"Качи се на колело" и пропътувай 400 км в България и Сърбия

Снимките са от сайта <a href="http://www.mountabike.eu./bg/" target="_blank">www.mountabike.eu</a>

© Дневни

Снимките са от сайта www.mountabike.eu



Четиристотин километра маршрути за планинско колоездене в граничните зони на България и Сърбия са разработени по проекта "Качи се на колело". Според сложността на терена те са маркирани в различни цветове - зелен, син и червен, поставени са 28 големи и близо 3 хил. по-малки табели и знаци, изградени са 24 места за пикник с маси, пейки и възможност за палене на огън, съобщи БТА.


По пътя си велосипедистите могат да посетят късноримския археологичен комплекс Гамзиград и да видят останките от двореца на римския император Галерий, раковишкия манастир "Св. Троица", чиято ранносредновековна църква е унищожена от турците и възстановена през 1825 г., 113-метровият Боров камък край село Боровица, където през 2-3 в. е имало наблюдателна кула към древна Рациария. Веломаршрутите минават, разбира се, и покрай пещерата Магурата и Белоградчишките скали, които няма как да бъдат подминати. Сред местата за почивка авторите на проекта са избрали също Гърлишкото езеро и езерото Совинац в Сърбия.


Общата дължина на маршрутите е 400 км, от които 150 км са разчистени горски пътища. На снимката: Карта на маршрута Раковишки манастир - Подгоре - Рабиша. <br /><br />Снимките са от сайта <a href="http://www.mountabike.eu./bg/" target="_blank">www.mountabike.eu</a>

Общата дължина на маршрутите е 400 км, от които 150 км са разчистени горски пътища. На снимката: Карта на маршрута Раковишки манастир - Подгоре - Рабиша.


Снимките са от сайта www.mountabike.eu




Българо-сръбският проект е инициатива на велосипедисти от двете страни на границата и се финансира с 425 хил. лв. от трансграничната програма със Сърбия в последните 18 месеца.


Удоволствието от планинското колоездене е несравнимо и още непознато на мнозинството българи, коментира ръководителят на проекта Евтим Стефанов, който е и запален велосипедист. Той предупреди, че карането на колело в планината изисква някои технически умения за по-трудните маршрути. Затова препоръчва на начинаещите да започват от най-лесните "зелени" велопътеки.


Вече са купени 60 качествени алуминиеви планински велосипеда, които ще може да се наемат от изходните пунктове в Чипровци, Копиловци, Стакевци, Фалковец, Белоградчик и Зайчар - Сърбия. Идеята на таксата е да компенсира единствено разходите по поддръжката, уточни Стефанов . Оборудвани са и три работилници за ремонт, обучени са и местни майстори.


Каски, GPS навигатори, резервни части също са част от оборудването, готово да бъде предоставено на велотуристите.


Една от впечатляващите природни цабележителности по маршрута е 113-метровият Боров камък край село Боровица. През 2-3 в. тук е имало наблюдателна кула към древна Рациария.<br /><br />Снимките са от сайта <a href="http://www.mountabike.eu./bg/" target="_blank">www.mountabike.eu</a>

Една от впечатляващите природни цабележителности по маршрута е 113-метровият Боров камък край село Боровица. През 2-3 в. тук е имало наблюдателна кула към древна Рациария.


Снимките са от сайта www.mountabike.eu


Брошура на английски език от 20 страници и карта с мащаб 1:50000, професионален филм на български, сръбски и английски език са част от материалите за велотуризма в региона, разпространявани на туристически изложения в София, България и ITB Берлин, Германия. Сайтът на проекта е www.mountabike.eu.


Велоклуб "Скала"- Белоградчик е поел инициативата през лятото на тази година да организира голямо състезание за откриване на сезона за планинско колоездене в Западните Балкани. То ще се състои на 18-19 май по маршрути около Чипровци и Белоградчик и в него ще участват състезатели от цяла Европа.

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sas
    sas
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Много добре,дано пове4е такива неща се слу4ват за да запазим и малкото природа,която нашите политици искат да унищожат.

  2. 2 Профил на Вела
    Вела
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Много хубава новина!
    Дано хората, които ще тръгнат по тези маршрути да ги пазят, а организаторите да продължат да ги поддържат (усилията да не са само за откриването).

  3. 3 Профил на msc
    msc
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Идеята е наистина страхотна. Мисля да го пробвам лятото.
    Но... първо трябва да отучат сръбските митничари да искат по 200 евро депозит на велосипед!!!

  4. 4 Профил на Nan_Kurunir
    Nan_Kurunir
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    Чудесна новина,но трябеа да се отвори малка скоба...преди да тръгнете на подобен преход,трябва да потренирате " на сухо", защото карането по такъв терен е натоварващо...Колкото до самото усещане....качете се,направете прехода и ще видите...всякакви думи ще са излишни....

    "Представи си,че не съществуваш и бъди свободен!"- Омар Хаям
  5. 5 Профил на apunch
    apunch
    Рейтинг: 450 Неутрално
  6. 6 Профил на biggeorge
    biggeorge
    Рейтинг: 450 Любопитно

    Искам и аз да покарам колело из България!
    За съжаление тези инициативи са нерентабилни.
    Да,екологични са,но в тях инвестират само ентусиасти.
    Дано има повече такива вело-маршрути - може би с времето масовото им разпространение ще повиши и интереса към тях,и печалбата.

    Мото: Живей и остави другите да живеят!
  7. 7 Профил на gsb
    gsb
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Супер! А до тези, които се притесняват за предварителната си подготовка.. ами човека си е казал, че има "зелени" маршрути, които не би трябвало да искат кой-знае каква подготовка.
    Мисля си, ако парите, похарчени за туристическо лого на България бяха дадени за реклама на това, както и за разработка на не много натоварващ маршрут по протежение на Стара планина, кое ли щеше да има по-голям ефект?!

  8. 8 Профил на gsb
    gsb
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#6] от "biggeorge":

    Ами може би е добре тези маршрути да се поддържат от общините. Поддръжката на самия маршрут е нерентабилна, много ясно, но със съответната реклама, това може да доведе туристи в региона и да се печели от хотели, вело работилници, кръчми, посещение на музеи.. туризъм дето се вика.

  9. 9 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Аз по нишавската клисура с колело не минавам.
    То няма място два тира да се разминат, оа там с колело направо ще те прегазят.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  10. 10 Профил на drun_drun
    drun_drun
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Машалла, 425 бона за табелки, колчета и няколко дървени маси. Някой добре се е нагушил.

  11. 11 Профил на Вела
    Вела
    Рейтинг: 476 Весело

    До коментар [#7] от "gsb":

    Много добра идея, само дето никой нито ни е питал, нито ще ни пита!

  12. 12 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 596 Неутрално

    До коментар [#10] от "Drun_drun":

    Е, много пъти по-добре е от логото, дето струва 3 пъти повече, а е абсолютно безполезен кич.. уж немски(австрийски?) дизайнери, уж не знам си кво.

  13. 13 Профил на Николай Нинов
    Николай Нинов
    Рейтинг: 229 Неутрално
  14. 14 Профил на Dimitar Pehlivanov
    Dimitar Pehlivanov
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#10] от "Drun_drun":

    А 60 алуминиеви велосипеда (очевидно високо качество - 2-3 бона единия), оборудването на няколко велоремонтни работилници и най-вече разчистването на просеки из горите как ти се струват? При подобни проекти и около 20% от парите се дават за заплати на персонала по проекта, (счетоводител, ИТ специалист за сайта и т.н.) все пак никой не работи без пари, както и за административни разходи на бенефициента (наем, комунални разходи, Интернет).
    От 100 км се вижда, че хабер си нямаш от проекти!

  15. 15 Профил на biggeorge
    biggeorge
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#8] от "gsb":

    Прав си!
    Подкрепям те с две ръце.
    Но за всичко това,което си изброил трябва държавна намеса,планиране и пари.
    Ако се окаже,че има печалба в тази идея ще дойдат политическите мафиоти и ще превземат всичко.
    Затова и нищо няма да се реализира - само шепа ентусиасти ще правят нещо и резултата ще е нулев.
    Защото политиците виждат кои са добрите идеи и умишлено не ги подкрепят - да не вземе България да се оправи и политическата каста да стане ненужна.

    Мото: Живей и остави другите да живеят!
  16. 16 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#9] от "Десен":

    Не става дума за каране по асфалтов път.

  17. 17 Профил на zetxxz
    zetxxz
    Рейтинг: 443 Неутрално

    само мога да ти кайа 4е се подготвя от няколко години, 10-тина 4овека се занимават с него само от бг страна ... я прекалкулираи пак и сравни с цената на новото ни лого ...

  18. 18 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 397 Неутрално

    Е попретупали са си сайта нещо ... не виждам там категоризация на маршрутите, не виждам и ГПС следи за сваляне. Тая брошура има ли от къде да се дръпне в ПДФ примерно?

    Иначе евала! ...
    България е рай за планинското колоездене. Имаме уникално разнообразие на терени. Жалко е колко малко хора се докосват до това удоволствие ...

  19. 19 Профил на Licho
    Licho
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Показаните маршрути не видях някой, който е в България и Сърбия. Или караш само в България, или само в Сърбия.
    А по този маршрут Раковишки Манастир-Подгоре-Рабиша:
    http://www.mountabike.eu/bg/tracksss-2/item/183-rakovishki-manastir-podgore-rabisha.html съвсем спокойно може да се кара и по пътя, който на места е силно разбит и почти никой не минава.
    Тези райони са пустош, най много да създадат работа на Гранична полиция.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK