ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът и активността са от ЦИК при 100% обработени протоколи, мандатите са по изчисление на "Дневник"

Поне 25 млн. лв. трябва да плати Варна за отчуждени имоти при реконструкция на градски булевард

Компютърна визуализация на бъдещия бул. "Васил Левски" във Варна

© Община Варна

Компютърна визуализация на бъдещия бул. "Васил Левски" във Варна



Прогнозната стойност на обезщетенията, които община Варна ще трябва да изплати за принудителното отчуждени имоти при изграждането на бул. "Васил Левски" в града, е около 25.2 млн. лв. Това съобщиха за "Дневник" от местната администрация. Сумата може да нарасне значително, като се имат предвид няколко решения на Варненския административен съд от последните месеци. С тях размерът на обезщетения, определени със заповеди на кмета на града Иван Портних, бяха завишени над два пъти. Вероятно по тази причина от общинската администрация уточняват, че посочената сума е "прогнозна с оглед неприключили съдебни и други институционални процедури".


При едно от решенията на Административния съд във Варна обезщетението за 2.6 хил. кв.м бе


увеличено от 438 хил. лв. на над 820 хил. лв.




По друга жалба за имот от 174 кв.м и повече от 100 кв.м собствениците му получиха 408 хил. лв. вместо определените 338.4 хил. лв. В трети случай компенсацията за 130 кв.м бе завишена от близо 108 хил. лв. на над 175 хил. лв.


Последното съдебно решение по подобен казус е от 6 март т.г. При него първоначалната сума на обезщетението от около 40 хил. лв., определени със заповед на варненския кмет в средата на декември м.г., бе завишена до над 78 хил. лв., което е близо два пъти. Със същото решение


кметът на община Варна беше осъден


да заплати и разноските по делото, направени от ищците. Те са в размер на над 1700 лв.


Общата прогнозна сума на обезщетенията - 25.2 млн. лв., не влиза в размера на инвестицията, предвидена за реконструкцията на бул. "Васил Левски", която е 113 млн. лв. От тях държавното финансиране е 80.5 млн. лв. Така излиза, че само за отчуждителни процедури Варна трябва да изхарчи допълнителна сума, равняваща се в най-добрия случай на над 30% от парите, отпуснати от националния бюджет. Ако решенията на Административния съд в града продължат да следват тенденцията от последните месеци, този процент ще нарасне многократно. А това поставя под въпрос


икономическата целесъобразност на реконструкцията.


"Към настоящия момент 140 обекта са в процедура - на различен етап, по принудително отчуждаване за изграждането на бул. "Васил Лвски" с възложител община Варна", гласи информацията на местната администрация.


Проблемът с броя и цената на имотите, които трябва да бъдат отчуждени за строителството на новите участъци и кръстовища по бул. "Васил Левски", няма как да бъде отделен от друг – липсата на подробен и ясен технически проект, който да е публично достъпен.


Въпреки задължението по закон


до този момент са публикувани и само малка част от разрешенията за строителните работи по трасето на булеварда.


След дълго отлагане и няколко отказа за предоставяне на информация част от работната визия на новия бул. "Васил Левски" във Варна се появи в сайта на местната администрация едва в средата на ноември м.г. Официално обявената му цена беше 830 хил. лв. без ДДС. Той е преработен вариант на друг, изработен преди години, но на двойно по-ниска цена.


В същото време правителственото решение за отпускане на част от средствата за реализацията на проекта беше взето още на 11 октомври м.г. За какво и как ще бъдат похарчени те все още не е съвсем ясно.


Едно от най-тревожните несъответствия


в показания план са регулационните граници на бъдещия булевард "Васил Левски". Т.нар. линии на отчуждение не преминават върху имотите, които трябва да бъдат откупени от собствениците им. За да бъдат коригирани, в бъдеще явно ще се наложат допълнителни промени, но и допълнителни разходи.


Публикацията на проекта съдържа графична част и три компютърни визуализации. Липсват проектно–сметна документация, количествено–стойностни сметки и ред други важни документи. Любопитно е и информационното каре към графиката. Според отразеното там тя би трябвало да е изготвена още през ноември 2007 г.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK