
© Христо Русев
Теснолинейката Септември - Добринище е най-високата жп линия на Балканите.
Този влак не вози от точка А до точка Б, този влак отвежда на пътешествие. С тези думи на случаен пътник започва 5-часовото приключение по най-живописната българска жп линия от Септември за
Добринище. Теснолинейката е единствена транспортна реалност за над 40 000 българи, които живеят в малките, откъснати от света селища по трасето й, тя е и атракция за стотици наши и чуждестранни туристи.
Според мнозина линията е и трън в очите на държавата, която търси начин да я закрие, заради подозрения в нерентабилност.
Фотогалерия: От Септември до Добринище с влак >
Април е и влакчето се движи в тунел от зеленина. Навън се сменят картини на скалисти дефилета, спиращи дъха пропасти и успокояващи горски пейзажи. На няколко места по трасето влакът "изписва" осморки и шестици за удоволствие на онези, които се возят за първи път. "В чужбина такъв влак би бил целия в панорамни стъкла от пода до тавана, за да могат хората да се наслаждават на красотата. Тук няма такива екстри, но за сметка на това има 50 годишни локомотиви. Не ме разбирайте погрешно,
при добър ремонт те биха могли да изкарат още 50 години, но у нас пари за поддръжка няма. Старата техника струва скъпо!", разказва 21-годишният студент от Пазарджик Кристиан Ваклинов. Младият мъж се прочу през 2012 г. с писмото си до бившия министър-председател Пламен Орешарски в защита на теснолинейката.
Влакът вече е набрал скорост, която в нито една точка по линията не надхвърля 35 км/ч. Целият живот по трасето тече на бавни обороти.
Стотици хора от селца и махали вървят километри пеша към най-близката гара или спирка, натоварени с мляко и земеделска продукция, хващат влака до някое от по-големите населени места, където продават стоката си, за да си купят хляб и се прибират у дома. "Без теснолинейката няма живот
за нас", така започва всеки разговор в планинския край.
© Христо Русев През последните няколко години влаковете по линията са били спирани и разреждани във времето на няколко пъти.
Странна компания от възрастни жени се качва на спирка Цветино. Салиха Арнаудова, Рукша Урумова, Айша Гурумова, Сайда Гурумова и Фатима Толупова са родом от селата Абланица, Магерево и Цветино. Намерили са своя начин за оцеляване в усойния район, където няма автобусен транспорт, няма дори истински пътища. Петте пенсионерки отглеждат огромни стада с кози. Препитават се с парите спечелени от продажбата на млякото във Велинград. Макар да живеят в съседство с най-прочутите
СПА курорти на България, те признават че на са чували за разкрасителни процедури и фитнес. Поддържат форма пренасяйки по над 50 литра мляко дневно в разстояние на по 5 километра от домовете си до спирката.
Превити под напора на стоката си жените изпълняват "упражнението" ден след ден, в студ и пек, цяла година. "Тук работа няма. С животновъдството си издържам цялото семейство. Не ме е страх нито от снега, нито от жегата. Такъв е животът. Дано само влакът да го има!", казва Салиха.
През последните няколко години влаковете по линията са били спирани и разреждани във времето на няколко пъти. Кристиан Ваклинов разказва за случаи на хора принудени да спят по гарите, заради спрения вечерен влак по дестинацията. "Как е възможно през 21 век влаковете да се движат на 15 часа един от друг?! Около 70 процента от влаковете, които се движат в момента не са съобразени с нуждите на хората. При по-добро разписание и броят на пътниците ще се увеличи", твърди студентът.
Теснолинейката е много повече от атракционно влакче, заради огромната си социална функция. Само 6,50 лева струва билетът между двете крайни точки. "В регион, където всеки втори е без работа, дори да има автобуси, те са безбожно скъпи", разказва Исмаил Реджеб, който е пазач в Разлог. По думите му най-тежка е ситуацията през зимата, когато блокираните от сняг пътища биват затворени, а теснолинейката остава единствена връзка със света на хората в Чепинско и Разложко. "Ако я няма
как ще стигаме на работа, на училище, на лекар…", пита човекът.
© Христо Русев Композициите се изчакват, за да могат да се разминат.
Негов приятел разказва как зимно време влакът се движи в тунел от сняг, достигащ понякога височина от над 2 метра. "Красиво е да гледаш как светлините на локомотива осветяват пустощта нощем, а вътре е топло, приказката с другите пасажери върви. Времето минава неусетно", допълва човекът.
"Не обикновена линия, а национално богатство".
При добра реклама и желание за инвестиции от страна на държавата теснолинейката може да се утвърди като Алпийската железница на Балканите, категорични са местните хора. Чуждестранен интерес никога не е липсвал. "Често съм в България. Отдавна исках да се повозя на теснолинейката. Първия път изпуснах връзката в Пловдив, после влакчето бе спряно заради снега. От третия път успях. Красиво и магнетично пътуване! И струва само 3 паунда. Ще дойда пак!", категоричен е британецът Нийл Сондърс. Примерът му следват много германци, французи, руснаци…
Теснолинейката е място за срещи и социални контакти. Редовни пътници пък разказват как преди време на влакчето се качили дами от състав за стари градски песни на път за Банско. Ободрени от красотите по пътя, жените изнесли импровизиран концерт във вагона за радост на пътниците. Ромско семейство пък показало танцувални умения докато главата на фамилията свирил на цигулка. "Няма друго такова
влакче, където машинистът чака пътниците да си изпият кафето, за да потегли наново, а по спирките може да видите как жп служителите хапват баничка на гаровите павилиони," споделя Ваклинов.
За да обори твърденията за слаб интерес към теснолинейката младият мъж прави собствено проучване на пътникопотока в началото на тази година. На няколко пъти студентът преброява хората качващи се и слизащи на всяка гара по трасето Септември-Добринище-Септември.
Какво показват числата?
Влаковете са общо шест на денонощие – по три във всяка посока. Средно на ден в тях се возят по 700 души, което прави по около 180 на влак. Според Ваклинов тази цифра може да се сравнява с броя на
пасажерите в бързите влакове по дестинацията Пловдив-София и е в пъти повече от пътниците по други направления свързващи големи градове. Младежът посочва за сравнение и автобуса от София за Велинград, който, според наблюденията на студента, сутрин често отпътувал от столицата с десетина души.
Много са знаменателните случки от историята на трасето строено с прекъсвания между 1921 г. и 1946 г. При откриването на линията до гара Белица, например, през 1939 г. цар Борис III пръв кара композицията. През годините, когато имало товарно движение по линията - освен велинградско и разложко, и целият гоцеделчевски край се снабдявал с всички продукти от първа и необходимост посредством влакчето.
Неусетно теснолинейката е достигнала последната гара – Добринище.
Предстои време за почивка, снимки, търговия…и после път назад.
В ЧИСЛА:
- Дължина на трасето: 124.7 км
- Брой жп гари: 12
- Брой жп спирки: 13 (Всичко: 25 спирания)
- Междурелсие (разстояние между двете релси): теснопътно - 760 мм
(при нормално 1435 мм - за всички останали жп линии у нас)
- Тип: еднопътна неелектрифицирана жп линия Nо 16 в националната жп мрежа (тоест разминаванията между влаковете се правят само на гарите, защото само там има допълнителни коловози за среща на 2
композиции)
- Най-голямо населено място по линията: град Велинград
- Области, през които минава: Пазарджик и Благоевград
- Общини: Септември, Ракитово, Велинград, Якоруда, Белица, Разлог и Банско
- Градове, през които минава: Септември, Велинград, Якоруда, Разлог, Банско и Добринище
- Градове, близо до които минава: Костандово, Ракитово и Белица (до 4-5 км)
- Най-висока жп гара - Аврамово (1267 м над морското равнище) - най-висока на Балканския полуостров, а това прави и 16-та теснопътна жп линия Септември - Добринище най-висока на Балканите.
- Брой тунели: 35
- Брой големи мостове: 4
- Денивелация на трасето: 1029 м (От 238 м при гара Септември до 1267 м при гара Аврамово)
- Трасето се изкачва над себе си на няколко места, посредство - една "Осморка", където линията се изкачва на 4 етажа и с тунели се провира под себе си и две "шестици" - закрита и открита (спираловидни развития на трасето за преодоляване на разликата във височината) - с това линията е уникална в света.
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 3280 ВеселоОписанието ми припомни едно приключение в северен Пакистан !
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !dmarev
Рейтинг: 466 ВеселоЗа последно пътувах преди 20г. и беше много голямо приключение
гинка христова
Рейтинг: 237 Неутралнода не си помислят да закриват линията ,щото ще се бием,ще играе шамара,това е доказателство за невежеството ви бе, народни представители
chicago514
Рейтинг: 2394 НеутралноСмешно,ама влака им е връзката със света.
Дневник:Анкета за или против новият сайт
Рейтинг: 581 НеутралноСамо частният интерес ще извади тази железница от списъка за закриване.
Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?Затова и трябва концесия със успоредно частично субсидиране на билетите като при автомобилният пътнически транспорт.
tenevski
Рейтинг: 415 НеутралноНе знам дали ще има частен интерес към теснолинейката ,но при всички случаи трябва да остане
B52
Рейтинг: 1623 Неутрално"Не обикновена линия, а национално богатство".
He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.ТОВА Е ИСТИНАТА! Прекрасно преживяване, с което можем да привлечем по-смислени туристи от бези които се тъпчат в Слънчев Ад.
Ама то и акъл си требе! А сега си е вярна поговорката "във вода гази а жаден седи".
Mark Twain
Рейтинг: 468 Разстроено"Средно на ден в тях се возят по 700 души, което прави по около 180 на влак."
"Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри ФордПреди около 2 седмици специално погледнах пасажерите в този влак. Имаше около дузина общо за 4 вагона. Т.е. един ПОРЯДЪК по-малко. На кого ги говорите тия глупости?!
sparks
Рейтинг: 238 НеутралноПреди около 15 години пътувах с теснолинейката от Септември до Велинград, придружавайки група млади американци. Докато аз чисто по български недоволствах от дългото пътуване, за американците то беше истинско приключение! Сравняваха го с пътуване през 19 век в Дивия запад, а природата определиха като уникална!
Това в подкрепа на идеята, че влакчето може да бъде печеливш атракцион!
ahasver
Рейтинг: 1664 НеутралноЛесно се съсипва , братя българи ! Убедихме се ! Трудно е да поддържаш , да постоянстваш в услуга на хората , туристите , и живота по тези места.
А да знаете какво оригинална железница имаше едно време , до към 60-те години , по течението на Рилска река ! Много кураж , малко пари и желание и труд са необходими да се възроди една приказка за туристи ! Още по-тясна , със стари парни локомотивчета беше. Може да са запазени някъде.
Нам Бок
Рейтинг: 527 Неутрално"В чужбина такъв влак би бил....."
В чужбина такъв влак е: https://www.youtube.com/watch?v=yJMEDJVDro0
Дон Кихот
Рейтинг: 2843 ВеселоПрекрасно е чувството,когато пътуваш по този маршрут! На млади години с мои приятели го обожавахме,наричахме го "индианското влакче". На два пъти,когато пъплеше нагоре едва-едва , се изхитрихме да скочим от него,да изтичаме нагоре по стръмното и след поредния му завой да го дочакаме,за да се качим отново. Щура работа,но прекрасни спомени! Трябва да се запази, при малко фантазия и вкус може да стане прекрасна атракция!!!!
Батков-вън
Рейтинг: 562 НеутралноВажно е да се отбележи, че подобни линии в Германия, Австрия и тн не се поддържат от националния превозвач, а са собственост на местните общини, туристически дружества или специални сдружения. Логично е БДЖ да не иска тази линия. Странното е, обаче, че Банско не я искат. Защото именно такива туристически атракции могат да направят Банско, Разлог и тн качествени и популярни курорти с целогодишен приток на туристи, а не петнайста кабинка
WWIII
Рейтинг: 466 НеутралноДо коментар [#12] от "Дон Кихот":
Тук там минава през едни овошки, може човек да слезе да си набере ябълки и да го догони.
irons
Рейтинг: 687 ВеселоКато бях малък, на едно място влакчето вървеше толкова бавно, че доста пътуващи слязоха да си берат диви ягоди. След това, началникът на влака даде сигнал за качване.
Беше страхотно изживяване!
Чардо
Рейтинг: 1441 Любопитно29 октомври 1966-та . . .
Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24Хич и не беше приключение в добрия смисъл на думата . . .
Сутринта ме прибраха в родната казарма в бригадата на ГУТП в Суходол и по обед вече пътувахме с влака към гара Септември 20 софиянци.
След обед вече ни качиха на теслонейката и доста късно вечерта ни стовариха в батальона в Банско.
След една доста къса нощ в 05.00 ч ни събудиха и на една Молотовка до с. Баня където първо ни остригаха , след това се изкъпахме и ни облекоха във войнишките дрехи !
Голем зор бе връщането пеша до Банско, защото не ни дадоха да си обуем чорапи , а ни задължиха да си навием партенки .
Ама кой си е навивал партенки , а и никой не ни показа .
Та колко пъти присядахме отстрани на пътя да си пренавиваме партенките , но въпреки всички наши опити краката ни бяха изранени след 8 км пеши преход
Е после имаше и приятни моменти като пътувах с теслонейката по време на отпуски, даже още си спомням една девойка от Велинград с която се запознахме именно в теснолинейката . . .
А и на гарата в Банско бе и най-близката кръчма до поделението и зимно време на варела (печка) отгоре имаше постоянно един алуминиев чайник с греяна ракия . . . .
Чардо
Рейтинг: 1441 ЛюбопитноДо коментар [#15] от "irons":
D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8+%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D 0%B8%D0%B1%D0%B8&biw=1680&bih=904&tbm= isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Amp QVcOdA8W07gbH-4CwDA&sqi=2&ved=0CCsQsAQ#img rc=KuSciOagO0JqjM%253A%3B_6izCeXz9L5c7M%3Bhttp%253 A%252F%252Fchronicle.bg%252Fwp-content%252Fuploads %252F2014%252F01%252Fglacier-ex-voz-02.jpg%3Bhttp% 253A%252F%252Fchronicle.bg%252Fromantichno-pateshe stvie-s-nai-bavniya-vlak-v-sveta%252F%3B700%3B466
Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24[quote#15:"irons"] на едно място влакчето вървеше толкова бавно,[/quote]
Мястото е малко преди гара Аврамови колиби , която е най-високата гара на Балканския полуостров 1280 м по спомен!
И малко преди гарата линията прави "една осморка" , за да може влака да преодолее височината .
Та до като влака прави осморката може да се слиза и след това пак да се качиш в движение. . .
https://www.google.bg/search?q=%D0%B0%D0%B2%D1%80%
Николов
Рейтинг: 1639 Любопитно[quote#3:"гинка христова"]да не си помислят да закриват линията ,щото ще се бием,ще играе шамара,това е доказателство за невежеството ви бе, народни представители[/quote]Гинке, всяка година теснолинейката прави над 5 милиона загуба - като си такъв голям фен що не ги извадиш от джоба си, ами плашиш със шамари? То с чужда пита помен лесно се прави.
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortНиколов
Рейтинг: 1639 Любопитно"Теснолинейката е единствена транспортна реалност за над 40 000 българи, които живеят в малките, откъснати от света селища по трасето й"
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortКои са тези 40 хиляди, които нямат транспорт? Най-големите селища по трасето са Септември, Велинград и Банско. И трите имат шосеен транспорт. Мога да се обзаложа, че и останалите селища имат. Не знам да има селище на юг от Стара Планина до което да има само жп път. Иначе в Стара Планина има 10-15 такива паланки в Искърското дефиле и в Централна Стара Планина. Но общо я имат 100-тина жители, я не.
Gai-jin
Рейтинг: 517 НеутралноОт 20 години се мъча да убедя разни политици и местни началници, че тази линия е богатство и може да бъде изключително интересна и търсена атракция, каквито има в Алпите или в Южна Америка. Не срещам разбиране.
Представете си старинни вагончета с отворени прозорци, красива и дива природа, планини, реки... Много хора по света мечтаят да видят такова нещо. Ние го имаме и не само че нищо не правим да го покажем на туристите, но искаме и да го развалим. Защото в момента не носело печалба.
Ами то, за да носи, трябва първо умно инвестиране, качествена работа и културна реклама.
Кажете ми има ли у нас поне едно нещо от изброените, особено в малката провинция.
Николов
Рейтинг: 1639 Неутрално[quote#8:"Mark Twain"]Преди около 2 седмици специално погледнах пасажерите в този влак. Имаше около дузина общо за 4 вагона. Т.е. един ПОРЯДЪК по-малко. На кого ги говорите тия глупости?![/quote]Статията е пълна с неточности и изсмукани от пръстите "факти". Местни хора почти не ползват теснолинейката. 80%-90% от пътниците са туристи и са общо 15-20 хиляди годишно. Заради тях теснолинейката прави над 5 милиона загуба годишно. Като искат да си правят кефа, да си плащат. Лесно е да си турист, когато някой друг ти плаща разходите.
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortНиколов
Рейтинг: 1639 Неутрално[quote#9:"sparks"]Докато аз чисто по български недоволствах от дългото пътуване, за американците то беше истинско приключение! Сравняваха го с пътуване през 19 век в Дивия запад, а природата определиха като уникална! Това в подкрепа на идеята, че влакчето може да бъде печеливш атракцион! [/quote]Ами да го приватизират и да печелят. Обаче до тук става дума само за субсидии.
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortНиколов
Рейтинг: 1639 Неутрално[quote#13:"Батков-вън"]Важно е да се отбележи, че подобни линии в Германия, Австрия и тн не се поддържат от националния превозвач, а са собственост на местните общини, туристически дружества или специални сдружения. Логично е БДЖ да не иска тази линия. Странното е, обаче, че Банско не я искат.[/quote]Ами много ясно - не искат те да плащат сметката, а някой друг.
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortДон Кихот
Рейтинг: 2843 РазстроеноДо коментар [#13] от "Батков-вън$
Абсолютно те поддържам! Общините,през които минава този маршрут, просто не искат да видят какво бижу държат в ръцзете си! Освен, ако това не е някакъв вид саботаж по неизчислими причини! Поне могат да опитат, дори и на първо време без големи капиталовложения, само колкото да се направи една кадърна реклама.
Дон Кихот
Рейтинг: 2843 НеутралноДо коментар [#7] от "B52":
"Прекрасно преживяване, с което можем да привлечем по-смислени туристи от бези които се тъпчат в Слънчев Ад. "
Контрастът е като небето и земата. От една стран-бетонен ад, от друга-чиста, девствена природа и неземни красоти. Аз мисля,че ако тази дестинация се развие, по-качествените туристи от чужбина (и защо непременно оттам,може и много българи), ще я предпочетат!
ПС И веднага ми идва едно наум- природата! Дано с развитието не дойде и традиционното побългаряване! Може пък да ни се размине?
Николов
Рейтинг: 1639 Неутрално[quote#24:"Дон Кихот"]Поне могат да опитат, дори и на първо време без големи капиталовложения, само колкото да се направи една кадърна реклама. [/quote]Капиталовложения не им трябват. Оперативните разходи са проблема - близо 6 милиона годишно. Това е малко под 1/3 от годишния бюджет на община Банско. Ако влязат в съдружие с другите общини по трасето биха могли да се го позволят, но всяка ще трябва да отделя 7-8% от бюджета си за теснолинейката.
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfortshileto
Рейтинг: 1154 НеутралноДано запазят тази атрактивна линия. май остана единствената. Някога е имало и до Рилския манастир и в северна България до Мизия (ако не се лъжа до преди 15 г)
Кирето
Рейтинг: 1384 НеутралноВозил съм се на тази теснолинейка и изживяването си струва.
Научих "God Save the Queen".........е, струва си....Номера е да се превърне в туристическа атракция, тогава вече ще си струва.
П.П. Някой спомня ли си теснолинейката от Кочериново до Рилският манастир?
plamenss
Рейтинг: 1063 НеутралноДо коментар [#3] от "гинка христова":
Едва ли ще се стигне до бой, изхождам от факта, че закриха същата линия в Северозапада, там до бой не се стигна, а Родопчани са по-миролюбиви.
Jessika
Рейтинг: 1640 НеутралноАз помня теснолинейката от Вакарел до мините Чукурово - това е голямо преживяване: влакът се движи бавно нагоре в планината, можеш да докосваш листата на дърветата, да слезеш от влака и пак да се качиш в движение, птички пеят наоколо, страхотна романтика.
Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”rainbou1
Рейтинг: 1366 ЛюбопитноИ при 700 човека на ден, което някои от съфорумците казват, че е преувеличена цифра - това са 250 000 човека на година. При 5 милиона загуби - това са по 20 лева на пътник ?!?! А билета е 6.50.
Ми то ако се събере - става билет София - Бургас
Симо
Рейтинг: 1279 НеутралноДо коментар [#21] от "Николай Николов":
Има ли места за още туристи във влака ? Т.е. празен ли се движи или има мегдан за още приходи ?
И разбира се има вариант да се оптимизират и разходите. Като се почне от най-голямото перо. Ако е гориво - да се купят по-ефективни локомотиви. Ама това едва ли може да стане ако теснолинейката продължава да е собственост на БДЖ.
ДракУна
Рейтинг: 269 НеутралноДо коментар [#18] от "Николай Николов":
Стига си се излагал! Тази линия трябва да я има!Дали частна или субсидирана,но трябва да я има.Тя и анг.кралица струва на британците милиони на година ,ама не са и били шута.Не всичко е пари,приятелю,не всичко е пари!
Николов
Рейтинг: 1639 Неутрално[quote#32:"Симо"]Има ли места за още туристи във влака ? Т.е. празен ли се движи или има мегдан за още приходи ?[/quote]Добър въпрос - хубаво е най-сетне БДЖ да изкара тази информация.
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortДколкото знам, натовареността е сезонна - по празници и през летния сезон. Със сигурност може да се спестят пари ако линията стане сезонна.
Другото е да вдигнат цената на билетите поне 3 пъти. Пътуващите са основно туристи - те могат да си го позволят. Изобщо, има варианти, но с БДЖ няма как да станат - по-добре е линията да се приватизира.
Николов
Рейтинг: 1639 Неутрално[quote#33:"boriz"]Тази линия трябва да я има!Дали частна или субсидирана,но трябва да я има.Тя и анг.кралица струва на британците милиони на година ,ама не са и били шута.Не всичко е пари,приятелю,не всичко е пари![/quote]Нямам против да е частна. Но никой май не я иска.
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortА за символите - това е спорно. Има хора дето още жалят за Кремиковци и БГА Балкан. Ако от тях зависеше още щяхме да ги субсидираме.
afanko
Рейтинг: 517 ЛюбопитноТо по тези причини можем да закрием и милицията, и цацаратурата - Скъпи са и обслужват много малко хора!
Consumer
Рейтинг: 581 ЛюбопитноТова приключение се финансира от джобовете на нас данъкоплатците, както и други "социални" проекти на БДЖ, за да могат няколко изкукуригали пенсионера да се возят.
Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you wantХит®ата Св®ака ;)
Рейтинг: 616 ЛюбопитноВидях маршрута на теснолинейката в Google Earth (от страничния панел вляво могат да се включват и изключват най-различни слоеве).
Mафията е опасна за Вашето здраве!!! Мафията убива!!!Цяло чудо е, че пътуването отнема само 5 часа в едната посока!!!
Логиката на теснолинейката явно не е най-прекият път от Септември до Добринище, а да се обходят всички партизански села!
Всъщност, най-вероятно е строена доста преди 1944 г., така че обяснението е друго. Маршрутът ще да е продиктуван от малката мощност на тогавашните ПАРНИ локомотиви (т.е. много стара технология). Съответно, има някакъв пределен наклон по който такъв влак може да се изкачи без да закъса (натоварен с пътници, животни и какво ли още не).
А селската икономика не може да влее достатъчно пари в бюджета за модерна електрифицирана ЖП линия и мотриси... Порочният кръг на бедността... Съзерцавах градчетата и селцата в района на Разлог, гледах и си мислех - каква мощна икономика може да се развие там, с висока добавена стойност... освен ски курорта на Банско, разбира се. Рудодобивът не се брои, нито животновъдството, нито дърводобивът. По-скоро мебелни заводи, и всичко за износ за IKEA, примерно. А, техният основател тъкмо е на бизнес посещение у нас!
afanko
Рейтинг: 517 РазстроеноДо коментар [#38] от "Хитрата сврака - с двата крака!":
През 50-те години немската фурма "Хеншел" произвеждат няколко локомотива специално за тази линия. Машините са изпробвани на място, гръмват 2 двигателя и 1 трансмисия. Поправят се и произвеждат серията, която се движи и до днес.
В края на 70-те румънски завод изкопирва един от "Хеншелите" и доставят втората серия.
Линията е уникална и при по-добро стопанисване може да се самоиздържа.
sreta_shteta
Рейтинг: 237 Неутрално[quote#11:"К.К."]В чужбина такъв влак е:[/quote]
Има и по-близо - гугълнете за Шарганска осмица (sarganska osmica).
Rusty Williams
Рейтинг: 8 Неутрално[quote#3:"гинка христова"]това е доказателство за невежеството ви бе[/quote]
Че са слуги на съответната мафия
Rusty Williams
Рейтинг: 8 НеутралноТази линия е едно дребно доказателство, че ние всъщност си нямаме държава - колониална, квази-държавна структура, да, но не и държава на българите в собствения смисъл. Всяка друга истинска държава щеше да развие тази линия като транспортно и туристическо средство, което може да дава хляб на не малко гърла. Тук говорим за закриване..., егати.