Какво да очакваме, когато влезем в мола, пуснат на вода



Избори 2022

Круизът е прекалено скъпо удоволствие за мен. По-добре на круиз някъде наблизо в Европа. Лятото е най-подходящото време за морско пътешествие. Каютата с балкон е излишен лукс. Най-добре е да се резервира онлайн.

Ако искате да знаете кое от тези твърдения е вярно/невярно и защо и кой круиз си заслужава и какво да направите, за да си го позволите - заедно ще търсим отговор веднъж месечно заедно с Българското круиз общество. През февруари започнахме от началото - какво да знаем, преди да се качим на големия кораб. Разказахме през март какви са особеностите на речните круизи. И после как се наема яхта, колко струва, кои посоки да се хванат. Днес ви предлагаме да направите за себе си разликата между масов и първокласен круиз. Какво може да се вземе за няколко евро на ден повече и струва ли си, кого можем да срещнем на борда и той подходящата компания ли е. 


Какво да очакваме, когато влезем в мола, пуснат на вода

© Associated Press


Ако сме решили да тръгнем на круиз и водещото при избора ни е цената, тогава няма съмнение, че ще се насочим към стандартната услуга - най-ниска оферта, огромен кораб, "масова" храна, много хора, много забавления. Но както се казва - дяволът е в детайлите. (Подробности кои компании в кои сегменти предлагат услугите си - в карето в края на текста.) 


Общият интериор на корабите при масовия и първокласния продукт не се различава съществено. При цената в масовия случай става дума за около 100-110 евро на ден - с всички условности, за които вече сме говорили.  Срещу около 30 евро на ден повече обаче може да се вземе много от такова пътешествие.  




Може храната да не е най-важното, но кой не се изкушава от кулинарни постижения и продукти, които не са част от ежедневната му трапеза. И ако на избрания голям кораб няма кой знае какво по-различно от типа хранене "ол инклузив", то при първокласната услуга случаят е съвсем друг.


Такова шоу може да се види на първокласно пътешествие

© Associated Press

Такова шоу може да се види на първокласно пътешествие


"Кухнята при първокласните круизи е гурме. Ястията са много изискани, с тях трудно могат да се мерят и такива приготвени от ресторанти на сушата", казва Илиян Иванов от Българското круиз общество. Отделно сомелиери предлагат съветите си на гостите. В различни часове и заведения през деня се предлага тематична кухня - италианска, японска, мексиканска.  


Хранителните глезотии в основния ресторант на кораба обикновено са включени в цената.


Във вестника, който се издава всеки ден, програмата е пълна със забавления, които са толкова, че човек го е яд, че няма да му стигне времето да посети всички, казва Илиян. Според него по тази точка сравнението с масовия продукт е, че при него те е яд, че няма чак толкова много неща, които би посетил, за да си запълниш деня.


Какво да очакваме, когато влезем в мола, пуснат на вода

© Associated Press


Забавленията или така наречената анимация при първокласните круизи за разлика от масовия тип са съобразени с това, че пасажерите на борда очакват освен добра храна и подходящо обслужване, но и да се приберат у дома с нови познания. Дори и такива - какви точно възможности предлага новоизлязлата на пазара технологична джаджа.


Част от висшия капитански състав изнася семинари всеки ден за начините, по които се управлява съвременен лайнер, които не се изчерпват само с обща информация за навигацията и ориентирането по звезди, а също и с презентации на последните модели двигатели за кораби - за това как работят, каква енергия изразходват, как влияят на околната среда. Обяснява се също каква е системата за отпадъци на кораба, как работи и др.


Първокласните круизи като цяло предлагат и по-дълги пътешествия - за около 12-14 дни при 5 до 7 дни при масовия продукт, посочва Илиян като отбелязва, че всъщност в по-дългия вариант човек наистина може хем да си почине, хем да види повече неща, хем да научи повече. 


Туровете на сушата при двата вида пътешествия също се различават. В масовия продукт посещенията са свързани с основни забележителности, които се предполага, че хората не са видели досега. Ако се вземе за пример Барселона - това ще е свързано с посещение на "Саграда фамилия", Парка "Гюел" и т. н. При първокласния круиз вместо това ще са избрани кръжок по приготвяне на паейа и курс по фламенко с персонално внимание. 


При избора на клас и компания за круизи трябва да се има предвид и фактът, че в масовия сегмент има много деца, които обръщат кораба на малка лудница, обяснява Илиян. Причина за това е, че някои компании предлагат настаняването им в родителсакта каюта безплатно. Такъв е случаят с Сosta cruises и MSC. Така човек може да не се окаже точно на почивка. При други линии като Royal Caribbean и NCL, които също са в стандартния сегмент, си има клубове за занимания за различни възрасти.


На борда няма нищо невъзможно

© Associated Press

На борда няма нищо невъзможно

 


Друго, по което се отличават масовият и първокласният сегмент при круизите, е че при стандартния корабите спират на установените пристанища. В първокласния има тенденция това да става на по-малки пристанища, които обаче са по-близо до интересните места на сушата. Така например масовият круизен кораб ще спре на френската Ривиера на пристанището на малко градче между Ница и Монако, откъдето до сушата ще се стига с лодки, а пасажерите ще бъдат извозвани с автобуси до съответния град. При първокласен круиз спирката ще бъде в Кан или Монте Карло директно.


В кое пристанище ще акостира корабът също се определя от категорията му

© Associated Press

В кое пристанище ще акостира корабът също се определя от категорията му


А в сегмента ултралукс корабът ще спре на бутиково място, където нощувките на сушата са от порядъка на 350-400 евро. За разлика от предните две категории тук нещата са тотално различни. 


Цената е поне 300-350 евро на човек на ден. Корабите са значително по-малки - максимум за 700 човека. За сравнение при масовия продукт пасажерите достигат и до 2800. Това има отношение и към броя на обслужващия персонал. Така в най-високата категория съотношението между пътниците и него е 1:1 докато в масовия случай е 4:1, а в първокласния - 2.5:1.


При високата категория кораби всяко заведение е със своя атмосфера и персонално обслужване

© Associated Press

При високата категория кораби всяко заведение е със своя атмосфера и персонално обслужване


Луксозните кораби, каквито има компанията Celebrity reflection, са от типа solstice class. Те изглеждат като мол, около който е построен един кораб, сравнява Илиян.


Всички заведения вътре са дизайнерски, с озеленяване, в някои от тях менюто се избира  само от iPad. Предлагат се освен "нормалните" глезотии от сорта на СПА и други, но и такива като да ти направят изследване, което чрез сканиране на тялото показва в кои органи би могъл да се появи здравословен проблем и да ти препоръчат храни и терапии. На борда има дори пластичен хирург, така че да си тръгне човек чисто нов след круиза. 


Тук вариант за вътрешна каюта няма, защото всичко е апартаменти с много голяма индивидуална площ на даден пасажер. Обзавеждането е като в 5-6 звезден хотел, но не от тези в най-посещаваните турски курорти, а от типа "Четири сезона" и "Риц Карлтън", сравнява Илиян. 


По думите му кухнята е връх в кулинарното изкуство, а обслужващият персонал е на високо професионално ниво.  


Шумни забавления тук почти липсват, защото пасажерите са от аристократичните среди или просто много богати и накратко казано не се нуждаят от традиционната анимация. 


Всичко това обяснява защо не са подходящи за българска аудитория, а на случайно попадналите едва ли ще е много комфортно.  


Какво да очакваме, когато влезем в мола, пуснат на вода

© Associated Press



В стандартния сегмент оперират най-много кораби в съответните круиз линии: Carnival, Royal Caribbean, NCL (Norwegian Cruise Line), Princess Cruises, Costa Cruises, P&O Cruises, MSC, Star Cruises и други.


В първокласния сегмент предлагането е по-ограничено: Celebrity Cruises, Azamara Club Cruises, Cunard, Holland America, Star Clippers и други. 


В ултралукс сегмента конкуренцията е голяма: Crystal Cruises, Yachts of Seabourn, Windstar Cruises, Silversea, Regent Seven Seas, SeaDream Yacht Club, Oceania Cruises, Orion Expedition Cruises и други. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Избори 2022

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK