Притча за гетото

Еврейска музика и творби на Брегович звучат в спектакъл на Националната опера и балет

Балетът "Гето" на италианския режисьор и хореограф Марио Пиаца е разказ за силата на надеждата и любовта. С историята за гоненията на евреите, чрез танца спектакълът се опитва да даде отговор на причината за съществуването на културни, религиозни и социални гета

Балетът "Гето" на италианския режисьор и хореограф Марио Пиаца е разказ за силата на надеждата и любовта. С историята за гоненията на евреите, чрез танца спектакълът се опитва да даде отговор на причината за съществуването на културни, религиозни и социални гета



Обикновено думата гето се свързва с местата, където са изолирани части от обществото. Но освен свързаните по раса, религия и етническа принадлежност гетото може да затвори и хора, обединени от конкретна емоционалност и интелектуалност. Границите могат да бъдат прекрачени само с градивна енергия. Гетото е въпрос на душевна нагласа и преодоляването му е свързано със състоянието на духа. Около тази идея се оформя сюжета в балетния спектакъл "Гето" на Националната опера и балет. Преди три години той беше поставен в София от италианския хореограф и режисьор Марио Пиаца. На 16 декември от 19 часа в зала 1 на Фестивалния и конгресен център постановката ще бъде представена за първи път във Варна. "Гето" е съвременна притча за гоненията на евреите.
Заради ролята на България в спасението на хиляди хора Пиаца беше избрал столицата ни за световната премиера на спектакъла си. Бащата на хореографа е роден в еврейското гето на Рим, но той твърди, че това не е биографичен балет, а съвременен разказ за сегрегацията. Централно място в спектакъла е отредено за музиката. Режисьорът е подбрал свещената за евреите музика клезмер, която винаги присъства и е част от живота им. Думата произхожда от клей - инструмент, и земер - песен. Музиката се изпълнява от малък брой инструменти - толкова, колкото са можели да носят със себе си преследваните. Използвани са и мотиви от музиката на Горан Брегович, ромското "Джамале" и унгарският плач на цигулките. Сцените в спектакъла не търсят точна последователност, а провокират асоциации. Композициите напомнят Стената на плача, хилядите убити, страданията от разделите и самотата и липсата на общност.


В "Гето" ще видим Веса Тонова, Ясен Вълчанов, Мария Илиева и Георги Аспарухов. Художник на костюмите е Петя Стойкова. С "Гето" на 16 декември започва коледната програма на Фестивалния и конгресен център.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на taralezh
    *****
    Любопитно

    Интересно. Трябва да се гледа!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK