Бъдещето на летищата може да е в кръглите писти

Бъдещето на летищата може да е в кръглите писти

© http://www.endlessrunway-project.eu/



Ако пистата на летището е окръжност, тя ще поема повече самолети, ще намали шума, ще спести гориво и място. Революционната идея е на холандеца Хенк Хеселинк, разработил модела и показал как и защо да стане това, съобщи Би Би Си.


Проектът предвижда пистата да е с диаметър 3.5 км, леко наклонена към центъра на окръжността, а летището да е в средата. Това ще позволи едновременно да излитат или кацат три самолета. Друго предимство е, че се избягва страничният вятър, който доста затруднява пилотите. При безкрайната писта, както я наричат авторите на проекта, те ще могат да избират откъде да заходят, така че вятърът да е винаги попътен. Това на свой ред означава и по-малък разход на гориво.




Още едно предимство е намаляването на шумовото замърсяване в кварталите близо до летищата след като самолетите излитат и кацат от различни посоки.


Екипът на Хеселинк е изчислил, че този модел би спестил построяването на четири писти.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5633 Неутрално

    Радиусът трябва да е доста голям, а дори тогава износването на самолетите ще бъде по-голямо от сегашното.
    Иначе звуковото замърсяване ще бъде същото, просто ще се разпределя по-равномерно навсякъде около окръжността, наречена летище.
    Освен това няма как да бъде използвано едновременно от три самолета при вятър :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на choKo
    choKo
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Как ли пък не? Би било едно доста глупаво решение. Не стига, че горките пилоти имат така или инак, една доста сложна и стресираща задача с излитането и кацането на самолета ми сега ще се чудят как ще се справят с кръгла писта. Да не говорим ако си пътник, каква паника би приживял...

  3. 3 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Това е нещо революционно във авиацията, но дали
    е приложимо трябва да кажат специалистите !!!

  4. 4 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Това е нещо революционно във авиацията, но дали
    е приложимо трябва да кажат специалистите !!!

  5. 5 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1901 Весело

    Добро като чертеж и 3D анимация, но интересно при скорост около 220 км/ч, как машина, която тежи 200 тона ще успее да направи завой.

    Panta rhei....
  6. 6 Профил на cmapmep
    cmapmep
    Рейтинг: 411 Любопитно

    Попътен вятър!? Какво ще стане с полетната скорост (спрямо земята) за да се запази приборната скорост на кацане и какви спирачки и гуми трябва да има самолета? Само питам. А за излитане може да се върти пистата и центробежната сила да изхвърля самолетите направо в стратосферата.

  7. 7 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    Проблема със завиването вероятно е отчетен при създаването на проекта - става дума за диаметър 3.5 км, което вероятно гарантира достатъчно дълъг участък за намаляване на скоростта.
    Но при всяко положение, не ние и не тук във форума ще се реши този въпрос и само за обръщане на внимание, сградата на летището на Амстердам е доста удобна за такава писта и холандец предлага такова решение.
    Освен всичко друго, Холандия е страна, където вятъра духа 365 дни в годината, така че...знае ли човек, какво ще стане утре.

  8. 8 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2321 Неутрално

    До коментар [#5] от "Molossian":

    Точно както го прави завоя сега - като увеличава можноста на единия двигател и намалява на другия. Точно затова всеки двигател си има отделен лост.

  9. 9 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2321 Неутрално

    До коментар [#2] от "choKo":

    Пилотите за щастие не са с вашия полешки мозък и хич и не се чудят как да се справят с излитането. Отделно всички съвременни самолети има автопилот и могат да летят напълно автономно включително излитане и кацане. На доста летища имат навигационни системи и заедно с автопилотите всичко е напълно автоматично. Пилотите само си държат ръцета на уредите за да поемат бързо ако се наложи.

  10. 10 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Едно от полезните неща на този проект е борбата с вятъра при кацане. Изпадал съм в тази ситуация и усещането не е хич приятно

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  11. 11 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 316 Неутрално

    А центробежните сили?

  12. 12 Профил на vladek
    vladek
    Рейтинг: 552 Неутрално

    До коментар [#9] от "m17": Имате ли опит като пилот или да върви лафа, няма значение че тряскате глупости.

    Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
  13. 13 Профил на vladek
    vladek
    Рейтинг: 552 Неутрално

    До коментар [#9] от "m17": Имате ли опит като пилот или да върви лафа, няма значение че тряскате глупости.

    Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
  14. 14 Профил на SETT
    SETT
    Рейтинг: 226 Неутрално

    Добро като чертеж и 3D анимация, но интересно при скорост около 220 км/ч, как машина, която тежи 200 тона ще успее да направи завой.
    —цитат от коментар 5 на Molossian


    Пистата е под наклон, което би трябвало да улесни процедурата със завоя.

    1. “Присъщият порок на капитализма е неравното разпределяне на благата; присъщата добродетел на комунизма е равното поделяне на нищетата.” Сър Уинстън Чърчил
  15. 15 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3759 Весело

    Гениална, и същевременно - проста идея. Някой е гледал състезание от НАСКАР на овал и идеята се е родила...

    Старши подофицер Сава Геров, Първа пехотна софийска дивизия, герой, за когото се знае твърде малко... Вечна му памет!
  16. 16 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2117 Весело

    Ако ги направят кълбовидни, ще могат да избегнат и гравитацията!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  17. 17 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    А центробежните сили?
    —цитат от коментар 11 на Cara Mia


    Дори при скорост от 200км/ч претоварване от центробежните сили ще е около 0,2. За маса от 100кг ще има центробежна сила от 200Н (20кгс). В самолет с маса от 100 тона ще се поради напречна сила от 20 тон сили. Това е на порядък по-голямо от силата предизвикана от страничен вятър. Такова летище няма как да има, най-малкото за това, че всички самолети трябва да се сертифицират отново за излитане и кацане от такава писта.

  18. 18 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Бъдещето на летищата може да е в кръглите писти?!

    Едва ли? Кой може да знае бъдещите летални средства дали ще са самолети????
    И когато кацат да не би да се въртят в кръг? Малко малоумно ми се струва!!!

  19. 19 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    Гениална, и същевременно - проста идея. Някой е гледал състезание от НАСКАР на овал и идеята се е родила...
    —цитат от коментар 15 на hamiltonf1


    За автомобил идеята е перфектна, центробежна сила го притиска към земята. Да не забравяме обаче, че самолетите преди да кацнат, трябва непременно да излетят.

  20. 20 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 437 Неутрално

    Тва е яко, въпроса е на наклонената писта как се каца. На симулатора е лесно... :)

  21. 21 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 786 Неутрално

    ето сайта на проекта за повече информация

    http://www.endlessrunway-project.eu/

  22. 22 Профил на Philip Georgiev
    Philip Georgiev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Не зная причината за тази тенденция на правене на видео - бързо сменящ се информационен текст в комбинация с ангажираща вниманието музика. Човек се чуди текста ли да чете, видеото ли да гледа ...
    Ето клипче със същото съдържание по тази интересна тема, което според мен е доста по-малко натоварващо за сетивата.

    https://www.youtube.com/watch?v=nuRiahAppFI

  23. 23 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Отдавна не бях чел за по-голяма глупост в авиацията.

  24. 24 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1297 Весело

    Е, сега разбирам защо Гиджиклията спря концесията на летище София! Явно като пробута БКП на власт, ще се обяви ново прединвестиционно проучване за кръгла писта на летището.
    Той пак пеефски ще го построи, но поне няма да си личи , че повечето самолетен трафик е насочен назапад, е не на изток , както иска решетниковата кур-де-ли-я....

  25. 25 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    До коментар [#5] от "Molossian":

    И как ще стартира на завой. Може би радиусът е голям.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  26. 26 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2321 Неутрално

    До коментар [#13] от "vladek":

    Имам доста опит със сложни контролни системи и затова си позволявам да коментирам самолетни навигационни системи. Пилот не съм но както ви споменах, пилота е все повече за реакция при неочаквани събития, нормалното летене е автоматизирано на голям процент.

  27. 27 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    Според мен един квадрат ще върши по добра работа от окръжност...тогава не три а четири самолета ще казат едновременно...да неговорим за петоъгъгулник и тн.

  28. 28 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Пистата е с напречен наклон, който намалява страничното ускорение.
    До коментар [#11] от "Cara Mia":

  29. 29 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    Колеги, това е първоаприлско. Представете си какво е да си диспечер на такова летище. Особено, ако е голямо като JFK или FRA и ако самолетите се движат с отстъп минута-две. Представете си дали всеки ще има възможност да избере най-добрият ъгъл за кацане. Ако да - ефективността на използване ще бъде много ниска. Забравете също за централно управление на слотовете на летищата, както го прави Евроконтрол.
    Освен това ще е нужно да се смени много от оборудването както на машините, така и на летището.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  30. 30 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#27] от "BGman1":

    Всъщност кръгът е многоъгълник на който броят на страните клони към безкрайност :-)

    До коментар [#29] от "Алф":

    Тук никой не говори за въвеждане на такъв тип летища утре. Вижда се, че имате техническата база, можете да прочетете повече на линка, който съм постнал по-горе. Там си казват, че с днешните технологии такъв проект не може да се реализира и ще са необходими допълнителни разработки - например нови процедури използващи спътникова навигация или автоматизация на самолетите и на управлението на полетите. Освен това, този проект е най-вече проучване на концепцията.

  31. 31 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1082 Весело

    До коментар [#28] от "bpcorp":

    Това, което казвате, няма нищо общо със законите на физиката.

  32. 32 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 1996 Неутрално

    До коментар [#30] от "ilinko":

    Верно бе как не се бях сетил...:)

  33. 33 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1082 Весело

    До коментар [#13] от "vladek":Имам доста опит със сложни контролни системи и затова си позволявам да коментирам самолетни навигационни системи. Пилот не съм но както ви споменах, пилота е все повече за реакция при неочаквани събития, нормалното летене е автоматизирано на голям процент.
    —цитат от коментар 26 на m17

    Машинално пренасяте някакъв опит в една област в нещо, което изобщо не разбирате, че и дори си позволявате обидни коментари. Самолета не е количка от детска игра, на такава кръгла писта тежък самолет не би могъл нито да кацне, нито да излети. И проблемът не е толкова в навигацията, а в законите на аеродинамиката.

  34. 34 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2321 Неутрално

    До коментар [#33] от "Yotce":

    И къде в моя отговор видяхте оспорване на принципите на аеродинамиката или физиката като цяло ? Аз твърдя че няма никакъв физически проблем самолета да излети или за кацне на закръглена писта. И твърдя че няма проблем това да стане напълно автоматизирано, точно както става и сега с всички съвременни самолети. Поинтересувайте се какво значи флай-бай-уаър, какви са наземните системи за сляпо кацане в лондон например, какъв процент са такива кацания там.

  35. 35 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1320 Любопитно

    Ами и аз имам идея. На ролки! Хич не им трябва писта. Колелата на ролки. Набира мощност на двигателите, реве и когато достигне скорост спрямо въздушния поток за излитане, вдига елероните и отлита от място!
    При кацането - обратно. Въпрос е как да уцели ролките.

  36. 36 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1291 Весело

    Това е едно от тия, а дано ама надали. Такива системи изискват автоматичен контрол и прецизация, която просто я няма в момента по летищата, защото хора са по евтини от автоматизация. В момента в които някои се осере вместо една блокирана стават 4 блокирани и проблема става експонентен.

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK