил най скъпия квартал на Варна ,а парите къде отиват точно ,защото не са за улици ,не са за Ви к ,не са за смето събиране ,въпреки ,че целия квартал плаща чинно , къде отиват парите ни на данъкоплатци ,сащото като с тази порнография дето върви по всички градове ,уж велоалеи ,ама на метър алея цената е десетки хиляди ,докога .........

  88. 88 Профил на drakon
    drakon
    Рейтинг: 458 Неутрално

    уникални тъпанари. за да 'усвоят" Х милиона причиняват щети за 2х милиона.

  89. 89 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3521 Неутрално

    Ми и в Бургас е същото. То и санирането на блоковете ще стане по същия начин. Ако стане.

  90. 90 Профил на Медунчо
    Медунчо
    Рейтинг: 458 Разстроено

    Аз съм велосипедист от Варна и ми се плаче като гледам какви некомпетенти хора строят велоалеи. Сигурен съм, че хората, които обявяват обществената поръчка, планират, строят и удобряват велоалеите НИКОГА не са карали колело до работа/до магазина/някъде в града. Не е нужно да си карал колело в града. Достатъчно е да се допиташ на мнението на хора, които го правят и да видиш как се осъществяват подобни проекти в други държави. Навсякъде велосипедистите се интегрират с автомобилите (т.е. са отделно от пешеходците по възможност) и са с най-голямо предимство. https://www.google.com/search?site=&tbm=isch&source=hp&biw=2560&bih=1341&q=bikepath&oq=bikepath&gs_l=img.3..0j0i10i24j0i24j0i10i24j0i24j0i10i24l4.1297.2115.0.3129.8.6.0.0.0.0.228.622.0j1j2.3.0....0...1ac.1.64.img..5.3.622.FaGvz4rPhBg

  91. 91 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2997 Неутрално

    Не е само във Варна, в повечето областни центрове гербаджийските кметове се втурнаха да "усвояват" европейските, създавайки подобни нелепи велоалеи, за да си пишат актив преди изборите и за да напълнят гушата на близките си хора.

  92. 92 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2997 Неутрално

    Предлагам кмета на Варна, както и изпълнителите на тези недоразумения, лично да демонстрират велосипедните си умения на тях в присъствието на медиите.

  93. 93 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#14] от "mr.no more lies.":

    Затова сте ми забавни бургаските, защото положението с велоалеите е на 100% идентично,обаче Вие говорите как сте европейски град на колела и т.н. както винаги жадни за внимание и признание, btw бургаските алеи бяха забелязани първи по света http://9gag.com/gag/a4LGmXA.

  94. 94 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 458 Любопитно

    До коментар [#13] от "Дундурук":

    поне не е крив фонтана и да наводнява центъра като работи...

  95. 95 Профил на damianrm1
    damianrm1
    Рейтинг: 233 Весело

    "Въпреки това тяхното строителство по предварително утвърдения план продължава и в момента, при това с ударни темпове" - ми то, идеята НИКОГА не е била да се правят веоалеи, а да се усвоят пари! Разберете го най-после! Колкото са по-неизползваеми, толкоз по-добре ! Зер - я да направят улицате така, като почнат ПТП всичко ще лъсне ... а с веолоалеите - и 90% да открадът-все тая - минава по 5 велосипедисти на 1 час ...

  96. 96 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2067 Неутрално

    [quote#14:"mr.no more lies."]Широки са и са на тротоара! Не на улицата, където е опасно. [/quote]
    И като те нахендри някой велосипедист, ще обърнеш плочата. Велосипеда е превозно средство и мястото му е на уличното платно. Някъде между автомобилите и тротоара, а не между пешеходците. Просто в цяла България, велосипеда не е приеман никога на сериозно и заради това улиците никога не са били предвидени да поемат и велосипедисти, като им осигурят някакво място, малко по-далече от колите. Отделно, че централните части на повечето градове са от времето, когато е нямало автомобили и улиците са прекалено тесни за днешните реалности. Именно заради това в цяла България се получават такива "странности" когато се прави велоалея. Лошото е, че точно тези странни велоалеи спират развитието и масовото навлизане на велосипедите в градовете.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  97. 97 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2067 Неутрално

    [quote#53:"bat_plamen"]Е това го няма никъде по света............вело-алея да води към подлез.................трябва да си абсолютен идиот [/quote]
    А ако води директно в средата на трафика на натоварен булевард добре ли ще е за велосипесдитите? Засилени и бух сред автомобилите дето "гонят зеленото"... Отделно, точно кръстовището зад подлеза няма пешеходна пътека и именно заради това има подлез. Всъщност в "цял свят" велосипедите са на улицата, редом с колите защото са си превозни средства, а не на тротоара, където да блъскат пешеходци... Както писах, в България никога не се е гледало на велосипеда като на нещо масово и заради това не му се е обръщало внимание при проектирането на улиците.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  98. 98 Профил на edmund0
    edmund0
    Рейтинг: 429 Неутрално

    [quote#96:"gost22"] Отделно, че централните части на повечето градове са от времето, когато е нямало автомобили и улиците[/quote]
    За разлика от Амстердам, Лондон и Стокхолм, където от дълбока древност далновидните западни инженери са предвидили необходимостта от велосипеден транспорт.

  99. 99 Профил на boras
    boras
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#83] от "ТМаринов":

    Аз продължавам да съм на мнение че ГЕРБ съсипаха страната ама това си е мое мнение. Като гледам изборните резултати, доволните са повече!

  100. 100 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    [quote#92:"antonio_vivaldi"]Предлагам кмета на Варна, както и изпълнителите на тези недоразумения, лично да демонстрират велосипедните си умения на тях в присъствието на медиите. [/quote]
    това твое мнение призовава към насилие и дори към убийство, как не те е срам

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK