На Здравко, Жоро и Галя им омръзна да изпускат полети и намериха решение

Здравко Илиев, Георги Ставрев и Галя Динева са създатели на първия безплатен сайт за препродаване на самолетни билети и пакетни екскурзии

© SpareFare.net

Здравко Илиев, Георги Ставрев и Галя Динева са създатели на първия безплатен сайт за препродаване на самолетни билети и пакетни екскурзии



По обед му казват, че заминава и след два часа вече е на летището само с костюма, с който е излязъл от вкъщи сутринта, и лаптопа. Връща се същата вечер. Някога вълнуващо и пълно с обещания за приключения, за Здравко летенето вече се е превърнало в даденост и леко досадно преживяване. Е, зависи и от дестинацията, разбира се, защото има още много държави, които иска да види, но за предпочитане е да не са по работа.


Здравко Илиев е финансист в голяма международна консултантска фирма и работата му го отвежда къде ли не, но мечтата му е да има собствен бизнес и да пътува само за удоволствие. Заедно с Георги Ставрев и Галя Динева - приятели от следването им в London School of Economics, работят по първата част от мечтата и отскоро са горди собственици на (почти) първата по рода си платформа за препродаване на самолетни билети SpareFare.net.


Странно, но факт - почти никой не се е сетил за това преди тях освен едни израелци, които стартирали подобен сайт в началото на тази година, и два по-стари форума, където хората могат да се свързват помежду си и да преговарят лично за прехвърляне на билетите. Услугата на Здравко, Жоро и Галя обаче е по-добра и много по-сигурна, като на практика елиминира риска за измама и от двете страни, а за разлика от израелската - тяхната е безплатна.




Какво да го правя този билет?


"Идеята за SpareFare се роди спонтанно точно заради това постоянно пътуване и честа смяна на плановете ни", разказва Здравко. Много пъти му се е случвало да се откаже от пътуване или да не смогне да тръгне. Още страда за един конкретен билет, който трябвало да остави преди време - до Ню Йорк за повече от 1200 лева. На Жоро пък веднъж му се наложило да смени датата на един билет толкова много пъти, че цената му се удвоила от всичките такси, и накрая пак не успял да го използва.


Здравко Илиев

© Георги Кожухаров

Здравко Илиев


Така преди година и половина тримата с годеницата на Георги Галя се заели да избистрят концепцията за това иновативно нещо, което да им позволи по сигурен път да се продават ненужните билети или да се намират изгодни оферти.


Билетите, които остават неизползвани, са над 6 милиона всяка година и това число се увеличава, защото всеки ден се увеличават и пътуванията, включително от България, казва Здравко. Това обаче са милиони билети, за които всъщност има опция да бъдат препродадени, така че продавачът да си върне цялата или поне част от сумата, а някой авантюристично настроен купувач да открие нова дестинация с добра отстъпка.


"Не знам дали знаете, но редовните компании продават места над капацитета на самолета. British Airways например продават винаги три места над капацитета, някои продават по пет, зависи от самолета. Така някой като не се появи, което е почти винаги, не остават незаети места. Понякога идват всички и тогава вероятно е забавно, но се случва много рядко. Тази стратегия работи. Докато нискотарифните почти никога не продават повече от капацитета си и ако си изпуснеш полета, това място остава свободно и пропиляно", разказва предприемачът.


Около 40 компании позволяват такъв трансфер на билет от един собственик на друг срещу такса, основно нискотарифните. От и до България освен трите най-популярни - EasyJet, WizzAir и Ryanair, летят и още над 15 лоукост авиолинии. Редовни компании, които нямат такава практика, също понякога допускат това за лоялните си клиенти, ако им се обадиш и просто ги помолиш и им обясниш, подсказва младият мъж. Става и ако имаш точки като лоялен клиент и с тях купуваш билет.


На Здравко, Жоро и Галя им омръзна да изпускат полети и намериха решение

© SpareFare.net


Ето как работи сайтът


Продавачът има самолетен билет или цял пакет за екскурзия, който осъзнава, че не може да ползва. Отива в SpareFare.net и публикува предложението си без цена. Регистрацията и публикуването отнемат пет минути и са безплатни. Ако не му се занимава, има опция и екипът на сайта да въведе данните, но срещу комисиона от крайната печалба от 10%. Здравко препоръчва да си го направиш сам, защото е наистина много лесно.


Купувачът разглежда офертите, харесва си някоя и вижда колко струва в момента този билет. Преценява каква част от тази цена иска да плати и пуска заявка за отстъпката, която иска - 25%, 30%, 50%, 70%... Софтуерът калкулира с отстъпката и таксата за смяна на името колко ще спечели обратно продавачът. Той получава офертата и решава да я приеме или не. В добрия случай има няколко предложения от купувачи и избира най-изгодната за себе си.


Гаранцията за продавача идва оттам, че той сменя името на билета чак когато посредникът получи парите от купувача, а за купувача - че парите се превеждат на продавача чак след като се е качил на самолета. Това се налага, защото някои самолетни компании позволяват смяна на името по няколко пъти, макар че продавачът само би се вкарал в по-голям разход, ако реши да го прави.


Освен това връзката към сайта е криптирана и паролата за регистрация е хеширана. Платформата не пази никаква лична информация на потребителите, нито финансова, защото работи с "Пейпал".


Колкото повече се разработва сайтът, толкова по-голям избор ще има. В първия един месец от съществуването му са били публикувани над 200 предложения, предимно от и до градове в Европа, но сред тях са и разни екзотични попадения с пълни пакети екскурзии до Ямайка, Тайланд, Доминиканската република и Канарските острови. При скъпи билети като тези се вижда съществената отстъпка в цената.


За по-евтините дестинации не е съвсем изгодно за продавача на билета, защото той обикновено трябва да плати и такса за смяната на името, която ще се приспадне от общата сума - някъде между 10 и 100 евро за различните компании и полети. Но пък и за евтините билети не те е яд толкова, когато пропаднат.


Пътниците да се отправят към зоната за чекиране


Бизнесът на Здравко, Жоро и Галя засега е мъниче, макар че вече си има тяло и реклама. "Знаеш ли как са започнали Uber?", пита младият мъж и бързо отговаря - "Наели са хиляди таксиметрови шофьори, за да създадат потребност от услугата си, преди изобщо да имат служители. Airbnb пък сами са обикаляли и снимали апартаменти, преди хората да се научат да го ползват". В случая на SpareFare началото не може да е друго освен бавно, докато хората научат за него, но нуждата от подобна платформа е очевидна, убеден е Здравко Илиев.


Самият той дебне за билети до Южна Америка и Австралия - континентите, които все още не е покорил. "От всяко пътуване реално даваш най-много за самолетен билет и той ти отнема най-много планиране, а това е просто средството, за да стигнеш до истинското приключение", разсъждава Здравко. Признава обаче, че има едно любимо нещо в самолета, на което винаги се наслаждава - възможността да си почине. "Самолетът е единственото място, където не ти звъни телефонът, не изкачат постоянно известия и нищо отникъде не дрънчи", усмихва се той.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1291 Весело

    Това е изключително опасно и тъпо за продавача ... може много лесно да те качи на лист за недопускане.

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  2. 2 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1110 Весело

    Добре звучи, но ако нямат уговорка под масата с нискобюджетните, таксата за смяна на името е близка до цената в момента. Просто защитна мярка, когато продават билети по 10-20$ , някой да не се прави на хитър и да ги изкупува с идеята после да ги препродава. Между другото подобна система за защита има и за английските мачове, но там изискването за името не се спазва толкова строго.
    Все пак успех, като не пробваш, няма и да разбереш.

  3. 3 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 2941 Неутрално

    Е да, ама не работи...

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  4. 4 Профил на z.123.c.976.9
    z.123.c.976.9
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Нещо не се ентусиазирах.

    Който не разбира сам, няма да разбере и с обяснение
  5. 5 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2188 Неутрално

    много добро начинание , такова трябва и за пренасяните товари с камиони ,коли и влакове , да бъдат запълвани ,а не да се търкалят празни ,защото така ще се намали и замърсяването на околната среда ,всяко комбинирано пътуване оползотворява повече транспорта и спестява не само пари

  6. 6 Профил на Doichin Stefanov
    Doichin Stefanov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Него не изпитах емоция от запознанството с Здравко, Жоро и Галя 😉. Поредни "новатори"...

  7. 7 Профил на Бай Благой
    Бай Благой
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Звучи добре, ако имаш билети, които са трансферуеми. А аз не знам кой си купува такива, освен за служебните пътувания.

  8. 8 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 723 Неутрално

    Как може изобщо да се отделя внимание на толкова тривиално нещо?

  9. 9 Профил на Doichin Stefanov
    Doichin Stefanov
    Рейтинг: 213 Неутрално
  10. 10 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 650 Неутрално

    Смяна на името при нискотарифните е ужасно главоболие, като изключим финансовите загуби. Изгаряли са ми билети точно заради сложната им процедура, а и в масовия случай пътуването отпада няколко дни или дори ден преди датата и така смяната на името е практически невъзможна.

  11. 11 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2240 Любопитно

    Абе Дневник - до кога ще публикувате свободни "бизнес" съчинения на разни миленяли, чути на по чашка в някой софийски бар? Така се трансферират билети то, хеле пък на непознати, хеле пък два дни преди полета. Разбирам че някой има нужда от финансиране на стартъп и статийка за него в "уважаван" местен сайт ще му послужи за портфолиото, ама тука не сме хващани с капани на Витоша...

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  12. 12 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 675 Любопитно

    кой купува билети, които знае, че няма да ползва? и кога го разбира това?

    седеньето го зголемува задникот
  13. 13 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1291 Весело

    До коментар [#11] от "Тюфлекчия":

    Тука съм съгласен с теб, накви МБА дето трябва да си знаят мястото на безименни писърушки решили да се правят на умни. Проблема с това е че създават толкова шумотевица, че правят вкарването на наистина добри и радикални идеи достъпно само за големи джобове ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  14. 14 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3092 Неутрално

    Ех, да имаше само едно меню "СМС известяване при поява на билет за....до ....евро да ми пратиш СМС" , тогава ще си въведа Буенос Айрес и 200 евро и ще чакам

    Местни избори 27.10.2019. Коалиция "Гешев е радост" (ГЕРБ, ДПС, БСП, ВМРО, Атака)
  15. 15 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#7] от "Бай Благой":

    Повечето служебни са годишен абонамент тъи че няма значение броят се само ползваните не резервираните и не могат да се трансферират на хора извън фирмата

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  16. 16 Профил на Содом и Гомор кРаят на джендъризма
    Содом и Гомор кРаят на джендъризма
    Рейтинг: 1626 Весело

    [quote#14:"cinik"]Ех, да имаше само едно меню "СМС известяване при поява на билет за....до ....евро да ми пратиш СМС" , тогава ще си въведа Буенос Айрес и 200 евро и ще чакам[/quote]
    В интерес на истината има такива сайтове:

    http://www.skyauction.com/article/bid-on-flights
    http://www.priceline.com/customerservice/faq/howitworks/howitworks.asp
    http://traveltips.usatoday.com/bid-airline-tickets-24494.html

    In a time of universal deceit telling the truth is a revolutionary act
  17. 17 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 675 Весело

    До коментар [#14] от "cinik":

    ще чакаш...

    седеньето го зголемува задникот
  18. 18 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 932 Неутрално

    [quote#14:"cinik"]Ех, да имаше само едно меню "СМС известяване при поява на билет за....до ....евро да ми пратиш СМС" , тогава ще си въведа Буенос Айрес и 200 евро и ще чакам[/quote]
    В Израел имаше подобна услуга (с факс, още преди ГСМите)-наричаше се "Ласт Минут Флайтс". Пращат ти към 16;00 всеки ден факс с непродадени билети в двете посоки на 1/3-1/10 цена за следващият ден. Телефонче до бюрото, поръчваш си го (плащаш чрез кредитна карта-декламираш име, номер и краен срок) , билетът те чака на летището. СТРАХОТНО нещо за хора които командват времето си

    Услугата съществува и до днес, в най различни формати, и вече се предлага И от чужбина до Израел. Спомената в началото на статията израелска фирма са нови играчи в новата ниша "размяна на билети". Ама 'зимали пари за услугата (пък българите дето ги копирали го правели без пари)?!? Е, сиренето в магазина струва пари!
    До коментар [#14] от "cinik":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  19. 19 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#11] от "Тюфлекчия":

    Е да, те тези, които евентуално биха ги финансирали, ще гледат дали има статия за тях или не в Дневник, а не, примерно, че идеята не е възможна, както твърдиш ти - форумният вичколог.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  20. 20 Профил на sulio_parvi
    sulio_parvi
    Рейтинг: 380 Весело

    Аз пък направих едно приложение дето се стартира и пише "приложение". Ще го рекламирате ли безплатно в Капитал? ЩЕ почерпя едно уиски в любимия ви бар...

  21. 21 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#19:"stupid_american"]вичколог[/quote]
    "всичколог"

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  22. 22 Профил на ХЪ ХЪ ХЪ
    ХЪ ХЪ ХЪ
    Рейтинг: 420 Весело

    Как това начинание ще се съотнесе с платформата на ИКАО (BSP) и с оторизациите, които превозвачите (авиокомпаниите) трябва да дадат на търговците на дребно (туроператорите), за да продават билетите им?

    Ясно е, че когато говорим за инцидентни случаи на прехвърляне на билета, проблем не би следвало да има, но ми се струва че начинанието им изисква системен подход, за да прокопса. Това обаче означава, че приложението им ще попадне в една ниша, в която бият през пръстите.

    За един преател питам...

  23. 23 Профил на bj_int
    bj_int
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#5] от "edin drug":

    има такава система, споко, природата е опазена доколкото е възможно де

  24. 24 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3864 Неутрално

    Тази идея звучи добре и дано тези наши симпатични сънародници да успеят в своето бизнес-начинание.

  25. 25 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Много добре, само че отгоре тябваше да има думата "Реклама" и като подзаглавие - "Платена публикация".

  26. 26 Профил на tko42434569
    tko42434569
    Рейтинг: 260 Неутрално

    С Райън еър е сложна работа. Понякога допуска смяна на пасажера, но таксата е равна на актуалната цена за съответния полет, което обезсмисля начинанието. Друг път изобщо няма опция за смяна на името на пътуващия. С Уиз не съм проверявал, но най-вероятно е същото. Това е лесно обяснимо, авиокомпаниите не биха позволили прекупвачи да печелят на техен гръб.

  27. 27 Профил на sv3tli0
    sv3tli0
    Рейтинг: 302 Неутрално

    Сайт за черни продажби на самолетни билети..
    Съмнявам се авио бизнеса да е ок с такъв сорт системи.
    Дори и да го бъде ще е краткотрайно.

  28. 28 Профил на Paul Collins
    Paul Collins
    Рейтинг: 213 Неутрално

    И ако продадат билет на джихадист какво правим?

  29. 29 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 908 Неутрално

    До коментар [#14] от "cinik":

    Аз взех наскоро един за Маями - 380 Евро

  30. 30 Профил на Соколов
    Соколов
    Рейтинг: 367 Весело

    Нито една от големите компании не предлагат подобно нещо, най-вече от съображения за сигурност. А пък за САЩ забравете, няма такъв филм.

    Ако има риск от промяна на плановете ви, просто не купувайте най-нисък клас билети, всички предлагат такива с опция за промяна. Да не говорим че за 30 долара си взимате застраховка за пътуване и може да си върнете билета с елементарен здравословен аргумент...

  31. 31 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 563 Неутрално

    Някой от междуконтиненталните полети всъщност са много ОК като цена. Благодаря за информацията, ще следя сайта с интерес!

    В дебати от типа "Другарят Този е казал това, другарката Онази е казала онова, те са по-умни/по-образовани/по-известни/по-успели от теб и следователно са прави, така че заставайки зад тяхното мнение, аз също съм прав/а" НЕ участвам!
  32. 32 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 939 Неутрално

    Сега покрай Коледа, като всички почти всички полети са продадени, а непродадените се оферират за 10х от стандартната цена, това е добра възможност за някой гастарбайтер да се прибере, без да обръща джобовете.

  33. 33 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10370 Неутрално

    Успех, но не става ясен бизнес модела...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  34. 34 Профил на shogun
    shogun
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#28] от "Paul Collins":
    Никоя компания не те пита къв си като ти продава билета.

  35. 35 Профил на shogun
    shogun
    Рейтинг: 367 Неутрално

    България ЕЪР гледам не им е включена с списъка.

  36. 36 Профил на zlo38528262
    zlo38528262
    Рейтинг: 1318 Неутрално

    Само не разбрах какъв е бизнеса, щом цялата работа е безплатна. Имам предвид, че който е публикувал подобна обява, не плаща за посредничество. Трябва сам да си свърши работата с авиокомпанията, понеже няма как друго лице да поиска промяна, плаща си като поп за промяната, която изобщо не е между 10 и 100 долара, освен ако билета не е за уиз или раян и накрая не е ясно нито дали ще си получи парите, освен ако няма опция за плащане предварително през сайта, нито този дето плаща е сигурен, че ще си получи билета. Да не говорим, че когато става въпрос за скъпи дестинации, невъзможността да се използва билета е екстремно събитие - случва се нещо, от което последното нещо, за което мислиш е провалената почивка и е по-вероятно да се случи в най-неподходящия момент, когато нито ще ти се занимава, нито ще имаш време да се занимаваш с подобни глупости. Но че няма място, в което като напишеш дестинацията и времето, през което искаш да пътуваш, да излизат купени билети, които се продават, няма.

  37. 37 Профил на milenai
    milenai
    Рейтинг: 218 Неутрално

    Интересна идея- не знам колко практична, но като идея ми харесва! И на мен ми се е случвало да ми пропадат билети- последия път за над 1000 евро за Москва- когато възникна проблем с визата в последния момент. Съгласна съм с някои от предишните критики, че именно в този последен момент можв да е трудно да се намери купувач, но от друга страна защо да не се опита? Така че от мен- кураж и успех!!

  38. 38 Профил на dimitar2007
    dimitar2007
    Рейтинг: 370 Неутрално

    Така като ги гледам по снимка тия тримцата новатори, Здравко дава парите и е е*е Катя, която е станала съдружничка, за да се прецака с процента единствения бачкатор от триото - тоя с очилцата в средата. Иначе успех, дано намерят некой инвеститор да им купи и доразвие идеята

  39. 39 Профил на Методи Етеров
    Методи Етеров
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Направих няколко теста на сайта на "юнаците". Съобщението по-долу е единственият резултат, който получих от тестовете. Наистина са много добри...Браво!

    No results found. Try different, flexible or all available (leave empty) dates. Try one way if return is not available. If you want those particular details, you can create an email alert for it by giving it a name above and hitting Create Flight Alert. You need to be logged in.

  40. 40 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 448 Весело

    До коментар [#39] от "Методи Етеров":

    Ок колега, но за6то на английски когато си има опция за български??!!!

    ne mutlu türküm diyene.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK