
© LiveVarna
(Текстът е допълнен в 12.24ч. на 15 януари 2015г. с копия на документи и в 18.23ч. със съдържанието на мейл, изпратен до редакцията на "Дневник" от ръководителя на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" по повод публикуването на тази статия)
Варна ще трябва да покрие с бюджетни средства най-малко 6 млн.лв. от стойността на проекта си "Интегриран градски транспорт", които не са разплатени с изпълнителите до края на миналата година. Това става ясно от информация, която "Дневник" получи от Министерството на Регионалното развитие и благоустройството.
"В съответствие с актуалното изменение в Указание на министъра на финансите от януари 2015г. относно приключване на програмен период 2007-2013 г. по оперативните програми, съфинансирани от Структурните и Кохезионния фондове на Европейския съюз, крайният срок за извършване на разходите, допустими за възстановяване по Оперативна програма "Регионално развитие" е 31 декември 2015 г., съобщиха от МРРБ. Всички останали разходи, извършени след тази дата ще останат за сметка на общината". (Пълният текст на отговорите от МРРБ можете да видите в прикачения файл).
Според предоставената информация, към момента
със сигурност е загубено безвъзмездното финансиране
за ремонта на базата на общинското предприятие "Градски транспорт".
Заради зле организирана обществена поръчка търгът за избор на изпълнител по тази дейност беше провален веднъж през април 2014г. Наложи се организирането на нова процедура, а договорът с избрания нов изпълнител ДЗЗД "Енерджи ефект - супервайзер" бе сключен едва на 6 ноември м.г. - т.е. по-малко от два месеца преди датата за окончателно приключване на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна".
От информацията на МРРБ става ясно също, че заради забавянето на процедурата е била поискана отсрочка за довършване на работата – до средата на следващата година.
"Направените разходи за тези дейности ще са за сметка на община Варна, съгласно указанията за допустимост на разходите по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007 – 2013 г.", обясниха от министерството на регионалното развитие.
По същата причина
общинският бюджет ще трябва да покрие и всички разходи
по останалите (общо девет) компоненти на проекта, които не са завършени и разплатени с изпълнителите до края на м.г.
Преди седмица "Дневник" изпрати до Биляна Якова, ръководител на проекта "Интегриран транспорт на Варна", списък с въпроси, които трябваше да изяснят каква е общата стойност на загубеното безвъзмездното европейско финансиране по него. Отговори не последваха.
Само преди няколко дни обаче стана ясно, че все още предстои разработването на система за интелигентно следене на автобусния трафик във Варна и подаване на информация в реално време за движението на градските автобуси.
Все още не са въведена в експлоатация и новите електронни системи за продажба на билети, за осигуряване на предимства за автобусите по кръстовищата, както и центърът за управление на масовия градски транспорт.
Общата сума, предвидена за тези дейности е 14.5 млн. лв. Не функционира и бързият автобусен коридор, който трябва да свързва през центъра на града най-западната с най-северната му част.
От общинската администрация във Варна не отговориха и на въпроса дали описаните по-горе средства също ще бъдат покрити от местния бюджет, а не от програма "Регионално развитие". Няма отговор и дали с цел да запази еврофинансирането администрацията не е предплатила дейности, работата по които все още предстои.
Първоначалния срок за изпълнението на проекта беше 9 юли м.г. Заради закъснение с графика му през август 2014г. той бе удължен до 31 декември, но и този срок се оказа неизпълним. Част от причините за това стават ясни от
кореспонденцията между изпълнители на дейности по проекта и община Варна
с която "Дневник" разполага.
От разменените писма между ДЗЗД "Арма" и кмета на Варна Иван Портних става ясно, че в продължение на няколко месеца през м.г. администрацията не е изпълнявала договора си с компанията и не е осигурила важни документи, необходими за изграждането на трасето на бързия автобусен коридор, велоалеите и новите спирки на градския транспорт. Искания за това от страна на "Арма" са изпращани три пъти в период от четири месеца, но всички те са оставени без отговор.
© Дневник Писмо от ДЗЗД "Арма" (1 май 2015г.)
От писмата става ясно също, че по трасетата на автобусния коридор и велоалеите не са въведени регулации на някои от терените, част от тях са частна собственост, включително в транспортни възли, кръстовища от градската пътна мрежа и автобусни спирки.
Забавено е било и решаването на въпроса с концесията на заслони по спирките във Варна, което е забавило работата и по тях.
© Дневник Писмо от ДЗЗД "Арма" (15 мчай 2015г.)
Проблемът с
немарливото изпълнение на договорни отношения
от страна на Община Варна е отбелязан и в писмо до администрацията от ДЗЗД "Ефект -Стро". В него категорично е заявено, че това бави проекта.
От текста става ясно също, че по един от неговите компонентите е работил подизпълнител, който не е бил предварително обявен от спечелилия търга за тази дейност. "Това съставлява нарушение на Закона за обществените поръчки", пише в писмото. Предупреждение за това е било изпратено до кметската администрация още на 19 май м.г. Заради липса на реакция проблемът е бил припомнен отново на 10 септември, а какво се е случило след тази дата не става ясно.
© Дневник Писмо от ДЗЗД "Ефект - Стро" (10 септември 2015г.)
Договорът за безвъзмездно финансиране на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" е на стойност 115 млн. лв. Той беше подписан през 2012г. от бившия кмет на града Кирил Йорданов, но същинската работа по него започна едва през втората половина на 2013г. Това е най-големят проект, изпълняван в града за последните 25 години.
Преди седмица, в хода на подготовката на този текст, "Дневник" изпрати до ръководителя на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" Биляна Якова следните въпроси, чиито отговори трябваше да доизяснят информацията, получена от МРРБ:
- Каква беше причината договорът по обществената поръчка за изпълнение на "Инженеринг – проектиране, строителство, доставка и монтаж на машини и съоръжения и авторски надзор за подобряване на производствено-техническата база на "Градски Транспорт" ЕАД – Варна" да бъде сключен едва на 6.10.2015г. със срок на изпълнение 120 календарни дни при положение, че към тази дата срокът за приключване на проекта все още е бил 31 декември 2015г.
- Кои от дейностите по останалите компоненти на проекта бяха окончателно финализирани (т.е. въведени в експлоатация) и разплатени към 31.12.2015г.
- Има ли дейности, които са разплатени без да са финализирани? Ако такива дейности има, кога предстои тяхното финализиране и кои са дружествата, към които вече са извършени плащанията за тях?
- Компонент от проекта за ИГТ ли са мобилното и уебприложение за информация на пътниците в градския транспорт, за които информирахте на 7 януари т.г.? Кой е техният разработчик и извършени ли са към него плащания към 31.12.2015г.?
- Има ли и други дейности по изпълнението на проекта за ИГТ на Варна (освен тези по компонент 9) разходите, по които, ще са (или вече са направени) за сметка на Община Варна?
Ето какво гласи нередактираният вариант на електронното й съобщение:
"По повод публикацията: "Варна вече е загубила поне 6 млн. лв европейско финансиране за градски транспорт", бих искала да заявя следното: Варна категорично не е загубила 6 млн. лв. европейско финансиране, защото:
- По проект "Интегриран градски транспорт на Варна" са усвоени всички средства по безвъзмездната финансова помощ, допустими за възстановяване по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013г.
- Що се отнася за Компонент 9, който е част от проект "Интегриран градски транспорт на Варна", финализирането му ще стане факт след извършване на "Ремонт на производствено–техническата база на Градски транспорт." Държа да подчертая, че разходи за дейностите по този компонент са от частта съфинансиране от страна на бенефициента – т.е. Община Варна! С други думи – съгласно договора за безвъзмездна финансова помощ и бюджета на проекта, ремонтът на депото е част от собствения финансов принос на Община Варна.
Затова заявявам категорично, че твърдението за "загубено безвъзмездното финансиране от 6 млн. лв." е манипулативно и категорично не отговаря на истината.
- Що се отнася до показани извадки от кореспонденции между изпълнители и възложител, те също са некоректно представени. Например, тенденциозно е публикувана само част на писмото от ДЗЗД "Ефект –стро" , като е пропусната частта, в която фирмата, осъществяваща строителен надзор на компонентите на проекта, е написала: "...Ви уведомявам, че цитираните клаузи от договорите се изпълняват своевременно. Нашите специалисти упражняват предварителен контрол при изработването на идейните и техническите проекти. Периодично провеждаме срещи с изпълнителите по договорите за Компоненти 1,2,3,4,5,7,8, и 10".
С уважение:
инж. Биляна Якова, ръководител на проект "Интегриран градски транспорт""
spring_va
Рейтинг: 574 НеутралноВече ми се повръща от новини за (не)усвоени милиони и несвършена работа. Един не разбрал, друг не подписал, трети се успал, четвърти закъснял. Що за некъдърно племе сме, бре?
полувишис
Рейтинг: 274 НеутралноДо коментар [#1] от "spring_va":
http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnesвърхът на некадърността. наследство от комунизма.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноБраво, Ванка, видими резултати!
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКПубликувано през m.dnevnik.bg
chicago514
Рейтинг: 2195 Неутрално[quote#1:"spring_va"]Що за некъдърно племе сме, бре?[/quote]Некадърници с големи възможности за развитие в тази посока.Ами как няма да ги има тези некадърници,бездарници,тунеядци и всякакви други от тази поредица след като никой не носи никаква съдебна отговорност за пропуснати ползи от държавата или общината.
kimche
Рейтинг: 434 НеутралноВаню е гола вода,едва ли има по-смешен кмет в БГ
В България властва беззаконието!wowbagger
Рейтинг: 221 РазстроеноАко наистина се окаже, че ще плащаме милионите при сегашното ниво на свършена работа, аз лично хващам сопата.
oex13531876
Рейтинг: 434 ЛюбопитноКого нсзначаваме в администрацията ? - Некадърници с връзки ! Някои дори неграмотни.
А Портних застъпва втори мандат.
Уволнения ще има ли, или само премествания и мъмрене ? За такива нарушения носи ли се наказателна отговорност ?
tos_buratino
Рейтинг: 424 НеутралноВ Бургас през декември също купя ударен труд - велоалеи, спирки на бързата линия бяха почернели от работници и техника. Бачкаха буквално до новата година и след това изчезнаха. Да каже човек, че са си тръгнали понеже са си свършили работата - не са. Има много алеи и спирки за довършване, има строителни материали останали по обектите, но работници вече няма.
И тук явно кмета ще плаща с нашите пари.
errata
Рейтинг: 948 НеутралноДо коментар [#1] от "spring_va":
"Да, България"Всеки по верижката се ослушва и чака да види дали няма да може "да барне" я някой рушвет я някоя комисионна.
И затова най-накрая пропуснали сроковете.
xflood
Рейтинг: 1022 ГневноДокога некаъдрни ще ни управляват?!!
Fail with honour then succeed by fraudedin drugii
Рейтинг: 2356 Неутралнотова е така ,защото липсва каквато и да е отговорност от общинарите и хората ,които изпълняват и ободряват тези проекти , те просто вземат от гражданите данъците и ги влагат там където на тях им е изгодно и това няма никаква санкция ,например в кварталите Бриз Св Никола Евсиноград Виница , а това са кварталите които дават най големите данъци на Варна няма дори асфалтирани улици ,в първите три квартала липсва и каквото и да е сметоизвозване ,идин цигански катун с разбити макадами и мизерия ,на който обаче не пропускат да обират данъците за всичко стриктно ,все едно си в Монако и най интересното е ,че понеже живеещите там са предимно чужденци, които не знаят как да реагират на тази обикновена кражба и рекет , никой не се обажда и не протестира срещу явната кражба на парите на хората срещу което нищо не се прави ,не се осигурява не транспорт ,ами даже асфалтирана улица ,а това го няма и в циганските квартали на селата ,егати мафията
gogo2011
Рейтинг: 500 НеутралноДо коментар [#5] от "kimche":
И защо го избрахте тогава? Не е като да не беше влизал в общината та да се подлъжете, че е нов човек и има потенциал. Или и във Варна се гласува просто за една партия по инерция.
Consumer
Рейтинг: 541 ВеселоДо коментар [#3] от "Darth Plagueis":
Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you wantВанката може да го видиш как се представя събота вечер в Капитан Кук, заедно с измисления селски хайлайф и слагачи около него.
pitanka_3
Рейтинг: 707 НеутралноКато видиш началника и се сещаш за подчинените му.
blaserr93lrs2
Рейтинг: 449 ВеселоАма лафките как бързо изникнаха!Като гъби!!
Спирка,лафка,спирка,лафка.....
Ето статията в кратък формат!!
''Отговори не последваха.''
''Няма отговор''
''администрацията не е изпълнявала''
''но всички те са оставени без отговор''
''не са въведени регулации на някои от терените"
''немарливото изпълнение на договорни отношения "
''не е бил предварително обявен''
"Забавено е било"
soul
Рейтинг: 436 НеутралноЛафки и горнооряховски скари нали се построиха?Кво им пука за интегриран-алабала транспорт?
„Тази смрад, която изпускаме, поражда около Русия презрение към нас, недоверие, нелюбов. " Никита МихалковPetleshev
Рейтинг: 3077 НеутралноДо коментар [#12] от "gogo2011":
Бивш tww09306483.Ами, избраха им го...! Кметовете от ГЕРБ, нямат алтернатива, те са извънземни и с божествен произход! Отделно, Янко Станев си осребри циганските гласове и работите се наместиха!
Варненци, на няколко пъти си избраха Кирил Йорданов, че един Портних ли ще им се опре!
kimche
Рейтинг: 434 Неутрално[quote#12:"gogo2011"]И защо го избрахте тогава?[/quote]
В България властва беззаконието!и аз това се чудя на моите съграждани.Години наред нищо не се пипваше по града.Дойде Ваня ,напудри малко пейзажа и цяла Варна се втурна да гласува за него
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 ВеселоДо коментар [#13] от "Consumer":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКБива ли ги? Раздават ли се на маса?
Consumer
Рейтинг: 541 ВеселоДо коментар [#19] от "Darth Plagueis":
Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you wantНа 100%
rrn10393129
Рейтинг: 328 НеутралноПроект „Интегриран градски транспорт на Варна“ е най-мащабният инфраструктурен проект на Община Варна, състоящ се от десет основни компонента. Почти сме на финалната права, за чието изпълнение се вложи много труд, енергия и усилия от страна на екипа за изпълнение на проекта.
По проекта вече е изградена система за информация на пътниците в реално време и по никакъв начин тя не се конфронтира, засяга, черпи информация или злоупотребява с информационната услуга на Варна трафик и доставчика й на услуги. Остава неразбираем агресивния и търсещ конфронтация подход на екипа на Варна Трафик. Ако атаките в публичното пространство и решението за спиране на услугата цели да настрои потребителската аудитория срещу Община Варна, то работата на екипа на проект „Интегриран градски транспорт на Варна“ и на изпълнителя по сключения договор за Компонентите на МГОТ, (масов градски обществен транспорт) в полза на гражданите на града става безсмислена.
Можем само да поздравим екипа на Варна трафик за положените усилия, техника и време за създаването и поддръжката на техния продукт, за „модерна и удобна транспортна информационна система“, която най-вероятно значи монопол на собствения им продукт, който те така явно рекламират като „безплатен“ и „безвъзмезден“.
Уточнявам, че финансирането на проект „Интегриран градски транспорт на Варна“ е по сключен договор на Община Варна за безвъзмездна финансова помощ. С други думи, казаното от Варна Трафик, „В никакъв случай обаче не бихме приели общинската администрация да плати на друг от данъците на всички ни за нещо, което вече съществува и работи безвъзмездно“, е безпочвено и невярно. ---- Найс а
todor.maksimov
Рейтинг: 5 ГневноРъководителката и май единствен член на екипа на "интегриран градски транспорт" на прокуратура за разхищение на държавни средства!!!!!!!!
Индивидуален паметник на културата
Рейтинг: 653 НеутралноВидими резултати на избрания с гласовете от Максуда.
Мечтая за България, в която пожарникарите са просто пожарникари.apollo
Рейтинг: 488 Неутрално"Това е най-големят проект, изпълняван в града за последните 25 години."
В общи линии това е най вярното от цялата статия,но не дава отговор, защо през тези години само се спеше и крадеше.
cinik
Рейтинг: 2609 НеутралноТо беше ясно, че за 2 години няма как да се свърши нещо, затлачено 5 години преди това.
Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!Да го завършват на мускули и да го пускат, че София и Варна се очертават като двата града Мека и Медина на автоталибанизма.
Момчил89
Рейтинг: 605 ВеселоСтатия, която Иван Портних няма да пусне в любимия си Фейсбук =). Иначе за перчене е много активен ама от многото време прекарано там не му е останало да се погрижи за града реално...
Драконови закони ще оправят държавата!Спас Спасов
Рейтинг: 1341 ВеселоДо коментар [#24] от "apollo":
Приложените документи също ли са с невярно съдържание?
Роси
Рейтинг: 7912 НеутралноТой Горанов ще им ги възстанови.