Туризъм и култура – развод преди сватбата

Крепостта "Кракра" в Перник сега

© Надежда Чипева, Капитал

Крепостта "Кракра" в Перник сега



Емил Данаилов е професионален пътешественик, той беше главен редактор на списание "Одисей", което представяше най-интересните места в България и извън нея. Така порталът "Култура" представя автора на статията, който "Дневник" препечатва. Оригиналното заглавие е "Туризъм и култура – развод преди сватбата, или за нуждата от естетическа полиция"


Изисква се не малко въображение, за да можеш да измисляш нови и нови начини за облагодетелстване с пари по европейски проекти. Ето така културно-историческото ни наследство беше набелязано за отстрел и беше отстреляно по един тъжен и непоправим начин. И, както изглежда, докато има далавера в тази работа, няма да остане и един автентичен камък на територията България, който да не е надстроен с итонг. А където камък няма, и само итонгът ще свърши работа.


Всъщност, трагедията не е от вчера. Спомням си какъв фарс се разигра преди четири години на великотърновската борса по културен туризъм. Тогава вестник "Стандарт" беше инициирал всенародно допитване за избирането на 10 чудеса на България, които да получат по един милион лева от хазната. Та на тази борса се бяха събрали щастливите кметове на спечелилите. Там бяха и министър Томислав Дончев, както и заместник-министърът по туризма. В препълнената голяма зала кметовете превъзбудено и угоднически рапортуваха на министър Дончев: "Сега строим зъберите на крепостта, скоро почваме и кулата!" Това специално за шуменската крепост. Да се чуди човек да се смее ли, да плаче ли. Важното е парите да бъдат усвоени. Сред новите "чудеса" тогава бяха още някакви руини край Дебелт и горкият стар Созопол. Идеята беше, че тези чудеса ще привлекат нови и нови чужди туристи, превръщайки България в нечии представи в съперник на Светите земи – някакъв световен и ненадминат културно-исторически резерват. Само дето никой не се сети да попита представителите на туристическия бизнес ще снесат ли тези нови кокошки златни яйца, какво иска да види туристът, за кое би си дал парите. А не после да се чудят местните – "абе имаме си тук такова хубаво чудо, пък никой не идва да го види". Никой и не искаше да чуе за критики – каквото било – било, няма да връщаме парите! Министърът каза, че няма смисъл да се обсъжда хубави или лоши са чудесата – да караме нататък. Това прозвуча като сватбена сцена от американски филм – ако някой има нещо против тази сватба, да го каже сега или да замълчи навеки. Но и никой не беше попитан преди сватбата подходящи ли са тези наши ергени да ги сватосаме за капризната булка, наречена туристически интерес.


Няколко години по-късно бутафоризирането на историята ни не само не е престанало, но е на път да удави всичко и всички в кича си. А ето ги простите критерии, на които трябва да отговаря едно нещо, за да предизвика туристически интерес.




Първият е уникалност.


Нима можем да смаем света с римско наследство? Цялото Средиземноморие е осеяно с такива внушителни монументи от римско време, че тук просто нямаме шанс. Не само Италия, но и африканският и близкоизточният бряг изобилстват с храмове и колизеи, запазени в цялото им великолепие. В България има много останки от тази епоха и е хубаво това да бъде подчертавано и използвано за реклама на България като страна с изключително богато и разнообразно културно наследство, но самите обекти бледнеят. Това е положението.Така стоят нещата и с крепостите и замъците от Средновековието. Не ще смаем никой европейски турист с подобни градежи. Дори и с Баба Вида. Тя може да има за нас, българите, някаква стойност, но не издържа на международната конкуренция. Това не означава, че в България няма нищо уникално. Напротив, има! И това на първо място са тракийските гробници. Там трябва да е насочен фокусът на туристическата реклама – към нещо, което го няма другаде по света. Също донякъде уникални, поне за региона, са нашите православни църкви и манастири. Или пък хилядолетният езическо-християнски комплекс в центъра на София – с мащабните останки от антична Сердика, ротондата "Св. Георги", църквата "Света София".


Вторият критерий е не по-малко важен. Автентичност.


Да разчистим и експонираме каквото е останало – добре. Да възстановим в известна степен нещо, за което сме наистина сигурни как е изглеждало – приемливо. Но да строим сега крепости, си е чиста бутафория, а бутафорията отблъсква и предизвиква снизходителна усмивка. За съжаление дори смятаният от повечето българи за автентичен Царевец е построен съвсем наскоро. И там туристът се чувства доста неловко – бутафорията започва от карикатурните персонажи на входа с мукавени щитове и наметала от плюшени завеси (пред Колизея в Рим също стоят гладиатори за снимка, но не изглеждат по тоя гротесков начин), минава през "Балдуиновата" кула, която е на по-малко от сто години, и стига чак до върха, където се мъдри така наречената Патриаршеска църква, която е на съвсем невръстна възраст – трийсетина години, и представлява доста свободна интерпретация на нещо, което трябва да е на 800 години. Изографисана е от художника Теофан Сокеров съвсем неканонично. Разбираемо, в края на краищата не е църква. А какво е? Ето това и на екскурзоводите им е трудно да обяснят. Спомням си с каква упоритост в една подобна надпревара преди няколко години Велико Търново се бореше да наложи силуета на Царевец с това нещо на върха за национален символ. Нямаше да е честно да спечели. Или може би щеше да е твърде симптоматично – бутафорията като национален символ. По подобен начин стоят нещата и с Велики Преслав. Върху останките от Кръглата (Златната) църква е излят бетон, може би за да добие представа посетителят как е изглеждала. Не се е получило. Никак. Да не говорим, че е недопустимо подобно необратимо увреждане на паметника. Ще трябва на този посетител да му бъде дадено да прочете описанието на църквата, направено от Йоан Екзарх, иначе въображението няма да му стигне. Наблизо е издигната и една крепостна порта, край Плиска пък се появи и част от някаква "базилика". Бутафория. Музеят във Велики Преслав съдържа ценни и интересни експонати, но навън, там, където е била столицата, туристът просто няма какво да види.


Така стигаме до третия "важен" критерий. Зрелищност.


Като ще е чудо, трябва да смайва. Трябва да пълни очите и да стряска ума. Спомням си един пътеводител на Стара планина, издаден още по социалистическо време. Там имаше една снимка, на която не се виждаше почти нищо, но пък текстът към нея разбулваше мистерията – това били основите на изгорения яташки дом. Възможно ли е това да бъде забележителност? Не, не е възможно! И не само заради по-късни идеологически съображения. Може едно място да е много ценно за националната ни история или въобще за дългата и превратна история по тези наши и някога не наши земи, но да не става за туристически обект. Съзнавам, че съдбата на България е била такава, че много от античните и средновековни градежи са били разрушени още преди столетия и сега не представляват впечатляваща гледка. Но трябва да го приемем и да не се опитваме да ги построим наново. Съзнавам и че България няма класически европейски Късно средновековие и Ренесанс и поради това няма красиви и внушителни сгради и произведения на изкуството, подобни на онези, създавани в земи, на които не им липсват цели столетия от историята.


Туризъм и култура – развод преди сватбата


Проблемът обаче не е само в самата бутафория. Просто нашите културни обекти често вместо култура излъчват некултура. И това зависи не толкова от самите обекти, а от средата, в която са поставени. А тя въздейства изключително силно на туриста. Защото култура означава не само съхранен интересен паметник, но и цялостна атмосфера, излъчване, отношение. Ако пространството около голямата забележителност е осеяно с боклуци и найлонови торбички, общото впечатление у туриста няма да е, като че ли е посетил културно чудо. Ако вместо с красиви рилски върхове Рилският манастир беше обграден от бетонни хотели, въздействието му щеше да е коренно различно. Когато туристът пътува с корабче из хърватските острови и погледне към брега, вижда спретнати, чисти, красиви градчета и селца с красива и чиста природа за фон. Ако обаче се приближи по море към българското културно чудо Созопол, ще види едно бетонно гето. Така е и във възрожденското Арбанаси – на посетителя му е трудно да открие автентичните ценности сред морето от огромни богаташки къщи в псевдовъзрожденски стил. А какво да кажем за Несебър? За грозните реклами по старите му улички, за битпазара, на който е обърнат? И за желанието на жителите му да отпишат града от списъка на ЮНЕСКО? Тогава кой ще им пълни новопостроените имоти? Та нали туристите идват не заради хотелите им, а именно заради това, че Несебър е част от световното културно наследство!


Средата! Докато България е мръсна, грозна и разхвърляна, няма как да стане известна културна дестинация, независимо от ценностите, които притежава!


Понякога става въпрос за съвсем дребнички неща. Преди известно време от северната страна на храма "Св. Александър Невски" в София построиха рампа, по която инвалидите да могат да влизат. Похвално дело. Само дето рампата, макар и солидно, от камък изпълнена, контрастира на архитектурния стил на катедралата. Просто е грозна и нехармонична. А по нея са работили архитекти, дизайнери, някой е възложил поръчката, друг е одобрил проекта, трети е приел свършеното. Но и за окото на неспециалиста несъответствието е видимо. Ето защо призовавам за създаването на естетическа полиция, която да следи за хармонизиране на културния обект със средата, в която той съществува. Тогава, надявам се, ще изчезнат и димните кълба от кебапчийниците пред Бачковския манастир. Защото те не са местен колорит, а местна простотия. Тогава сигурно някой ще се сети да махне кабела, провиснал между сградата на Светия синод и "Света София" и пречещ на туристите да се насладят на хубавата гледка към "Александър Невски", а и да направят хубава снимка.


Това, че си харесваме и обичаме България, е много хубаво. Но то съвсем не е достатъчно, за да стане тя разпознаваема и предпочитана културна дестинация. И на ентусиазираните възгласи как сега ще привлечем много чуждестранни туристи, искам да напомня, че все пак туристите са краен брой, т.е. за да дойдат в България, те трябва да не отидат някъде другаде. Това означава да ни предпочетат пред някоя друга, вече разработена туристическа държава. Но конкуренцията е жестока.

Ключови думи към статията:

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 1942 Неутрално

    Щеше да е много по-евтино ако бричедите по усвояване на фондовете ги бяха пратили командировка в Гърция ,Италия и Испания и да им се посочат обекти които да ги преекспонират у нас ! А сега легопроектите само будят смях и учудване какво точно са искали да направят докато съсипват старините !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  2. 2 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 537 Неутрално

    За съжаление сме страна с древна история но с много малко материални паметници... Донякъде се дължи може би и на османското ,,присъствие''..

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  3. 3 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 754 Неутрално

    У нас разбирането за "култура" е нещо като "Годо"!
    Всички са я чували, знаят я, но не са я виждали!
    Я най-накрая някой да се заеме и да дефинира какво точно е "култура" в България и "има ли тя почва у нас"?
    Че аман от рев на културни "дейци"!

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  4. 4 Профил на Das Territorium
    Das Territorium
    Рейтинг: 1654 Неутрално

    Прекрасен анализ.
    За съжаление - глас в пустиня.
    Лешоядите, както авторът сам посочва, са надушили мършата и нищо няма да ги спре. Ще превърнат територията в бетонно гето, осеяно с новопостроени "древни" забележителности, чиято бутафория ще се мери единствено с "античко" Скопие.
    Закривай!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  5. 5 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Много добра статия.

    Миналото лято ходихме в Търново. Съгласна съм с всички констатации за Патриаршеската черква, за Балдуиновата кула. Ще добавя само един факт.
    На хълма Царевец няма нито една тоалетна.
    За какъв туризъм, за каква култура говорим?

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  6. 6 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1074 Весело

    Ами кумовете - двете министерства де - са виновни и за сватбата,и за развода

  7. 7 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Да направим Емил Данаилов министър на културата! Аман от фантазиите на Сульо и Пульо ! Естетична полиция? То има архитекти в всеки един град и община. Кой е виновен че толкова могат или са крадливи? Дончев и Рашидов? За Министрите на Станишев и Пеевски нещо спомена ли това момче?

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  8. 8 Профил на shilliew
    shilliew
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#2] от "angevins":

    И на комунистите, от "българския" тип. Тяхното "наследство" и сега се строи.

    До коментар [#7] от "oporna_to4ka":

    От написаното веднага бих предложил като първи избор г-н Емил Данаилов за министър на културата! Защото се вижда, че човекът има усет към нещата!

  9. 9 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#8] от "shilliew":

    Да има. Много българи са като него. Ама да си министър в опосканата от комунисти държава е съвсем друго нещо. Дянков в кризата отделяше най много пари за култура. Министъра не може да огрее на всякъде. И този журналист да е министър едва ли сам ще подобри нещата.

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Културата и естетиката в републиката е въпрос на всеки един гражданин, всяко едно кметство, на всяка една общинска управа , на всяка една областна управа на министрите и на депутатите.

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  12. 12 Профил на azzzy
    azzzy
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Само за сведение на "професионалният пътешественик" – тези някакви руини край Дебелт, са останките от римската Colonia Flavia Pacis Deultensium. Една от двете в провинция Тракия (втората е на територията на дн. Турция и не се изследва). Колонията е основана през 70-та година по времето на имп. Веспасиан. Археологически проучвания в Деултум се провеждат от 80-те години до днес и са разкрити и експонирани части от термите на града; площади и улици; части от късноантичната фортификация; храм на императора; работи се по проучванията на некрополите на града. Заслужава си да се види. За съжаление, широко рекламираната тогава подкрепа от 1 млн. лева и до ден днешен не се случи! Имам доста резерви относно написаното от автора за античното ни наследство, но за останалото е до голяма степен прав.

  13. 13 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#12] от "azzzy":

    Не думай така - ще му развалиш мнението на момчето за себе си че е голям разбирач.

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  14. 14 Профил на невеж
    невеж
    Рейтинг: 446 Неутрално

    разходете се до Перник, да видите останките от крепостта Кракра как са надстроени с нещо като теракот от този по 8лв квадрата и ще разберете какво има предвид автора

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  15. 15 Профил на невеж
    невеж
    Рейтинг: 446 Неутрално

    авторът*

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  16. 16 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 3015 Разстроено

    "Да се чуди човек да се смее ли, да плаче ли. Важното е парите да бъдат усвоени..." - целта е ясна, но малцина яхват нея, а всички други и да се смеят и да плачат нищо не могат да променят. Празни души, празни традиции...

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  17. 17 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1320 Неутрално

    До коментар [#12] от "azzzy":

    +++++++++++
    Не знам кое е по-приемливо т.н. липса на автентичност или нихилизма. На последък разбрах, че повечето световно известни чудеса не са на 100% автентични - от Партенона, през Колизея та до замъците над Лоара...
    А колкото до боклуците, то няма общо с министъра, с археологията и паметниците на Юнеско.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  18. 18 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2542 Неутрално

    Статията е убиец и право в десятката ! Браво на Емил Данаилов !

    До коментар [#1] от "comandante vs либертарианци и корпокративисти":

    В Гърция все още не започва реставрацията на двореца на цар Филип II. Вече 15 години се бави не защото няма пари (гърци от чужбина отдавна ги осигуриха),а защото учените не са сигурни за само една подробност......прозорците !



    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  20. 20 Профил на townboy
    townboy
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Тази статия ме подсети за "цари мали..." ,който е олицетворение на Европейския Съюз.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Too much цензура Баце.
  21. 21 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3519 Неутрално

    Независимо от малкото "материални паметници" не трябва да се достроява и така да се подменя историческата правдивост.
    Тази нездрава игра с правдивостта ще ни изиграе лоша услуга в бъдеще.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  22. 22 Профил на kokoto2
    kokoto2
    Рейтинг: 480 Неутрално

    До коментар [#5] от "Lady Zeppelin":

    И аз бях на царевец преди 4 години. Това бяха най-зле похарчените 4 лева и 2 часа вървене по пътеките. Поне да не бяха слагали плочки за баня и да бяха облицовали бетона.

    Сега строят Трапезица... по същия модел. Там НЯМА да отида!

    Пишете грамотно на кирилица! Shift + ь = ѝ
  23. 23 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 902 Неутрално

    Докато мутри правят от туризъма бизнес,култура няма да има!

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  24. 24 Профил на Dante
    Dante
    Рейтинг: 654 Неутрално

    До коментар [#2] от "angevins":

    [quote#2:"angevins"]Донякъде се дължи може би и на османското ,,присъствие''..[/quote]
    Донякъде да. Много сме задължени за това състояние и на комунистическия башибозук. Аладжа манастир край Варна е добър пример за опазване на културно наследство от кхмерите. В музея към манастира са изложени снимки от преди 09.09. 1944г. Бил е доста добре запазен. След 45г възход е издънен отвсякъде- останали са само дупките в скалата.

  25. 25 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7366 Неутрално

    Да пази господ от такива културни деятели.

  26. 26 Профил на Dante
    Dante
    Рейтинг: 654 Неутрално

    До коментар [#12] от "azzzy":

    Ти статията изобщо прочете ли я? В Дебелт има само няколко открити основи на сгради и лекинко гримиране за да не се сбъркат с основите на някоя плевня. В една Италия например, почти във всяко село има запазена стражева кула, цитадела или средновековни църкви. Лично съм виждал хора от Франция и Германия в Тоскана с еднодневни полети през уикенда да видят Пиза или Флоренция. Кой турист според теб ще хване самолет, че да разглежда Дебелт. Авторът говори за автентичност- една Копривщица от 18-19 век е много по-интересна и вълнуваща за хората от тия карикатури на Дисниленд.

  27. 27 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 1942 Неутрално

    До коментар [#18] от "EREBUS":
    Ако не ставаше въпрос за кражби в особено големи размери обекта с някогашната крепост на Кракра Пернишки щеше да е смешен !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  28. 28 Профил на Р. Дражев
    Р. Дражев
    Рейтинг: 434 Разстроено

    Да направим тук-таме бутафория, толкова! Трябваше РБ да поеме и мин. на културата.

    Happy face says, adios !
  29. 29 Профил на lenilaf
    lenilaf
    Рейтинг: 439 Неутрално
  30. 30 Профил на Андонов
    Андонов
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Статията е много точен анализ. Малцина са обаче, отговорните фактори, които биха я разбрали и би им просветнало нещо, някъде... в тъмнината и безпросветността, която ги доминира.

    “Журналистика е да печаташ/показваш неща, които някой друг не иска да бъдат отпечатани. Всичко останало е пиар” Джордж Оруел
  31. 31 Профил на Poli Karpos
    Poli Karpos
    Рейтинг: 400 Неутрално

    рампата трябва да бъде обявена за най-добрия паметник на глупостта, алчността и арогантността на управляващите. още повече, че по нея даже не може да се излачи инвалид с количка. завоите са невъзможни за преодоляване тесни с ръбчета опасни за гумите а зимата мрамора става хлъзгав и опасен.
    и спонсора и църквата и управата са перфектно онагледени в нея. в нейната безсмисленост, липса на милосърдие и функционалност и наглото и вмешателство в пространството на храма

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  32. 32 Профил на SStan
    SStan
    Рейтинг: 472 Неутрално

    Поздравления за автора! Май се превръщаме в една Македония, в напъните да си "доуправим" историческите забележителности! Това ме подсети за един стар виц:
    " Две блондинки са в Рим и разглеждат Колизеума. Едната казва:
    – Представяш ли си, муцка, това тук е на повече от 2000 години?
    А другата изумено:
    – И за толкова години не са успели да го достроят???"

  33. 33 Профил на thramondana
    thramondana
    Рейтинг: 15 Неутрално

    Много хубава и точна статия! Показателно е високото ниво на тези, които не приемат превръщането на културното ни наследство в атракциони. В протировес на простащината на идеолозите на строителството на старини! Дори в коментарите под публикациите се забелязва неграмотността на симпатизантите и клакьорите.

  34. 34 Профил на thramondana
    thramondana
    Рейтинг: 15 Неутрално

    "Изисква се не малко въображение, за да можеш да измисляш нови и нови начини за облагодетелстване с пари по европейски проекти." Лошото е, че строителите на старини дори не си правят труда да използват въображението си. Намерили са най-лесното решение: строят се крепости във вид на цигански дувари, защото е най-лесно. Колкото по-голямо, толква по-скъпо, защото се калкулира на кв.метър "раставрационна дейност". И така -- цели километри... Качеството не се брои. Независимо от материала -- тухли итонг, русенски варовик, "естествени камъни", събрани от плажовете и кой знае от къде, все едно. И с lapis philosophorum да строяхя измислените си типови кули и зъбери, резултатът ще е скъпо струващ кич! Защо казвам "цигански"? Защото под благовидната маска на "социална дейност", месните власти си осигуряват мнооого лесен електорат, спекулирайки с бедността на хора-пришълци в съответния град, на които са осигурили временна заетост....

  35. 35 Профил на rattrack
    rattrack
    Рейтинг: 384 Неутрално

    Много точна статия! За съжаление ще си остане глас в пустиня.
    Може би трябва да се допълни, че със сигурност чуждите тур оператори, специализирани в културно-исторически туризъм или ще махнат тези "атракциони" от маршрутите си, или въобще ще прескочат България.
    А е крайно време ми министерката на туризма да се позамисли дали напъните да правим културен туризъм ще имат някакъв резултат или може би има много други форми на туризъм, за които тя дори не е чувала.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK