Варна търси "фентъзи" решение за транспорта

Зам.-кмет: Световната банка ще финансира монорелсова железница

Във Варна започва проучване за рентабилността от изграждането на монорелсова надземна железница. Идеята беше представена в сряда пред съветниците от комисията по транспорт в общинския съвет като алтернатива на масовия градски транспорт от зам.-кмета Свилен Крайчев. По думите му вече са проведени предварителни разговори с представители на Световната банка и на Европейската банка за възстановяване и развитие, които проявяват интерес да финансират подобен проект. Проучванията сочели, че именно в условия на икономическа стагнация финансовите институции са готови да пренасочат ресурси към изграждането на мащабни инфраструктурни обекти.


Крайчев подчерта и предимствата на алтернативния масов транспорт. Изграждането на монорелсов път не блокира движението, трасето не отнема от и без това отеснелите улични платна, носещите колони могат да се издигнат дори в разделителните ленти на основните булеварди. "Електрическото захранване го прави екологичен, управлението е автоматизирано и няма пилот в кабината, движението не се възпрепятства от останалия трафик, увери зам.-кметът. Единственият недостатък е евакуирането на пътници при евентуални аварии, макар че и за това има няколко технически решения", уточни той.


Проучванията на световния опит отварят твърде широк диапазон от цената на километър -




от 43 до 72 млн. долара в зависимост от релефа, подземните комуникации, които трябва да бъдат засегнати. С по-ниски разходи се прокарват трасета в извънградски територии - между 4 и 8 млн. на километър, каза Крайчев. До 18-55 млн. на километър могат да стигнат инвестициите в силно урбанизирани зони.Според председателя на комисията Красимир Маринов предпроектните проучвания може да струват от 2 до 5 млн. евро. Той смята обаче, че макар и на етапи, те трябва да започнат със средства в общинския бюджет, преди да се пристъпи към втори мост над Варненското езеро. "Градът се развива на юг към местностите Боровец и Зеленика, до момента няколко проекта на крупни инвеститори предвиждат скоро в тези зони да има 25-30 хил. новопостроени жилища. Затова общината трябва да намери пари поне за първите етапи."


Колегите на Маринов от комисията очертаха и евентуални маршрути - от летището, през центъра на града до кв. Аспарухово и втори клон към курортите на север от Варна. От дебатите в общинския съвет обаче не стана ясно какво освен любопитството може да накара варненци да предпочетат полет над града, вместо да продължат да ходят на работа с колите си. Не стана ясно и дали не е по-евтино и далеч по-реалистично първо да бъде подобрен градският транспорт, част от линиите на който все още се обслужват от амортизирани автобуси, произведени през 60-те години на миналия век, които са опасни и замърсяват околната среда над допустимите норми.



Фалстарт II


Дебатът за монорелсовата железница във Варна се състоя ден след повторно проваления търг за изграждането на зона за кратковременно паркиране (т.нар. синя зона) във Варна. Процедурата за избор на изпълнител на проекта се проваля за втори път. Тази седмица тримата кандидати изобщо не бяха допуснати до конкурса. Нередовни се оказаха документите на представители на компаниите "Сименс - България" и "Майнинг", както и на варненското дружество "Делфин". В някои от офертите преводът на предложенията се оказал нелегаризиран, при други имало противоречиви финансови параметри. От администрацията на кмета още не са решили дали ще провеждат още една процедура за възлагане на обществена поръчка, или ще започнат преговори и с тримата кандидати, за да се възползват от вратичката в закона да изберат изпълнител чрез пряко договаряне.

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Слави
    Слави
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Тази идея е от 20 години. Дано най-после се осъществи.

  2. 2 Профил на ras16377431
    ras16377431
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Гинке, при тебе на село монорелсовите железници може и да са фентъзи, но в градове като Сидни, Сиатъл, Йоханесбург, Окинава и т.н. хората отдавна не сочат с ръка самолетите в небето.

    gradinko.bg
  3. 3 Профил на Realist
    *****
    Неутрално

    Градинко, и аз прегледах СкайТрейн страницата в Уикипедия. Бих добавил Дюселдорф, Вупертал и Дортмунд към списъка. И там не сочат не сочат самолетите с ръка, ама си бият главата в земята и се чудят защо са ги построили.
    Монорелсовите железници са безспорно атрактивни, но също ненужно скъпи, некомфортни и обикновено се строят само за кратки разстояния, при липса на друга алтернатива.
    Във Варна надали проблемът с мястото е толкова належащ. Все ще се намерят две прави улици, по които да мине един хубав, бърз и тих трамвай. Ако решат за ти я пари и метро могат да си прокопаят.

  4. 4 Профил на Nwabudake Morgan
    Nwabudake Morgan
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До номер 3 - хубав, бърз и тих трамвай? Таково нещо няма. Най-много да е хубав, но затова пък ще бъде скъп.

  5. 5 Профил на Nwabudake Morgan
    Nwabudake Morgan
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Да продължа предния си пост - като ще е на релси, по-добре да са във въздуха, иначе обикновения трамвай ще ви задръсти цялото движение. Справка - София, примерно Ломско шосе.

  6. 6 Профил на Realist
    *****
    Неутрално

    Тихи и бързи трамваи има в почти всеки по-голям западноевропейски град.
    Справка: http://www.youtube.com/watch?v=Lrn3Rrve2no

  7. 7 Профил на Ха ха ха
    *****
    Неутрално

    Във Варна самата управа е "Фентъзи" и е на приспивателни!

  8. 8 Профил на trak
    *****
    Неутрално

    Аликанте, Испания
    http://www.youtube.com/watch?v=TW0bi0OB_cY&feature=related

    Дано се осъ6тестви проекта във Варна, аз малко не го вярвам, ама.....

  9. 9 Профил на RAN
    *****
    Неутрално

    Монорелсова (висяща, седяща и т.н.) "железница" като реално работеща транспортна система е непозната в БГ, затова и коментарите са разнопосочни. Истина е че в неблагоприятни теренни и градски условия за прилагане на класически транспортни технологии "монорелсите" печелят някои предимства и са алтернативи, особено за атракционни цели. От друга страна са негативите, произтичащи най-вече от от рисковите инвестиции за тях - мотрисите им са уникални конструкции, което значи много скъпи, поддръжката и експлоатацията - също, естакадното им решение по един централен булевард, например, отнема сервитутното право на хората по него от пространство и въздух, за безопасната евакуация при авария вече стана дума...Така че Варна да премери степента на риска и поне да стигне до предварително инвестиционно проучване (идеен проект).

  10. 10 Профил на АБФК
    *****
    Неутрално

    "Не стана ясно и дали не е по-евтино и далеч по-реалистично първо да бъде подобрен градският транспорт....."

    Авторе, извинявай, но и подобрен този транспорт по кои улици ще се движи? Във Варна нещата са тотално изпуснати. Необходими са подлези и надлези, които биха помогнали центърът да бъде разтоварен. Защо не бе построен надлез и нещо като детелина на кръстовището под В и К? какво още се умува за околовръстен път, който да поеме трафика от летището и Хемус към Златните и Балчик?

  11. 11 Профил на .
    *****
    Неутрално

    до 1 и 2,хеликоптерни площадки на всеки 200 метра нещете ли.
    #10 е дал примери как може да се помогне на трафика.монорелсовите железници,трамвай и т.н. са черешки на тортата,когато няма какво друго да се направи.
    то,пак казвам,една здрава улица няма в целия град.тез заговорили за монорелсов транспорт

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  13. 13 Профил на До trak
    *****
    Неутрално

    Много добре напомняш - трамвайнияат транспорт все още е най-екологичен - и най-важното най-евтин масов транспорт. Подобна схема за леки превозни средства е заложена в СТАРИЯТ ОУП-ВАРНА-1984, за отсечката ДОМ ВМФ-ВИНИЦА!

  14. 14 Профил на GARA VARNA
    *****
    Неутрално

    ЩЕ - ЩЕ - ЩЕ - КОМИСИОННА - ЩЕМ-ЩЕМ-ЩЕМ!
    Моля, престанете да предъвквате списание "ТЕХНИКА МОЛОДЕЖИ"!
    Бъдещето отдавна е изобретено - но върви в хомеостатично развиващи се общества.
    Тежката промишленост на Варна така успешно е деструктурирана - че прилича на отмъщението на нелоялен конкурент. При това - никой не се засрамва!
    Я - не баламосвайте хората с ФАНТАСМАГОРИИ!
    Я - да оздравите градският транспорт - ваше служебно задължение е - не да оправяте таксиметристите - те сами си се оправят! Чужденците припадат от смях попаднат ли в своите си автобуси от преди тридесетина и кусур години - на които километражите са изключени. На кой континент сме?

  15. 15 Профил на МУНЧО ОТ ПОД ИГОТО
    *****
    Неутрално

    АБЕ НЕ МОЖЕ ЛИ ХЕЛИКОПТЕРЧЕТА ДА СЕ ЗАКУПЯТ И ДА СИ ФЪРЧИМ ОТ КВАРТАЛ НА КВАРТАЛ

  16. 16 Профил на гаргара Варна
    *****
    Неутрално

    Идеята е добра, през Варна да се минава транзитно без да се спира. Само едно нещо куца, кой от къде за къде ще се придвижва, от Ванкувър до Владивосток !?

  17. 17 Профил на GARA VARNA
    *****
    Неутрално

    ОСЧЕТОВОДЯВАМ ЗАДГРАНИЧНИ КОМАНДИРОВКИ - СРЕЩУ ДОКЛАД - ЕДНА МАШИНОПИСНА СТРАНИЦА - БЕЗ ПОДПИС - ПЛАЩА ОБЩИНАТА!

  18. 18 Профил на Alex Georgiev
    Alex Georgiev
    Рейтинг: 388 Неутрално

    не сочете с пръст. не е възпитано. монорейла е перфектното превозно средство. имах удоволствието да изпробвам този вид транспорт в Куала Лумпур и Сингапур. бъдете благодарни че има хора с визия. трамваите са чудесни но Българинат няма грам култура по пътищата и именно за това трябва да има транспортно решение далеч от селският му допир.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK