Сканиране на лицето, роботи и градини: летищата на бъдещето

Сканиране на лицето, роботи и градини: летищата на бъдещето

© Associated Press



Багажът на пътниците се събира от роботи, а пък самите пътници чакат в зала с вътрешна градина преди лицата им да бъдат сканирани и да преминат през напълно автоматизирания контрол: ето това би могло да прилича на летището на бъдещето.


Тези иновации биха могли да станат реалност, тъй като новите технологии се развиват бързо по летищата. И така дългото чакане на терминалите може да бъде изпълнено с много по-приятни моменти.


Страните от азиатско-тихоокеанския регион, които са напред в тази област, са в конкуренция с Близкия изток. Големи хъбове се стремят да привлекат все повече пасажери, когато правят избора си откъде да минат по време на пътуванията си.




Тези райони на света са "двата основни центъра на растеж в иновационните технологии, защото истински се конкурират, за да станат световни хъбове на въздушния транспорт", каза пред АФП Сет Йънг, директор на Центъра за проучвания по аеронавтика в Университета в Охайо (САЩ). "Ако се кача на полет Ню Йорк - Бангалор, дали да мина през Абу Даби, Дубай или пък Хонконг? Това е огромен пазар", допълва той.


Промените обаче са в същото време и огромно предизвикателство, защото задължават големите летища да променят коренно начина си на функциониране, който са възприели от десетилетия, а това би могло да им излезе скъпо.


Летището "Ченги" в Сингапур, например, което е сочено за едно от най-добрите в света, планира да въведе технология за лицево разпознаване на новия терминал, който се планира да бъде открит до края на годината. Лицето на пътниците ще бъде дигитализирано при регистрацията, а това трябва да им позволи да минат бързо през целия процес (проверка от служителите по сигурността, паспортен контрол) без да имат работа и с един човек.


Европа и САЩ са на опашката


През юли Австралия обяви инвестиция от 22.5 млн. австралийски долара (15.1 млн. евро) в технологията за лицево разпознаване, която планира да въведе на всичките си летища. Аеропортът в Дубай планира да направи същото.


Роботи се появяват в големи хъбове, сред които е летището "Инчон" в Сеул. Там те изпълняват различни задачи - транспортиране на багажите, чистене, а пък новият терминал в Сингапур ще бъде оборудван с роботи чистачи с униформи на икономи.


Самостоятелното регистриране и отпечатването на бордни карти вече са широко разпространени, като много пътуващи принтират билетите си у дома или пък на самите летища.


Летищата освен това се опитват да подобрят имиджа си, за да привличат повече транзитни пътници. Новият терминал в Сингапур е 10-етажен комплекс, наречен Jewel (Бижу), има много магазини и ресторанти, а главната му атракция ще бъде изкуствен 10-метров водопад във вътрешна градина.


Някои хъбове въвеждат вече самостоятелно чекиране и на багажите, което позволява на пътуващите да си отпечатат етикети и да ги сложат на багажа си, след като е сканирана бордната им карта. След това те поставят багажа си на въртяща се лента.


И ако летищата в азиатско-тихоокеанския район и в Близкия изток са напреднали в тази област, то в САЩ и Европа – изостават. "Европа и Съединените щати са лидерите на авиационния пазар през последните 75 до 100 години, но е много трудно да направите революция в инфструктура, чиито корени са на 75 години", обяснява Йънг. Това е и въпрос на "политическа воля" - страните с нововъзникваща пазарна икономика се стремят да строят много модерни летища, за да подобрят статута си на международно равнище", допълва той.


Някои летища в Европа и в САЩ са готови да инвестират много. Основното летище на Ню Йорк "Джон Ф. Кенеди", планира да вложи 10 млрд. долара (8.5 млрд. евро), за да обнови инфраструктурата си с надеждата да повиши репутацията, която не е много ласкателна.


"Схипхол" в Амстердам има амбицията да стане първото цифровизирано летище в света до 2019 година. То изпробва скенери за ръчния багаж, които ще позволят на пътуващите да оставят преносимите си компютри и течностите в чантите и проучва биометричната технология.


При все това промените биха могли да отнемат известно време, имайки предвид трудностите, които срещат летищните компании при въвеждането на нови технологии като и съпротивата срещу нововъведенията и недостатъчните финансови средства, предупреждава Ксавие Емоно, експерт по транспорта в Roland Berger./ БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2271 Неутрално

    Вървим към управление на машините. Най-мрачните научно-фантастични прогнози се сбъдват!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 672 Неутрално

    .... ееей .. свърши се с плезенето - ще ни засичат и няма да ни пускат по трасето ;) :)

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8844 Неутрално

    Франкфурт има всичко казано без:
    -Роботите
    -Автоматизираното сканиране на електроника и течности в багажа
    -Водопада :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на Elysium
    Elysium
    Рейтинг: 298 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    И аз затова се сещам, когато видя подобни статии. Липсата на доверие у човека и загубата на още работни места, било то и на чистачи (не може всички да са директори и арт личности), ни води към едно много мрачно бъдеще. Но пък ще има градинки и изкуствени водопадчета. Онези, които произвеждат и пласират технологии с ясното съзнание за все по-малко заетост сред хората при все по-нарастващо световно население, ги разбирам - алчни са. Но останалите, прегръщащи така радостно такива идеи, 'щото, видиш ли, това бил прогресът - не. Нещо не е наред с тях ли, липсва им дългосрочна визия ли или просто отдавна са с промити мозъци...

  5. 5 Профил на Antoaneta PETROVA Ardashes
    Antoaneta PETROVA Ardashes
    Рейтинг: 470 Разстроено

    Човечеството изработва своя завършек,защото не поиска да повярва,че не е всесилно.

    mihala
  6. 6 Профил на Johannes Cabal
    Johannes Cabal
    Рейтинг: 534 Весело

    Наскоро във Франция ми се наложи за първи път да се чекирам сама, а после сама да си измеря и чекирам и багажа. Чувствах се като слуга и като пълен идиот едновременно. :)))) Не мисля, че стана по-бързо, отколкото с персонал. Да влязат роботите!!! :)))

    SAVE EUROPE!!!
  7. 7 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1641 Любопитно

    Пак се правят глупости и се дават пари за глупости - при максимално разстояние от няколко хиляди километра и един климатичен пояс и то умерен, е престъпление да се използват толкова самолети в Европа.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK