
© Дневни
Снимките са от сайта www.mountabike.eu
Четиристотин километра маршрути за планинско колоездене в граничните зони на България и Сърбия са разработени по проекта "Качи се на колело". Според сложността на терена те са маркирани в различни цветове - зелен, син и червен, поставени са 28 големи и близо 3 хил. по-малки табели и знаци, изградени са 24 места за пикник с маси, пейки и възможност за палене на огън, съобщи БТА.
По пътя си велосипедистите могат да посетят късноримския археологичен комплекс Гамзиград и да видят останките от двореца на римския император Галерий, раковишкия манастир "Св. Троица", чиято ранносредновековна църква е унищожена от турците и възстановена през 1825 г., 113-метровият Боров камък край село Боровица, където през 2-3 в. е имало наблюдателна кула към древна Рациария. Веломаршрутите минават, разбира се, и покрай пещерата Магурата и Белоградчишките скали, които няма как да бъдат подминати. Сред местата за почивка авторите на проекта са избрали също Гърлишкото езеро и езерото Совинац в Сърбия.
Общата дължина на маршрутите е 400 км, от които 150 км са разчистени горски пътища. На снимката: Карта на маршрута Раковишки манастир - Подгоре - Рабиша. Снимките са от сайта www.mountabike.eu
Българо-сръбският проект е инициатива на велосипедисти от двете страни на границата и се финансира с 425 хил. лв. от трансграничната програма със Сърбия в последните 18 месеца.
Удоволствието от планинското колоездене е несравнимо и още непознато на мнозинството българи, коментира ръководителят на проекта Евтим Стефанов, който е и запален велосипедист. Той предупреди, че карането на колело в планината изисква някои технически умения за по-трудните маршрути. Затова препоръчва на начинаещите да започват от най-лесните "зелени" велопътеки.
Вече са купени 60 качествени алуминиеви планински велосипеда, които ще може да се наемат от изходните пунктове в Чипровци, Копиловци, Стакевци, Фалковец, Белоградчик и Зайчар - Сърбия. Идеята на таксата е да компенсира единствено разходите по поддръжката, уточни Стефанов . Оборудвани са и три работилници за ремонт, обучени са и местни майстори.
Каски, GPS навигатори, резервни части също са част от оборудването, готово да бъде предоставено на велотуристите.
Една от впечатляващите природни цабележителности по маршрута е 113-метровият Боров камък край село Боровица. През 2-3 в. тук е имало наблюдателна кула към древна Рациария. Снимките са от сайта www.mountabike.eu
Брошура на английски език от 20 страници и карта с мащаб 1:50000, професионален филм на български, сръбски и английски език са част от материалите за велотуризма в региона, разпространявани на туристически изложения в София, България и ITB Берлин, Германия. Сайтът на проекта е www.mountabike.eu.
Велоклуб "Скала"- Белоградчик е поел инициативата през лятото на тази година да организира голямо състезание за откриване на сезона за планинско колоездене в Западните Балкани. То ще се състои на 18-19 май по маршрути около Чипровци и Белоградчик и в него ще участват състезатели от цяла Европа.
sas
Рейтинг: 450 НеутралноМного добре,дано пове4е такива неща се слу4ват за да запазим и малкото природа,която нашите политици искат да унищожат.
Вела
Рейтинг: 476 НеутралноМного хубава новина!
Дано хората, които ще тръгнат по тези маршрути да ги пазят, а организаторите да продължат да ги поддържат (усилията да не са само за откриването).
msc
Рейтинг: 616 НеутралноИдеята е наистина страхотна. Мисля да го пробвам лятото.
Но... първо трябва да отучат сръбските митничари да искат по 200 евро депозит на велосипед!!!
Nan_Kurunir
Рейтинг: 1280 НеутралноЧудесна новина,но трябеа да се отвори малка скоба...преди да тръгнете на подобен преход,трябва да потренирате " на сухо", защото карането по такъв терен е натоварващо...Колкото до самото усещане....качете се,направете прехода и ще видите...всякакви думи ще са излишни....
"Представи си,че не съществуваш и бъди свободен!"- Омар Хаямapunch
Рейтинг: 450 НеутралноБраво!
biggeorge
Рейтинг: 450 ЛюбопитноИскам и аз да покарам колело из България!
Мото: Живей и остави другите да живеят!За съжаление тези инициативи са нерентабилни.
Да,екологични са,но в тях инвестират само ентусиасти.
Дано има повече такива вело-маршрути - може би с времето масовото им разпространение ще повиши и интереса към тях,и печалбата.
gsb
Рейтинг: 672 НеутралноСупер! А до тези, които се притесняват за предварителната си подготовка.. ами човека си е казал, че има "зелени" маршрути, които не би трябвало да искат кой-знае каква подготовка.
Мисля си, ако парите, похарчени за туристическо лого на България бяха дадени за реклама на това, както и за разработка на не много натоварващ маршрут по протежение на Стара планина, кое ли щеше да има по-голям ефект?!
gsb
Рейтинг: 672 НеутралноДо коментар [#6] от "biggeorge":
Ами може би е добре тези маршрути да се поддържат от общините. Поддръжката на самия маршрут е нерентабилна, много ясно, но със съответната реклама, това може да доведе туристи в региона и да се печели от хотели, вело работилници, кръчми, посещение на музеи.. туризъм дето се вика.
Десен
Рейтинг: 1391 НеутралноАз по нишавската клисура с колело не минавам.
Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.То няма място два тира да се разминат, оа там с колело направо ще те прегазят.
drun_drun
Рейтинг: 633 НеутралноМашалла, 425 бона за табелки, колчета и няколко дървени маси. Някой добре се е нагушил.
Вела
Рейтинг: 476 ВеселоДо коментар [#7] от "gsb":
Много добра идея, само дето никой нито ни е питал, нито ще ни пита!
blaf
Рейтинг: 596 НеутралноДо коментар [#10] от "Drun_drun":
Е, много пъти по-добре е от логото, дето струва 3 пъти повече, а е абсолютно безполезен кич.. уж немски(австрийски?) дизайнери, уж не знам си кво.
Николай Нинов
Рейтинг: 229 НеутралноБраво на проекта!
Dimitar Pehlivanov
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#10] от "Drun_drun":
А 60 алуминиеви велосипеда (очевидно високо качество - 2-3 бона единия), оборудването на няколко велоремонтни работилници и най-вече разчистването на просеки из горите как ти се струват? При подобни проекти и около 20% от парите се дават за заплати на персонала по проекта, (счетоводител, ИТ специалист за сайта и т.н.) все пак никой не работи без пари, както и за административни разходи на бенефициента (наем, комунални разходи, Интернет).
От 100 км се вижда, че хабер си нямаш от проекти!
biggeorge
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#8] от "gsb":
Мото: Живей и остави другите да живеят!Прав си!
Подкрепям те с две ръце.
Но за всичко това,което си изброил трябва държавна намеса,планиране и пари.
Ако се окаже,че има печалба в тази идея ще дойдат политическите мафиоти и ще превземат всичко.
Затова и нищо няма да се реализира - само шепа ентусиасти ще правят нещо и резултата ще е нулев.
Защото политиците виждат кои са добрите идеи и умишлено не ги подкрепят - да не вземе България да се оправи и политическата каста да стане ненужна.
gogo2011
Рейтинг: 511 НеутралноДо коментар [#9] от "Десен":
Не става дума за каране по асфалтов път.
zetxxz
Рейтинг: 443 Неутралносамо мога да ти кайа 4е се подготвя от няколко години, 10-тина 4овека се занимават с него само от бг страна ... я прекалкулираи пак и сравни с цената на новото ни лого ...
v_l
Рейтинг: 397 НеутралноЕ попретупали са си сайта нещо ... не виждам там категоризация на маршрутите, не виждам и ГПС следи за сваляне. Тая брошура има ли от къде да се дръпне в ПДФ примерно?
Иначе евала! ...
България е рай за планинското колоездене. Имаме уникално разнообразие на терени. Жалко е колко малко хора се докосват до това удоволствие ...
Licho
Рейтинг: 395 НеутралноПоказаните маршрути не видях някой, който е в България и Сърбия. Или караш само в България, или само в Сърбия. kovishki-manastir-podgore-rabisha.html съвсем спокойно може да се кара и по пътя, който на места е силно разбит и почти никой не минава.
А по този маршрут Раковишки Манастир-Подгоре-Рабиша:
http://www.mountabike.eu/bg/tracksss-2/item/183-ra
Тези райони са пустош, най много да създадат работа на Гранична полиция.