Барселона се бори със замърсяването на въздуха с ударна доза пешеходни зони

Барселона се бори със замърсяването на въздуха с ударна доза пешеходни зони

© Reuters



За петдесетгодишната учителка по английски в Барселона – Габриел Грийн, животът е по-лесен след новите мерки на местните власти за ограничаване на автомобилния трафик. Съседите ѝ обаче не са съвсем съгласни.


Миналата година, в опит да преборят трафика и замърсяването, властите въведоха ограничения за движението на автомобили вътре в кварталите.


Използвайки очертанията на вече съществуващите големи улици, властите ограничават движението по пресечките между тях и превръщат някои в изцяло пешеходни зони.




Всяка такава зона е достъпна за автомобилите само на местните бизнеси и хората, живеещи в нея. Дори и те карат с ограничена скорост.


За Грийн идеята е прекрасна, защото дава възможност на децата, които обучава, да играят навън, споделя тя пред фондация "Томсън Ройтерс". "Преди имаше само една площадка, която си деляха стотици деца".


Барселона се бори със замърсяването на въздуха с ударна доза пешеходни зони

© Reuters


Сега улицата пред сградата ѝ е затворена и е в центъра на пешеходния район. Учителката се надява, че с времето тя ще бъде и озеленена.


Някои местни жители обаче се оплакват, че трафикът не е ограничен, а само пренасочен по по-големите улици и задръстванията там се увеличават. В същото време достъпът до вътрешните части на пешеходните зони е затруднен.


Объркани шофьори, пострадали бизнеси – това са другите мотиви на противниците на идеята. През януари в квартала на Грийн - "Побленоу", имаше протести срещу нововъведението.


Барселона се бори със замърсяването на въздуха с ударна доза пешеходни зони

© Reuters


Ръководещият проекта Салвадор Руеда обаче твърди пред "Бизнес инсайдър", че е нужно просто малко време, докато хората свикнат с идеята.


"Винаги има съпротива срещу промяната, а хората са особено чувствителни по отношение на колите си", казва той. "Но забравяме, че има повече пешеходци, отколкото шофьори".


В последните години Барселона се бори със замърсяването на въздуха, което надмина ограниченията, поставени от правителството. То се увеличава, когато ветровете се комбинират с високо атмосферно налягане – което се случва в края на есента, зимата и в началото на пролетта.


Градът е един от най-гъсто населените в Европа, а броят на туристите напоследък също се превърна в проблем.


Местните власти наскоро обявиха нови мерки за ограничаване на туристическия поток.


Големият план на местните власти е да създадат още поне шест пешеходни зони до 2018 г., всяка от които ще съдържа дванадесет пресечки. Общо, те ще ограничат движението по 60% от улиците на Барселона. Руеда се надява, че това ще намали замърсяването трикратно.

Ключови думи към статията:

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    В Испания е топло, какъв е проблема дс карата колела?
    Имам предвид сега, не в големия пек през лятото.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  2. 2 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3222 Неутрално

    На всякъде взимат мерки. У нас Фандъкова спи, после ще се чудят с Борисов, защо се "разцепвало" дясното.

  3. 3 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 729 Неутрално

    "Големият план на местните власти е да създадат още поне шест пешеходни зони до 2018 г., всяка от които ще съдържа дванадесет пресечки. Общо, те ще ограничат движението по 60% от улиците на Барселона. Руеда се надява, че това ще намали замърсяването трикратно"

    Нещо не го разбирам това - като ограничат движението по кварталните улички защо предполагат, че колите ще изчезнат - просто ще ги пренасочат към големите булеварди, където ще стават повече задръствания и колите дори биха отделяли повече вредни газове. Това трикратно намаляване на емисиите ми се вижда много съмнително.

  4. 4 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 333 Неутрално

    В Барселона въздухът е направо кристално чист в сравнение с този в София.
    Вярно е, че морето много помага, но там и сега се карат много велосипеди, а автомобилите не оставят черни облаци дим след тях.
    Улиците им не са потънали в кал или прах (според времето), а плочките по тротоарите не се разпадат за 4-5 години...
    Градският транспорт е почти перфектен и за 10 евро може да се пътува 10 пъти с автобус, метро или влак... С една карта могат да пътуват няколко човека...

  5. 5 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 780 Неутрално

    "През януари в квартала на Грийн - "Побленоу", имаше протести срещу нововъведението."

    Живял съм в Побленоу - това е квартал с много интересна история. Бивш индустриален квартал на работническата класа, който след Олимпиадата в Барселона през 1992 става доста модерен. В момента става все по-пълно с туристи, има много международни компании (особено около търговския център Диагонал Мар, който е на мястото на бившо циганско гето), както и богати граждани от други по-неразвити държави (като Русия), които искат да живеят на спокойствие. Намира се съвсем близо до центъра (2-3 спирки с метро, 20 минути пеша) и точно до плажа. Точно там има доста пешеходни зони, а и плажната ивица също създава предпоставки за разходка. Също така, преди 10-15 години голяма част от транспортните артерии вече са били стеснени или затворени. Старите улички в централно Побленоу също са затворени за преминаващи автомобили. Нормално е точно там да има протести, предвид това, че автомобилното движение вече е много ограничено. И все пак, в квартала масово хората използват тротинетки, велосипеди и други подобни да се предвижват, така че съм сигурен, че ще има и много поддръжници.

  6. 6 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3887 Неутрално

    Фандъчка също се бори. Ще открива още естакади и големи кръстовища, и ще увеличи билетчето.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  7. 7 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    До коментар [#2] от "hope":

    Не виждам как не Фандъкова, ами сам Господ да слезе и да "вземе мерки", ще бъдат посрещнати у нас.
    Когато се въведоха зоните за паркиране, рева беше страшен. Ограниченията заради станциите на метрото, също се посрещат на нож.
    Всеки от нас иска пред неговия блок да е чисто и зелено, но иначе да може да пътува и спира където му хрумне, включително в градинки и тротоари, но ако може безплатно.
    Та така е с еко-мерките. Много са хубави, ама на нас да не ни пречат. То и в Барселона е същото - четем за 'съсипани" бизнеси и труден достъп до кварталите - същото като у нас.
    Та искам да кажа, че еко мерките тръгват от нас и когато ние (имам предвид поне 30-40%) ги искаме (ама наистина), тогава ще гласуваме за и ще ги подкрепяме след това, такива съветници и кметове, които ще свършат работа.
    А така, екология във форума и пълен башибозук в реалния живот, няма как да се случи.

  8. 8 Профил на mitkokitkata
    mitkokitkata
    Рейтинг: 249 Разстроено

    Съвсем не като във Фандъково...

  9. 9 Профил на bastaa
    bastaa
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Вместо със все повече рестрикции ми се струва по-разумно да се действа със стимули. Норвегия е лидер в света по електрически коли. През Януари 2017 - 37% от продадените нови коли са били електрически. Ето защо: all-electric cars and vans are exempt in Norway from all non-recurring vehicle fees, including purchase taxes, and 25% VAT on purchase.
    Според мен и в България трябва да се действа така, но за съжаление нито кметове, нито министри им се занимава с по-смели решения.

  10. 10 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3887 Неутрално

    [quote#7:"tsvetko_51"]Та така е с еко-мерките. Много са хубави, ама на нас да не ни пречат[/quote]

    На мен не ми пречат. Нещо повече - ако са създадени читаво, а не само да се отбие дейност - тогава са добри за всички.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  11. 11 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 333 Весело

    До коментар [#7] от "tsvetko_51":

    И аз съм забелязал, че у нас всички със съгласни на всякакви ограничения, за да се спазват законите от всички... други.

  12. 12 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 507 Неутрално

    [quote#1:"БМЗ"]В Испания е топло, какъв е проблема дс карата колела?
    Имам предвид сега, не в големия пек през лятото. [/quote]

    Колела карат предимно по на север, където не се потят толкова

  13. 13 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1712 Неутрално

    Барцелона има много развита комбинирана метро и влакова система, която вътре в Барцелона е подземна. Тунелите са направени далновидно за двуетажни влакове. Движението е много добре планирано и влаковете са модерни. Това е най-удобният начин за пътуване за хората живеещи в други градове, но работещи в Барцелона.

    Живеещите в Барцелона се придвижват с велосипеди и метро. Ако живеете в Барцелона, не чувствате нужда от личен автомобил.

    Освен това, тъй като климатът е много мек, много от жилищата в Барцелона не ползват никакво отопление. Най-голямото замърсяване е шумът, който безбройните туристи създават денонощно. Във всеки случай Барцелона е един от най-приятните за живеене градове.

  14. 14 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#3] от "lustmord":

    Право думаш. А може и да стане така, че людете се откажат от автомобилот, т.е. колите наистина ще изчезнат. Разбирам, за нашите географски ширини това анатема, ма тва е щот сме страна от третия свят.

  15. 15 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 507 Неутрално

    [quote#9:"bastaa"]Вместо със все повече рестрикции ми се струва по-разумно да се действа със стимули. [/quote]

    Стимулите кой ги плаща според теб или си мислиш, че има безплатен обяд? Освен това електрическите коли няма да решат проблема с трафика!

  16. 16 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 976 Неутрално

    "Винаги има съпротива срещу промяната, а хората са особено чувствителни по отношение на колите си", казва той. "Но забравяме, че има повече пешеходци, отколкото шофьори".

    --------------

    Хората трябва да приемат, че в големите градове шофирането и въобще притежаването на автомобил не е право, а лукс.

  17. 17 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 507 Неутрално

    [quote#14:"kykyyy"]Право думаш. А може и да стане така, че людете се откажат от автомобилот, т.е. колите наистина ще изчезнат. Разбирам, за нашите географски ширини това анатема, ма тва е щот сме страна от третия свят. [/quote]

    Колите едва ли ще изчезнат, ни автомобилите притежавани от частни лица могат да изчезнат. В Бъдеще значителна част от трафика могат да се поемат от автономни електромобили, които 24 часа в денонощието ще са в движение и така ще се реши в значителна степен и проблема с паркирането.

  18. 18 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3135 Неутрално

    До коментар [#3] от "lustmord":

    Като ограничат движението в кварталните улички, ще увеличат броя на придвижващите се с колелета. В Барселона има изградена огромна мрежа от велоалеи и велосипеди под наем за придвижване от една точка до друга. При това велосипедите не са такива дървета, като в Лондон или Париж.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  19. 19 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#6] от "Darth Plagueis":

    Град София трябва да се прекръсти на Паркинг София и автоносталгици от целия свят да идват тук на почивка - едно великолепно място свободно от пешеходни зони и велоалеи и със все повече естакади и изобилие от културни събития (а.к.а задръствания).

  20. 20 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 729 Неутрално

    [quote#16:"kapitan_laino"]Хората трябва да приемат, че в големите градове шофирането и въобще притежаването на автомобил не е право, а лукс.[/quote]

    Имам един познат дето живее в центъра на Париж - 100 пъти обяснява на баща си и стария все не може да проумее, че човека може да си позволи да си купи кола, ама не може да си позволи да я паркира пред дома си (50 евро на ден) и че му излиза къде къде по-евтино да ползва метрото и автобусите в града и 3 пъти в годината да наема кола за ваканциите.

  21. 21 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 434 Любопитно

    Не сравнявайте Барселона с България. Мога да Ви пращам снимки на коли, паркирани по улици и тротоари ПРЕД ПРАЗЕН ПАРКИНГ от тук до Великден. Да, ама паркингът струва 2 лв. и като си дал 100 хил. лв. за кола, не са ти останали и не щеш да плащаш.

    Това е въпрос на чип.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  22. 22 Профил на bj_int
    bj_int
    Рейтинг: 220 Неутрално

    говорим си тук някакви неща, пишем си, а хората в София и в другите градове с милиони коли си ги джиткат, кой по работа, кой за удоволствие (зебележете! в много градове и села хората намират за най-евтино удоволствие безцелното каране на кола) и нищо не се променя. Какво правя аз - ползвам колата възможно най-малко! Вчера гледам целият булевард Черни връх задръстен като "за световно" - просто хората пазаруват....мартеници...мартеници бе... с колите си?!?!?! а вие ми говорите за ....абе няма значение нека се радваме на хубавото време - идва пролет, лято, море....

  23. 23 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 333 Неутрално

    До коментар [#21] от "Mark Twain":

    Аз не ги разбирам тия, които паркират около мола, въпреки че паркингът вътре е безплатен поне за известно време...
    И всичките ченгета наоколо си бъркат по дупките и не виждат нищо нередно...

  24. 24 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 390 Неутрално

    [quote#1:"БМЗ"]В Испания е топло, какъв е проблема дс карата колела?
    Имам предвид сега, не в големия пек през лятото. [/quote]

    Ти мяй не си посещавал крайбрежен град през зимата...

  25. 25 Профил на dante_18
    dante_18
    Рейтинг: 724 Неутрално

    Строят пешеходни зони, а там трябва транспорт.
    Само аз ли виждам несъответствие?

    If you are going through hell... Keep going!
  26. 26 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1959 Любопитно

    [quote#7:"tsvetko_51"]Не виждам как не Фандъкова, ами сам Господ да слезе и да "вземе мерки", ще бъдат посрещнати у нас. [/quote]
    Ха на бас, че няма нужда да си Господ, за да раздаваш по две карти за ГТ на половин цена за всяка бракувана трошка със софийска регистрация. Ха на бас, че няма нужда да си Господ, за да направиш билетчето 50ст и да дадеш миенето на улиците с вдигане на колите на частници... Ха на бас, че дори при 50ст на билетче, ще може да назначиш кондуктор във всеки автобус, вместо сегашната система със самотаксуването, глутниците контрольори с полиция и несекващия поток гратисчи.
    Няма нужда да си Господ, а само да ползваш малко здрав разум и евтин калкулатор. Дори няма нужда да глобяваш шофьорите и да дразниш електората излишно вдигане на данъците — хората сами ще тръгнат след файдата.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  27. 27 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    До коментар [#11] от "tie_interceptor":


    [quote#11:"tie_interceptor"]И аз съм забелязал, че у нас всички със съгласни на всякакви ограничения, за да се спазват законите от всички... други.[/quote]

    Психологически е много удобно - аз съм идеален, затова нямам нужда от ограничения, но понеже съжителствам с ( тук всеки може да нашише каквото му харесва), то се налага да има строги ограничения и още по строго да се прилагат.

  28. 28 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 390 Неутрално

    [quote#16:"kapitan_laino"]Хората трябва да приемат, че в големите градове шофирането и въобще притежаването на автомобил не е право, а лукс.[/quote]

    Цялата идея да живееш в град и да ползваш лично МПС е сбъркана. Не е ли целта на града всичко да ти е близо и съответно да нямаш ниужда от МПС.

    И в момента в София всички проблеми в транспорта са причинени точно от автомобилистите. Тоест, някакъви хорица не слизат от колата защото искат да се движат по-бързо, а причината за бавното придвижване в града са точно задръстванията причинени от същите хора.

  29. 29 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    Аз живея в Барселона и не мога да разбера за какво би ти потрябвала кола, когато на 10 мин пеша винаги има метро

    Иначе дори самите булеварди са организирани с идея за пешеходци и колоездачи - примерно има по 2 ленти във всяка посока, но по средата има 6 метра озеленена пешеходна зона + велоалея

    Абе мислят хората като правят нещо

  30. 30 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3135 Весело

    До коментар [#4] от "tie_interceptor":

    А след всеки мач на Барса, който се прожектира на екрани по площадите, площадите се мият с течен сапун, заради изпитата и после отделена бира!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  31. 31 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1959 Весело

    [quote#28:"tvr18355030"]Не е ли целта на града всичко да ти е близо и съответно да нямаш ниужда от МПС. [/quote]
    Едното не изключва другото, дори наопаки. Колкото по-голям, толкова по-евтино и достъпно, но за големината си трябва място, което място се мери и в разстояния, а разстоянията си имат лимит, ако трябва да ги вървиш пеша. От там и ГТ не може да се справи адекватно, не щото е малко, а щото има пикове (общия ритъм на живота) съчетани с огромен брой индивидуални маршрути, които не се вписват в мрежата на ГТ но чудесно пасват за индивидуален превоз. Тури и липсата на гъвкав, частен превоз (маршрутки и от рода на Юбер) и ей ти го хаоса организиран по учебник.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  32. 32 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3029 Неутрално

    До коментар [#3] от "lustmord": Защото това е един от начините да се промени мисленето на хората. Като затрудниш придвижването с личен автомобил, хората ще спрат да го ползват.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  33. 33 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3029 Неутрално

    До коментар [#7] от "tsvetko_51":Зоните за паркиране са безмислени, ако няма градски транспорт. А в София на практика такъв няма. Когато се строи метро, най-много неудобства се създават на градския транспорт, на пешеходци и колоездачи - справка тунела под НДК.
    Фандъкова и главния архитект (особено бившия, сегашния трябва да се опитомява) мислят единствено за автомобилите.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  34. 34 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    До коментар [#33] от "Gopeто":


    [quote#33:"Gopeто"]Зоните за паркиране са безмислени, ако няма градски транспорт. А в София на практика такъв няма. [/quote]

    Не знам на какъв транспорт сте свикнали, та този в София да е отсъстващ.
    По моите, вероятно много скромни стандарти, софийския транспорт добива доста приемлив вид и съчетанието от нови, отоплени и сигнализирани средства, контрола на трафика и таблата по спирките, го прави такъв.
    Е, честотата на движение във Виена (спирам се са нея, понеже са сравними географски и като население) е почти два пъти по-висока, но като сравним бюджетите на двете общини, цените и т.н., нещата си идват на място.

  35. 35 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3029 Неутрално

    До коментар [#34] от "tsvetko_51":
    Аз ползвам градски и обществен транспорт, не свиквам. С кочини не свиквам. Това за новите автобуси са празни приказки на кмета (и на господаря и Борисов). Градският транспорт в София е неприемлив. От информацията на спирките няма никаква полза, след като интервалите в по-голямата част са двуцифрено число.
    Когато е по-удобно и по-изгодно да се движиш с личен автомобил, то обществен транспорт на практика няма. А аз го ползвам, защото съм убеден, че така трябва да се прави за доброто на всички в града.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  36. 36 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 333 Неутрално

    До коментар [#35] от "Gopeто":

    А аз използвом ГТ, защото вече нямам нерви да карам в София...
    Използвам колата само, когато е лошо времето или когато пътуваме цялото семейство.
    За съжаление и в ГТ се срещам със същите зле възпитани индивиди, които виждам в колита на пътя, но поне мога да си чета нещо и да не им обръщам внимание...

  37. 37 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2226 Неутрално

    Повечето ми съседи когато трябва да отидат до съседния голям град (около 600 000 човека) се качват на колите си шофират 25км. до съседния град (70 000 човека), паркират, качват се на автобуса и изминават останалите 30 км. с него.

    След това по обратния път, автобуса, колата и пак обратно на село.

    Модератора е неадекватен!
  38. 38 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3029 Неутрално

    До коментар [#36] от "tie_interceptor":Има и такива линии в ГТ, които са по-бързи от автомобил. За метрото да не говорим.
    Аз имам възможност да ходя пеша вместо да ползва ГТ. Малко повече време отнема, но е приятно и почти здравословно (аз не ходя бързо). Но за съжаление от ГТ не искат да го ползваме.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  39. 39 Профил на l_i_k_a_t_a
    l_i_k_a_t_a
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Фандъци,Тотювци Потници.да се учат





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK