Най-добрите велосипедни дестинации

Най-добрите велосипедни дестинации

© Драгомира Монева



Международната компания за градски дизайн Copenhagenize обяви 20-те града в света с най-добри условия за велосипедистите. От 2011 г. на всеки две години съставителите на индекса проверяват как градовете в света развиват достъпността на велосипедния транспорт.


Градовете са оценявани по 14 критерия - инфраструктура, удобства, безопасност, състояние на трафика, програми за наемане, разпределение на велосипедистите по пол, градско планиране, активна велообщност, обществено одобрение.


Първоначално индексът е разработен за собствените нужди на урбанистите, но среща голям обществен отзвук, местните власти на отличените градове също проявяват интерес и така авторите му започват да го публикуват.




Всяка година индексът се развива .Голямата промяна през 2017 г. спрямо 2011 г е, че вече се включват 136 града при 80 на старта. През тази година е добавен нов параметър при оценката - товарните велосипеди и логистиката.


Сред първите 20 в класацията преобладават европейски градове, изключение са Токио и Монреал. От Централна и Източна Европа най-добре се представя Словения с престижното 8-мо място на столицата Любляна, докато Будапеща, попадала сред първите 20 през 2011 и 2013 г., сега изостава.


Ето и първите 20 града в класацията за 2017 г.:
В скоби е мястото през 2015 г.


1. Копенхаген Дания (1)
2. Утрехт, Холандия (3)
3. Амстердам, Холандия (2)
4. Страсбург, Франция (4)
5. Малмьо, Швеция (6)
6. Бордо, Франция (8)
7. Антверпен, Белгия (9)
8. Любляна, Словения (13)
9. Токио, Япония - нов
10. Берлин, Германия (12)
11.Барселона, Испания (11)
12. Виена, Австрия (16)
13. Париж, Франция (17)
14. Севиля, Испания (10)
15. Мюнхен, Германия - нов
16. Нант, Франция (7)
17. Хамбург, Германия (19)
18. Хелзинки, Финландия - нов
19. Осло, Норвегия - нов
20 Монреал, Канада (20)

Ключови думи към статията:

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1204 Любопитно

    В Осло (Норвегия) на гаровия площад на един стълб имало подпрян велосипед от времето на Втората световна война. Счита се, че собственикът му го е оставил там, когато е бил мобилизиран и се е надявал след войната да си го вземе. Той продължава да стои още там и да чака своя собственик. Нрвежците са го оставили и до днес там, като символ на норвежката честност, толерантност и търпимост!!!!

  2. 2 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1647 Неутрално

    Мюнхен след Париж и Барселона? Леле смех! Карал съм и на трите места и мога да им кажа да се снимат с тая класация

  3. 3 Профил на Иван Тц
    Иван Тц
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Нас ни няма, защото сме напреднали и вместо велосипеди караме джипове и С-класи. Доста път имат да извървят западноевропейските държави, за да ни стигнат.

  4. 4 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 232 Неутрално

    До коментар [#3] от "Иван Тц":

    Така е.

  5. 5 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 501 Неутрално

    В България всеки който кара велосипед е беден лузър достоен за съжаление от возещите се в бълващите отровни газове ламаринени трошки!
    В Копенхаген дори майките с по 3 деца возят децата си на училище и детска градина с велосипед. В България вероятно Държавната комисия за защита на детето ще отнеме правата на родителя, ако тръгне да ги вози с велосипед.

  6. 6 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 501 Неутрално

    В България всеки който кара велосипед е беден лузър достоен за съжаление от возещите се в бълващите отровни газове ламаринени трошки!
    В Копенхаген дори майките с по 3 деца возят децата си на училище и детска градина с велосипед. В България вероятно Държавната комисия за защита на детето ще отнеме правата на родителя, ако тръгне да ги вози с велосипед.

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10370 Неутрално

    Копенхаген е заслужено първи. Може би само холандските градове могат да спорят сериозно с него

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3576 Неутрално

    класацията вероятно е за традиционно каране , с изградените велоалеи повеждаме класациите в екстремно колоездене което е бъдещето . велоалеи завършващи в стълб , в подлез , в спирка ,заемащи изцяло тротоари ...

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  9. 9 Профил на Мустака на народа
    Мустака на народа
    Рейтинг: 418 Неутрално
  10. 10 Профил на rasporama
    rasporama
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#5] от "Ал Бънди":

    Абсолютно съгласен съм. В Пловдив 99 от 100 жени шофьорки си мислят, че ВЪВ ВСЯКА СИТУАЦИЯ СА С ПРЕДИМСТВО ПРЕД КОЛОЕЗДАЧИТЕ! Няма такъв филм.. карам почти всеки ден колело и това е моя и на съпругата ми опит. Тя също всеки ден кара.

  11. 11 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 904 Неутрално

    Местна управа на София явно е решила да стимулира автомобилният туризъм. Надяваме се да поведем някоя класация за най-приятелски настроен град към автомобила. Тук може да паркираш навсякъде - в градинката, на велоалеята, на тротоара, в хола на пешеходеца, стига да му оставиш метър до стената, да има как да иде до тоалетната например. Хвала на местната власт. Вкара София в 22ри век направо.

  12. 12 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 232 Неутрално

    Чакам да видя Бургас в тази класация.

  13. 13 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 399 Неутрално

    Относно безопасност в Амстердам мога да кажа че не е точно така както се представя. Много туристи се качват за пръв път на велосипед а така стават доста сакатлъци и инциденти. Отделно че велосипедистите (основно по-неопитните, нетолерантните) често се блъскат в пешеходци. А наскоро пред очите на моя позната полицейска кола блъсна велосипедист, който впоследствие почина, пак в Амстердам. Друга моя позната - американка я блъснаха с колело и получи комоцио докато посещаваше Амстердам. Така че внимавайте и се оглеждайте..

  14. 14 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3970 Разстроено

    Бил съм поне в 5 датски града и 3 холандски....велоалеите са навсякъде и свързват градовете!Срешу тях да тичаме не можеме да ги стигнем както в мисленето така и в велосипедите......

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  15. 15 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 925 Неутрално

    В България всеки който кара велосипед е беден лузър достоен за съжаление от возещите се в бълващите отровни газове ламаринени трошки!В Копенхаген дори майките с по 3 деца возят децата си на училище и детска градина с велосипед. В България вероятно Държавната комисия за защита на детето ще отнеме правата на родителя, ако тръгне да ги вози с велосипед.
    —цитат от коментар 6 на Ал Бънди

    Това е Копенхаген - снимката е от друго годишно време но нали приказката е за хората и велосипедите.
    http://m.24chasa.bg/novini/article/5286238

  16. 16 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1647 Неутрално

    Любопитно ми е колко от чукча писателите тук са минали поне 10 км на колело в България

  17. 17 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 925 Неутрално

    В училищните програми трябва да има 2 часа навън ( независимо дали е студ, сняг, дъжд, жега или вятър) - с велосипед, кану или просто предвижване по маршрут. Така е при скандинавците - при нас селектиране на децата още от 5 клас и попълване на документи.

  18. 18 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1647 Неутрално

    До коментар [#17] от "dorn":

    И защо трябва да правим като скандинавците? Кой казва. че те са прави а ние - криви?

  19. 19 Профил на foreverman77
    foreverman77
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#18] от "uq":

    Дайте ми пример, с поне един работещ български модел. Само един, който ние сме измислили, приложили и работи добре, в България.

    Ако успеете, ще се съглася с Вас, че може и скандинавците да не са прави, а ние да не сме "сбъркани".

  20. 20 Профил на faeton.
    faeton.
    Рейтинг: 3608 Неутрално

    От единия край на Бургаския залив до другия можеш да минеш с велосипед, включително през целия град Бургас и то само по велоалеи. Бургас заслужава челно място в тази класация.

  21. 21 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1647 Неутрално

    До коментар [#19] от "foreverman77":

    Данъчната система работи добре, по-добре от там

  22. 22 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    До коментар [#19] от "foreverman77":

    Заплащане на паркинг чрез SMS е доста хитро решение.

  23. 23 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 925 Весело

    До коментар [#17] от "dorn":И защо трябва да правим като скандинавците? Кой казва. че те са прави а ние - криви?
    —цитат от коментар 18 на uq


    Числата и субективните представи за редица неща които хората ценят.
    Повече няма да обяснявам, нали си карал колело в три града - като папите на Бойко.

  24. 24 Профил на mikke
    mikke
    Рейтинг: 264 Разстроено

    Нивото на развитие на дадено локално обособено общество, което само е отговорно за средата, която обитава е правопропорционално на възможността да се закараш някъде с колело, но само при следните условия:
    - без да те е страх че някой джигит ще те отнесе като куче - вестник;
    - без да има риск да те погълне някой уличен канал;
    - без да има риск да те хване ток от уличен стълб, забит по средата на велоалеята
    - без да изкривиш 3 спици скачайки от и на тророарите, в дупките или просто прескачайки боклуците в края на шосето
    - без да те гони глутница улучни кучета разнасящи бяс и кърлежи

    За съжаление нашето софийско общество (+ тези от другите по-големи градове) имат доста по-голеи проблеми да решават преди велоалетите... ето например от колко време се боримс уличните кучета, а онзи ден във Варна едни такива ми подгониха колата и ми нахапаха калника... може би щото карам там със софийска регистрация... :)

  25. 25 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 566 Неутрално

    Като ме питат защо ходя с колело на работа, обичам да казвам - Размерът на пениса е обратнопропоционален на размера на превозното средство, не ми е чак толкова голям, че да ходя с ролери.

    Всеки ден ходя на работа с колело, във Варна алеи има само по дължината на булевардите и то не всички. Обикновено те са заети от хора вървящи пеша или майки с колички. Ако си с колело, предимство нямаш, всеки ти реже пътя, минава пред теб и очаква да спреш магически. Предимство определено ми дават по някога, но не и жени, те и за пешеходци не гледат, само други МПС-та, нищо, че стоят върху пешеходната пътека и някой иска да мине. Не слагам всички под общ знаменател, но до тук това са може би 90% от местните шофьорки.

    И към шофьорите на коли - научете се кога се ползва клаксон, всеки път когато го натиснете безсмислено, скротума ви се смалява!

  26. 26 Профил на marker
    marker
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#5] от "Ал Бънди":Абсолютно съгласен съм. В Пловдив 99 от 100 жени шофьорки си мислят, че ВЪВ ВСЯКА СИТУАЦИЯ СА С ПРЕДИМСТВО ПРЕД КОЛОЕЗДАЧИТЕ! Няма такъв филм.. карам почти всеки ден колело и това е моя и на съпругата ми опит. Тя също всеки ден кара.
    —цитат от коментар 10 на rasporama


    Сигурно си прав, ама я има и обратната страна на медала. Сигурно над 50% от колоездачите си мислят, че имат предимство пресичайки на пешеходна пътека карайки велосипеда.

  27. 27 Профил на Морски
    Морски
    Рейтинг: 467 Неутрално

    До коментар [#1] от "Дедо Либен":

    Как още не го отмъкнал някой наш циганин.
    По време на соца наш кораб застава на терминал в близост до малко градче в Швеция.
    На след ден два от местната полиция идват при капитана с искане доброволно да върнат няколкото изчезнали от градчето велосипеди. На напразните опити на капитана да се представи на невинен и обиден, учтиво обяснили, че екипажа му са единствените чужденци в района, а за последните 20 г. това са единствените случаи на кражби на велосипеди. След това нашите морячета върнали колелетата. :)

    Морски
  28. 28 Профил на Морски
    Морски
    Рейтинг: 467 Неутрално

    До коментар [#1] от "Дедо Либен":

    Как още не го отмъкнал някой наш циганин.
    По време на соца наш кораб застава на терминал в близост до малко градче в Швеция.
    На след ден два от местната полиция идват при капитана с искане доброволно да върнат няколкото изчезнали от градчето велосипеди. На напразните опити на капитана да се представи на невинен и обиден, учтиво обяснили, че екипажа му са единствените чужденци в района, а за последните 20 г. това са единствените случаи на кражби на велосипеди. След това нашите морячета върнали колелетата. :)

    Морски
  29. 29 Профил на Морски
    Морски
    Рейтинг: 467 Неутрално

    До коментар [#20] от "faeton.":

    Бургас напредва с вело алеите, но сме все още на светлинни години от Холандия и скандинавските страни. Тука няма да видите хора с костюми да ходят на работа с велосипед. Там това е масово (въпреки дъждовния климат).

    Морски
  30. 30 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 726 Неутрално

    В България всеки който кара велосипед е беден лузър достоен за съжаление от возещите се в бълващите отровни газове ламаринени трошки!В Копенхаген дори майките с по 3 деца возят децата си на училище и детска градина с велосипед. В България вероятно Държавната комисия за защита на детето ще отнеме правата на родителя, ако тръгне да ги вози с велосипед.
    —цитат от коментар 5 на Ал Бънди


    Идиотизъм е да возиш дете на велосипед в зимните студове и летните жеги.Съчетано с огромният трафик рискът е огромен.Никога не бих карал детето си до детска градина или училище с велосипед.

  31. 31 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#20] от "faeton.":Бургас напредва с вело алеите, но сме все още на светлинни години от Холандия и скандинавските страни. Тука няма да видите хора с костюми да ходят на работа с велосипед. Там това е масово (въпреки дъждовния климат).
    —цитат от коментар 29 на Морски


    Сигурно е много приятно цял ден да се спариш в костюма си по време на работа или да го намокриш в дъжда.

  32. 32 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2465 Весело

    класацията вероятно е за традиционно каране , с изградените велоалеи повеждаме класациите в екстремно колоездене което е бъдещето . велоалеи завършващи в стълб , в подлез , в спирка ,заемащи изцяло тротоари ...
    —цитат от коментар 8 на дерибеев


    ....С избягване на паркирани напреко баничарки, псуващи тираджии и таксиджии, лелки маащи по велоалеята, екстремни пресичания на жп и трамвайни прелези, и алеи свършващи в околовръстното

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  33. 33 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2465 Любопитно

    До коментар [#20] от "faeton.":Бургас напредва с вело алеите, но сме все още на светлинни години от Холандия и скандинавските страни. Тука няма да видите хора с костюми да ходят на работа с велосипед. Там това е масово (въпреки дъждовния климат).
    —цитат от коментар 29 на Морски


    от дъжд може да се опазиш - от жега, прахоляк и влажност, малко по-трудно...

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  34. 34 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2465 Любопитно

    До коментар [#18] от "uq":Дайте ми пример, с поне един работещ български модел. Само един, който ние сме измислили, приложили и работи добре, в България.Ако успеете, ще се съглася с Вас, че може и скандинавците да не са прави, а ние да не сме "сбъркани".
    —цитат от коментар 19 на foreverman77


    В Пловдив има вече 60 км велоалие, и ще се изграждат още. При напукване/повреда на настилката, се оправят в прилично време. Има добра свързаност вече, и много от тях са безкнфликтни - не трябва да караш по шосето.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  35. 35 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2428 Неутрално

    До коментар [#34] от "Пешката":

    Браво на Филибето! Така трябва да е във всеки град и дори в селата у нас!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK