Внимание, парният влак за Лакатник потегля

Внимание, парният влак за Лакатник потегля

© Юлия Лазарова



Пронизително изсвирване и всичко се обвива в облаци пара. Трима души с очернени лица се редуват да хвърлят въглища с лопати в пещта на локомотива, който набира пара, за да тръне от гарата. Видяното  прехвърля със замах назад във времето малкото наблюдатели, които тази сутрин на централната жп гара в София изпратиха в посока Лакатник с разширени от възторг очи международен влак, теглен от два парни локомотива.


Парата излиза от "комина", но се стеле навсякъде и сякаш извира от купетата, между вагоните, от целия покрив. Изгряващото слънце допълнително оформя филмовия декор, в който неусетно роли получават  служителите на гарата и зяпналите към музейния експонат пътници на други влакове. Гледката е странна, необичайна и на моменти си мислиш, че всъщност сънуваш.


Пътуването назад във времето е на "борда" на "Балкан Експрес 2013". 170 пътници от Франция, Швейцария, Германия и дори от Япония осъмнаха тази сутрин в София и ще пропътуват с парния влак разстоянието до няколко града в страната.




Фотогалерия: Пътуване под пара из България >


"Тези пътници са любители на парните локомотиви, защото това е пътешествие, което не може да се случи всеки ден", обяснява Армин Гьотц, изпълнителен директор на IGE GmbH&Co KG – туроператорът, който организира пътуването. Компанията предлага и пътешествия из Европа с "нормален" влак, които обаче не осигуряват романтиката на музейните експонати, приведени в действие чрез пара.


Това удоволствие си има и своята цена, която надхвърля 50 пъти тази, която би струвало подобно пътуване със съвременен влак. За всичките 12 дни пътешествието излиза около 2 хил. евро.


Такива влакови пътувания не за пръв път имат в маршрута си и България, но за пръв път този туроператор наема парни локомотиви и у нас - собственост на БДЖ. Пътешествието е така организирано, че в отделните държави се наемат местните налични локомотиви от старо време.


Двата, закачени в България, се произведени през 1935 и 1941 г., обяснява Христо Иванов, локомотивен машинист. Над очерненото си с въглищен прах лице е нахлупил шапка с козирка. Говори развълнувано, въпреки че в останалото време работи с модерните дизелови мотриси на БДЖ.


Това му вълнение ме накара да се усъмня, че влакът се движи по познатия ни от филмите начин, като няколко души хвърлят въглища с лопати в пещта непрестанно, а тя ги поглъща като ламя и иска още и още. Христо обяснява, че точно така стоят нещата и се редуват трима души. Така за един час отиват около 2 тона въглища. Загребват се от съседния на локомотива вагон, който е пълен догоре и върхът на струпаните въглища се вижда от перона.


Всеки ден се пътува по 12 часа, като вечер пътниците слизат на определените предварително градове за нощувка. През деня също имат спирки, като гидове ги разхождат из местните забележителности.


За 7 дни на територията на България те два пъти се отбиват в София, ще пътуват до Велико Търново, Стара Загора, Пловдив, Карлово, като ще се прехвърлят за кратко и на теснолинейката до Банско.


"Много е приятно, защото този влак не развива високата скорост на модерните, а се движи с около 60-80 км в час и можеш да отвориш прозореца и да се наслаждаваш на гледката", обяснява Армин Гьотц. Разбира се, той не знае, че съвременните влакове в България, които не се движат от пара, на места развиват и далеч по-ниска скорост.


Признавам, че това са единствените музейни експонати, които виждам да влизат така успешно в действие. Изведнъж се чува познатото от филмите пронизително изсвирване и влакът бавно отлепва от гарата. Всички сме обвити в пара, от която и на сантиметри не се вижда. Минути по-късно зад влака се виждат само двете следи - бялата ивица на парата и черната на дима от изгорелите въглища.


Цялото пътешествие се заснема от екипа на предаването Eisenbahn Romantik на германската телевизия SWR и ще се излъчи в няколко части, които ще бъдат една добра реклама на България като дестинация, посочват от "Тандем травел", които са сред организаторите на пътуването.


Очаквайте по-късно и галерия.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1268 Неутрално

    Приятно пътвуване в страната ни.....щракайте снимки

  2. 2 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    Eisenbahn Romantik е добре познато предаване на хора с нарушен сън. Началото му беше в 3:00 сутринта и представлява камера, сложена над машиниста в някой влак, примерно Виена - Залцбург. Каквото вижда водачът, вижда го и зрителят. Понеже влакът си върви по релсата, гледката на сменящи се пейзажи е идеална за заспиване.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  3. 3 Профил на dnda
    dnda
    Рейтинг: 470 Неутрално

    На гара Левски кондуктурът трябва да предупреди пътниците чрез мегафон - "Внимание, внимание ! Гара Левски - пази багажа !"

  4. 4 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3550 Неутрално

    Малеее, да знаете колко съм пътувал с такива влакове.
    Баща ми навремето работеше на такъв локомотив.
    Персонала на такъв локомотив едно време беше един машинист, един помошник машинист и един огняр.
    Машитиста кара локомотива помошник машиниста хвърля с лопатата въглищата в пеща, а огняра ги набутва в тендера ( така се казва вагона до локомотива) към помошника за полесно вземане.

  5. 5 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 842 Неутрално

    За радост или съжаление точно тази дейност на БДЖ е единствено печеливша. За голямо съжаление обаче спечелените от такъв тип пътувания пари не отиват за поддръжка на музейните експонати, и ремонтиране на други такива, за разширяване на тази единствена печелевша дейност, а отиват за безсмислено запълване на дупките по корпуса на бъчвата на БДЖ, която между другото отдавна е потънала на дъното без никакъв шанс за изплуване.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  6. 6 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 842 Неутрално

    [quote#2:"cinik"]....Виена - Залцбург.[/quote]
    Да гледката е приятно омайваща, точно като в сън. Но това е типично за Австрия- спокойствие, свежест чистота и ред....
    За съжаление като се събудиш се отзоваваш отново в абсурда наречен съветска република България.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  7. 7 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1672 Неутрално

    Изживяването изжлежда много привлекателно!

    Предразсъдъците са за ограничените.
  8. 8 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3550 Неутрално

    Парният локомотив се сътои от две части.
    Първата, тази която деиствително тегли композицията се казва парна машина, след нея следва тендера в който има резервоар с вода, а водата е около пет тона, в длугото място се насипват въглищата които за различните видове парни локомотиви са ог два тона до двайсет тона.

  9. 9 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3550 Неутрално

    И да допълня. Двете части на парния локомотив са неразривно свързани една с друга.

  10. 10 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1198 Неутрално

    Започнах трудовия се път като ръководител-движение в Русе през 1967 г..Тогава бяха само парни локомотивите-огнедишащи змейове,а машинистите-изпоцапани,но авторитетни.
    Много се радвам,че ги виждам и сега в движение.

  11. 11 Профил на Николай
    Николай
    Рейтинг: 213 Весело

    Да, предполагам, преживяването е вълнуващо - много вълнуващо даже!

  12. 12 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    Аз пък от малък колекционирам макети на парни (и други) локомотиви и дори сега, макар и на средна възраст, обожавам да ги оглеждам с една лупа за невидими с просто око детайли.

    Освет нова съм имал възможност да участвам в Англия и Германия в ш.нар. enthusiasts’ special - развлекателни пътувания с отлично поддържани (особено в Англия - измити и лъснати като леки коли) парни локомотиви от различни епохи, обикновено по частни трасета.

    Една корекция към написаното от колегата по-горе: въглищата и водата на един парен локомотив са приблизително в съотношение 1:3, т.е. за 10 тона въглища тендерът носи около 30-35 тона вода.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  13. 13 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    До коментар [#6] от "traveler1":

    Съвсем точно казано, всеки ден има различна отсечка и примерно през остров Ява или на руско-китайската граница купонът започва със спирането на някоя гара

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  14. 14 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1036 Любопитно

    До коментар [#10] от "dedo pepo": В Русе нямахте ли на времето някакъв музей с такива локомотиви и вагони или бъркам нещо

  15. 15 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1335 Весело

    "и можеш да отвориш прозореца и да се наслаждаваш на гледката",Голямата наслада настъпва,когато влакът влезе в тунел,а прозорецът е отворен.

  16. 16 Профил на Øϰϰå Çҩßё
    Øϰϰå Çҩßё
    Рейтинг: 572 Неутрално

    ХЕХ ЧЕ ЯКО

    иронията е моята първа, втора и трета природа, аронията няма нищо общо
  17. 17 Профил на townboy
    townboy
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Малко им завидях на туристите за невероятното преживяване.

    Too much цензура Баце.
  18. 18 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    В Англия има много жп линии които не се ползват от редовни влакове, но се ползват от парни/носталгични такива. Има много голям интерес.
    http://www.vintagetrains.co.uk/
    http://www.kesr.org.uk/

  19. 19 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1555 Неутрално

    Пътуването с парен локомотив и "носталгичен влак" с вагони на 50-70г е страхотен кеф и преживяване, което само мога да препоръчам. На мен поне ми помогна да си дам сметка за това аджеба какво е било индустиалната револ*ция и как е променила Света в който сега живеем.

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  20. 20 Профил на mmarto
    mmarto
    Рейтинг: 418 Весело

    "...Цялото пътешествие се заснема от екипа на предаването Eisenbahn Romantik на германската телевизия SWR и ще се излъчи в няколко части, които ще бъдат една добра реклама на България като дестинация, посочват от "Тандем травел", които са сред организаторите на пътуването."

    Това ми звучи познато от някъде, ма не мога да се сетя от къде

  21. 21 Профил на blame
    blame
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Надявам се да не ни изтипосат пак с цигански сметища, скелети на разграбени заводи и храсти, цъфтящи с найлонови пликчета. Не че ги няма, но филмите правени от чужденци, напоследък ми оставят усещането, че българските природа, история и архитектура са под шапка-невидимка.

  22. 22 Профил на didko8
    didko8
    Рейтинг: 1225 Неутрално

    Добра идея, за една малко по-различна екскурзия!

  23. 23 Профил на pattern
    pattern
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Еххх...... жалко, че не съм била там за да видя на живо парен влак в действие.....

    All apologies!
  24. 24 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1335 Любопитно

    До коментар [#23] от "sapiens75":
    Аз съм се возил(когато бях малък повечето бяха такива)и не виждам какво толкова е интересно.След всяко по-дълго пътуване с тях,човек трябва да ходи на баня и дори да си изпере дрехите.

  25. 25 Профил на pattern
    pattern
    Рейтинг: 418 Весело

    Аз пък съм от поколение, което е виждало парен влак само по филмите и представата ми за него е как да кажа........романтична.

    Синхронното пуфкане на влака, изсвирването му и отдалечаването му сред облачета от пара, винаги ми е изглеждало красиво по един ретро начин....

    Нали знаете, човек иска да пробва неща, които са редки.

    А пък за къпането - нима след пътуване в типичен мръсен "модерен" влак на БДЖ, не ти се приисква да се изкъпеш след това?


    All apologies!
  26. 26 Профил на 16bit
    16bit
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Има някаква магия в тези парни машини, няма какво да се лъжем. Доста по-красиви са от ръждивите соц машини, все още обслужващи БДЖ някак.

  27. 27 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    По научно-популярните канали има серия документални филми за пътувания със стари влакове или по традиционни маршрути.
    Интересни са. Пътуване по този начин изглежда романтично.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  28. 28 Профил на pantarea
    pantarea
    Рейтинг: 430 Неутрално

    В много развити страни, но най-вече в САЩ пътуването със стари парни локомотиви е доста популярна туристическа атракция. Ж.П. участъци от стари вече не използувани линии се наемат/купуват от хора, които правят малки компании за туристическо използуване. Романтични линии като Дюранго-Силвъртън (Durango & Silverton Narrow Gauge Railroad Train) в Колорадо, строена през 1881-1882, оперира с вагони и парни локомотиви от тази епоха; или зъбчатата железница при планината Вашингтон, Ню Хемшир (Mount Washington Cog Railway), която функционира вече 150 години със странните си парни локомотиви; или тази в Джорджтаун Колорадо, (The Georgetown Loop Railroad); или фамозната ж.п.линия на златотърсачите в Аляска (The White Pass and Yukon Route) и още много други привличат туристи от всякъде и често билети трябва да се резервират от рано.

  29. 29 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1335 Неутрално

    До коментар [#28] от "pantarea":Много е интересно пътуването от Палестина до Ръск.
    http://www.heritagetoursllc.com/palestine.shtml

  30. 30 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1198 Неутрално

    До коментар [#14] от "shileto":

    Да,съществува все още-на първата жп гара-има интересна колекция локомотиви и вагони,например"султането"/вагона на султана/,както и други експонати пособия на тогавашната жп техника.
    Извинявай за закъснението на отговора,дано го прочетеш.Заповядай ми на гости,ще ти го покажа.

  31. 31 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Като дете-банишорче със зяпнала уста гледах изглеждащите мъртви парни мастодонти на Централна гара и се чудех, защо ги пазят. Баща ми, ми обясни, че се съхраняват като военновременен резерв. Беше 1984 г. ...

    CONTADOR GRATUITO!
  32. 32 Профил на Ивайло Киров
    Ивайло Киров
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Хубаво нещо е романтиката, но има нещо което остава скрито за широката публика и което не е споменато в статията.
    Нямате си и представа колко сухи треви, малки горички и дървени траверси изгоряха там откъдето минава тоя влак.
    Изглежда в България машината с която дърпат няма искроуловител или както там му се казва, но лично аз съм свидетел на няколко пожара през последните години причинени от този влак или негови подобия дето минават чат пат.
    Лично съм участвал в гасенето и щетите бяха огромни, но ни вопъл ни стон по тези случаи и това продължава с години.
    Няма година без пожар заради този влак, а преди няколко седмици причини точно два пожара в района в който работя.

    Общо 105 дена БАН от 3 март до 24 юни. Изглежда съм бръкнал в ...*здравето* на Нощник..




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK