Откъс от "Фурия" в Атлантическия океан. Дневник на две прекосявания на ветрила"

Издателство "Сиела"

Издателство "Сиела"



В рубриката "Четиво" "Дневник" публикува откъс от "ФУРИЯ" в Атлантическия океан. Дневник на две прекосявания на ветрила" с автор Румен Котов, любезно предоставен от издателство "Сиела".


Поемете на пътешествие из необятните океански ширини с луксозното издание с твърди корици на този дневник-пътепис!


Казват, че "който е преминал море, в река няма да се удави." А ""ФУРИЯ" в Атлантическия океан. Дневник на две прекосявания на ветрила" разказва историята на две успешни плавания из Атлантическия океан, извършени от ветроходната яхта "Фурия" и нейния екипаж. Поводът е участието на яхтата в в Atlantic Rally for Cruisers (ARC) – ежегодното събитие по прекосяване на Атлантическия океан с ветроходни яхти със стартова точка Лас Палмас, Гран Канария и финиш Родни Бей на карибския остров Санта Лучия.




През 2015 година първото българско участие в ARC завършва с победа. Ветроходците Румен Котов, Диан Зайков и Михаил Копанов с бургаската яхта "Фурия" финишират първи в своя клас – Cruising F и на 29-то място сред близо 200 участвали съдове.


Шпикерът Румен Котов пресъздава на достъпен език битката си с вълните, а спомените на екипажа от отплаването на "Фурия" от пристанище Созопол през краткия престой в Лас Палмас и Санта Лучия и някои от по-южните малки Антилски острови до Родни Бей ще ви оставят без дъх и ще ви потопят в тънкостите на мореплаването.


ARC е най-мащабното презокеанско ветроходно събитие в света, с първо издание през 1986 г., и събира повече от 200 ветроходни яхти от най-различен вид и размер. Разстоянието е около 2700 морски мили, които се прекосяват без прекъсване. Обратният преход е с около 600 морски мили по-дълго а и периодът за извършването му е доста по-кратък – от май до юни.


Да благодарим на Нептун и на "Фурия"!


Читателите на "Дневник могат" да се възползват от 10% отстъпка от цената в Ozone.bg при въвеждане на код Dnevnik10. Поръчай книгата с безплатна доставка тук


Откъс от "Фурия" от Румен Котов


Ден 16 (5 юни) Спокойно плаване


През целия ден на 5 юни плавахме с "кълчещия сe Елвис" – кралят на фордевинда, нашият симетричен спинакер. Авто¬пилотът се справяше добре за условията – вятър в долната граница на 5-та степен по Бофорт, постепенно отслабващ до 4-та. Разливащият се и никога неспазващ идеалната си цялостна полуелипсовидна форма спинакер сякаш разбра, че трябва сам да си оправя фасона според фиксирания компасен курс, поддържан от автопилота в приемлив диапазон. Диан обича да кара ръчно на спинакер. Аз не! Но явно ще трябва да се насилвам да го правя, за да му хвана цаката. Щом автопилотът, кой то не блести с интелект, го може, трябва и аз да мога да го work it out. Добрият рулеви е по-добър в управлението от автопилота, като пос ледният го бие само в състезанието по издръжливост, но не и по прецизно каране и по най-своевременна и адекватна реакция на променящата се обстановка.


Започнахме да си мислим и говорим вече за предстоящи планове и ангажименти на сушата, както и за бъдещи плавания на всеки един от нас двамата поотделно. За Диан ветроходното мореплаване се е превърнало в смисъл на живота му и начин да изкарва прехраната си. Закваската му на спортист добавя голяма доза на състезателност в мо¬реплаването, в смисъл, че по отношение на скоростта на движение на яхтата той е винаги максималист и перфекционист. Не е привърженик на епикурейския тип плаване. Пример: движим се в 4-та степен на пеперуда. "Фурия" с равномерно странично клатене прави 6 възела скорост и изяжда на малки хапки оставащите мили, за мен това е достатъч но – Settle down, relax and enjoy.


Диан обаче не е доволен. "Фурия" трябва да гълта оставащите мили на големи залъци. Предпочита да вдигнем спинакера и край на неангажиращото плаване. Да оставим настрана разправията по стъкмяването и вдигането на спинакера с човек на носа и после свалянето и прибирането (пази боже да не закъснеем в решението за свалянето му, продиктувано почти винаги от усилването на вятъра). Ами цялото му тимарене, докато е горе...
Оказа се, че рекламираните от "България Еър" директни полети от София до Лисабон и обратно са само веднъж седмично – в четвъртък. Ще трябва да се връщаме с Alitalia през Милано.


Малко преди залез слънце свалихме спинакера и тръгнахме пак на пеперудата – неуморимата и непретенциозна кобила на попътното плаване, която при достатъчен вятър винаги смогваше да падне с няколко градуса по-надолу от оня фукльо спинакера, но кой да й го признае.


През нощта вятърът отслабна и скоростта ни падна в диапазона 4,5–5.5 възела и Диан доста се притесни. Така си и легна притеснен, когато го смених от вахта в първия час на 6 юни. За разлика от мен. Кееeф! Ще си изкарам страхотна нощна вахта без вдигнат гюрук и с чуваща се добре, тихо пусната музика, наблюдаване на звездите, легнал по гръб на пейката в кокпита, и в писане на този пост. Бавното плаване и то си има своите плюсове.


Реших да карам до светло. Диан хубаво да се наспи и като стане и закуси, ще му помогна да вдигнем спинакера, след кое то ще го оста¬вя да гони оптималната скорост и да наваксва изгубените мили по време на пеперудата.
Според мен съществуват две категории самотни мореплаватели (неудачен превод от английското singlehanded sailors). Едните са състезателните соло презокеански и околосветски ветроходци, участници във Vendee Globe, Transat Bakerly, Figaro, Mini Transat и разни други, напълно колонизирани от французите ветроходци.


В тези състе-зания се кара на макс за победа. Докато трае плаването, този тип мореплавател е под постоянно напрежение, при изключителна мобилизация на всички сили, знания, умения и пристигаща информация. Там движението се определя от целта. Много е важно да се следят конкурентите, за да им завиждаш или злорадстваш на вятъра. Другият тип самотни мореплаватели са тези, които не гонят никаква цел, освен да плават сами в морето/океана, като заради това си измислят някакъв passage, обикновено различен от традиционните морски/океански маршрути.


Дестинацията за тях не е от голямо значение, тя може да се промени по прищявка на мореплавателя и по време на плаването. За този мореплавател движението е всичко, целта е нищо. Той не желае да има други яхти и мореплаватели около него, с които да се състезава. Това е мореплавател темерут. Той с нетърпение и с голям кеф се чупира от обществото, където са неговата работа и благосъстояние, за да бъде сам сред най-самотната и нецивилизована природа – океана.


Освен преоткриването на удоволствието да е сам, самотният мореплавател темерут има нужда да се впише активно в закономерния природен хаос, без да се превръща в негова жертва. И ако не е по силите му да го подреди и подчини, е достатъчно да бъде Човекът, кой то не се огъва и се справя с него, защото го разбира и не се страхува, защото е Човек, а не Тарзан сред тюлените.


Shine on You Crazy Diamond!


Навън се развиделява и след около час will come the Sun King. Пак започва нов ден в океана.
П.С. Благодаря на Нептун, че ми подари тази прекрасна дълга нощна вахта. Благодаря и на "Ролинг Стоунс", кои то пак ми правиха компания в студения, лепкав, влажен и неуютен мрак.
Добро утро!
Румен От борда на "Фурия" 6 юни, 05:45 часа UTC Координати: 37 гр. 05 мин. N 022 гр. 54 мин. W COG 87 SOG 5 DTW 643


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sb
    sb
    Рейтинг: 381 Неутрално

    "Шпикерът Румен Котов"
    Правилната дума е Шкипер.

    Шпикер е длъжност в някои ресторанти - човек който приема поръчките от сервитьорите и ги разпределя в кухнята.

  2. 2 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 987 Весело

    ARC не е състезание... https://www.worldcruising.com/arc/Rallygeneral.aspx
    инак е добре написано... хем терминологията е там, хем е обяснено и за сухоземните мишоци...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  3. 3 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    До коментар [#2] от "tucker case":
    Хайде холан ми какво е, щом се изисква IRC сертификат. Има финал по реално време, както и класиране по коригирано въз основа на коефициента по IRC обмера. Вярно е, че повечето участници са за купона, но останалите юркат здраво Успеха на "Фурия" си е безспорен имайки предвид каква ... шибана лодка за състезание е В момента се подготвят за участие в по сериозно състезание през Атлантика, в което яхтите участват само с двама човека екипаж. Късмет на момчетата... че с тази яхта ще им е нужен

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  4. 4 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 987 Весело

    IRC ти требе само ако ше рейсваш в Racing Division... което си е чиста проба рейсинг... верно, че от статията не става ясно дали тез момчета са били в рейса... по принцип кросингите са айляшка работа, мерат се неккви уж времена, ама моторинга е разрешен и е бая несерьозно да си споменаваш класирането...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  5. 5 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1334 Весело

    [quote#4:"tucker case"]че от статията не става ясно дали тез момчета са били в рейса...[/quote]
    Статията обхваща само връщането на яхтата в Европа. 29 място по реално време мисля, че е достатъчно показателно, че момчетата са били в "рейса" ... това явно е жаргон нек'в Познавам основния виновник за доброто представяне(третият от екипажа), но съм учуден, че не е упоменат в статията. Тийм Брунел участваха също тогава за рекорд и го постигнаха, ама тази година им го подобриха май. Ако не знаеш коя яхта е това ... няма смисъл да умуваме повече

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK