В събота корабът "Радецки" се отправя на плаване

Австрийският параход "Радецки" е построен през 1851 г. в будапещенската корабостроителница "Обуда".

© Красимир Юскеселиев

Австрийският параход "Радецки" е построен през 1851 г. в будапещенската корабостроителница "Обуда".



В събота - 19 септември, корабът музей "Радецки", закотвен на пристанището в Козлодуй, ще направи кратко плаване във водите на Дунав. Поводът е предстоящото честване на Деня на независимостта на 22 септември. 


Управата на музея информира, че екскурзията започва в 15 ч. и ще продължи един час при поне 80 пътници.  Ако желаещите са повече,  рейсът ще бъде повторен час по-късно. 


Децата, учениците, студентите и пенсионерите ще платят 4 лв. за атрактивното плаване в района на Козлодуйското пристанище. Цената на редовния билет е 6 лв. 




Австрийският параход "Радецки" е построен през 1851 г. в будапещенската корабостроителница "Обуда". Бил е собственост на Първо привелигировано имперско и кралско дунавско дружество (наименование до 1918 г. ). Носи името на фелдмаршал Йозеф Венцел Радецки, на чието име е кръстен площад в австрийската столица.


Оригиналът на кораба, по чиято палуба е стъпвал Ботев, е бракуван от австрийските власти през 1918 г. В чест на 90-годишнината от гибелта на поета 1.2 млн. български деца събират средства за построяването на копие на легендарния параход, с който четата на войводата прекосява Дунава през 1876 г.


Новият кораб е дълъг 57.40 м. и широк 17.50 м. Кабините на капитана и на екипажа са възстановени по подобие на австрийският "Радецки". Скулптурът Петър Дойчинов прави образа на ген. Радецки за носовата част. За целта ползва снимки на бюста на генерала.

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на julesta
    julesta
    Рейтинг: 535 Неутрално
  2. 2 Профил на dmarev
    dmarev
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Тих бял Дунав се вълнува,
    весело шуми,
    и "Радецки" гордо плува
    по златни вълни.

  3. 3 Профил на Imaginary Friend
    Imaginary Friend
    Рейтинг: 738 Неутрално

    Тих бял Дунав се вълнува,
    Весе, лошо ми'й

    Не цъкам плюсове и минуси.
  4. 4 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Тоя път към Австрия май ще трябва да тръгне - там да ги освободи първо...

  5. 5 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 470 Весело

    Новина:
    Известният християнски фундаменталист от българско потекло Христо Ботев организира отвличане на австро-унгарския кораб по границите на Османската империя.
    Целта е била с военна сила да осъществи преврат в империята и да наложи демокрацията и равноправието като държавна политика.
    Ботев, като имигрант в Румъния, е организирал вестник и е писал поезия. Активен участник в работата на нелегалната организация Българския революционен централен комитет (БРЦК). През май месец участва във въоръжени сблъсъци с полиция, жандармерия и доброволци, подкрепящи режима в империята и е убит от тях малко на 1-ви юни.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  6. 6 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Да очакваме освобождение!??!
    Войвода намери ли се?

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  7. 7 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 832 Неутрално

    По-възрастните помним ,че в средата на 60-те всеки ученик даде 1 свое левче и помогна за построяването на кораба.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  8. 8 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    То ислямската империя пак идва, така че нека да си стои Радецки, може да потрябва...

  9. 9 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Параходът „Радецки“ е паметен за българската история, тъй като е използван за преминаване на четата на Христо Ботев от Румъния в България.

    На 16 май и 17 май 1876 „Радецки“ извършва плаване към Виена и спира на редица румънски пристанища. На палубата му, предрешени като обикновени пътници, от няколко пристанища се качват четниците и самият войвода Христо Ботев. Той връчва на капитана писмено обръщение–ултиматум да акостира на българския бряг край Козлодуй, като непременно пояснява:

    "…за да се притечем в помощ на нашите въстанали братя, които се сражават тъй храбро под българския лъв за свободата и независимостта на нашето скъпо отечество – България."
    Ултиматумът е изпълнен и четата на Христо Ботев слиза на българска земя.

    На този параход и знаменития преход на Ботевата чета с него Иван Вазов още същата 1876 година посвещава популярните стихове, превърнали се впоследствие в патриотична песен:

    Тих бял Дунав се вълнува,
    весело шуми,
    и "Радецки" гордо плува
    по златнѝ вълни.

  10. 10 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 470 Весело

    Или както се пееше:
    ....
    Но кога се там съзирва
    Козлодуйский бряг (мощно) БУМ,
    в парахода рог изсвирва,
    развя се байряк.

    Stef
  11. 11 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#5] от "Никола Георгиев":

    За съжаление, Ботев е един от първите ранни комунистически вдъхновители повлияни от Френската буржоазна революция и, който по-късно приписаха неговия подвиг на собствените си желания, за кръв на вече установената държавна организираност, създавайки нарочен хаос и вандалски актове от поредица престъпления, като убийства и грабежи, а след марионетното им установаване на власт, масова чистка и експроприация на имуществото.

    Смърта на Ботев на връх Вола, така и не е изяснена, а тъне в загадъчност и до днес, тъй като няма свидетели за нея и му е приписвана патетичност и героика в последните му незнайни никому часове.
    Но и тезата за предателство и последващо подло убийство от скодоумни българи, също има немалко основания.

  12. 12 Профил на Hasta La Vista antifascista OI!
    Hasta La Vista antifascista OI!
    Рейтинг: 572 Неутрално
  13. 13 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#11] от "convince":
    Преди Конгресът да въведе 8-часовия работен ден (не задължителен) през 1868 са бачкали по 12 и по 6 дни в седмицата. Преди това и до 16 часа/ден.
    Французите са си издействали 12 часов работен ден през 1848 с революцията.
    Интересното е, че през 1915 Форд увеличава двойно заплащането (на 5 долара надница) и намалява с час работното време до 8-часов работен ден. Продуктивността на фирмата му се повишава до невиждана дотогава.

    Оттам тръгва левичарството, после следват другите глупости.

    В онези години и съответната ситуация е нормално да е имало заблудени левичари.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  14. 14 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#13] от "Никола Георгиев":

    Това е самата истина и нещата в исторически контекст са си на място, но въпросът е:

    Кой дава право на минали и днешни комуноуроди, да спекулират с имена-реликви, да ги себеприписват като заслуги и вдъхновение и така да фалшифицират историческата истина, промивайки мозъците на настоящите млади поколения, както го правеха цял половин век от 1944 година до 1989 интензивно, а следващия четвърт век с уговорки, че друго не би било възможно?

  15. 15 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#13] от "Никола Георгиев":

    Тогава по това време, ФОРД модел "Т " е струвал около 3500 долара, сума фантастично висока дори и за средния американец тогава, но работниците на Г-н Форд за някакви си 3 месеца са събирали парите или за около половин година ако човек сам се е издържал.

    Това доказва прогресивноста на кап италистическия модел на икономически взаимоотношения, непознат у нас и до днес, не поради друго, а поради болезнено плиткомозъчно нервно психо разстройство, тотална първична, вторична а днес вече и компютърна неграмотност.

    Комуноуродите, тук са заети да фалшифицират историята и литературата, да грабят и убиват, следвайки плътно модела на СССР, сталинизма и дивата северноазиатска простащина

  16. 16 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#14] от "convince":
    Те комунистите и останалите контрабългари изкарваха и Левски за комунист, но това е нормално.
    Лъжата е основна част на това да си комунист.

    Дори през 2000-те години в училищата се учат по история ОТКРОВЕНИ ЛЪЖИ, които са отдавна обявени за такива по енциклопедии и трудове.
    Ако не ми вярвате, вземете учебниците и вижте пропагандата, лъжите и откровените глупости (славяните??, които се криели под водата и дишали със сламки хахахаха).

    До коментар [#15] от "convince":
    А Форд Модел Т точно заради адекватното управление на компанията, става масов (в милиони бройки) автомобил и първият такъв, който е бил достъпен първоначално за Upper Middle Class, по-късно и за Lower Middle Class.
    Реално легенда в гражданския живот.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  17. 17 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 1005 Неутрално

    До коментар [#7] от "navy":

    Събирахме и вторични суровини, а парите отиваха за Радецки. Също така купувахме и марки с изображението на кораба, съжалявам, че не съм я запазила.

  18. 18 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 724 Неутрално

    Оригиналните чертежи на "Радецки" не са запазени. Според социсториците корабът е просъществувал до 1924г., но правителството на Цанков не е закупило кораба. За построяването на сегашния кораб в тоя вид е ползан стария дунавски влекач "Пловдив", също продукт на завод "Обуда." Има разлика от оригиналния кораб-според описанията-по отношение на външния вид. Пуснат на вода на 1 май 1966 в ККЗ "Ив. Димитров, Русе.

  19. 19 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1286 Неутрално

    До коментар [#17] от "ikar_01":

    И аз

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK