Как се става капитан на яхта

Как се става капитан на яхта

© Associated Press



Круизът е прекалено скъпо удоволствие за мен. По-добре на круиз някъде наблизо в Европа. Лятото е най-подходящото време за морско пътешествие. Каютата с балкон е излишен лукс. Най-добре е да се резервира онлайн.

Ако искате да знаете кое от тези твърдения е вярно/невярно и защо и кой круиз си заслужава и какво да направите, за да си го позволите - заедно ще търсим отговор веднъж месечно заедно с Българското круиз общество. През февруари започнахме от началото - какво да знаем, преди да се качим на големия кораб. Разказахме през март какви са особеностите на речните круизи. И после как се наема яхта, колко струва, кои посоки да се хванат.


Днес ви предлагаме да разберете как можете да се сдобиете с документ за капитан на яхта, дали той наистина означава, че ще справите с тази задача, какви рискове крие прижанието му без реални умения и какви са разликите между този документ и издаваните в други морски страни. Това, само в случай, че не сте сред онези немалко на брой българи, които през последните години успяха да получат такова доказателство за правоспособност.  


Краткият отговор на въпроса е, че начинът, по който тук се става и този в други морски страни, нямат нищо общо. Не само заради разликата в цените. И също, че е като шофьорската книжка, която, както всеки знае, не кара колата.




В България документите за шкипер (у нас морската терминология е възприета от холандската през руския, иначе думата е "скипър") се издават от Изпълнителна агенция "Морска администрация". Това е международно валиден документ, който разрешава управлението на съд с обем до 20 бруто регистър тона. С други думи яхта, дълга около 11-12 метра. Или като категория B при шофьорите на автомобили.


И така за този документ се отива на курс за обучение в частна фирма – подобно на ситуацията с шьфорските книжки. Той трае около месец и половина. Практиката е в доста съкратен вид по мнение на Илиян и се състои в това през уикендите да се упражняваш на доволно стара лодка най-вече как се подхожда към кея. Така курсът набляга основно на теория, която подготвя кандидатите за шкипери за изпита в три части: тест от 45 въпроса. В случай на успех с него, се отива на втора част, където се решават навигационни задачи и третата част е да покажеш, че умееш да правиш около 20 вида възела.


Практическа част няма. Допълнително към курсовете може да се заплати обучение по ветроходство, но това не е обект на изпита и си е по желание. Към момента курсът струва 400 лв. Подготвяло се ново съдържание на учебния план, който да включва и практика. Това, разбира се, ще означава и друга цена. Засега обаче новият план не е факт.


Как се става капитан на яхта

© Associated Press


Българските притежатели на такъв международно признат документ, които смятат, че могат да се справят с управлението на яхта, трябва да внимават какви съдове наемат, предупреждава Илиян Иванов от Българското круиз общество. Той обяснява, че хора, които могат да си го позволят финансово, се изкушават да наемат по-големи яхти от това, което им позволява разрешителното. В този случай има опасност при нанесена щета на лодката, застрахователят да откаже да я покрие, тъй като водачът се явява неправоспособен. В Гърция наемодателите на яхти са предимно малки семейни фирми, които не си правят труда да проверяват дали техният клиент има право да управлява такава яхта.


Каква е разликата с получаването на документ за шкипер според британските стандарти ли? Както се казва в един виц: Нали знаете как е в България? Е, няма нищо общо.


Как се става капитан на яхта

© Associated Press


За начало е хубаво да се знае, че това струва много пари, много пот и много залягане над учебниците. Толкова не бях учил от седми клас, признава Илиян. 


Важно е да сe знае, че обучението по британската система може да се направи не само в Англия, но и в няколко други страни, сред които Гърция, където местни фирми правят това по силата на договори за франчайзинг с Кралската яхтинг асоциация. Училището е на около 550 км от София, на Спорадските острови. 


Системата е такава, че за начало желаещите да управляват яхта плават 1-2 дни, за да видят основни неща като това какви въжета има, как се задвижва и други общи неща. В тези два дни човек преценява дали това е работа за него. Ако отговорът е положителен, следва нивото от обучението, наречено "Компетентен екипаж". В продължение на пет дни има практически занимания на плаваща яхта под ръководството на професионален шкипер. Сертификатът след него означава, че притежателят му може да бъде екипаж на съответен по големина плавателен съд, а цената е 650 паунда. 


Следва обучение -"Дей скипър", което включва теория и практика в рамките на 10 дни. Само основните учебници за това ниво струват около 1000 лева и доста време, за да бъдат прочетени, разбира се. Проблемът е и в това, че не е достатъчно да знаеш английски. Всяко едно въже си има име и трябва да се знае откъде минава, за какво служи. Човек трябва да си припомни и малко математика, казва Илиян. 


Съответно обучението в това ниво е два вида - като едното е съобразено с управление на яхта в условия на големи приливи и отливи, което доста усложнява нещата. Тези знания са нужни точно във водите около Острова. Другото е за условия като в Черно море или Средиземно море, където за шпикера има по-малко изпитания заради малките приливи и отливи и липсата на силни течения. 


По време на курса има и два пъти нощно плаване, при което бъдещите шкипери научават как по светлините да определят колко голям е плавателният съд, който се приближава, от коя посока идва и др.


Да имаш сертификат за "дей скипър" означава, че имаш право да управляваш яхта през деня в познати води на разстояние до 10 км от брега.


"Коустъл скипър" се нарича следващото ниво отново от по 5 дни теория и практика като тук се задълбочават знанията от предишното обучение. 


Следва изпит пред съответната асоциация, което произвежда издържалия го в "коустъл ют мастър". За чужденците обаче се полага само сертификат за преминат курс. Свидетелството, което е документ за управление, се дава само на граждани на короната.  


Нивото "дей скипър" е достатъчно, за да се справи човек с управлението на ваканционна яхта през деня, посочва Илиян. Той посочва и че наемащите яхти в Гърция българи трябва да знаят, че и без това плаването през нощта не е разрешено. Трябва да акостират на пристанище - половин час преди залез. 


Едва ли е нужно обобщение и изводи от това сравнение. Едва ли е чудно за някого, че в България нещата са доста изостанали и в тази сфера. Към казаното вече може да се добави липсата на съвременни морски карти, на модерни уреди, с които се борави и т. н. 


Как се става капитан на яхта

© Associated Press


В същото време през последните години интересът към курсовете за капитан на яхта са доста големи, казва Илиян и посочва, че въпреки всичко имиджът на професионалните ни моряци е доста добър сред другите морски нации. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (59)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1416 Весело

    Баба към внучката си:
    - Човек винаги трябва да помни голямата си любов в живота.
    - Коя е твоята, бабо?
    - Моряците, бабиното...

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  2. 2 Профил на BGman1
    BGman1
    Рейтинг: 684 Весело

    До коментар [#1] от "ПАВЛА":
    Култово

    bigman
  3. 3 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 748 Неутрално

    Вече е до 40, а не до 20 брутотона. Иначе браво на статията, а не казаха най-важното - българските документи дават ли ти правоспособност в международни и чужди териториални води, примерно с български документ може ли да пътувам и да акостирам в Италия.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  4. 4 Профил на ASTYLE
    ASTYLE
    Рейтинг: 684 Весело

    Браво ! Много ми харесва агресивния Ви подход при рекламите - отваряш статия за яхти и се появява реклама на самолетни билети по целия екран !

    EU now have 1 GB empty space
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4742 Любопитно

    много добра статия но тук , а и по света, практиката на истинските мангизлии е да си наемат правоспособен капитан , механик и екипаж и да си пият питиетата и се забавляват с девойките !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4742 Неутрално

    До коментар [#3] от "Scaramouche":

    дава права , щом е вписан в регистъра !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на BloodSport
    BloodSport
    Рейтинг: 523 Неутрално

    В щата Флорида за да управляваш собствената си яхта, ако си над 21, не се изисква абсолютно нищо. Къде отново е бюрокращината, частни фирми, курсове, изпити, агенции?

  8. 8 Профил на Съни
    Съни
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Хубаво е мъжът ти да е моряк, три месеца го има, три месеца го няма, тъквмо да не си омръзвате

  9. 9 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1538 Любопитно

    [quote#5:"КМЕТ В СЯНКА"]практиката на истинските мангизлии е да си наемат правоспособен капитан , механик и екипаж и да си пият питиетата и се забавляват с девойките [/quote]
    А практиката на нормалните хора е да придобият сами някакви нови умения и после да ги изпробват.
    Да усетят реакциите на лодката при порив на вятъра или странична вълна, да стигнат с гребната лодка до брега на остров, където да си накладат огън и с бира в ръка да посре6тнат залеза.
    От това по-истинско трудно може да се намери, а наемът на средно-голяма яхта не е непоносим.

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  10. 10 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1538 Любопитно

    [quote#7:"Жан-Клод"]В щата Флорида за да управляваш собствената си яхта, ако си над 21, не се изисква абсолютно нищо. Къде отново е бюрокращината, частни фирми, курсове, изпити, агенции? [/quote]
    Стига бре, пак в УСА открили топлата вода... И в средиземно море стига човек да има СОБСТВЕНА яхта няма нужда от тапии. "Само" е нужно да се постигне съгласие със застрахователната компания, която знае че това са доста скъпи "играчки" и начислява премиите си съобразно това (правоспособност) и други фактори.... А ако лодката няма застраховка не я пускат по марините. Чисто и просто.

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  11. 11 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 855 Весело

    Питат радио "Ереван":
    -Какво му трябва на човек?
    Радиото отговаря:
    Къшей хляб, бутилка уиски и... една яхта!

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  12. 12 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2053 Неутрално

    [quote#3:"Scaramouche"]българск документ може ли да пътувам и да акостирам в Италия. [/quote]
    Може ама там въздуха и водата струва пари ...сумалийските пирати са като благотворителна организация в сравнение с таксите за акустиране по лазурния бряг !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  13. 13 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 857 Любопитно

    До коментар [#7] от "Жан-Клод":

    Да де, ама там, за всякакви щети носиш голяма отговорност, а тук онзи ден шофьор-рецидивист, който е хващан в нарушения многократно, дори и преди да е имал книжка и причинил смъртта на дете, е наказан с 2,5 г. затвор (най-голямото наказание). Във Флорида сигурно щяха да са поне 15 г.
    За мен проблема е в образователната система, но разбираш разликите тук и там ?

  14. 14 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#7] от "Жан-Клод": Това ми се струва невероятно и не ми се вярва да е точно така
    Истината е, че у нас "капитанско" може да получи всеки, без дори да има и елементарна практическа морска култура! А тя не се придобива нито за ден, нито за месец дори

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  15. 15 Профил на plumpschi
    plumpschi
    Рейтинг: 1240 Весело

    "Как се става капитан на яхта"

    О, много е просто! Първо си намираш яхта, после всичко си идва на мястото.

  16. 16 Профил на onufrij
    onufrij
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Точно така е. Няма у нас звено, специализирано да обучава яхтсмени. Да завършиш задочно теникума по корабоплаване, е излишно много като знания, там новото е супервисоко*, да не говорим за Морското у-ще.
    Курсчетата пък са отбиване на номер, за да вземат едни пари.
    Средата липсва.
    Мисля, че в Полша, Хърватско и Турция, може да се потърсят курсове за яхтсмени.
    -------------------------------------
    Като беше директор на БМФ, кап. Йонков казваше: "Щом ти е предавал навигация в техникума Симеонов или Левашки, можеш одма да станеш трети капитан на кораб.

  17. 17 Профил на plumpschi
    plumpschi
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    [quote#7:"Жан-Клод"]Къде отново е бюрокращината, частни фирми, курсове, изпити, агенции? [/quote]
    Едва ли е толкова елементарно както казваш. Купуваш яхтата и се мяташ на нея. Моите шефове и двамата имат яхти и постоянно са с тях по Средиземноморието по почивките. Карали са специални курсове. Имам и познат с яхта във Финландия. От него знам, че ползват уреди и какво ли не. Той също е карал специална подготовка. Та в Америка ме съмнява да са такива наивници.

  18. 18 Профил на plumpschi
    plumpschi
    Рейтинг: 1240 Весело

    До коментар [#1] от "ПАВЛА":

    +++++++++++++++++++++

  19. 19 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4742 Неутрално

    До коментар [#9] от "B52":

    явно хал хабер си нямаш от ВСЕКИДНЕВНАТА ПОДДРЪЖКА на една яхта независимо каква е !!! за екипажа просто няма спиране !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  21. 21 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#5] от "КМЕТ В СЯНКА":

    там е истината

  22. 22 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1538 Весело

    [quote#19:"КМЕТ В СЯНКА"]явно хал хабер си нямаш от ВСЕКИДНЕВНАТА ПОДДРЪЖКА на една яхта независимо каква е !!! за екипажа просто няма спиране !!! [/quote]
    Безспорно е така... Никога не съм се качвал на яхта и не съм прекарвал по 2 седмици било то в Адриатика, Средиземно море или...
    Митът че ветроходството е само за супер-"баровци" може да върви в БГ, иначе хората знаят че това е един доста популярен начин човек да почива активно.
    Межди впрочем наем за 6-8 местна лодка е от порядъка на 1500-2000€ на седмица Та кой си няма хабер...?

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  23. 23 Профил на tarna
    tarna
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Има някои неточности за курса в България. Може би е трябвало да се консултирате с повече клубове. Всъщност, на изпита има практическа част, тя е за правене на маневри, основно. Възлите не са отделна част от изпита. Курсът не е месец и половина, а от 3 до 6 месеца, зависи от интезивността.
    В моя курс имаше доста курсисити от Гърция, точно защото тук е по-евтино. Клубът ни организира по договор с гръцки клуб големи намаления за учебни плавания в Гърция, което е много полезно за придобиване на практически умения.
    Иначе темата е интересна, поздравления за идеята да я развиете.

  24. 24 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Аз пък не виждам срещу какво циври статията?

    В Бг все още има възможност лесно и евтино да си изкара тапия човек. Дай сега всички да се обучаваме по 6 месеца и да плащаме по няколко хиляди евра, та да може само богоизбрани да докопат заветната тапия.

    Единственото вярно нещо в статията е, че тапията не кара яхтата. Независимо дали тапията е от БГ или от Англия!

    Изкравайте си сега тапиите, че рано или късно на някой мазен бюрократ ще му скимне да промени и наредбите в тая област!

  25. 25 Профил на tarna
    tarna
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Искам да допълня за документа-важи за "всички морета и океани", освен за две реки и това са Дунав и Амазонка. Не го пише изрично, но за тези реки се изисква допълнително познаване на фарватера и съответно документ за това.

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  28. 28 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1416 Весело

    До коментар [#24] от "niakoi_si":Има за какво да се "циври"! Морето се напълни с кретени... с тапии Стоиш си на котва, а чобанина минава на "мръсна газ" край тебе За джетовете пък въобще да не говорим, че се карат съвсем до гъсто населени плажове. Питах един дебелак в Приморско, защо така бе пич, толкова близо? Ами "навътре" не му било кеф, щото нямало публика, да го види ))) Да ходи да се пробва в Канада ))

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  29. 29 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4555 Любопитно

    Едно малко уточнение за автора на статията (преписвача) В Кралството.....не се изисква никакъв, пак да повторя НИКАКЪВ документ за да управляваш яхта, моторна или с платна. Ако искаш да работиш професията е напълно друго, тогава ДА трябва ти курс, но като частно лице ти трябват само пари да си купиш яхтата която искаш и да си намериш пристанище да акустираш и да я пазиш през годината. В зависимост къде живееш в кралството цените са от £2000.00 до £15000.00 на година плюс застраховки и т.н.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  30. 30 Профил на lisygera
    lisygera
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Преди 4 години преминах курс за "капитанско", разбира се пълна пародия. Смятайте щом шопите си взимат капитанското на Панчаревското езеро, въпрос на време е едно брутално крушение скоро време по морето... Гранична полиция не е спряла една яхта за превантивна проверка, рибарските лодки станаха хиляди, като гледам как си плават без никакви правила и норми само късмета ни пази.

  31. 31 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#28] от "ь":

    Глупости! Няма никаква връзка между мутро-барока и капитанското право в БГ.

    Мутрите с джетовете нямат такива тапии. А ако ги задължат да ги имат, просто ще си ги купят. Дали в БГ или в Лондон - все тая, за тях не е проблем да се бръкнат и 1000 и 10000 евра

    Проблема е когато курсовете за "простолюдието" станат толкова скъпи (както са в Лондон), че само снобарчета с богати татковци или въпросните мутри могат да си ги позволят.

    И пак повтарям - тапията не кара яхтата. Виждал съм достастъчно кретени с "маркови" тапии и достатъчно читави морски хора с "БГ тапии".

  32. 32 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1108 Весело

    Много ме е яд като видя "мотористите", които карат ветроходни яхти не с ветрила а с двигателя, който е само за маневри в пристанището.

    Няма нищо по-красиво от ветроходна яхта под ветрила в морето!

    За големите ветроходи нямам думи, като нашата Калиакра и много други, част от които бяха във Варна през май 2010г. "Тол шипс - Исторически морета 2010". Може да видите галерия с красиви снимки тук http://www.dnevnik.bg/bigpicture/2010/05/21/905083_flotiliiata_na_tol_ships_vuv_varna/

  33. 33 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Всичко хубаво само едно не разбрах - за какво ти е тапия за яхта?
    Къде ти я искат?
    Каква е тази застраховка за яхти?
    Та то никой БГ застраховател не ще да застрахова яхти.
    [quote#10:"B52"]А ако лодката няма застраховка не я пускат по марините. [/quote]Кой ти го каза това? На кои марини не те пускат?

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  34. 34 Профил на onufrij
    onufrij
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Как, къде, за колко човек изкарва тапия е едната страна на въпроса. Аре да кажем, че ги продават на пазара за по 2 лв.
    Работата е, че яхтсменът, освен да вземе тапия за пред някакви власти, има ЖЕЛАНИЕ да понаучи нещо. Ей тва е въпроса. Къде да го получи това знание. Може със самообучение на собствен гръб и риск, но си е друго майстор да ти каже тънкостите.

  35. 35 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#4] от "DATAS":

    Слагаш си ад-блокер и си свиркаш.

    Моралът не е порок!
  36. 36 Профил на xamctep
    xamctep
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#33] от "Десен":

    Искат ти я от "Гранична полиция", обикновено те спират когато си с яхтата в морето.
    Иначе, всичко надписно по-горе е в стил "някой ми каза" или "така съм чувал", включително и статията...

  37. 37 Профил на xamctep
    xamctep
    Рейтинг: 458 Неутрално
  38. 38 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    [quote#36:"xamctep"]Искат ти я от "Гранична полиция"[/quote]
    Теб спирали ли са те от гранична полиция и искали ли са ти я, и чувал ли си на някой да са искали нещо различно от паспорт или лична карта?

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  39. 39 Профил на xamctep
    xamctep
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#38] от "Десен":

    Да, в Созополски залив, преди няколко години.

  40. 40 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#39] от "xamctep":

    Странно. Мен при шабла никой не ми искаше нищо. Минаха покрай мен, поспряха поговорихме си и се разделихме по живо по здраво, миналата година.
    Да взема да изкарам пък една и аз. Колко е глобата ако нямаш, знаеш ли?

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  41. 41 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Нали знаете как е в България?

    Е, няма нищо общо.
    ======================

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  42. 42 Профил на xamctep
    xamctep
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#40] от "Десен":

    Твоите са били на кеф, моите не бяха... вероятно си бил сам в яхтата, знам ли?!
    Глоба нямам представа дали изобщо има, в наредбата за компетентност на морските лица в Република България нищо не пише, но пък те са полицаи и могат най-малко да те накарат да се прибереш...

  43. 43 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#40] от "Десен":

    Не мисля, че въобще могат да те глобят, по-скоро ще се постарят да ти прецакат целия кеф от излизането.

    Сега изкарването е лесно и евтино, ама не е ясно, кога на някой чиновник ще му дойде мензеса и ще реши да промени това.

  44. 44 Профил на spoko
    spoko
    Рейтинг: 627 Любопитно

    Гледам,бая народ се е изказал "ерудирано",ама се чудя,правите ли разлика между лодкар и яхтмен?

  45. 45 Профил на xamctep
    xamctep
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#44] от "spoko":

    Думичките "лодкар" и "яхтмен" трудно биха били квалифицирани като морски термини, обикновено се използват в художествената литература!

  46. 46 Профил на Атлантик
    Атлантик
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Разбира се, че се изисква и трябва да има документ за правоспособност дори за най-малките яхти и / или лодки, които са в състояние да се включат, респективно - да пречат на основния трафик...Еквивалентът им по пътищата е мотопедът и категорията М...
    Проблемите идват от това, че за разлика от пътищата, тук има огромно разнообразие от видове, големини и мощности плавателни съдове, а също и райони на плаване...Трябва да се разграничава също така според мен и дали става въпрос за професионална правоспособност или за любителска такава...Още веднъж подчертавам - всяка лодка, дори и най-малката, може да е с предимство пред най-големия кораб, затова е абсолютно задължително шкиперите на подобни лодки добре да знаят за какво става дума...Един голям кораб маневрира изключително трудно, шкиперите на малките съдове не трябва да го поставят в затруднена ситуация...
    Изобщо - прекарването на свободното време на море не е като да идеш за гъби...Опитайте преди това и после ставайте шкипери и капитани...

    "Ако имаме милост към себе си и състрадание към другите, можем да минем и без щастие в тоя живот". /Калин Терзийски/
  47. 47 Профил на spoko
    spoko
    Рейтинг: 627 Любопитно

    До коментар [#45] от "xamctep":

    Е,ще го задам по-простичко въпроса:
    -Правите ли разлика между лодка и яхта?

  48. 48 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1022 Весело

    тука (usa) captain's licence трябва само за камършъл плавания... демек ако земаш кинти затуй, че караш гемията... сичко друго е
    leasure sailing и искат само safe boating certifcate, който се изкарва за един ден и струва под сто кинта...
    застраховката е грижа на собственика, негова грижа е и кой и как кара лодката му... затуй като наемаш беърбоут (лодка без скипър и екипаж), ако собственика не те познава, не е зле да имаш някакъв вид сертификат от някое от хилядите sailing schools, който не е никакъв официален лайсънз, ми просто документ, дето казва,че си прекарал толкоз и толкоз време на такаваз и такваз лодка, гдето си правил туй и онуй... за такваз ненужна бумага аз кинти не давам, затуй наместо нея ги карам да се обадят в клуба, в който се състезавам или на предишно, място от което съм наемал лодка и да питат за мене... винаги работи, в повечето случаи даже не се и обаждат...
    еднаж отплувал навигацията е грижа на скипъра... коуст гард не търси лайсънзи, той гледа дали спазваш закона за морска навигация... ако не го спазваш лайсънса нема да ти помогне въобще...
    това горе важи за офшор us, знам със сигурност, че бермуда и карибите също не са проблем.... но ако искаш да ходиш нейде другаде трябва минимален captain's licence... personal watercraft, up to 6 passengers licence идеално върши работа да обиколош целото земно кълбо... няколко пъти ако искаш...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  49. 49 Профил на xamctep
    xamctep
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#47] от "spoko":

    Не, дори още не съм виждал морето...

  50. 50 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1022 Весело

    До коментар [#47] от "spoko":
    пак литература... яхтата може да е лодка и лодката може да е яхта....
    http://en.wikipedia.org/wiki/Yacht
    http://en.wikipedia.org/wiki/Boat

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  51. 51 Профил на spoko
    spoko
    Рейтинг: 627 Весело

    До коментар [#49] от "xamctep":


    До коментар [#50] от "tucker case":

    Разбрах,че си наричате катерчетата, "яхта"!

  52. 52 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1416 Весело

    До коментар [#44] от "spoko":ЯхтСмен! Някой сме виждали и не само сме виждали ))


    [quote#38:"Десен"]Теб спирали ли са те от гранична полиция и искали ли са ти я, и чувал ли си на някой да са искали нещо различно от паспорт или лична карта?[/quote]
    Доколкото знам, гранична нямат право да ти проверяват правоспособността, освен лични документи, екипажни списъци и т.н.т. Въпреки всичко - проверяват и за капитанско Ко да ги правиш
    За сведение на някои, ако искат да си наемат яхта - без капитанско не става! Нашето важи навсякъде в региона. Когато сте на плаване, внимавайте с алкохола .... и с фоерверките ))

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  53. 53 Профил на xamctep
    xamctep
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#52] от "ь":

    Граничарите и военните имат права по осъществяване на контрол в териториалното море и вътрешните морски води, но какво точно ще ти се случи, зависи от съответния командир на кораб / катер, който те проверява.

  54. 54 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1416 Весело

    [quote#51:"spoko"]Разбрах,че си наричате катерчетата, "яхта"![/quote]
    На първата снимка с тримата убавци, става въпрос за яхта - ветроходна, при това не лоша Щурвала е голям, предполагам, защото е само един и става въпрос, пак предполагам за яхта до 45 фута ))
    На втората снимка, всичко дето се вижда е яхти - моторни
    На третата става въпрос за моторен катер - класик, дизайн 30-те години на миналия век, без да съм много сигурен )
    На четвъртата снимка, се вижда яхта - моторна, използвана основно от мазни дебелосерци за мерене на пишки ))

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  55. 55 Профил на Атлантик
    Атлантик
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Яхта = малък кораб за развлечение...може да ти носи печалба - развличаш други срещу заплащане, или отдаваш под наем, може и да не ти носи печалба - развличаш се самостоятелно...Е, има и яхти, които са си бетер кораби, но, ако питате мен - това вече си е кораб и само снобарството кара собствениците им, а и останалите, да ги наричат яхти...Има ветроходни, има и моторни яхти, има и моторно-ветроходни. Различни дължини, водоизмествания и класове...За всеки вкус...
    Лодка - съвсем малък плавателен съд (също - на ветрила, с мотор, или на гребла, или смесено), безпалубни, за разлика от яхтите, които може да имат палуба, а понякога - и няколко...
    Каквото и да е - помнете, че сте участници в движение и, че се намирате в негостоприемна среда - морето...
    Някои форумци тук прокламират свободния режим в УСА...Какъвто и да е сертификационният режим, човек трябва да има елементарни познания за вещта, която управлява, средата, в която я управлява и правилата за движение в тази среда...

    "Ако имаме милост към себе си и състрадание към другите, можем да минем и без щастие в тоя живот". /Калин Терзийски/
  56. 56 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1022 Весело

    яхта описва предназначението на съда - за забавление...
    лодка описва размера на съда - лодка в най общия случай е плавателен съд, който може да бъде изваден от водата...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  57. 57 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1022 Неутрално

    [quote#55:"Атлантик"]Какъво и да е сертификационният режим, човек трябва да има елементарни познания за вещта, която управлява, средата, в която я управлява и правилата за движение в тази среда... [/quote]
    безспорно, инак някой ще се удави...
    да не говорим пък за ветроходството, гдето трябват по-така познания и умения...
    свободния режим има някой предимства... повече хора по-лесно добиват мореплавателни умения... прави повече бизнес... иска по-малко контрол... не създава предпоставки за корупция... и прочеее...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  58. 58 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Аз си взех "капитанско" 1978-ма. Не беше никак лесно! В бившето ДОСО (за по-младите - доброволна организация за съдействие на отбраната). Имаше морски клуб. Лекторите бяха много добре подготвени. Но само Закона по мореплаване е една тухла четворка - може да го видите в библиотеката и е ненаучаем!! Добре че комисията от министерството на транспорта държеше да знаем малка част от него... Малка, но много важна. Практическия изпит беше голямата цедка. И получаваш срещу това международен документ за управление на кораб до 10 бруторегистратона (10 кубични метра турговски обем), за по-незапознатите, без кухня, спалня клозет, коридори и капитанска каюта. Но с площа на палубата... И до 10 души екипаж. Така и не го използвах в морето тогава, изискваше се някакъв документ от МВР за граничен контрол!! Но във вътревноте води, нямаше проблем. Е. никога не събрах пари за яхта... Имам надуваем каяк, не се изисква никакъв документ за правоуправление!

  59. 59 Профил на Атлантик
    Атлантик
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#58] от "charlesdegaulle":

    Съвсем малка корекция:
    1 Регистров тон = 100 кубични фута = 2.83 кубични метра (приблизително).

    "Ако имаме милост към себе си и състрадание към другите, можем да минем и без щастие в тоя живот". /Калин Терзийски/




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK