Хостелиерът

Стефан Ножчев и Гергана предлагат приятелството си още от първата минута

© Дневник

Стефан Ножчев и Гергана предлагат приятелството си още от първата минута



Изглежда много позитивен и жив човек, на 29 години е и веднага ти предлага приятелството си. В бизнеса с хостелите, споделя той, ключово е приятелското отношение. Повече от година заедно с приятелката си Тони и друга варненска двойка управляват един от най-популярните хостели във Варна. Кръстили са го "Йо-хо-хостел", по аналогия с прословутата пиратска песен. Посещават ги млади пътешественици предимно от Западна Европа, но дори от Австралия и САЩ.


Пътят на хостелиера
Стефан е родом от Стара Загора. Винаги се е интересувал от туризъм и екология. Още в подготвителния клас на езиковата гимназия в града участва в създаването на първото тогава ученическо дружество за пешеходен туризъм. Организирали биомониторинг, посещения на природни резервати, екологични обучения.


Идва във Варна и следва "Счетоводство и контрол" в Икономическия университет. Стефан казва, че наученото там в момента много му помага с документацията в хостела. Хвали се, че проверяващите са изумени от коректността в отчетите за приходите и разходите.




Заедно с Тони, която е от Созопол, започват работа като инструктори на персонал в известна верига за търговия с техника и около две години обикалят градовете из страната. Там се научава да работи с хора. Един от най-важните уроци, споделя Стефан, е, че клиентът трябва винаги да остава доволен. "Обикновено един удовлетворен човек споделя впечатленията си само с един-двама свои приятели. В същото време недоволните разтръбяват впечатленията си навсякъде. Такава е логиката на потребителя."


След това тандемът се пробва да създаде къща за гости в град Червен, в най-големия каньон в България - този на Русенски Лом. "Организирахме наблюдение на птици и други дейности на познавателния туризъм. Но броят на преминаващите оттам беше недостатъчен и през септември 2005 отидохме в Пловдив", разказва Стефан.


Двамата се присъединяват към екипа на един вече работещ хостел - къща в Стария Пловдив. Там работят около година, когато се запознават с човек на име Израел, от Доминиканската република, който е собственик на агенция в Златни пясъци. Именно Израел научава Стефан как да забавлява гостите, да ги води на изложби, да организира кратки пътешествия. С две думи - разкрива тайните на туристическата анимация.


През следващите месеци се ражда идеята за хостел във Варна. Освен постоянният поток от туристи към града, другият мотив е, че всички съществуващи дотогава хостели в морския град са със сезонна заетост - от 15 май до 15 септември. "Отделно, смята Стефан, другите хостели във Варна предлагат много ниско ниво на обслужване - например нямат отделни стаи или постоянни служители."


И така до лятото на 2006, когато откриват хостела си в къща до бул. "Съборни", зад Катедралата. Първоначално разполагали с 12 легла, но през онова лято се наложило да посрещнат 47 души наведнъж. За да ги подслонят, разпънали палатки във вътрешния двор.


На сегашното си място -- срещу градинката зад Козирката -- са от февруари 2008. "Нарочно избрахме сграда с обществено предназначение, казва Стефан и обяснява решението си със законовото изискване всички съседи в жилищна кооперация да са съгласни с тяхната дейност. Другите хостели във Варна се намират именно в жилищни сгради."


Стефан и Тони са поделили своите роли в работата - той е гидът, той е най-близко до гостите, а Тони отговаря за воденето на кореспонденцията, занимава се със записванията. Освен тях в хостела са още и Стефан Бъчваров, вокалист в местната банда Pizza, и приятелката му Гергана.


Стефан се грижи за ремонтите, инсталациите - изобщо той е специалистът по всичко. Приятелката му Гери се занимава с дизайна и зеленината в помещенията. "Мислихме за име като See the Sea, но България е пиратска страна, а и в първия ни хостел във Варна имахме графити на пирати по стените. Та така и се роди името "Йо-хо-хостел", разкрива хостелиерът.


Формулата на успеха
Няколко основни неща превръщат хостела в успешен бизнес, споделя Стефан. На първо място, това е добрата локация. Трябва да се намира на транспортен възел, близо до жп и автогара, до летище. А Варна е именно по международния път между Румъния и Турция.


Другото условие е сигурността. Всъщност Стефан се появи за срещата ни, след като бе обикалял магазините за пожарогасители, които е задължен да постави в стаите.


"Важно е да осигурим комфорт, а не да правим пари от въздух, казва той. Чистотата и комфортът са следващото неизбежно нещо в този бизнес." Стефан си спомня какво ги е учила в гимназията преподавателката по география: "Много е хубаво да влезеш в 200-годишна къща, но не и в 200-годишна тоалетна."


Освен съвременните удобства всеки хостел трябва да има собствен характер - нещо, което да го отличава от останалите. Тук собствениците са приложили успешно няколко прости хрумвания. В мансардното помещение например са подредили малка библиотека от пътеводители, карти и атласи. Освен това същото помещение лесно се превръща и в своеобразна концертна зала за професионални и самоуки музиканти. В "Йо-хо" правят впечатление и колекциите от графити в коридора. Някои от тях са дело на Nastera, най-прочутият българин в жанра.


Екзотична атракция за гостите представляват и двата мексикански саламандъра от вида Axolotl. На пръв поглед Ахтопол и Созопол, както са наречени животните, приличат на риби албиноси, но се оказва, че имат крайници и бели дробове, които могат да се развият, ако излязат от аквариума.


"Най-ценно е, казва Стефан, да попаднеш в Lonely Planet, защото голям процент от хората ползват именно този гид. От май 2008 сме включени там. Това особено много ни помогна през зимата." Самият "Йо-хо" миналата година e номиниран за Top Rated Hostel от потребители на сайта за записвания HostelWorld.com. Оценките в пътеводителя са от тайни клиенти, докато в сайта - от редови посетители.


През есента на миналата година Стефан се отива в Истанбул и посещава 16 хостела, някои от които имат 70-80, а дори и 250 легла. Там оставя флаери и рекламни материали. На четвъртия ден след завръщането си във Варна "избива" инвестицията си в това пътуване, след като в хостела му пристигат гости, които са научили за "Йо-хо" от информационните материали, оставени в Истанбул.


Трудното бъдеще
Стефан обяснява, че първите една-две години са били много трудни. Възвращаемостта на вложените средства идва най-рано след 2 години. Съзнава, че ключов фактор за бизнеса е реинвестирането на средствата - например в подобряване на условията, предоставянето на допълнителни услуги. Стефан разказва как екипът му е купил джип и миниван, за да посрещат гостите си. Дават и велосипеди под наем. Организират посещения на музеи, еднодневни екскурзии, бънджи скокове.


Според Тони световната криза преминава покрай тях, защото гостите им са друг тип туристи. И в добри, и в лоши времена хората с раници на гърба са с ограничен бюджет. И Тони, и Стефан обаче са съгласни, че зимата е най-тежкият им период. Но тогава най-многобройните им посетители са новозеландците и австралийците, които по това време се опитват да се спасят от горещото лято в Южното полукълбо.


Те съставляват 25% от всички "бекпекъри" по света. "Имат една традиция в Австралия, разказва Стефан, понеже живеят само на един голям остров, когато навършат 18 години, родителите им ги изпращат в Западна Европа и САЩ, за да видят света. "Вероятно това ги прави пътешественици за цял живот."


Най-големият недостатък на гостоприемната къща според стопаните й е, че няма градина. Всъщност към сградата има прилежащ вътрешен двор и една полусрутена къща. Екипът смята да ги ремонтира и до 2 години да превърне руините в парти зона. А сегашната къща да приюти още легла и да стане само зона за нощувки. Обмислят да отворят и малко ресторантче с българска кухня.

Ключови думи към статията:

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Whoever
    *****
    Неутрално
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  3. 3 Профил на tsokin
    *****
    Любопитно
  4. 4 Профил на 東
    Рейтинг: Неутрално

    Ако всички имаха такова отношение към работата си щяха да избегнат кризата

  5. 5 Профил на blue_fish
    *****
    Неутрално

    Написах "Йо-хо-хостел" в Google, и излязоха връзки към публикации за хостела, но така и не намерих неговата страница!
    Пробвах да напиша името на английски, явно не го уцелих и пак нищо не открих. Трябваше да напиша hostel Varna, да избера някои от сайтовете за резервации, там да открия как се пише на английски (а именно: yo-ho-hostel), да го напиша в Гугъл и чак тогава се добрах до сайта.

  6. 6 Профил на kalinKo
    kalinKo
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Сайтът им е www.yohohostel.com. Можеше да пробваш и през www.hostelworld.com.

  7. 7 Профил на Zo
    *****
    Неутрално

    Тъпаци, явно дори и не искат български туристи, защото сайтът им е само на английски.

    "пише на английски (а именно: yo-ho-hostel), "

    Ха-ха, аз написах "yo yo hostel" и така ги отрких от раз, грешката се оказа вярна.

  8. 8 Профил на pusher
    *****
    Неутрално
  9. 9 Профил на Данчо
    *****
    Неутрално

    До Zо: Не са тъпаци, а са много яки яки пичове и пички! КАто си толкова отворен вземи ти да направиш нещо подобно. Но за инфо на български език, може би си прав.

  10. 10 Профил на zo
    *****
    Неутрално

    Аде нема нужда да правим нещо подобно.

    Тъпащината е липсата на уважение към евентуални български клиенти. Наскоро писах имейл на една българска фирма, чийто опаковки са само на английски, общо-взето, казвайки им същото. Има мнооооого на какво да се учат хората тука на подход към клиента.

  11. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  12. 13 Профил на веселюшко
    *****
    Любопитно




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK