Варна вече е загубила поне 6 млн. лв европейско финансиране за градски транспорт (обновена)

Варна вече е загубила поне 6 млн. лв европейско финансиране за градски транспорт (обновена)

© LiveVarna



(Текстът е допълнен в 12.24ч. на 15 януари 2015г. с копия на документи и в 18.23ч. със съдържанието на мейл, изпратен до редакцията на "Дневник" от ръководителя на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" по повод публикуването на тази статия)


Варна ще трябва да покрие с бюджетни средства най-малко 6 млн.лв. от стойността на проекта си "Интегриран градски транспорт", които не са разплатени с изпълнителите до края на миналата година. Това става ясно от информация, която "Дневник" получи от Министерството на Регионалното развитие и благоустройството.


"В съответствие с актуалното изменение в Указание на министъра на финансите от януари 2015г. относно приключване на програмен период 2007-2013 г. по оперативните програми, съфинансирани от Структурните и Кохезионния фондове на Европейския съюз, крайният срок за извършване на разходите, допустими за възстановяване по Оперативна програма "Регионално развитие" е 31 декември 2015 г., съобщиха от МРРБ. Всички останали разходи, извършени след тази дата ще останат за сметка на общината". (Пълният текст на отговорите от МРРБ можете да видите в прикачения файл).





Според предоставената информация, към момента


със сигурност е загубено безвъзмездното финансиране


за ремонта на базата на общинското предприятие "Градски транспорт".


Заради зле организирана обществена поръчка търгът за избор на изпълнител по тази дейност беше провален веднъж през април 2014г. Наложи се организирането на нова процедура, а договорът с избрания нов изпълнител ДЗЗД "Енерджи ефект - супервайзер" бе сключен едва на 6 ноември м.г. - т.е. по-малко от два месеца преди датата за окончателно приключване на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна".


От информацията на МРРБ става ясно също, че заради забавянето на процедурата е била поискана отсрочка за довършване на работата – до средата на следващата година.


"Направените разходи за тези дейности ще са за сметка на община Варна, съгласно указанията за допустимост на разходите по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007 – 2013 г.", обясниха от министерството на регионалното развитие.


По същата причина


общинският бюджет ще трябва да покрие и всички разходи


по останалите (общо девет) компоненти на проекта, които не са завършени и разплатени с изпълнителите до края на м.г.


Преди седмица "Дневник" изпрати до Биляна Якова, ръководител на проекта "Интегриран транспорт на Варна", списък с въпроси, които трябваше да изяснят каква е общата стойност на загубеното безвъзмездното европейско финансиране по него. Отговори не последваха.


Само преди няколко дни обаче стана ясно, че все още предстои разработването на система за интелигентно следене на автобусния трафик във Варна и подаване на информация в реално време за движението на градските автобуси.


Все още не са въведена в експлоатация и новите електронни системи за продажба на билети, за осигуряване на предимства за автобусите по кръстовищата, както и центърът за управление на масовия градски транспорт.


Общата сума, предвидена за тези дейности е 14.5 млн. лв. Не функционира и бързият автобусен коридор, който трябва да свързва през центъра на града най-западната с най-северната му част.


От общинската администрация във Варна не отговориха и на въпроса дали описаните по-горе средства също ще бъдат покрити от местния бюджет, а не от програма "Регионално развитие". Няма отговор и дали с цел да запази еврофинансирането администрацията не е предплатила дейности, работата по които все още предстои.


Първоначалния срок за изпълнението на проекта беше 9 юли м.г. Заради закъснение с графика му през август 2014г. той бе удължен до 31 декември, но и този срок се оказа неизпълним. Част от причините за това стават ясни от


кореспонденцията между изпълнители на дейности по проекта и община Варна


с която "Дневник" разполага.


От разменените писма между ДЗЗД "Арма" и кмета на Варна Иван Портних става ясно, че в продължение на няколко месеца през м.г. администрацията не е изпълнявала договора си с компанията и не е осигурила важни документи, необходими за изграждането на трасето на бързия автобусен коридор, велоалеите и новите спирки на градския транспорт. Искания за това от страна на "Арма" са изпращани три пъти в период от четири месеца, но всички те са оставени без отговор.


Писмо от ДЗЗД "Арма" (1 май 2015г.)

© Дневник

Писмо от ДЗЗД "Арма" (1 май 2015г.)


От писмата става ясно също, че по трасетата на автобусния коридор и велоалеите не са въведени регулации на някои от терените, част от тях са частна собственост, включително в транспортни възли, кръстовища от градската пътна мрежа и автобусни спирки.


Забавено е било и решаването на въпроса с концесията на заслони по спирките във Варна, което е забавило работата и по тях.


Писмо от ДЗЗД "Арма" (15 мчай 2015г.)

© Дневник

Писмо от ДЗЗД "Арма" (15 мчай 2015г.)


Проблемът с


немарливото изпълнение на договорни отношения


от страна на Община Варна е отбелязан и в писмо до администрацията от ДЗЗД "Ефект -Стро". В него категорично е заявено, че това бави проекта.


От текста става ясно също, че по един от неговите компонентите е работил подизпълнител, който не е бил предварително обявен от спечелилия търга за тази дейност. "Това съставлява нарушение на Закона за обществените поръчки", пише в писмото. Предупреждение за това е било изпратено до кметската администрация още на 19 май м.г. Заради липса на реакция проблемът е бил припомнен отново на 10 септември, а какво се е случило след тази дата не става ясно.


Писмо от ДЗЗД "Ефект - Стро" (10 септември 2015г.)

© Дневник

Писмо от ДЗЗД "Ефект - Стро" (10 септември 2015г.)


Договорът за безвъзмездно финансиране на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" е на стойност 115 млн. лв. Той беше подписан през 2012г. от бившия кмет на града Кирил Йорданов, но същинската работа по него започна едва през втората половина на 2013г. Това е най-големят проект, изпълняван в града за последните 25 години.



Отговорът


Преди седмица, в хода на подготовката на този текст, "Дневник" изпрати до ръководителя на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" Биляна Якова следните въпроси, чиито отговори трябваше да доизяснят информацията, получена от МРРБ:


  1. Каква беше причината договорът по обществената поръчка за изпълнение на "Инженеринг – проектиране, строителство, доставка и монтаж на машини и съоръжения и авторски надзор за подобряване на производствено-техническата база на "Градски Транспорт" ЕАД – Варна" да бъде сключен едва на 6.10.2015г. със срок на изпълнение 120 календарни дни при положение, че към тази дата срокът за приключване на проекта все още е бил 31 декември 2015г.
  2. Кои от дейностите по останалите компоненти на проекта бяха окончателно финализирани (т.е. въведени в експлоатация) и разплатени към 31.12.2015г.
  3. Има ли дейности, които са разплатени без да са финализирани? Ако такива дейности има, кога предстои тяхното финализиране и кои са дружествата, към които вече са извършени плащанията за тях?
  4. Компонент от проекта за ИГТ ли са мобилното и уебприложение за информация на пътниците в градския транспорт, за които информирахте на 7 януари т.г.? Кой е техният разработчик и извършени ли са към него плащания към 31.12.2015г.?
  5. Има ли и други дейности по изпълнението на проекта за ИГТ на Варна (освен тези по компонент 9) разходите, по които, ще са (или вече са направени) за сметка на Община Варна?
     
Якова реагира едва в късния следобед днес, след публикацията на статията, касаеща зададените въпроси.
Ето какво гласи нередактираният вариант на електронното й съобщение:


"По повод публикацията: "Варна вече е загубила поне 6 млн. лв европейско финансиране за градски транспорт", бих искала да заявя следното: Варна категорично не е загубила 6 млн. лв. европейско финансиране, защото:


  1. По проект "Интегриран градски транспорт на Варна" са усвоени всички средства по безвъзмездната финансова помощ, допустими за възстановяване по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013г.
     
  2. Що се отнася за Компонент 9, който е част от проект "Интегриран градски транспорт на Варна", финализирането му ще стане факт след извършване на "Ремонт на производствено–техническата база на Градски транспорт." Държа да подчертая, че  разходи за дейностите по този компонент са от частта съфинансиране от страна на бенефициента – т.е. Община Варна! С други думи – съгласно договора за безвъзмездна финансова помощ и бюджета на проекта, ремонтът на депото е част от собствения финансов принос на Община Варна.


    Затова заявявам категорично, че твърдението за "загубено безвъзмездното финансиране от 6 млн. лв." е манипулативно и категорично не отговаря на истината.
     

  3. Що се отнася до показани извадки от кореспонденции между изпълнители и възложител, те също са некоректно представени. Например, тенденциозно е публикувана само част на писмото от ДЗЗД "Ефект –стро" , като е пропусната частта, в която фирмата, осъществяваща строителен надзор на компонентите на проекта, е написала: "...Ви уведомявам, че цитираните клаузи от договорите се изпълняват своевременно. Нашите специалисти упражняват предварителен контрол при изработването на идейните и техническите проекти. Периодично провеждаме срещи с изпълнителите по договорите за Компоненти 1,2,3,4,5,7,8, и 10".


    С уважение:


    инж. Биляна Якова, ръководител на проект "Интегриран градски транспорт""
     

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK