Големите надежди

Какво очаква Югоизточният планов район от мегапроекта Бургас - Александруполис

От пристанище Бургас се очаква да тръгне тръбата към Александруполис

© МИРОСЛАВ ЗЛАТЕВ

От пристанище Бургас се очаква да тръгне тръбата към Александруполис



Проектът за петролопровода Бургас - Александруполис скоро ще излезе от своя пубертет, а до края на мандата на днешното правителство - и от тийнейджърската си възраст.


През декември 2006 г. поредна делегация, този път от руски, американски и немски експерти, огледа Бургас във връзка с изграждането на трасето. Експертите се интересуваха от местоположенията на планираните съоръжения в България и екологичните проблеми, свързани с осъществяване на проекта. Това уточни областният управител на Бургаска област Любомир Пантелеев.


В делегацията участваха представители на нефтените компании TNK-BP, "Роснефт" и Chevron-Texaco, както и представители на други водещи фирми в бранша. Всички те са проявили интерес за инвестиции в тръбата, уточниха от областната администрация. В разговорите участие е взела и българо-гръцка спонсорна група, представителите в която обаче не бяха уточнени.




Областният управител на Бургаска област е предупредил експертите, че туризмът е най-динамично очертаващият се отрасъл в региона и по тази причина екологията има изключително значение за икономиката на Южното Черноморие.


Разговорите в Бургас, където ще се намира терминалът на петролопровода на наша територия, се водеха по инициатива на "Универсален терминал - Бургас" - дружеството, одобрено от Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изграждане на общата входна инфраструктура на петролопровода.


В разговорите участва целият екип от заместник-кметове, архитекти, икономисти, прависти и специалисти по околна среда и устойчиво развитие, но по желание на "Универсален терминал - Бургас" те преминаха при закрити врати.


"Петролопроводът има стратегическо значение за страната и особено за община Бургас, тъй като оттук започва трасето на съоръжението на българска територия", ограничи се в обяснението си заместникът на бургаския градоначалник - д-р Атанас Бошев.


Кметът на Бургас Йоан Костадинов не взе участие в разговорите, но дни след това обсъди с колегата си от Александруполис възможността да бъде изградена магистрала, която да свързва двата града. Мотивите му били, че по време на осъществяването на проекта за петролопровода Бургас - Александруполис и най-вече по време на неговото функциониране местните власти щели да имат съществена роля. В такъв случай строежът на магистрала, която двете общини смятат, че правителствата могат да им осигурят чрез европейските фондове, добива наистина сериозен смисъл. Освен за подобряване на комуникациите между двата града в страни - членки на ЕС, магистралата ще подпомогне и изграждането на петролопровода, твърдят кметовете на двата града.


"Освен петролопровода Бургас - Александруполис нас ни свързват и общите проекти по структурните и кохезионните фондове на ЕС, както и трансграничното сътрудничество, коментира заместник-кметът по евроинтеграция в община Бургас Венелин Тодоров. Нашите общи усилия като местни власти и хора ще спомогне за просперитета както на двата града Бургас и Александруполис, така и на Югоизточна Европа."


Ентусиазмът от това, че един голям инфраструктурен проект може да промени съществено и реално за години напред развитието на Бургаския регион, се помрачава от секретността на преговорите по проекта и около дяловите участници в него. В един от новогодишните си броеве гръцкият вестник "Катемерини" вече писа, че съществуват сериозни съмнения около това колко удачен и изгоден за региона и страната е начинът, по който се търгува българският дял в съоръжението. Българският министър на енергетиката Румен Овчаров обаче избягва обяснения по въпроса. Междувременно стана известно, че Русия е поискала да придобие собствеността и върху "Универсален терминал", който ще обслужва и петролопровода Бургас - Александруполис. Първоначалните искания на руската страна бяха за дял от около 5% от терминала. В момента мажоритарен собственик на "Универсален терминал" е държавната компания "Техноекспортстрой", останалите акциите са собственост на частната "Фронтиер". За изграждането на петролопровода с правителствено решение беше създадено дружество, в което акционери са "Булгаргаз" и "Универсален терминал". В него "Универсален терминал" държи 75% от акциите.


За обсъждането на нови идеи и възможности за решаване на проблемите през пролетта на 2007 г. в гръцкия град Александруполис ще се състои среща на кметовете на всички градове, ангажирани в проекта. Естествено, всеки от тях ще бъде заинтересуван най-много от отговора на един въпрос: Как и колко ще внесе проектът в графата "приходи" на бюджетите по трасето?


Държавата


Венелин Тодоров, зам.-кмет на Бургас: Местните власти да бъдат информирани за преговорите


Още от 1994 г. се говори активно за строителство на петролопровода. Вече сме 2007 г., а никой не знае кога ще започне неговото изграждане.


Руснаците казват: от вас зависи. Но това не е така. Най-добре на въпроса какво става с петролопровода биха отговорили последните преговарящи, които бяха в Москва в края на 2006 г. Те трябва да са наясно, че е необходимо много добре да се изиграят картите - кой ще кара петрола, как ще работят товарните съоръжения и какво ще бъде дяловото участие на трите страни, участващи в процеса - Русия, България и Гърция. Все още не е ясно дали ще са ангажирани български превозвачи. Дори последното, което се каза, е, че ще се продава делът на България. Министерският съвет и министерствата на регионалното развитие и на транспорта трябва да информират и местните власти за тези важни неща. Конете не бива да бъдат впрягани пред каруцата. Сметката трябва да се направи добре и петролопроводът да се реализира. Защото цената на петрола скочи, капацитетът на Босфора е изчерпан и трето - този петрол трябва да стигне до Европа през Ротердам и Антверпен и оттам - до САЩ. Само през Ротердам годишно се прекарват около 430 млн. тона петрол. От тях около 60 млн. тона остават в Холандия, другите отиват във вътрешността на европейския континент. Целият път на петрола трябва да е ясен. Нека политиците кажат как го виждат. Един такъв проект независимо от опасностите, които крие от екологична гледна точка, ще допринесе много за развитието на региона. Светът има нужда от ресурси и суровина за енергия. Но този проект ще доведе до натиск върху околната среда и задачата на общинските ръководства е този натиск да бъде възможно най-малък, за да се съхранят природата и условията за живот на хората.


Костадин Марков, общински съветник, шеф на комисия "Общинска собственост" - Бургас: Местният бизнес ще остане встрани


От икономическа гледна точка един толкова голям инфраструктурен обект ще се отрази много положително на развитието на региона. Около него ще бъдат наредени много местни по-малки и по-големи фирми. Ще бъдат създадени нови работни места, фирми с обслужващи дейности, ще постъпват данъци в републиканския бюджет. Аз искрено се надявам да е така, защото ако схемата е подредена предварително, твърде е възможно местният бизнес да не помирише нищо. Дотук с предимствата. Не сме запознати нито с проекта в детайли, нито с разпределението на дейностите. Около създаденото дружество за проектиране и изграждане на съоръжението се спрягат имена, които ме карат много да се замисля дали трасето е постлано само с добри намерения.


Мартин Димитров, зам.-шеф на бюджетната комисия в парламента: Липсва прозрачност


Важно е подобни инфраструктурни проекти да минават през България. Така че тук успехът е голям. Но не може да разглеждаме този проект встрани от другите енергийни проекти. Министър Овчаров сключи два договора с Русия - за АЕЦ "Белене" и за предоговаряне на условията, по които в България идва руски газ от "Газпром". Петролопроводът Бургас - Александруполис не може да се разглежда отделно от тези два големи договора. Но всичко се случва с много малко участие на обществото и много ниска степен на прозрачност. Дори данните, които имам, показват, че тези два договора се очертават като доста неизгодни за България. А дълго време се спекулираше, че ако тези договори не бъдат сключени, т.е. ако България не отстъпи за Белене и газа, петролопроводите, които идват от Русия, няма да минават през България и ще заобиколят Бургас. Това е спекулация! Защото това заобикаляне щеше да бъде за Русия твърде скъпо удоволствие. Затова трябваше да се преговаря.


Чрез Румен Овчаров България отстъпи за АЕЦ "Белене" и газа, а Русия затвори от 1 януари 2007 г. пазара си за българско месо и мляко. В момента "Булгаргаз" има неуреден дълг към "Газпром" за над 1.2 млрд. долара. С новия договор този дълг не е уреден. От това следва, че ще има нова сделка и е вероятно тя да бъде свързана с претенциите на руснаците към преносната система на България. Представяте ли си петролопровод, минаващ през държава, която няма участие в него. Това е огромна грешка!


-----------------------------------------------------------------


Гражданите:


Ст.н.с. ІІ ст. Милчо Касъров, експерт по екооценка и ОВОС, регистриран в МОСВ: Ползата ще е повече от вредата


Много е важно кой ще прави оценката за въздействие върху околната среда.


В най-общ смисъл аз съм за проекта - ползата от него ще бъде повече, отколкото евентуалната вреда. Разбира се, повече ще можем да коментираме, ако познаваме трасето. Най-краткото разстояние до Александруполис минава покрай Средец, Лесово и Свиленград. Ако там то навлезе в гръцка територия (както най-вероятно ще стане, защото теренът е равнинен), ще си спестим поражения върху природата в Родопите. Ако обаче мине покрай Любимец и Крумовград, където теренът е хълмист, ще се наруши екологията и в този район. От Средец до Свиленград е доста обезлюдено. Въпреки това няма начин районът на Сакар да не влезе в "Натура 2000". Петролопроводът ще се отрази положително на Бургас. Ще се открият нови работни места. Само от глоби и дейности по ограничаване и обезопасяване на разливи градът може да събира солидни суми. В общественото обсъждане на проекта трябва да се включат повече хора, да не мине то тихомълком.


Лиляна Асенова, еколог: Всичко се върши на тъмно


Никой не знае откъде ще минава петролопроводът, какъв ще е пътят му, доколко ще сме защитени от замърсяване. Не се знае дори колко работни места за българи ще бъдат открити? Всичко като че ли се върши на тъмно.


Първо, намалиха българския дял в проекта. Сега се чува, че целият останал български дял ще се продава. Някой ще вземе комисиона от сделката, а негативите ще останат за обикновените хора и за туристите.


Манук Манукян, еколог: Трябват гаранции

Трябва да има гаранции за сигурността и екологията. Необходима е система от санкции, ако правилата се нарушават. Някой ще си вземе поредната комисиона, а живеещите по пътя на трафика не са наясно нито с механизмите за това, нито с дивидентите, които ще донесе този проект.


Никой не казва откъде ще минава петролопроводът, къде ще е пристанището, където ще се разтоварва. Има няколко версии, една от тях е за нефтопристанище "Дружба". Трябва да има карта и обществеността да е запозната с нея. Трябва да има гаранция за безопасността на терминала. Той трябва да бъде направен така, че танкерите, които ще пристигат, а те ще са по няколко на ден, да бъдат напълно обезопасени. Ако един танкер се удари в остров Света Анастасия например, представяте ли си какво може да се случи? И тогава доброто, което би донесъл петролопроводът, ще се превърне в зло, защото печалбата, която ще донесе, няма да е нищо в сравнение със загубите, които един инцидент би причинил на природата и туризма.


Трябва да се дадат гаранции и да се вложат доста средства в техника за събирането на нефта и борбата с авариите. Не може с рибарски лодки да събираме разлива от плажа както досега. Като имаме предвид, че течението е от север на юг, можем да си представим каква екологична катастрофа може да се случи. Петролът ще стигне до Созопол, Приморско и дори до курортите по турското крайбрежие.


Само цифри:


Стойност на строителството на петролопровода - около 700 млн. евро


Първоначално по съоръжението ще се транспортират 15-25 млн. тона нефт годишно, а впоследствие 35 млн. т.


В "Нефтопровод Бургас - Александруполис БГ" АД 75% от акциите държи "Универсален терминал Бургас", а 25% - държавното "Булгаргаз". От акциите на "Универсален терминал Бургас" 55% притежава "Техноекспортстрой", останалите са на частната "Фронтиер".


Кой кой е?


Офшорната компания "Фронтиер" е собственост на регистрираното на Бахамските острови "Метаконсулт БГ" и на две лица. Това са Едуард Саркис Манукян (бургазлия с американско и канадско гражданство) и Красимир Георгиев, съсобственик в бившата застрахователна компания 7М, фирмата за производство на минерални води "Света вода" и строителната "Борово билдинг". Бившият изпълнителен директор на "Булгаргаз" Васил Филипов обяви преди време, че именно чрез 7М по времето, когато Румен Овчаров е бил енергиен министър в правителството на Жан Виденов, НЕК е била източвана.


Напоследък името на Красимир Георгиев нашумя като съдружник с майката на шефа на "Топлофикация София" Валентин Димитров. Цецка Димитрова и Красимир Георгиев са управлявали дружеството "Банско пропърти партнърс 2".

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на гневен
    *****
    Гневно

    "Само от глоби и дейности по ограничаване и обезопасяване на разливи градът може да събира солидни суми."

    Стана ли ви ясно какви ще са ползите за града. Ше чакаме разливи за да влезе нещо в бюджета. Както става с Нефтохим и още куп предприятия.
    Нефтопровода ще бъде последния (не поредния) пирон в ковчега на Бургас. Този град го съсипаха, имаше огромен потенциал но вече няма никакво бъдеще.
    Основната вина е на живущите тук, как може толкова години никой да не проговори за ползите и вредите от този нефтопровод и това на фона на развиващия се туризъм в региона. Това ме изумяваше през цялото това време. Къде бяха т.н. журналисти, защо чак сега се събуждате. Но какви журналисти, в Бургас не е имало никога нито журналисти нито политици. Сега чак се събуждате, когато всичко е решено и се очаква просто одобрение от руската страна. Сега започвате да задавате въпроси, на които отдавна трябваше да имаме отговор. После пак ще се ревем, че сме прецакани и никой не мисли за нас, е как да стане, когато и ние не мислим за себе си.
    Скапан град със скапани жители. Заслужава си всичко лошо, което му се случва.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK